Ja, publikum fĂ„r en unik mulighet til Ă„ se arbeidsprosessen til kunstnere nĂ„r de under OSS kan besĂžke de ellers lukkede atelier. AltsĂ„, se hvor og hvordan en kunstner jobber, og hvordan verkene ser ut fĂžr de er klar for utstilling. Med OSS fĂ„r bĂ„de kunstfaglige og den lokale befolkningen en unik mulighet til Ă„ se prosesser, de fysiske arbeidsmetodene, stille spĂžrsmĂ„l og vĂŠre tilstede. Dette kan fĂžre til at man oppdager flere nye kunstnerskap â og det er et alternativ for de som eksempelvis ikke er sĂ„ gode til Ă„ promotere seg selv pĂ„ sosiale medier, eller ikke har stilt ut ofte her i byen, eller har fĂ„tt stille ut i de store byene og blitt synlige nasjonalt. Nasjonale kuratorer besĂžker ikke alle utstillinger, og sĂŠrlig ikke lokalt her i Stavanger og Sandnes. De kan med enkelte kunstnere ha en viss oversikt via sosiale medier, men det begrenser seg nĂ„r det kommer til spĂžrsmĂ„l, materialitet og dialog. Det er ogsĂ„ begrenset med utstillingsmuligheter i regionen og det er derfor viktig for kunstnere Ă„ fĂ„ visningsmuligheter nasjonalt og internasjonalt, for Ă„ synliggjĂžre kunstnerskapet sitt. AtelierbesĂžk vil vi ogsĂ„ skape flere kunstnerrmĂžter, mellom det lokale kunstfaglige miljĂžet som gallerier, kunstinstitusjoner og samlere. OSS sitt mĂ„l er Ă„ motivere disse til Ă„ besĂžke flere kunstnere lokalt og pĂ„ den mĂ„ten fĂ„ en oversikt over kunstnerpraksiser og kunstmiljĂžet. Som kunstner kan en oppleve at det er begrenset med utstillingsmuligheter her i regionen. Dette mĂ„ sees i sammenheng med hvor mange kunstnere som finnes her. Et uttalt mĂ„l med festivalen er Ă„ gi lokale kunstnere stĂžrre muligheter til Ă„ stille ut gjennom Ă„ tilrettelegge for speed dates, atelierbesĂžk og faglige eventer. SĂ„ Ăžnsker vi at festivalen skal Ăžke publikums nysgjerrighet, kunnskap, tilknytning og bevissthet om kunstnerskapene i byen, vi skal vĂŠre en brobygger og gi god formidling. ForhĂ„pentligvis senker vi terskelen for publikum til Ă„ stille spĂžrsmĂ„l og at vi kan bidra til at publikum ser verdien av kunst.