🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju med Nils-Thomas Økland

Den Sandnes-baserte kunstneren Nils-Thomas Økland forteller i dette intervjuet om sitt prosjekt #accidentallycomposed, utstillingen "Formal Vase, Retta Sement" pĂ„ Arkivet sommeren 2021 og hvordan det er Ă„ jobbe med barn og unge i kunstprosjekt. Økland utforsker grafiske teknikker og har en spesiell dragning mot det taktile arbeidet. Skulptur har alltid vĂŠrt hans ankerpunkt fordi det ‘performative' potensialet i skulpturen fĂžles grensesprengende.

Nils-Thomas Økland, Formal Vase, Retta Sement, installasjonsbilde.
Astrid Helen Windingstad

Kan du fortelle litt om din bakgrunn? Du har atelier pÄ Stasjon K i Sandnes, men du er utdannet ved Falmouth College of Arts i England. NÄr startet din interesse for kunst?

Nils-Thomas Økland

Interessen min for kunst har nok alltid vÊrt der. SÄ lenge jeg kan huske har visuelle uttrykk interessert meg, og jeg har alltid hatt en dragning mot det Ä skape og Ä vÊre kreativ. Det startet nok mest med tegning. Det var noe jeg behersket bÄde teknisk og uttrykksmessig, og det ble tidlig en del av identiteten min. Lenge hadde jeg en oppfattelse av at jeg burde kanalisere denne interessen min i en mer stabil jobb. Det var nok mer i retning grafisk design og illustrasjon jeg jobbet mot nÄr jeg gikk Forus videregÄende skole. Samtidig fant jeg meg ikke helt til rette dette feltet og sÄ alltid til kunst og kunstnere for inspirasjon. Det var opplevelsen av kunstutstillinger som engasjerte meg mest. Susanne Christensen - som sikkert flere i kunstmiljÞet i regionen her kjenner - var nok ganske instrumentell i min dragning mot kunsten. I tillegg til Ä nÄ vÊre en god kollega, er hun moren til en av mine beste venner, arkitekten Jakob Christensen. Hun jobbet med ting som var annerledes enn den klassiske kunsten og de visuelle uttrykkene jeg opp til da hadde opplevd, og dette tiltalte meg veldig. Det viste for meg noen muligheter kunsten har. Jeg husker ogsÄ at hun introduserte meg for mer utfordrende samtidskunst ved Ä ta Jakob og meg med pÄ utstillinger og performance events som lÄ utenfor det jeg vanligvis ville blitt eksponert for. Det var i en god samtale med nettopp Jakob at jeg til slutt valgte Ä bare gÄ for Ä studere kunst. Vi hadde nettopp hatt en liten avslutningsfest pÄ bakrommet pÄ Rogaland Kunstsenter for en annen venn av oss som hadde sin siste arbeidsdag i siviltjenesten der. PÄ vei hjem snakket Jakob og jeg om sÞknadene til skoler jeg vurderte Ä sÞke pÄ. I samtalen lettet jeg pÄ min usikkerhet rundt Ä sÞke mot grafisk design. Det fÞltes alt for mye ut som et kompromiss. I lÞpet av denne samtalen ble det klart for meg at det jo selvfÞlgelig var kunst det mÄtte bli.

AHW

Du jobber for det meste med skulptur, fotografi og grafikk — jeg har forstĂ„tt det slik at du er opptatt av det taktile og at du bruker forskjellige grafiske teknikker. Hva er det du setter mest pris pĂ„ ved de forskjellige medium og teknikkene?

NTØ

Jeg anser meg selv fĂžrst og fremst som skulptĂžr, og har alltid en skulpturell tilnĂŠrming til Ă„ lage kunst. Uavhengig av hva jeg jobber med er skulptur ankerpunktet mitt. Det er nok ogsĂ„ der dragningen mot det taktile kommer inn. Jeg liker at det jeg lager har en tydelig fysikalitet ved seg. Uansett om jeg jobber med et todimensjonalt uttrykk som trykk eller tegning, er det noe ved det Ă„ erkjenne papiret, trykksverten eller tegnemediet og eventuelt til slutt rammen, som skulpturelle. De har en egen tilstedevĂŠrelse som er vel sĂ„ viktig som hva bildet viser til. De ulike grafiske teknikkene som eksempelvis silketrykk og tresnitt har alle interessante aspekter ved seg. Det er vanskelig Ă„ si hvilken jeg setter mest pris pĂ„. Felles for dem alle er nok det fysiske arbeidet ved billedmaking pĂ„ denne mĂ„ten. Det stĂ„r i en fin kontrast til det umiddelbare ved ‘snap-shot’-fotografiet som er bakgrunnen for arbeidene. BĂ„de skulpturene fra #accidentallycomposed og de grafiske arbeidene i Formal Vase, Retta Sement har et fotografisk utgangspunkt. Fotografiene er tatt pĂ„ samme mĂ„te, men der skulpturene ser pĂ„ tingene og hvordan vi forholder oss til dem, sĂ„ dreier trykkene seg rundt, og har sitt opphav i, teksturene og overflatene vi omgir oss med.

