Imponerende spennvidde og repertoar
En av utstillingens absolutt gripende og meditative opplevelser er en 15 minutter lang film av en kjøretur gjennom landskapet. Kun veien (som tidvis er skåret ut i landskapet) vitner om at det har vært mennesker her. Billysene sveiper over geologiske skjikter i berggrunnen og lagvise inndelinger røper planetens milliardgamle historie. Som hos Tarkovskij blir naturen en skulptur av tid, en skulptur som aldri står stille, som alltid er i bevegelse for den som er villig til å se.
På veggen like ved, projiseres enda et utsnitt av det tørre landskapet. Rullende fjellformasjoner hever seg i horisonten, et vindpust setter gresstrå i bevegelse og røper at også dette er film. Nesten umerkelig sakte brer gylne solstråler seg utover fjelltoppene etterhvert som solen stiger opp fra horisonten bak kamera. Nok en gang blir vi påminnet tiden som sakte men ubønnhørlig ruller videre.
Tilbake til den nevnte veien: gjennom film, foto og tegning dokumenteres det hvordan denne menneskeskapte ferdselsåren har sprukket opp av temperatursvingninger og grunnens bevegelser. Naturen tar tilbake - helt likegyldig og uaffisert av menneskers forsøk på å legge den under seg.
Utstillingens voldsomme spennvidde og repertoar er i seg selv imponerende med tanke på at den er skapt av bare to kunstnere. Imidlertid røpes lite om den enkelte kunstners bidrag, dette er åpenbart et demokratisk prosjekt hvor to har gått sammen om ett konsept og funnet én felles stemme. Et tilsvarende prosjekt, hvor kunstnere approprierte hverandres kunstneriske uttrykk ble for en tid siden presentert ved et annet visningssted, dog med varierende hell. Her på Kunstsenteret har de to kunstnerne snarere funnet en metode hvor deres kunstneriske styrker utfyller hverandre til en harmonisk samklang.
Nesten som geologer eller biologer har de samlet inn tørre, objektive fakta — men som kunstnere velger de i stedet for harde analyser heller å dvele over temaer som landskap, tid og miljø og løfter det opp til noe poetisk, og estetisk vakkert.