🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Å bevege bilder og publikum

Kritiker Anne Therese Tveita skriver i denne teksten om Bill Violas utstilling Into the light pÄ Stavanger kunstmuseum. Hun peker fÞrst og fremst pÄ hans Ärelange utforsking av mulighetene som ligger i teknologien, og at dette til tider blir overskygget av spektakulÊre og polerte bevegelige bilder som stiller eksistensielle spÞrsmÄl og beveger slik sitt publikum.

Bill Viola The Veiling, 1995 Video/sound installation Photo: Kira Perov © Bill Viola Studio

En pionér innen videokunst

Timene flyr fort nÄr man fÞrst fordyper seg i Stavanger Kunstmuseums utstilling Into the light! Kunstmuseet har med sine 12 stÞrre installasjoner og videoverk produsert den mest omfattende utstillingen av Bill Violas verk som noen gang er vist i Norge. I tillegg har man tilrettelagt et ekstensivt visningsprogram, et bonusspor om man vil, hvor man kan dykke ned i ytterligere 5 timer med sjeldent vist materiale fra perioden 1976 til 1986. Dette er pÄ sympatisk vis delt inn i visningstider hvor publikum lettere kan plukke ut de elementene man Þnsker Ä fordype seg i.

Den amerikanskfÞdte kunstneren med det uovertrufne talentet er Ä regne som en av pionerene innen videokunsten. Allerede som nyutdannet 23-Äring arbeidet Bill Viola ved Europas fÞrste kunst-video studio; Art/Tapes/22 i Firenze, hvor han mÞtte andre kreative storheter som Richard Serra, Vito Acconci, Nam June Paik og Bruce Nauman. SÊrlig Ärene som assistent for videokunstens grand old man Nam June Paik mÄ ha hatt en signifikant innflytelse pÄ Violas kunstneriske og spirituelle utvikling. Begge kunstnerne delte ogsÄ til en viss grad Fluxusbevegelsens buddhistiske grunntanker, om enn med en noe ulik tilnÊrming til individets rolle. I over 50 Är har Viola fortsatt Ä utforske og i hÞyeste grad utfordre teknologien og de mulighetene, og umulighetene, som ligger i mediet.

Dybde

Bill Violas merkevare har gjennom Ă„rene blitt et teknisk sett sofistikert uttrykk. Ofte med et forfĂžrerisk lys, bruken av vann (-fra en eneste vanndrĂ„pe via sublime undervannsscener til tordnende kaskader av “oppoverfallende” vann), ild og ikke minst konseptet tid.

Utover det umiddelbare estetiske uttrykket, -og det hele er unektelig vakkert!, har alle de utstilte verkene en underliggende dybde som stammer fra et ufravikelig sterkt spirituelt innhold. SÄ stammer de ogsÄ fra et kunstnerskap hvor den mest mundane og basale aktivitet i et menneskes liv oftere enn ikke blir satt i en dypere, spirituell sammenheng. Med en fordypning i Þstens mystikk som sufisme og zen buddhisme og med videomediet som verktÞy har Viola gjennom en menneskealder utforsket menneskelig bevissthet. Livet, dÞden og gjenfÞdelse er tilbakevendende temaer, og livet og kunsten synes Ä gÄ opp i en hÞyere enhet i Violas verden.

Viola har da ogsÄ gjennom hele sitt voksne liv og kunstnerskap utforsket spirituelle temaer, alltid med en sÞken etter livets eksistensielle egenskaper og en stÞrre mening bak forgjengeligheten.

Kunsten hans har derfor tidvis blitt beskyldt for Ä vÊre bÄde teatralsk, pompÞs og repetitiv, - Ikke minst under den sterkt kritiserte utstillingen Life Death Rebirth ved Royal Academy of Arts i 2019, hvor man med varierende hell sidestilte verk av Bill Viola og Michelangelo. I Stavanger Kunstmuseum fÄr hans verk heldigvis stÄ alene.

Bill Viola,The Reflecting Pool, 1977–79. Color videotape Photo: Kira Perov © Bill Viola Studio
Bill Viola,Tristan’s Ascension (The Sound of a Mountain Under a Waterfall), 2005. Video/sound installation Photo: Kira Perov © Bill Viola Studio
Bill Viola, Fire Woman, 2005. Video/sound installation Photo: Kira Perov © Bill Viola Studio
Bill Viola, Man Searching for Immortality/Woman Searching for Eternity, 2013. Video installation Photo: Kira Perov © Bill Viola Studio
Bill Viola, Man Searching for Immortality/Woman Searching for Eternity, 2013. Video installation Photo: Courtesy Blain|Southern, London
Bill Viola, The Veiling, 1995 Video/sound installation. Photo: Roman Mensing
1 / 6

Zen buddhismen og “the tone of being”

I utstillingen fremstĂ„r de utvalgte verkene som visuelle og lydmessige installasjoner eller miljĂžer. Flere av disse oppleves som immersive installasjoner, hvor det slagkraftige visuelle uttrykket, sammen med de omsluttende lydsporene, gir betrakteren en markant kroppslig opplevelse. Men ogsĂ„ verkene hvor lyd som tilsynelatende er fravĂŠrende synes Ă„ inneha denne egenskapen. Tilsynelatende, fordi denne stillheten er en illusjon. Viola har flere ganger snakket om en tone, eller en rytme i universet. Han beskriver den som en konstant lyd, - verdens bakgrunnslyd om man vil. Denne underlyden er en kulminasjon av lydene av “alt” - fra summingen av lysrĂžrene i taket, lĂžvet eller gresset som rasler i vinden, trafikken bortenfor, eller til og med vĂ„r egen pust eller puls. Denne usynlige tonen pĂ„virker oss i mye stĂžrre grad enn man er bevisst, og den er ogsĂ„ en essensiell del av opplevelsen av Violas kunst. 

