🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

En visuelt og poetisk tankefull utstilling

Kritiker Anne Therese Tveita skriver i denne teksten om utstillingen Ørkendveling pÄ Rogaland kunstsenter. Utstillingen er en del av et samarbeidsprosjekt mellom kunstnerne Line Anda Dalmar og Christine Hansen. Tveita mener utstillingen er en begavelse i sitt slag; den bÊrer med seg en viss skjÞnnhet og er omfattende i sin utstrekning.

Christine Hansen og Line Anda Dalmar, Planter, steiner, sand, 2018-2020 Installasjon fotografi og Line Anda Dalmar, Mosaic Canyon I Tresnitt (2020). Foto :Line Anda Dalmar.

Den legendariske russiske filmskaperen Andrej Tarkovskij skriver i Sculpting in Time (1984), at de som avfeier og fordĂžmmer kunstverk som noe kjedelig eller noe de simpelthen ikke liker, ikke bare stenger av muligheten til Ă„ reflektere over egen eksistens — de er ogsĂ„ blinde for sannheten som gjemmer seg i det vakre. NĂ„ skrev Tarkovskij om film i sĂŠrdeleshet, men i utstillingen Ørkendveling av Line Anda Dalmar og Christine Hansen kan man lett overfĂžre Tarkovskijs teori om at “de som ikke ser skjĂžnnhet heller ikke kan se sannhet” til kunst i alminnelighet.

En skjult verden

Verkene de to kunstnerne har fylt visningsrommene pÄ Rogaland Kunstsenter med, representerer et overraskende bredt utvalg medier. Slik speiler utstillingen pÄ sitt vis ogsÄ det mangfoldet Þrkenen avslÞrte.

Dalmar og Hansen har bedrevet feltstudier i Californias tĂžrreste og minst menneskevennlige omrĂ„der, nĂŠrmeste bestemt Death Valley og Joshua Tree. Steder som gjennom westerns og populĂŠrkultur leder tankene hen mot tumbleweeds og ensomme cowboyer, men som i vĂ„r tid ogsĂ„ representerer en bakdĂžr for desperate immigranter — en bro mellom fattigdommen i sĂžr og hĂ„pet i nord.

Gjennom nitide observasjoner og feltstudier har de to kunstnerne hentet frem og bearbeidet de vakreste elementer fra verdenen som skjuler seg i det enorme Ăžrkenlandskapet —objekter, inntrykk og opplevelser har avstedkommet et omfattende arbeide. De har skapt en tettpakket utstilling som fremstĂ„r bĂ„de visuelt og poetisk kontemplatorisk — som en reise i et indre landskap, hvor vi utforsker mĂžrke og utilgjengelige rom i vĂ„r egen underbevissthet. Det pĂ„ overflaten dĂžde landskapet viser seg Ă„ vĂŠre en mangfoldig inspirasjonskilde for den som er villig til Ă„ se, og det viser sannelig ogsĂ„ utstillingen seg Ă„ vĂŠre.

Christine Hansen og Line Anda Dalmar, Artists Palette, Death Valley, 2018 video. Foto: Christine Hansen.
Line Anda Dalmar, CA-127 Tecopa, foto, 2018.
Christine Hansen og Line Anda Dalmar, Ørkendveling feltarbeid, cyanotypi (collage), 2020. Foto: Christine Hansen.
Christine Hansen og Line Anda Dalmar, installasjon, Rogaland Kunstsenter 2020. Foto: Line Anda Dalmar.
Christine Hansen og Line Anda Dalmar, Planter, steiner, sand, 2018-2020 Detalj. Foto: Line Anda Dalmar.
1 / 5

Dokumenterende tilgang

Hele prosjektet Ørkendveling fortoner seg som et rikholdig forskningsmateriale hvor alle de utstilte verkene representerer innsamlet og prosessert data gjennom feltstudier i Death Valley og Joshua Tree i California. Den oppleves likevel langt fra tĂžrr eller akademisk. Snarere innbyr den til fordypning og en vandring mellom verkene blir som en ekskursjon i et spennende landskap. Fotografiene fungerer som feltnotater, de formidler pĂ„ makronivĂ„ et nesten uendelig landskap og pĂ„ mikronivĂ„ nĂŠrstudier av enkelte plante- og steinarter. Et utsnitt fra kunstnernes arbeidsstasjon viser et tĂžrt elveleie mellom halvstore kampesteiner, hvor plansjer ligger oppslĂ„tt. Et maleskrin, en sekk og ei vannflaske gir et innblikk i kunstnernes praktiske arbeide. Film og lydspor gir nĂžyaktige gjengivelser av Ăžyeblikk. Men ogsĂ„ sakte, nesten meditativt, har de to valgt Ă„ dokumentere sine observasjoner — som nĂ„r kunstnerne sting for sting broderer elementer fra planter.

