🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju med Open Studios Stavanger & Sandnes

OSS — Open Studios Stavanger & Sandnes er et lokalt initiativ som inviterer publikum inn i mange av de regionale kunstneratelier. OSS arrangeres for fĂžrste gang helgen 30. september til 1. oktober 2023. Nasjonalt er ikke Open Studios et ukjent konsept. En gang i Ă„ret inviteres publikum inn i kunstneres atelierer i flere av de stor byene i Norge. Det har ogsĂ„ vĂŠrt arrangert lignede prosjekter her i regionen tidligere, men OSS debuterer solid med hele 82 atelier som Ă„pnes for publikum, og et besĂžksprogram for kunstfaglige. CAS har snakket med OSS om hvordan det hele startet, hva som skal skje Ă„pningshelgen, og om veien videre.

Anette Gellein, trykker Atelie edition i samarbeid med Tou Trykk og OSS
Contemporary Art Stavanger

Hva er OSS og hvorfor arrangeres det?

Open Studio Stavanger & Sandnes

Open Studios Stavanger & Sandnes (OSS) arrangeres for fÞrste gang helgen 30. september til 1. oktober 2023. Denne helgen inviteres publikum til Ä besÞke profesjonelle kunstnere og kunsthÄndverkere i deres atelierer i Stavanger og Sandnes. Open Studios er todelt. I tillegg til de Äpne atelierene for publikum vil det arrangeres et faglig besÞksprogram for tilreisende kuratorer og andre profesjonelle aktÞrer. Dette kommer til Ä Þke synligheten og aktiviteten til det lokale kunstmiljÞet. De profesjonelle kunstnerne i Stavanger og Sandnes har lenge manglet en strukturert mulighet til Ä invitere bÄde publikum og tilreisende kuratorer inn i atelierene sine. Dette vil vi nÄ gjÞre noe med. For publikum er Open Studios en unik mulighet til Ä bli bedre kjent med de lokale kunstnerne i regionen. Vi vil Äpne dÞrene og vise hva kunstnere i Stavanger og Sandnes jobber med i sine arbeidsrom. Vanligvis ser vi ferdige verk utstilt i gallerier og museer, men vi Þnsker Ä gi et innblikk i hvordan kunstnere jobber, og til Ä se kunstverk i prosess. Totalt 82 atelier Äpnes i Stavanger og Sandnes denne helgen.

CAS

Hvordan ble OSS initiert og organisert?

OSS

Open Studios Stavanger er en kunstnerstyrt ideell forening som ble opprettet i 2022. Initiativet kommer fra kunstnere i atelierhusene Tou atelierhus og Elefant arbeidsfellesskap i Stavanger, og atelierfellesskapet Stasjon K i Sandnes. Alle profesjonelle kunstnere i Stavanger og Sandnes er invitert til Ä Äpne sine atelier for det brede publikum.

CAS

Det er mye som skal skje fra 29. september til 01. oktober. Kan dere fortelle litt om det?

OSS

Fredag 29. september vil hovedsakelig vĂŠre et besĂžksprogram, det vil si et program for de tilreisende kuratorene og for det lokale kunstmiljĂžet. Det bestĂ„r av presentasjoner av kunstnerskap, atelierbesĂžk og en Ă„pningsfest. PĂ„ lĂžrdag 30. september og sĂžndag 1. oktober Ă„pner vi atelierene for publikum, og da hĂ„per vi sĂ„ mange som mulig tar turen innom i Ă„pningstidene 12.00 – 16.00. Det vil bli arrangert guidede turer mellom atelierhusene som det er mulig Ă„ melde seg pĂ„ via OSS sin nettside. Vi har ogsĂ„ et tett samarbeid med formidlingsplattformen for samtidskunst Atelie, som i samarbeid med Tou Trykk, lanserer Atelie Edition, som er silketrykk av kunstneren Anette Gellein. Disse vil vĂŠre mulig Ă„ se i resepsjonen pĂ„ Tou under hele helgen. PĂ„ nettsiden til OSS finner du full oversikt over deltakende kunstnere, kart og program for helgen.

FOTO: Marianne LĂžvvik.
FOTO: Elefant
Foto: Tou scene
FOTO: Paradis atelierhus
FOTO: Salongen
FOTO: Cosulatet
1 / 6

CAS: Kan dere si litt mer om formatet, gjennomfĂžring og det todelte programmet?

