🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju med Elle Sofe Sara

Elle Sofe Sara er koreograf og regissĂžr, og er blant annet aktuell med forestillingen BIRGET; ways to deal, ways to heal. Sara jobber med temaer som kulturell identitet og menneskets forhold til naturen. Det fikk publikum kjenne pĂ„ kroppen under forestillingen VĂĄstĂĄdus eana – The answer is land som har reist i bĂ„de inn– og utland. I samtale med Marie M. Skretting forteller Sara om sin bakgrunn, inspirasjon, og flere prosjekter.

Elle Sofe Sara, portrett. Foto: TS Foto design

Da intervjuet ble gjennomfĂžrt var Elle Sofe Sara i Bergen og holdt prĂžver med den flunkende nye forestillingen BIRGET; ways to deal, ways to heal produsert av Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans.

Marie M. Skretting

Hva vekket interessen din for dans? Kan du fortelle oss litt om bakgrunnen din?

Elle Sofe Sara

Jeg vokste opp i Guovdageaidnu (Kautokeino), et sted uten sĂ„ mange fritidsaktiviteter. Jeg var veldig sjenert nĂ„r jeg var ung. Jeg turte nesten ikke Ă„ snakke, langt mindre danse. Men i lĂžpet av ungdomstiden min begynte jeg Ă„ danse pĂ„ en ungdomsklubb i Kautokeino. Da opplevde jeg dans som en annen mĂ„te Ă„ uttrykke seg pĂ„. PĂ„ ungdomsskolen var det en ung kvinne som fortalte til klassen min at hun skulle starte opp en teatergruppe. Vi var en veldig spenstig gjeng ungdom og mer en halvparten av oss ble med i teatergruppen. Dette var grunnen til at jeg valgte musikk, dans, drama pĂ„ den videregĂ„ende skolen i Alta. PĂ„ den videregĂ„ende skolen i Alta – hvor jeg gikk pĂ„ dramalinja – mĂžtte jeg en danselĂŠrer som nettopp var utdannet fra London. Hun returnerte hjem til Alta for Ă„ undervise i et Ă„r. Vi ble godt kjent og hun inkluderte meg i noen av prosjektene sine. Blant annet var jeg med i en stedsspesifikk performance utenfor Alta Museum. Hun lagde til og med en egen koreografi for meg.

Elle Sofe ler mens hun tenker tilbake pÄ engasjementet til denne lÊreren.

ESS

Jeg husker hun sa: «Elle, du mÄ jo danse, du mÄ sÞke danselinja i TromsÞ». Det kjentes helt riktig, sÄ det gjorde jeg, og jeg fullfÞrte de siste to Ärene av videregÄende skole pÄ danselinja i TromsÞ. NÄr jeg nÄ ser tilbake er det litt vanskelig Ä sette ord pÄ hvordan det ble sÄnn som det ble, men da jeg oppdaga dans var det ingen tvil om hva jeg skulle gjÞre. I TromsÞ var det en lÊrer som oppfordra meg til Ä sÞke pÄ LABAN (Trinity Laban Conservatoire for Music and Dance, London). NÄr jeg kom inn der fÞltes det ogsÄ helt naturlig Ä skulle flytte til London. Under utdanningen kjente jeg alltid et behov for Ä fortelle mine egne historier. Jeg vil ikke danse for noen andre. De gangene jeg har vÊrt utÞver har jeg ofte fÄtt helt andre ideer og begynt Ä tenke hvordan det kunne vÊrt gjort annerledes. Den kreative stemmen har alltid vÊrt i meg og jeg ville fÄ den ut. Slik var altsÄ starten for meg. Etter det har jeg bare fulgt de mulighetene jeg har fÄtt.

MMS

Du var inne pĂ„ dette med at du har et behov for Ă„ fortelle dine egne historier, og at det er derfor ditt virke er som koreograf – ikke som utĂžvende danser. Du jobber jo ikke bare med dans, men ogsĂ„ med film, som er et annet spennende historiefortellende format. Hvordan opplever du skjĂŠringspunktet mellom det Ă„ vĂŠre koreograf og regissĂžr?

