En pionér innen videokunst
Timene flyr fort nÄr man fÞrst fordyper seg i Stavanger Kunstmuseums utstilling Into the light! Kunstmuseet har med sine 12 stÞrre installasjoner og videoverk produsert den mest omfattende utstillingen av Bill Violas verk som noen gang er vist i Norge. I tillegg har man tilrettelagt et ekstensivt visningsprogram, et bonusspor om man vil, hvor man kan dykke ned i ytterligere 5 timer med sjeldent vist materiale fra perioden 1976 til 1986. Dette er pÄ sympatisk vis delt inn i visningstider hvor publikum lettere kan plukke ut de elementene man Þnsker Ä fordype seg i.
Den amerikanskfÞdte kunstneren med det uovertrufne talentet er Ä regne som en av pionerene innen videokunsten. Allerede som nyutdannet 23-Äring arbeidet Bill Viola ved Europas fÞrste kunst-video studio; Art/Tapes/22 i Firenze, hvor han mÞtte andre kreative storheter som Richard Serra, Vito Acconci, Nam June Paik og Bruce Nauman. SÊrlig Ärene som assistent for videokunstens grand old man Nam June Paik mÄ ha hatt en signifikant innflytelse pÄ Violas kunstneriske og spirituelle utvikling. Begge kunstnerne delte ogsÄ til en viss grad Fluxusbevegelsens buddhistiske grunntanker, om enn med en noe ulik tilnÊrming til individets rolle. I over 50 Är har Viola fortsatt Ä utforske og i hÞyeste grad utfordre teknologien og de mulighetene, og umulighetene, som ligger i mediet.
Dybde
Bill Violas merkevare har gjennom Ă„rene blitt et teknisk sett sofistikert uttrykk. Ofte med et forfĂžrerisk lys, bruken av vann (-fra en eneste vanndrĂ„pe via sublime undervannsscener til tordnende kaskader av âoppoverfallendeâ vann), ild og ikke minst konseptet tid.
Utover det umiddelbare estetiske uttrykket, -og det hele er unektelig vakkert!, har alle de utstilte verkene en underliggende dybde som stammer fra et ufravikelig sterkt spirituelt innhold. SÄ stammer de ogsÄ fra et kunstnerskap hvor den mest mundane og basale aktivitet i et menneskes liv oftere enn ikke blir satt i en dypere, spirituell sammenheng. Med en fordypning i Þstens mystikk som sufisme og zen buddhisme og med videomediet som verktÞy har Viola gjennom en menneskealder utforsket menneskelig bevissthet. Livet, dÞden og gjenfÞdelse er tilbakevendende temaer, og livet og kunsten synes Ä gÄ opp i en hÞyere enhet i Violas verden.
Viola har da ogsÄ gjennom hele sitt voksne liv og kunstnerskap utforsket spirituelle temaer, alltid med en sÞken etter livets eksistensielle egenskaper og en stÞrre mening bak forgjengeligheten.
Kunsten hans har derfor tidvis blitt beskyldt for Ä vÊre bÄde teatralsk, pompÞs og repetitiv, - Ikke minst under den sterkt kritiserte utstillingen Life Death Rebirth ved Royal Academy of Arts i 2019, hvor man med varierende hell sidestilte verk av Bill Viola og Michelangelo. I Stavanger Kunstmuseum fÄr hans verk heldigvis stÄ alene.