Vanskelig spørsmål, men jeg er opptatt av begge deler. Jeg var ikke spesielt interessert i landskap da jeg begynte å studere. Jeg fikk min utdannelse da postmodernismen hadde et slags høydepunkt på 90-tallet. Da jeg begynte å studere på Institutt for fotografi var studenter som Vibeke Tandberg og Mikkel McAlinden m.fl. toneangivende. Jeg begynte selv å arbeide med iscenesatt fotografi, var opptatt av Cindy Sherman, Louise Lawler og Laurie Simmons. Særlig min bakgrunn fra litteraturvitenskap var viktig, fordi mye av teorien kom fra det feltet, med dekonstruksjon, feminisme og lignende. Etterhvert som jeg studerte fikk jeg en ide, veldig vag, om at jeg skulle arbeide mer dokumentarisk. Det som endret alt for meg var at jeg hadde et studieopphold i Leipzig på Hochschule für Grafik und Buchkunst. Skolen har den eldste fotoutdannelsen i Tyskland, som har eksistert gjennom to verdenskriger og DDR-styre og alle de endringene som kom etter at Øst og Vest ble slått sammen. Flere av studentene som kom fra Øst-Tyskland holdt på med det jeg vil kalle sporsikrende prosjekter. De prøvde å bevare (fotografisk) en tid som holdt på å forsvinne. Det var snakk om spor etter russiske militærforlegninger, spor etter en svært annerledes livsform, arkitektur og så videre. Dette inspirerte meg til å begynne å jobbe mye mer forankret i «verden der ute». Jeg tror nok at min akademiske bakgrunn har gjort at jeg er opptatt av de omkringliggende faktorene, det ligger veldig sterkt i min utdannelse. Når det er sagt, så ble disse tingene mer og mer viktige i kunstutdannelsen også. Jeg tror Institutt for fotografi tidlig satte fokus på dette. Dette hadde antagelig sammenheng med at foto var et sentralt medium i den postmoderne teorien. Så er det slik at fotoet går inn i nesten alle deler av samfunnslivet som et slags universelt medium. At fotoet alltid er urent er noe som interesserer meg, det handler alltid om noe annet enn seg selv. Når det gjelder ditt spørsmål om kontekst så ser jeg også på bildet som en kontekst, så det er ingen motsetning. Det jeg mener med det er at mine bilder alltid er filtrert gjennom andre bilder som jeg ser på. Jeg har vært opptatt av modernistiske fotografer som Imogen Cunningham, Harry Callahan og Frederick Sommer. Men jeg er opptatt av annen kunst, samtidige fotografer, reklamebilder, magasinbilder, avisbilder, arkivbilder. Ofte kan ting jeg leser eller hører sette i gang et prosjekt, så det er mange ting som påvirker meg. Men for å prøve å svare på spørsmålet ditt så er jeg opptatt av at bildet har en egen materialitet eller retorikk som kommuniserer på en egen måte. Det handler om kunstens verdi på en måte, at det er en egen form som ikke kan byttes ut med tekst, teori eller filosofi. Det er en type tenking, om du vil, som foregår i et materiale. Men dette materialet er ikke «nøytralt»; det er påvirket av personlige preferanser, teknologier som du nevnte, historiske faktorer og så videre.