ESS

Jeg begynte med film samtidig som jeg begynte med dans egentlig. PĂ„ ungdomsskolen i Kautokeino hadde noen elever film som valgfag, og vi laga en kortfilm. Vi vant til og med en pris for den under Amandus UNG – en filmpris for ungdom. Jeg fortsatte Ă„ lage kortfilmer nĂ„r jeg gikk pĂ„ videregĂ„ende. Jeg gjennomfĂžrte et kurs i kortfilm som fikk hĂžy prioritet, til og med over russetiden. Jeg har alltid blitt veldig engasjert i ting, og fĂžler ofte at tingene jeg begir meg ut pĂ„ er det viktigste i hele verden. Jeg har altsĂ„ holdt pĂ„ med film parallelt med dans, men jeg har ikke filmutdannelse.

Selv om Elle Sofe ikke har formell utdannelse i film, har hun likevel klart Ä integrere film i de aller fleste deler av utdannelsen sin, ogsÄ i London:

ESS

NĂ„r jeg arbeidet med den siste oppgaven pĂ„ LABAN i London valgte jeg Ă„ lage en dansefilm. Da jobbet jeg med en fotograf, som ogsĂ„ var fra Kautokeino, og studerte i KabelvĂ„g. Vi fikk litt Ăžkonomisk stĂžtte og filmen ble veldig bra. OgsĂ„ den vant flere priser og turnert i hele verden, noe som var veldig overraskende! Det er mange som spĂžr meg om film og scenekunst, men jeg fĂžler at jeg jobber litt likt med de to formatene. Prosessen starter pĂ„ gulvet, og er sterkt preget av Ă„ prĂžve ulike ting. NĂ„ nĂ„r jeg er her i Bergen og jobber med forestillingen BIRGET, sĂ„ fĂžler jeg meg veldig lik rollen som regissĂžr. Jeg har med meg koreografens blikk nĂ„r det gjelder lys og timing, musikk, bevegelse og retning i rommet. Det er jo disse elementene jeg liker Ă„ jobbe med for Ă„ skape en historie, sĂ„ jeg gjĂžr det bĂ„de i film og pĂ„ scenen. Jeg ser altsĂ„ ikke pĂ„ rollene koreograf og regissĂžr som spesielt forskjellige. Men, bĂ„de formatet og kulturen rundt er jo veldig forskjellig. Bare ordene som betegner feltene sier mye: Scenekunst og filmindustri. I filmindustrien, for eksempel, finnes det helt andre markedskanaler, og man er kanskje mer opptatt av Ăžkonomi, inntekt og salg. Arbeidsprosessene er ogsĂ„ noe som skiller film og scenekunst. Hva man skal gjĂžre og ikke gjĂžre. De kunstneriske valgene i film avhenger ofte av det neste steget – som er Ăžkonomi. Dette trenger ikke vĂŠre negativt. Jeg bare kjenner at det er annerledes. I scenekunst, og spesielt samtidsdans, er det mer fokus pĂ„ det utforskende og pĂ„ selve prosessen.

MMS

I rollen som regissÞr kan vi snart vente oss en ny film av deg: Din aller fÞrste spillefilm, ÁRRU har premiere i 2025. ÁRRU er en joike-musikal. Hvordan landet du pÄ musikal som genre for din fÞrste spillefilm?

ESS

Jeg har hatt lyst til Ă„ lage musikal i mange Ă„r. Tidligere hadde jeg solgt inn ideen for to teatre, uten at det gikk gjennom. Det var fĂžrst nĂ„r jeg fortalte filmprodusenten min Elisa Pirir om prosjektet at jeg ble mĂžtt med begeistring. SĂ„ nĂ„ skjer det endelig, bare i form av en spillefilm. Musikal som genre fĂžles veldig naturlig da jeg jobber mye med joik. Joiken finnes i hjertet mitt, og det er den musikken jeg klarer Ă„ forstĂ„ med hele meg. Jeg har utrolig lyst til Ă„ jobbe mer med den, med den kraften og innvirkningen den har pĂ„ folk. Jeg opplever ogsĂ„ at joik og dans er veldig tett knyttet sammen. De er begge ordlĂžse sprĂ„k som lar lytteren eller betrakteren oppleve fremfĂžringen med hele seg. Det er rett og slett en form som er veldig meg, det kommer innenfra. Og – dette blir absolutt ikke en Broadway oppsetting eller Hollywood musikal, men en musikal pĂ„ min mĂ„te, med det danse– og joikesprĂ„ket jeg har med meg.