AHW

Siden du anser deg selv fþrst og fremst som skulptþr — kan du nevne et av dine skulpturelle arbeider som har vért toneangivende for deg og hvorfor?

NTØ

Et veldig viktig og givende arbeid for meg var skulpturen (eller kanskje heller installasjonen) Joey Footit som jeg gjorde fĂžrste Ă„ret under studiene mine i England. Skulpturen var en tre-og-en-halv-meter hĂžy fargerik klovn som poserte likt den type skilt som viser hvor hĂžy man mĂ„ vĂŠre for Ă„ fĂ„ adgang til attraksjonen som man typisk finner pĂ„ omreisende tivoli eller i fornĂžyelsesparker. Skulpturen ble plassert ute pĂ„ en liten hĂžyde pĂ„ campus, og viste og eksponerte tydelig den byggtekniske konstruksjonen som holdt silhouetten til den tegneserieaktige klovnen. En av de tingene som fascinerte meg med Ă„ jobbe skulpturelt med dette verket var den enorme tilstedevĂŠrelsen til det fysiske objektet. Det var noe som eksisterte der i samme rom som betrakteren. Det var ikke noe som bare viste til - eller ideen om - noe annet et annet sted. Det var et definerende arbeid for meg der jeg utforsket og lekte med flere av skulpturens muligheter som f.eks materialitet, stedsspesifisitet, et bevisst forhold til skala og skalaforskyvninger, og ikke minst det at en skulptur har en 3-dimensjonalitet som gjĂžr at den kan vĂŠre flere ting pĂ„ en og samme tid. En skulptur kan forandre seg alt etter hvor du mĂžter den fra; at f.eks baksiden kan fortelle noe annet enn forsiden og at objektet pĂ„ den mĂ„ten kan inneholde sin egen dramaturgi pĂ„ et vis. Det Ă„ oppdage dette ‘performative' potensialet i skulpturen fĂžltes grensesprengende og var nok en veldig viktig faktor i det Ă„ forme meg som kunstner. Samtidig staket det ut en retning for meg der skulptur kom til Ă„ vĂŠre svĂŠrt toneangivende for meg, og har stort sett pĂ„ et eller annet vis informert alt jeg har gjort siden.

Nils-Thomas Økland, billedserien #accidentallycomposed, skjembilde.
Nils-Thomas Økland, billedserien #accidentallycomposed, skjembilde.
Nils-Thomas Økland, billedserien #accidentallycomposed, skjembilde.
Nils-Thomas Økland, billedserien #accidentallycomposed, skjembilde.
Nils-Thomas Økland, billedserien #accidentallycomposed, skjembilde.
Nils-Thomas Økland, billedserien #accidentallycomposed, skjembilde.
Nils-Thomas Økland, billedserien #accidentallycomposed, skjembilde.
1 / 7
AHW

Jeg har fulgt deg pÄ Instagram og du poster en del #accidentallycomposed, Det ser ut til Ä vÊre tilfeldige komposisjoner du mÞter pÄ i hverdagen. Kan du fortelle om dette prosjektet?