“NĂ„r jeg er stille, faller jeg inn i stedet der alt er musikk”

-Rumi

Et av utstillingens mest slÄende verk er The Reflecting Pool (1977-79). Mot de mer sofistikerte og polerte uttrykkene i verk som TristanŽs Ascension (2005), Fire Woman (2005) og Man Searching for Immortality/Woman Searching for Eternity (2013) oppleves her en stÞrre nÊrhet som igjen skaper en stÞrre troverdighet til motivet. Med sitt kornete uttrykk fÄr man assosiasjoner til 70-tallets familieferier, filmet med hÄndholdte, analoge videoopptakere, fremvist hakkende og uklart mot et laken eller dÞrblad. Her i kunstmuseet vises verket projisert mot begge sider av et transparent slÞr som henger midt i rommet.

Kameraet har Viola plassert i flukt med vannlinjen av et utendĂžrsbasseng i et frodig landskap. En mann kommer gĂ„ende ut av skogholtet, stiller seg ved kanten av bassenget for sĂ„ Ă„ hoppe. Men midt i hoppet fryses filmen og mannen blir hengende i luften, som et stillbilde, til bildet av ham etterhvert sakte opplĂžses og forsvinner —alt mens mennesker som vandrer langs kanten av bassenget opptrer kun som spĂžkelsesaktige refleksjoner eller minner i vannflaten.

Et tilsvarende verk er The Veiling (1995) OgsÄ her henger en hel rekke lignende, parallelle slÞr eller paneler ned fra taket som skulpturelle elementer. To filmer som vises fra hver sin ende av rekken med slÞr, viser to mennesker som beveger seg i samme landskap. Den skulpturelle kvaliteten forsterkes av at det transparente slÞret lar oss oppleve filmene fra alle vinkler. De to, en mann og en kvinne, forflytter seg mot hverandre i landskapet, uten Ä opptre i samme bilde, men snarere overlapper de hverandre nÄr de et kort Þyeblikk mÞtes i det midterste panelet. PÄ prosaisk vis belyses individets opplevelse av selvet men ogsÄ det enkelte menneskes rolle i en stÞrre helhet.

Bill Viola, Four Hands, 2001 Black-and-white video polyptych. Photo: Kira Perov © Bill Viola Studio
Bill Viola, Four Hands, 2001 Black-and-white video polyptych. Photo: Kira Perov © Bill Viola Studio
Bill Viola, Four Hands, 2001 Black-and-white video polyptych. Photo: Kira Perov © Bill Viola Studio
Bill Viola, Four Hands, 2001 Black-and-white video polyptych. Photo: Kira Perov © Bill Viola Studio
1 / 4

Tid

En gjennomgÄende egenskap i Bill Violas verk er den bevisste bruken av tid. Ved Ä strekke lange sekvenser ut i tid, eller ved Ä senke hastigheten drastisk tvinges ogsÄ publikum til Ä dvele ved verkene. Umerkelig beveger man seg saktere i utstillingen. Man puster saktere, pulsen senker seg og man blir delaktig i den meditative roen som ikke bare foregÄr i de enkelte videoverket men som ogsÄ brer seg gjennom hele utstillingssalen.

Det lavmÊlte verket The Hands (2001) er et av flere eksempel pÄ dette, og hvordan man brÄtt mister oppfattelsen av konseptet tid i mÞte med Violas arbeider. Verket bestÄr av fire mindre skjermer som hver viser et par hender i ulik alder, teatralsk opplyst mot en svart bakgrunn. SvÊrt sakte gestikulerer og former hendene mÞnstre som pÄminner om buddhistiske symbolske, rituelle bevegelser; mudraer. Hendene vrir, folder og griper i en nesten meditativ opplevelse og man blir umerkelig sugd inn i scenen.

Sufisme

Den persiske poeten Jalal ed-Din Rumi (1207-73) har vĂŠrt en vesentlig bidragsyter for Viola's verdensforstĂ„else. Han skrev blant annet: “New organs of perception come into being as a result of necessity. Therefore, O man, increase your necessity, so that you may increase your perception” -som lĂžst oversatt blir: “nye former for persepsjon oppstĂ„r ved behov, Ăžk derfor behovet ditt slik at du kan utvide din oppfattelse.”

Bill Viola har i lÞpet av sitt liv utviklet en dyp dragning mot det spirituelle og derigjennom ogsÄ ervervet seg en unik forstÄelse for persepsjon. Denne forstÄelsen uttrykker han gjennom et stadig mer intrikat og utviklet medium. I hans kunstnerskap blir kameraet bÄde metafor og instrument for bevissthet og kunnskap.

En vandring i utstillingen Into the light blir en vandring i symbolikk og mystisisme, men ogsÄ i et kunstnerskap med en nÊr overnaturlig beherskelse av en i bunn og grunn entydig, teknologisk konstruksjon. Stavanger kunstmuseum innbyr til en unik mulighet til Ä oppleve bredden i Violas kunst. For til tross for de mange, klare berÞringspunkter mellom de ulike produksjonene, finnes det ogsÄ en like imponerende variasjon i form og uttrykk. Har man kun noen fÄ utstillinger man skal besÞke i Är, er dette i hÞyeste grad en man skal prioritere!

Anne Therese Tveita har studert kunst- og kulturvitenskap ved Universitetet i Stavanger og ved det norske instituttet i Roma. Hun har tidligere jobbet som formidler ved Stavanger Kunstmuseum. De tre siste Ärene har hun jobbet som kunstkritiker for Stavanger Aftenblad.