MMS

Hvor finner du inspirasjon til arbeidet ditt? Er det noen personer som har inspirert deg spesielt, som har vĂŠrt viktige forbilder i ditt kunstnerskap?

ESS

Jeg fÞler at hvert prosjekt er veldig forskjellig, hver gang er det noe helt nytt som inspirerer meg, og jeg mÄ finne en ny oppskrift for Ä utvikle det. Det neste prosjektet kan ikke ligne pÄ det jeg gjorde forrige gang. Inspirasjonen kommer ofte fra livet. Jeg fÄr mange ideer hele tiden og snakker om ideene mine med venner som ogsÄ driver med kunst. Slik utvikles ideene. Noen ideer blir det jo ingenting av, men sÄ hender det vi tar noe videre.

Elle Sofe Sara nÞler nÄr jeg spÞr om forbilder.

ESS

Jeg har ikke ett sĂ„nn forbilde, men en periode var jeg veldig opptatt av immaterielle tradisjoner i samisk kultur. Storhet i den samiske kulturen markeres pĂ„ en annen mĂ„te enn gjennom store bygninger og monumenter. Storhet er i menneskene og i fortellingene, i kroppene vĂ„re og i joiken. Det samiske forskningsmiljĂžet pĂ„ Samisk hĂžgskole i Kautokeino har inspirert meg. Det er veldig mye i den samiske kulturen som har verdi for meg – ikke bare fordi det er noe jeg har vokst opp med, men fordi det er noen stĂžrre linjer der, noen tenkemĂ„ter og en filosofi om hvordan ting henger sammen, som resonnerer i meg. Dette er inspirerende Ă„ finne fordype seg i. Det er mange i det samiske miljĂžet, bĂ„de kunstnere og forskere som snakker om og jobber med disse tradisjonene. Mamma er veldig viktig for meg, hun har alltid hatt veldig troen pĂ„ meg og vi har snakket mye sammen om hvert prosjekt. Hun er en tradisjonsbĂŠrer, og et veldig kreativt og Ă„pent menneske. Derfor synes jeg det er veldig inspirerende Ă„ diskutere med henne.

Elle Sofe Sara, VĂ stĂ dus eana / The answer is land. Foto: Antero Hein.
Elle Sofe Sara, VĂ stĂ dus eana / The answer is land. Foto: Antero Hein.
Elle Sofe Sara, VĂ stĂ dus eana / The answer is land. Foto: Antero Hein.
Elle Sofe Sara, VĂ stĂ dus eana / The answer is land. Foto: Antero Hein.
Elle Sofe Sara, VĂ stĂ dus eana / The answer is land. Foto: Antero Hein.
Elle Sofe Sara, VĂ stĂ dus eana / The answer is land. Foto: Antero Hein.
Elle Sofe Sara, VĂ stĂ dus eana / The answer is land. Foto: Antero Hein.
1 / 7
MMS

Jeg var til stede under forestillingen VĂ stĂ dus eana / The answer is land i Sandnes kulturhus i regi av RAS — Regional Arena for Samtidsdans. For meg – og jeg tror mange flere – gir forestillingen sterke og virkningsfulle assosiasjoner til massebevegelser og fellesskap som Black Lives Matter og MeToo bevegelsen. Hva er det viktigste for deg Ă„ formidle med en slik forestilling – og hvorfor egner dans seg sĂ„ godt til det?