NTØ

#accidentallycomposed er fotografier jeg samler. Det er som du sier av tilsynelatende tilfeldige komposisjoner jeg mĂžter pĂ„ i hverdagen og en type bilder jeg har samlet pĂ„ lenge. Bildene er en slags ‘hverdags-snapshots’ av scener eller tablĂ„er ‘gjemt i det Ă„penbare’. De har i utgangspunktet stort sett fungert som referanser og inspirasjon for meg selv der de har informert kunsten min med mĂ„ter Ă„ sette sammen ting pĂ„ uventede mĂ„ter. Bildene har ofte bare havnet i en eller annen anonym billedmappe pĂ„ en eller annen hard-disk og sĂ„ glemt. PĂ„ et eller annet tidspunkt ble jeg mer og mer interessert i hvordan disse smĂ„ referatene av virkeligheten fremstĂ„r som smĂ„ komposisjoner der intensjon er uavklart. Jeg tiltrekkes og Ăžnsker Ă„ forstĂ„ verden gjennom tingene vi lager. Hvordan mennesket former, konstruerer og konsumerer sine omgivelser. SĂ„ for Ă„ enklere ta vare pĂ„ noen av disse bildene for meg selv, samtidig som jeg syntes de hadde en egenverdi, tenkte jeg de kanskje kunne fĂ„ en type arkiv og forum pĂ„ Instagram. Ved Ă„ aktivt legge dem ut med hashtaggen #accidentallycomposed, gjorde tilstedevĂŠrelsen deres der at jeg ble mer bevisst pĂ„ disse smĂ„ stille situasjonene. Det resulterte i at jeg som rene ateliereksperimenter begynte Ă„ gjenskape noen av disse motivene som frittstĂ„ende skulpturer - eller modeller - i varierende skala som Accidentally Composed Blocks eller Accidentally Composed Helmet Leaves. Etter flere Ă„r pĂ„ atelieret fĂžler jeg nĂ„ dette som et eget prosjekt, og er nĂ„ endelig klar til visning. Disse arbeidene har sakte men sikkert definert en ny retning i kunstnerskapet mitt som pĂ„ mange mĂ„ter dreier seg rundt det hverdagslige. Denne tilnĂŠrmingsmetoden tok jeg ogsĂ„ med meg inn i arbeidet ved et gjestekunstneropphold jeg ble invitert til ved Tou Trykk i slutten av 2020 og begynnelsen av 2021. Dette oppholdet resulterte i de grafiske trykkarbeidene i utstillingen Formal Vase, Retta Sement ved visningsrommet Arkivet ved Tou Trykk.

Nils-Thomas Økland, Accidentally Compsed, installasjonsbilde.
Nils-Thomas Økland, Accidentally Compsed - Blocks, 2021 Mixed media og digitalt print på aluminium H 39 x B 80 x L 100 cm
Nils-Thomas Økland, Accidentally Compsed - Blocks, 2021 Mixed media og digitalt print på aluminium H 39 x B 80 x L 100 cm
Nils-Thomas Økland, Accidentally Compsed - Helmet Leaves, detalj, 2021 Mixed media og digitalt print på aluminium H 45 x B 64 x L 150 cm.
Nils-Thomas Økland, Accidentally Compsed - Helmet Leaves, 2021 Mixed media og digitalt print på aluminium H 45 x B 64 x L 150 cm.
1 / 5
AHW

Jeg besÞkte utstillingen din Formal Vase, Retta Sement pÄ Arkivet vÄren 2021. Som du nevner, bestÄr den kun av grafiske trykkarbeid, men med forskjellige teknikker som silketrykk, monotrykk, linosnitt, hÄndgravert tresnitt og lasergravert tresnitt. Kan du kort si litt om hvordan det er Ä jobbe med disse forskjellige teknikkene? Jeg ble spesielt interessert i verket Ga lystig fasit fordi den lasergraverte treplaten tilfeldigvis stod i rommet. Hvordan laget du motivet til dette verket?

NTØ

Som alle de andre trykkene i utstillingen har ogsĂ„ dette arbeidet et fotografisk utgangspunkt. Til denne serien med arbeider var jeg veldig interessert i Ă„ utforske flere teknikker innen det grafiske mediet, og gjerne leke litt med de ulike mulighetene og forventningene man har til de ulike teknikkene. For meg handlet det ogsĂ„ pĂ„ sett og vis om Ă„ vĂŠre en billedmaker, og dermed finne ‘riktig’ teknikk til hvert motiv. Det var forskjellige ting som kunne bestemme dette, men for meg var det noe med Ă„ fĂ„ med noe jeg kanskje fĂžlte var essensielt i det originale bildet eller i det originale mĂžtet. I tilfellet med Ga lystig fasit var det noe med den stĂžyen som gjennomsyret bildet. Jeg hadde tidligere gjort en serie med lasergraverte tresnitt der jeg hadde trykket med bitumen (bindestoffet i asfalt) og sĂ„ satt det inn med steinstĂžv fra bergarten ilmenitt. Jeg brukte da OSB treplater, og var fascinert av hvordan motivet bĂ„de ble klart og tydelig pĂ„ samme tid som det inneholdt ‘stĂžyende’ spor av trestrukturen pĂ„ en annen mĂ„te enn det ofte gjĂžr om man trykker tresnitt med eksempelvis finĂ©rplater. Jeg var tidlig klar over at Ga lystig fasit ellers behĂžvde Ă„ vĂŠre et av de mer tydelig fotografiske motivene for ikke Ă„ forsvinne helt. Jeg synes teknikken pĂ„ mange mĂ„ter ble en fin mellomting mellom det forfinede men kanskje litt flate uttrykket til silketrykket og det litt grovere men desto mer levende uttrykket til tresnittet. Jeg liker det tilsynelatende uttrykket dette arbeidet har, men som kanskje delvis avslĂžrer seg eller forvirrer om man ettergĂ„r arbeidet nĂŠrmere.

