ESS: Jeg opplever scenekunst som den type kunst hvor publikums opplevelse er det det betydningsfulle, at det er selve poenget med verket. Derfor vil jeg aldri gi «det rette» svaret på «hva det betyr». I den nevnte forestillingen er både dans og joik likestilt som bærende elementer. Kunstverket handler om Samenes rett til å selv bestemme over egne landområder, og foreslår en sidestilling av natur og menneske basert på respekt. Tittelen på stykket, Vàstàdus eana / The answer is land, er lånt fra et dikt som tilhører kunstverket Kiss from the border laget av Niillas Holmberg, Jenni Laiti and Outi Pieski. Åpningslinjen i diktet er:” land is the question, the answer is land” Jeg synes verket så godt beskriver den situasjonen som jeg står i, som vi alle står i, når det gjelder vår tilknytning til land og til jorden. Det tar også opp den brutte tilknytningen til land. For meg som same har jeg også en annen tilknytning til dette, gjennom reindriften og generasjoner med bruk av land på den måten. Det å joike jorda, eller joike landet, er en sterk ting jeg kjenner til gjennom barndommen og samisk kultur. Jeg kom frem til at jeg ville lage en flerstemt joik, og da engasjerte jeg Frode Fjellheim i prosjektet. Joiken vekker en type følelse – en følelse av at vi hører sammen, av fellesskapet og tilknytningen til naturen – at det ligger i oss alle, uansett kultur. Jeg tror det er dette som vekker assosiasjoner til massebevegelser og samhold, som du nevner. Det er også helt klart en type sorg i dette. Sorgen har sin plass, men vi står sammen i det. Tematikken i seg selv kan være veldig overveldende, det er jo nærliggende å tenke på klimakrisen. Det er ikke noe vi kan «løse», og da må vi stå i det sammen. Hele prosessen med teamet til denne forestillingen har vært veldig fin og helbredende. Det har blitt en veldig fin forestilling og vi har fått turnere mye med den, noe som er veldig kjekt.