OSS

Vi har god dialog med tilsvarende prosjekt som Bergen Open og Oslo Open, og drar nytte av deres erfaringer. Selv om det er noen forskjeller (Oslo driver i stĂžrre skala) sĂ„ er dette en modell som har fungert godt. Noe av motivasjonen for Ă„ starte OSS er at vi Ăžnsker å fĂ„ flere fagfolk til Stavanger, og Ă„ oppnĂ„ÌŠ synlighet for de regionale kunstnerne utover fylket. Samtidig vil vi skape mer synlighet for kunstnere, visningssteder og publikum regionalt. De 82 deltakende kunstnerne rydder og pakker opp sine kunstverker for vising i atelierene. De Ăžnsker publikum og kunstprofesjonelle velkomne inn i sitt aller helligste. I Ă„r har vi noen tilreisende kuratorer og institusjoner, i tillegg til lokale aktĂžrer, som er invitert til en elevator pitch. Det vil si at mange av de deltakende kunstnerne presenterer kort sin kunstnerpraksis med bilder. Kunstnerne forteller om seg selv og sitt arbeid. Resten av helgen kan de inviterte, pĂ„ eget initiativ, gĂ„ pĂ„ atelierbesĂžk. AtelierbesĂžk skaper en mulighet til Ă„ stille spĂžrsmĂ„l, ha en dialog med kunstnerne og Ă„ gĂ„ litt mer i dybden om de Ăžnsker. Det vil ogsĂ„ vĂŠre en lukket middag og minglefest for kunstnere og for de inviterte gjestene, som skaper rom for relasjonsbygging. Det lokale publikum er sĂŠrlig viktig for OSS, og vi har derfor laget en nettside der alle kunstnerne er presentert med et bildet og litt informasjon, samt et kart som sier hvor kunstnerne holder til. Kartet kan brukes til Ă„ lage en egenvalgt rute med atelierbesĂžk, eller en kan vĂŠre med pĂ„ noen av de guidede turene som blir satt opp for publikum. OSS nettplattform er tilgjengelig hele Ă„ret, slik kan det bli lettere for publikum Ă„ ta kontakt med kunstnere. Vi har et mĂ„l om Ă„ Ă„pne kunstscenen opp for det lokale publikum. Det er et kontinuerlig arbeid å skape forbindelser og relasjoner mellom publikum og det lokale kunstmiljĂžet — at de kommer pĂ„ utstillingsĂ„pninger og investerer i lokal kunst. Vi tenker dette er noe OSS skal bidra med fordi det er et omfattende formidlingsprosjekt og et lavterskeltilbud. Samarbeidet med salgsportalen Atelier.no i Ă„r innebĂŠrer ogsĂ„ at lokale kunstnere er oppfordret til Ă„ legge ut noen av kunstverkene sine til salgs pĂ„ Atelier.no.

CAS

Det er ingen tvil om at Open Studios skaper en unik mulighet, for bÄde kunstnere og for andre aktÞrer i kunstfeltet, til Ä formidle og bli kjent med kunstnerpraksiser pÄ en annen mÄte enn ved utstillinger i gallerier, museer og andre visningssteder. Hvorfor mener dere dette er viktig?

OSS

Ja, publikum fĂ„r en unik mulighet til Ă„ se arbeidsprosessen til kunstnere nĂ„r de under OSS kan besĂžke de ellers lukkede atelier. AltsĂ„, se hvor og hvordan en kunstner jobber, og hvordan verkene ser ut fĂžr de er klar for utstilling. Med OSS fĂ„r bĂ„de kunstfaglige og den lokale befolkningen en unik mulighet til Ă„ se prosesser, de fysiske arbeidsmetodene, stille spĂžrsmĂ„l og vĂŠre tilstede. Dette kan fĂžre til at man oppdager flere nye kunstnerskap – og det er et alternativ for de som eksempelvis ikke er sĂ„ gode til Ă„ promotere seg selv pĂ„ sosiale medier, eller ikke har stilt ut ofte her i byen, eller har fĂ„tt stille ut i de store byene og blitt synlige nasjonalt. Nasjonale kuratorer besĂžker ikke alle utstillinger, og sĂŠrlig ikke lokalt her i Stavanger og Sandnes. De kan med enkelte kunstnere ha en viss oversikt via sosiale medier, men det begrenser seg nĂ„r det kommer til spĂžrsmĂ„l, materialitet og dialog. Det er ogsĂ„ begrenset med utstillingsmuligheter i regionen og det er derfor viktig for kunstnere Ă„ fĂ„ visningsmuligheter nasjonalt og internasjonalt, for Ă„ synliggjĂžre kunstnerskapet sitt. AtelierbesĂžk vil vi ogsĂ„ skape flere kunstnerrmĂžter, mellom det lokale kunstfaglige miljĂžet som gallerier, kunstinstitusjoner og samlere. OSS sitt mĂ„l er Ă„ motivere disse til Ă„ besĂžke flere kunstnere lokalt og pĂ„ den mĂ„ten fĂ„ en oversikt over kunstnerpraksiser og kunstmiljĂžet. Som kunstner kan en oppleve at det er begrenset med utstillingsmuligheter her i regionen. Dette mĂ„ sees i sammenheng med hvor mange kunstnere som finnes her. Et uttalt mĂ„l med festivalen er Ă„ gi lokale kunstnere stĂžrre muligheter til Ă„ stille ut gjennom Ă„ tilrettelegge for speed dates, atelierbesĂžk og faglige eventer. SĂ„ Ăžnsker vi at festivalen skal Ăžke publikums nysgjerrighet, kunnskap, tilknytning og bevissthet om kunstnerskapene i byen, vi skal vĂŠre en brobygger og gi god formidling. ForhĂ„pentligvis senker vi terskelen for publikum til Ă„ stille spĂžrsmĂ„l og at vi kan bidra til at publikum ser verdien av kunst.