Nils-Thomas Økland, Formal Vase, Retta Sement, installasjonsbilde.
Nils-Thomas Økland, Formal Vase, Retta Sement, installasjonsbilde.
Nils-Thomas Økland, Formal Vase, Retta Sement, installasjonsbilde.
Nils-Thomas Økland, Bobla oppga pÄpek. Monotrykk og silketrykk 42x30cm, 1/19 (2020).
Nils-Thomas Økland, Ga lystig fasit Lasergravert tresnitt 88x63cm, 1/9 (2021).
1 / 5
AHW

Et annet verk fra utstillingen Formal Vase, Retta Sement pÄ Arkivet jeg likte veldig godt var Bobla oppga pÄpek. Det sÄ ut som et stykke brunpapp med avskÄret gul skrift langs hÞyre side. Kan du si noe om det verket?

NTØ

Dette arbeidet er faktisk en av mine egne favoritter fra utstillingen. Verket er en blanding av monotrykk og silketrykk gjort pÄ det samme papiret som resten av utstillingen. For Ä imitere brunpappen ble det trykket i flere lag med en enkel nyanseforskjell mellom den flate silketrykkbakgrunnen og sÄ det litt lysere monotrykket som fremhever pappens tekstur over. Det ble trykket ved Ä sette inn en faktisk papplate med akryl for sÄ Ä trykke teksturen over pÄ papiret. Over dette er den avskÄrede gule og sorte skriften trykket ved silketrykk. Jeg liker godt enkelheten i monotrykk-teknikken og hvor effektfullt et sÄnt grep kan vÊre til Ä skape en illusjon av Ä vÊre noe annet enn det egentlig er. Motivet kommer fra et fotografi av en avrevet bit av en stÞrre pappeske som mest sannsynlig hadde blÄst avgÄrde fra sÞppelet hvor det nok var kastet. Jeg kom over den liggende henslengt midt ute pÄ en Äpen plass ved et kjÞpesenter. Bildet i seg selv er bare en liten detalj av selve pappbiten.

AHW

I 2020 var du «Årets Barnas-By»-kunstner i Sandnes. Barnas by er et prosjekt i regi av Sandnes kommune hvor mĂ„let er Ă„ synliggjĂžr barn og unges egen kultur, og gi dem anledning Ă„ presentere egne ideer for byutvikling og bruk av byens uterom. Hvordan var det Ă„ jobbe med barn i et kunstprosjekt?

NTØ

Å jobbe med barn er alltid veldig givende. Jeg var ‘Årets Barnas-By’-kunstner sammen med Hans Edward Hammonds, og jeg tror vi begge lĂŠrte og ble pĂ„minnet en hel del gjennom dette samarbeidet. Barn har en tendens til Ă„ tenke og tilnĂŠrme seg ting pĂ„ en mye friere mĂ„te enn oss voksne. De er flinke til Ă„ alltid ta med seg sine egne interesser inn i det de gjĂžr (og foreslĂ„r), og er ikke redde til Ă„ nĂŠrme seg bĂ„de store og smĂ„ spĂžrsmĂ„l pĂ„ en intuitiv og leken mĂ„te. Situasjonen med pandemien gjorde at vi mĂ„tte revurdere hvordan vi kunne gjennomfĂžre kunstprosjektet. Det resulterte i at vi skapte en YouTube-kanal kalt PĂ„ Atelier med Nilsi og Hansi. Alt i alt laget vi i lĂžpet av kunstprosjektet 11 ordinĂŠre episoder i tillegg til en invitasjon-/introduksjonsvideo og en bonusvideo. Videoene ble lastet opp relativt regelmessig; ca en video annen hver uke vil jeg anslĂ„. Hver episode tok for seg en slags utfordring der Hans Edward og jeg reagerte og skulle lage kunst pĂ„ bakgrunn av innspill som barna sendte inn til oss. Her forsĂžkte vi Ă„ snu voksen/barn-dynamikken litt pĂ„ hodet ved Ă„ la barna gi oss voksne oppgaver, og ikke motsatt som ofte er tilfellet. Prosjektene vi gjennomfĂžrte kunne variere fra Ă„ lage malerier og skulpturer til lydkunst, musikk og performativ dans. Å gi fra seg en del av kontrollen i en kunstnerisk prosess er veldig frigjĂžrende. Det tillater at en lar kunstverkets ‘eget’ liv fĂžre ting i nye og uante retninger. Jeg synes det ligger et voldsomt potensial og kunstnerisk kreativ kraft i det.