ESS

ESS: Jeg opplever scenekunst som den type kunst hvor publikums opplevelse er det det betydningsfulle, at det er selve poenget med verket. Derfor vil jeg aldri gi «det rette» svaret pĂ„ «hva det betyr». I den nevnte forestillingen er bĂ„de dans og joik likestilt som bĂŠrende elementer. Kunstverket handler om Samenes rett til Ă„ selv bestemme over egne landomrĂ„der, og foreslĂ„r en sidestilling av natur og menneske basert pĂ„ respekt. Tittelen pĂ„ stykket, VĂ stĂ dus eana / The answer is land, er lĂ„nt fra et dikt som tilhĂžrer kunstverket Kiss from the border laget av Niillas Holmberg, Jenni Laiti and Outi Pieski. Åpningslinjen i diktet er:” land is the question, the answer is land” Jeg synes verket sĂ„ godt beskriver den situasjonen som jeg stĂ„r i, som vi alle stĂ„r i, nĂ„r det gjelder vĂ„r tilknytning til land og til jorden. Det tar ogsĂ„ opp den brutte tilknytningen til land. For meg som same har jeg ogsĂ„ en annen tilknytning til dette, gjennom reindriften og generasjoner med bruk av land pĂ„ den mĂ„ten. Det Ă„ joike jorda, eller joike landet, er en sterk ting jeg kjenner til gjennom barndommen og samisk kultur. Jeg kom frem til at jeg ville lage en flerstemt joik, og da engasjerte jeg Frode Fjellheim i prosjektet. Joiken vekker en type fĂžlelse – en fĂžlelse av at vi hĂžrer sammen, av fellesskapet og tilknytningen til naturen – at det ligger i oss alle, uansett kultur. Jeg tror det er dette som vekker assosiasjoner til massebevegelser og samhold, som du nevner. Det er ogsĂ„ helt klart en type sorg i dette. Sorgen har sin plass, men vi stĂ„r sammen i det. Tematikken i seg selv kan vĂŠre veldig overveldende, det er jo nĂŠrliggende Ă„ tenke pĂ„ klimakrisen. Det er ikke noe vi kan «lĂžse», og da mĂ„ vi stĂ„ i det sammen. Hele prosessen med teamet til denne forestillingen har vĂŠrt veldig fin og helbredende. Det har blitt en veldig fin forestilling og vi har fĂ„tt turnere mye med den, noe som er veldig kjekt.

MMS

Du legger tilsynelatende stor vekt pÄ virkemidler som lyd og scenografi. OgsÄ her samarbeider du med andre kunstnere. Stavangerkunstner Elin Melberg har deler av scenografien pÄ forestillingen Vàstàdus eana / The answer is land. Hvordan kommer du i kontakt med samarbeidspartnere, og hvordan ser de tverrfaglige samarbeidene ut nÄr du jobber med kunstnere fra andre felt?

ESS

Jeg er veldig opptatt av det Ă„ skape et bra team i hvert prosjekt. Som nevnt er sparring en viktig del av prosessen min. Derfor bygger jeg det teamet jeg mener passer til det spesifikke prosjektet. Den fĂžrste i teamet til VĂ stĂ dus eana var Frode Fjellheim, fordi han jobber med flerstemt joik. SĂ„ har jeg pĂ„ jobbet videre ut i fra det. Jeg sĂ„ Elin Melberg sin kunst fĂžrste gang pĂ„ Årsutstillingen i TromsĂž, og fĂžlte en tilknytning til det pĂ„ grunn av hĂ„ndverket og bruken av strikking. Det var sĂ„ flott! Jeg fĂžlte det hĂžrte veldig naturlig til prosjektet, at det knyttet seg til kvinnene i ensemblet og det samiske hĂ„ndverket. Jeg tok kontakt med henne for Ă„ starte en dialog om potensielt samarbeid. Det har vĂŠrt et overraskende godt samarbeid. Vi kjente ikke hverandre fra fĂžr av, og da er det ingen selvfĂžlge at det gĂ„r sĂ„ bra. Det tar jo vanligvis litt tid Ă„ bli godt kjent og komme pĂ„ samme bĂžlgelengde, men med Elin var det veldig lett. Hun var veldig god til Ă„ inkludere meg i hennes prosess. Det var veldig bra – rett og slett. Det er jo et kunstverk vi har pĂ„ scenen, ikke direkte scenografi, noe som er veldig spennende.

