Jeg anser meg selv fĂžrst og fremst som skulptĂžr, og har alltid en skulpturell tilnĂŠrming til Ă„ lage kunst. Uavhengig av hva jeg jobber med er skulptur ankerpunktet mitt. Det er nok ogsĂ„ der dragningen mot det taktile kommer inn. Jeg liker at det jeg lager har en tydelig fysikalitet ved seg. Uansett om jeg jobber med et todimensjonalt uttrykk som trykk eller tegning, er det noe ved det Ă„ erkjenne papiret, trykksverten eller tegnemediet og eventuelt til slutt rammen, som skulpturelle. De har en egen tilstedevĂŠrelse som er vel sĂ„ viktig som hva bildet viser til. De ulike grafiske teknikkene som eksempelvis silketrykk og tresnitt har alle interessante aspekter ved seg. Det er vanskelig Ă„ si hvilken jeg setter mest pris pĂ„. Felles for dem alle er nok det fysiske arbeidet ved billedmaking pĂ„ denne mĂ„ten. Det stĂ„r i en fin kontrast til det umiddelbare ved âsnap-shotâ-fotografiet som er bakgrunnen for arbeidene. BĂ„de skulpturene fra #accidentallycomposed og de grafiske arbeidene i Formal Vase, Retta Sement har et fotografisk utgangspunkt. Fotografiene er tatt pĂ„ samme mĂ„te, men der skulpturene ser pĂ„ tingene og hvordan vi forholder oss til dem, sĂ„ dreier trykkene seg rundt, og har sitt opphav i, teksturene og overflatene vi omgir oss med.