ESS: Jeg opplever scenekunst som den type kunst hvor publikums opplevelse er det det betydningsfulle, at det er selve poenget med verket. Derfor vil jeg aldri gi «det rette» svaret pĂ„ «hva det betyr». I den nevnte forestillingen er bĂ„de dans og joik likestilt som bĂŠrende elementer. Kunstverket handler om Samenes rett til Ă„ selv bestemme over egne landomrĂ„der, og foreslĂ„r en sidestilling av natur og menneske basert pĂ„ respekt. Tittelen pĂ„ stykket, VĂ stĂ dus eana / The answer is land, er lĂ„nt fra et dikt som tilhĂžrer kunstverket Kiss from the border laget av Niillas Holmberg, Jenni Laiti and Outi Pieski. Ă
pningslinjen i diktet er:â land is the question, the answer is landâ Jeg synes verket sĂ„ godt beskriver den situasjonen som jeg stĂ„r i, som vi alle stĂ„r i, nĂ„r det gjelder vĂ„r tilknytning til land og til jorden. Det tar ogsĂ„ opp den brutte tilknytningen til land. For meg som same har jeg ogsĂ„ en annen tilknytning til dette, gjennom reindriften og generasjoner med bruk av land pĂ„ den mĂ„ten. Det Ă„ joike jorda, eller joike landet, er en sterk ting jeg kjenner til gjennom barndommen og samisk kultur. Jeg kom frem til at jeg ville lage en flerstemt joik, og da engasjerte jeg Frode Fjellheim i prosjektet. Joiken vekker en type fĂžlelse â en fĂžlelse av at vi hĂžrer sammen, av fellesskapet og tilknytningen til naturen â at det ligger i oss alle, uansett kultur. Jeg tror det er dette som vekker assosiasjoner til massebevegelser og samhold, som du nevner. Det er ogsĂ„ helt klart en type sorg i dette. Sorgen har sin plass, men vi stĂ„r sammen i det. Tematikken i seg selv kan vĂŠre veldig overveldende, det er jo nĂŠrliggende Ă„ tenke pĂ„ klimakrisen. Det er ikke noe vi kan «lĂžse», og da mĂ„ vi stĂ„ i det sammen. Hele prosessen med teamet til denne forestillingen har vĂŠrt veldig fin og helbredende. Det har blitt en veldig fin forestilling og vi har fĂ„tt turnere mye med den, noe som er veldig kjekt.