Elle Sofe Sara har et glimt i Ăžyet og legger lattermildt til:

ESS

Jeg Ăžnsket helt fra starten av prosjektet at det skulle vĂŠre en forestilling man lett kan turnere med. Det har derfor ogsĂ„ vĂŠrt en faktor tidlig i prosessen — at det skal vĂŠre noe vi kan ta med oss. Det er en del av en veldig fin tankegang at vi bare bĂŠrer med oss det vi kan klare Ă„ bĂŠre selv. SĂ„ scenografien og alt vi reiser med er lett Ă„ frakte, vi kan ta en ekstra koffert hver sĂ„ har vi det.

Elle Sofe Sara, Joar Nango og Carte Blanche, BIRGET, ways to deal, ways to heal. Foto: Haara.
Elle Sofe Sara, Joar Nango og Carte Blanche, BIRGET, ways to deal, ways to heal. Foto: Haara.
Elle Sofe Sara, Joar Nango og Carte Blanche, BIRGET, ways to deal, ways to heal. Foto: Haara.
Elle Sofe Sara, Joar Nango og Carte Blanche, BIRGET, ways to deal, ways to heal. Foto: Haara.
Elle Sofe Sara, Joar Nango og Carte Blanche, BIRGET, ways to deal, ways to heal. Foto: Haara.
1 / 5
MMS

Hvordan er arbeidsmetoden din? Jobber du alltid med en tydelig visjon eller kan detaljer vĂŠre ledende for verkene?

ESS

Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal si om min arbeidsmetode, fordi den skapes pĂ„ ny til hvert prosjekt. Det Ă„ ha en overordnet ide Ă„ utvikle et konsept ut fra, er sentralt for meg. Utviklingen av konseptet skjer fĂžr man egentlig har begynt, men er ogsĂ„ dynamisk og utvikles videre nĂ„r prosessen er mer formelt i gang. For eksempel i produksjonen vi jobber med nĂ„, BIRGET, har vi startet med et konsept som ble til for lenge siden, men under arbeidsprosessen har vi kommet oss gjennom mange lag. Vi har ogsĂ„ gĂ„tt i en litt annen retning enn det vi fĂžrst tenkte, noe jeg synes er veldig herlig. Man mĂ„ ikke lĂ„se seg til det man trodde prosjektet fĂžrst skulle vĂŠre. Det er viktig at det er rom for endring. I denne prosessen har det skjedd mye med oss, med tankene og fĂžlelsene vĂ„re rundt tematikken, og da mĂ„ vi gĂ„ i en annen retning. Det er hele poenget med kunst, Ă„ lage noe nytt, noe man kanskje selv ikke kunne tenke seg til pĂ„ forhĂ„nd. Men fordi man har jobbet med det, knadd pĂ„ det, og prĂžvd og feilet, sĂ„ har man kommet litt videre. Det er ikke nĂždvendigvis den fĂžrste tingen man tenkte pĂ„ – men den femte, sjette eller syvende tingen – som blir selve kjernen i verket. Det er utrolig viktig for meg Ă„ ha sparrepartnere rundt meg i det kunstneriske teamet. SĂ„ kanskje det er min metode: Ă„ hele tiden ha en dialog gĂ„ende og et kritisk blikk pĂ„ det jeg gjĂžr underveis. Det kritiske blikket pĂ„ egne ting kan vĂŠre veldig tĂžft, men er ogsĂ„ veldig viktig.

MMS

Du nevnte den pÄgÄende produksjonen av forestillingen BIRGET, ways to deal, ways to heal. Kan du fortelle litt om det prosjektet?