Nils-Thomas Ăžkland, innstallasjonsbilde fra utstillingen Allting er i Villighet, Sandnes kunstforening 2015.
Nils-Thomas Økland,T/A Transitional Agent (Purple), 2018, Plasti Dip, VerktÞyspanel og billakk, 96 cm x 50 cm x 15 cm.
Nils-Thomas Økland, Innstallasjonsbilde, Allting er i Villighet i Sandnes kunstforening 2015 - Kulltegninger i rammer med ilmenitt og titaniumhvit, burnout dekkmerke pÄ gulvet, og stÄl og ilmenitt-skulptur.
1 / 3
AHW

En annen ting jeg har lagt merke til er at du ofte, i alle fall i tidligere arbeid, har motorsport som tema og motiv — alt fra hjulkapsler, eksospotter, hjulspor til kjþrehansker- og sko. Er disse resultat av en fascinasjon og inspirasjon eller kommer det fra et mer kritisk hold?

NTØ

Det er nok litt av begge deler. Det finnes en fascinasjon der, samtidig som det finnes en form for implisert kritikk i disse arbeidene. I utgangspunktet kom disse motivene og billedbruken fra et mer metaforisk stÄsted hvor motorkultur generelt, og kanskje spesielt den amerikanske muskelbilen Dodge Challenger, ble satt opp mot materialforholdet mellom ilmenitt og titaniumhvit. Titaniumhvit er et av de hviteste og mest forfinede fargepigmentene, og har en klar kobling til kunst og estetisk kultur. Det er et materiale som har begrenset nytteverdi utover den rent estetiske bruken. Samtidig har pigmentet et opphav i noe utrolig mektig i den veldig sorte bergarten ilmenitt. I det Äpne dagbruddet hos Titania i Sokndal blir det knust tusenvis av tonn med fjell for Ä prosessere dette pigmentet ut av bergarten. Det er noe nesten alkymistisk ved denne transformasjonen fra det veldig sorte til det veldig hvite jeg syntes var veldig tiltrekkende. Jeg er interessert i dette dualistiske forholdet mellom rÄheten og det estetiske potensialet som kan ligge der. Blant en hel del andre interessante aspekter fant jeg en slags fellesnevner mellom disse posisjonene i motorkulturen som omgir disse muskelbilene. Jeg har selv aldri vÊrt spesielt interessert i bil, og fikk ikke engang sertifikatet fÞr jeg var 30, men gjennom arbeidet med disse verkene har jeg helt klart utviklet en form for fascinasjon for disse bilene og den billedbruken og estetikken som kommer med denne kulturen.

AHW

Hva jobber du med akkurat nÄ?

NTØ

Akkurat nÄ jobber jeg hovedsakelig med Ä ferdigstille flere skulpturer i serien som kommer fra fotografiene #accidentallycomposed. Jeg har en hel del nesten ferdige skulpturer, og enda flere i startgropen. I tillegg planlegger jeg flere trykk som vil fÞlge utstillingen pÄ Arkivet. NÄ nÊrmer sommerferien seg ogsÄ, og jeg har en liten plan om et lite ferieprosjekt som jeg lett kan ta med meg i en skissebok og kose meg med om jeg fÄr anledning.

· Alle foto er tatt av kunstneren

Nils-Thomas Økland er utdannet ved Falmouth College of Arts i England. Økland bor og jobber i Sandnes og han har gjennomfĂžrt en rekke separat- og gruppeutstillinger i bĂ„de inn- og utland. Blant annet har han hatt flere utstillinger i Manila (PH), og har deltatt pĂ„ HĂžstutstillingen (2015) og Vestlandsutstillingen (2010). Økland har gjennomfĂžrt flere stĂžrre installasjoner med kunst i offentlige rom. Han har mottatt flere stipender og utmerkelser, og i 2020 var han "Årets Barnas-By-kunstner" i Sandnes sammen med Hans Edward Hammonds. Økland driver gjstekunstnerordningen AiR-Sandnes, gjesteunderviser ved Kunstskolen i Stavanger og besitter flere verv gjennom kunstnerorganisasjonen BKFR.