Tresnitt stÄr i utstillingen som dekorative ekko fra veien, mineraler er puttet pÄ smÄ glass, behÞrig merket med koordinater og tidspunkt, og stilles ut som i en forskers laboratorium like mye som i en kunstners installasjon.

Gjennom papirarbeider, tegning, maleri og cyanotypi dokumenteres, utforskes og utfordres selv de minste detaljer. Det visuelle dekonstrueres til bare selve Þrkenfargene er tilbake, og for den som mestrer kunsten Ä se, viser det seg at Þrkenen bestÄr av et utall vakre fargevariasjoner. Det er nettopp denne antakelsen om Þrkenen som et dÞdt, ugjestmildt sted som imÞtegÄs, slik det ogsÄ stÄr i utstillingsteksten:

“...en forestilling om Ăžrkenen som Ăžde og livlĂžs har fĂžrt til store skadelige inngrep til alt fra prĂžvesprengning av kjernefysiske vĂ„pen, til bygging av enorme vindmĂžlleparker og solcelleinstallasjoner.”

Christine Hansen, Planter, Joshua Tree, broderi pÄ lin, 2019. Foto: Christine Hansen.
Christine Hansen, Kaktus og sunprint, foto, 2018. Foto: Christie Hansen.
Line Anda Dalmar, FargeprÞver, 2018-2019 (LAD) Trykksverte pÄ papir. Foto: Line Anda Dalmar.
Line Anda Dalmar, Tecopa C 127, Tresnitt, 2020. Foto Line Anda Dalmar.
1 / 4

Imponerende spennvidde og repertoar

En av utstillingens absolutt gripende og meditative opplevelser er en 15 minutter lang film av en kjÞretur gjennom landskapet. Kun veien (som tidvis er skÄret ut i landskapet) vitner om at det har vÊrt mennesker her. Billysene sveiper over geologiske skjikter i berggrunnen og lagvise inndelinger rÞper planetens milliardgamle historie. Som hos Tarkovskij blir naturen en skulptur av tid, en skulptur som aldri stÄr stille, som alltid er i bevegelse for den som er villig til Ä se.

PÄ veggen like ved, projiseres enda et utsnitt av det tÞrre landskapet. Rullende fjellformasjoner hever seg i horisonten, et vindpust setter gresstrÄ i bevegelse og rÞper at ogsÄ dette er film. Nesten umerkelig sakte brer gylne solstrÄler seg utover fjelltoppene etterhvert som solen stiger opp fra horisonten bak kamera. Nok en gang blir vi pÄminnet tiden som sakte men ubÞnnhÞrlig ruller videre.

Tilbake til den nevnte veien: gjennom film, foto og tegning dokumenteres det hvordan denne menneskeskapte ferdselsÄren har sprukket opp av temperatursvingninger og grunnens bevegelser. Naturen tar tilbake - helt likegyldig og uaffisert av menneskers forsÞk pÄ Ä legge den under seg.

Utstillingens voldsomme spennvidde og repertoar er i seg selv imponerende med tanke pÄ at den er skapt av bare to kunstnere. Imidlertid rÞpes lite om den enkelte kunstners bidrag, dette er Äpenbart et demokratisk prosjekt hvor to har gÄtt sammen om ett konsept og funnet én felles stemme. Et tilsvarende prosjekt, hvor kunstnere approprierte hverandres kunstneriske uttrykk ble for en tid siden presentert ved et annet visningssted, dog med varierende hell. Her pÄ Kunstsenteret har de to kunstnerne snarere funnet en metode hvor deres kunstneriske styrker utfyller hverandre til en harmonisk samklang.

Nesten som geologer eller biologer har de samlet inn tĂžrre, objektive fakta — men som kunstnere velger de i stedet for harde analyser heller Ă„ dvele over temaer som landskap, tid og miljĂž og lĂžfter det opp til noe poetisk, og estetisk vakkert.

Anne Therese Tveita har studert kunst- og kulturvitenskap ved Universitetet i Stavanger og ved det norske instituttet i Roma. Hun har tidligere jobbet som formidler ved Stavanger Kunstmuseum. De tre siste Ärene har hun jobbet som kunstkritiker for Stavanger Aftenblad.