ESS

Dette er et prosjekt som Carte Blanche har engasjert meg og Joar Nango til. Konseptet og ideene kommer fra Nango og meg. Vi jobber veldig tett sammen. Jeg har koreografi og regi, og Nango har scenografi. Ideen kom til oss under et mĂžte som Sannhets- og forsoningskommisjonen ved Universitetet i TromsĂž avholdt. Kommisjon skal granske fornorskingspolitikk og urett begĂ„tt overfor samer, kvener og norskfinner. Deres mĂžter er Ă„pne for alle, sĂ„ det var veldig mange personer som tok ordet og delte historier som handler om den norske stats overgrep pĂ„ deres liv. Det var sterk opplevelse, og mange var kritiske til den delen som handler om forsoning. Hvordan kan vi snakke om forsoning nĂ„r det fremdeles skjer overtramp pĂ„ samisk kultur i dag? Det var her arbeidet med forestillingen BIRGET startet. Jeg og Nango intervjuet personer som har kjent disse overtrampene pĂ„ kroppen, for eksempel mennesker som ble sendt pĂ„ internat, eller blitt tatt fra foreldrene sine og sendt pĂ„ fosterhjem som en del av fornorskingspolitikken. Det har vĂŠrt veldig viktig for meg at vi ikke reproduserer eller rekonstruerer disse historiene – for det trenger vi ikke. Det vi trenger Ă„ vite er hva som skjer etterpĂ„. Hva skjer nĂ„r Sannhets- og forsoningskommisjonen leverer sin rapport? Blir det et oppgjĂžr i det norske samfunnet? Jeg opplever at de fleste norske personer ikke vet om dette arbeidet, at denne kommisjonen finnes eller hvilke funn de har kommet over. Det er i alle fall ingen offentlig debatt om dette. Jeg kjenner pĂ„ en type berĂžringsangst i dette prosjektet. Det er veldig sĂ„rbart, og veldig aktuelt. Vi har vĂŠrt nĂždt til Ă„ gĂ„ videre fra historiene vi startet med, og heller konsentrert oss om hvordan vi som kunstnere kan jobbe med dette, og hvordan kan Carte Blanche som dansekompani kan belyse det. Vi jobber fra vĂ„rt perspektiv. Vi skal ikke «spille» eller late som vi er personene vi har intervjuet. Prosessen har altsĂ„ vĂŠrt preget av Ă„ finne den rette mĂ„ten Ă„ jobbe med dette pĂ„. Jeg vil si at forestillingen BIRGET er veldig preget av dette, ogsĂ„ i sin form. Den tar opp forskjellige mĂ„ter Ă„ takle denne delen av vĂ„r historie pĂ„. Den hinter mot det helbredende aspektet, hvordan vi beveger oss videre – eller rettere sagt: hvordan stĂ„ i det. Det finnes ikke noen «quick fix» eller en lĂžsning som sĂ„dan, men det er en prosess vi prĂžver Ă„ ta publikum med pĂ„. Det er en veldig kompleks forestilling, og ganske annerledes en VĂ stĂ dus eana, vil jeg pĂ„stĂ„.

MMS

Har du noe du noen prosjekter i fremtiden du kan avslĂžre for oss?

ESS

Ja, jeg har nye prosjekter pÄ gang, men ikke noe jeg vil snakke om enda da det er sÄ tidlig i prosessen. Jeg har fÄtt kunstnerskapsstÞtte for mitt kompani i fire Är fra og med 2023, sÄ vi har mange planer for de neste Ärene. Gjennom stÞtten har vi mulighet til Ä ha en mer kontinuerlig utvikling. Og sÄ har vi endelig en produsent med oss, det fÞles veldig bra.

Elle Sofe Sara (1984) er koreograf, regissĂžr og filmskaper. Sara kommer fra Guovdageaidnu i Finnmark, og har en MA i koreografi fra KunsthĂžyskolen i Oslo (2010). Tidligere studerte hun dans ved LabanTrinity school i London. Sara har vĂŠrt festspillprofil for festspillene i Harstad (2020, 2021), og i 2019 vant hun Moon Jury prisen under Imagine Native Film Festival. Hun ble utvalgt til Talent Norges filmskaperprogram i perioden 2020-23. Sara er ogsĂ„ grunnlegger av DÁIDDADÁLLU – et samisk kunstnerkollektiv. Hun er ogsĂ„ tradisjonell samisk reindriver.

Marie Midttun Skretting (1996) er frilans produsent, skribent og kurator basert i Stavanger. Hun jobber hovedsakelig innen visuell kunst og scenekunst. Marie har bakgrunn som kunstformidler med BA i Estetiske studier fra Universitetet i Oslo. Skretting er styreleder for det kunstnerstyrte galleriet Studio17 i Stavanger og kunstnerisk ansvarlig for Hot House. Hot House er et initiativ for visning av eksperimentell, tidsbasert samtidskunst med fokus pÄ skeive, kvinnelige og ikke-binÊre kunstnerskap.