CAS

OSS svarer pÄ et behov i kunstfeltet fordi det har, som dere pÄpeker, manglet en etablert struktur i Stavanger og Sandnes for Ä invitere bÄde publikum og kuratorer inn i atelierene. Samtidig har Open Studios lenge vÊrt arrangert i andre byer. Hvorfor Open Studios Stavanger & Sandnes akkurat nÄ?

OSS

Under pandemien ble det sĂŠrlig synlig for oss hvor viktig Open Studios arrangementene har vĂŠrt og hvor mye det gjĂžr for publikum og byens kunstnere. Oslo Open streamet atelierbesĂžk live, og det var mulig Ă„ fĂžlge fra mobiltelefonen. Det synliggjorde potensialet som ligger i prosjektet. Etter pandemien har det nok presset seg fram et behov for Ă„ Ă„pne mer opp og ta imot besĂžk igjen. Og sĂ„ handler det om overskudd, vi hadde et sonderingsmĂžte med flere kunstnere fĂžr vi startet for Ă„ se om dette var noe det var behov for, og det viste seg at flere hadde tenkt pĂ„ det samme. Det var ogsĂ„ litt pinlig at alle de andre store byene arrangerer Open Studios med stor suksess de fleste stedene. Kunstnerne i disse byene har fĂ„tt mange muligheter og publikum har fĂ„tt kjennskap til dem. Vi sĂ„ at kunstnere i Stavanger trengte mer eksponering. Behovet var der, egentlig overmodent, sĂ„ dette mĂ„tte vi nĂ„ fĂ„ til. Det ble mulig gjennom et samarbeid mellom kunstnere i atelierhusene Tou, Elefant og Stasjon K. Det var viktig at OSS ble etablert av kunstnerne og ikke en allerede eksisterende institusjon. Å gjennomfĂžre et prosjekt som dette, med ansatte og organiseringen av et besĂžksprogram er dyrt — det trenges friske midler. For at OSS skal bli et langsiktig prosjekt, sĂ„ mĂ„tte det bli en egen organisasjon eller stiftelse, slik som det nĂ„ er blitt.

CAS

Hva ser dere for dere de neste Ärene? Finnes det en langsiktig visjon for OSS?

OSS

En klar tilbakemelding vi har fĂ„tt fra samarbeidspartnere i bĂ„de B-open og Oslo open, er Ă„ ikke bygge det for stort, men konsentrere oss om det som er kjerneaktiviteten; Ă„ arrangere Ă„pne atelier for befolkningen. Vi Ăžnsker Ă„ bygge opp en Ă„rlig festival og er opptatt av Ă„ fĂ„ til en modell som skal vare over lang tid. Årets versjon holdes veldig enkel og nedstrippet. Vi har vĂŠrt opptatt av Ă„ bygge en bĂŠrekraftig modell, bĂ„de Ăžkonomisk og kunstnerisk, som kan vokse og vare i mange Ă„r. Det kommer nok til Ă„ vĂŠre mer pĂ„ programmet allerede neste Ă„r, om vi fĂ„r nok midler, men vi skal alltid holde fast i det som er kjernen i prosjektet, åpne atelierer for det brede publikum og til et nasjonalt og internasjonalt fagmiljĂž bestående av gallerister, kuratorer, kritikere og skribenter. I Ă„r starter vi mest lokalt, med noen pĂ„ besĂžks programmet utenfra. PĂ„ sikt er det et mĂ„l om Ă„ fĂ„ enda flere kunstprofesjonelle fra hele Norge til Ă„ besĂžke OSS. Det er ogsĂ„ et mĂ„l pĂ„ sikt Ă„ fĂ„ kuratorer, institusjoner, og gallerier fra utlandet til Ă„ komme til OSS. Vi konsentrerer oss i fĂžrste omgang om Ă„ bygge en solid organisasjon, slik at alle besĂžkende og kunstnerne fĂ„r en best mulig opplevelse pĂ„ sikt. I Ă„r blir det et pilotprosjekt vi kan lĂŠre av. For at Open Studios Stavanger & Sandnes skal bli varig mĂ„ vi vokse sakte, men sikkert over tid. Vi mĂ„ ogsĂ„ sikre nok finansiering. Vi har invitert med Sandnes, og pĂ„ sikt er det mulig Ă„ se for seg at flere byer og omrĂ„der rundt Stavanger kan bli inkludert under OSS-fanen. For eksempel Randaberg og Sola. Det blir spennende Ă„ se om kunstnere fra disse omrĂ„dene Ăžnsker Ă„ knytte seg til OSS.