🎉 Vinner av Pris for språk og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Ambisiøse planer for kunst i uterom

Prosjektet Der vi møtes - Kunst i uterom er Stavanger kommunes største satsning på kunst i offentlige rom noensinne. Når det første delprosjektet – filmprogrammet Transitt – lanseres kommende helg, markerer det starten på månedsvis med kunstproduksjon og -formidling i forskjellige format og tidshorisonter. CAS har tatt en prat med som duoen Koffi & Højgaard (Pauline Koffi Vandet og Ida Højgaard), som kuraterer satsningen.

Koffi & Højgaard. Foto: Allette Ngo Sørensen.
CAS

Fortell om dere selv! Når startet dere å jobbe sammen som kuratorduo?

Koffi & Højgaard

Vi møttes i København sommeren 2020, i en nyoppstartet gruppe for kunsthistorikere, kuratorer og andre kulturarbeidere. Gruppen oppsto i etterkant av drapet på George Floyd, og tok for seg hvordan makt og representasjon materialiserer seg i monumentene rundt i våre offentlige rom. I gruppen ønsket vi å undersøke måter å snakke om kunst i offentlige rom, og vi oppdaget at vi delte et felles engasjement for spørsmål knyttet til denne tematikken.

Samtidig ble vi oppmerksomme på at vi delte en personlig erfaring, ettersom vi begge hadde mistet våre mødre med ett års mellomrom. Våre første møter handlet mer om sorg enn om arbeid, og det ble et uventet, men avgjørende utgangspunkt for vår senere samarbeid, hvor både det personlige og det kuratoriske kan og må eksistere parallelt.

Vi etablerte kuratorduoen Koffi & Højgaard i 2023. Praksisen vår er forankret i ønsket om å utvikle infrastrukturer for kontaktsoner. Med det mener vi å skape ulike plattformer som legger til rette for konfliktfylte og sårbare møter. Dette innebærer blant annet å skape utstillinger, kunstneriske møter og fellesskap på tvers av fagområder og i ulike kontekster. Vi er opptatt av å eksperimentere med kuratoriske metoder og undersøke hvordan vi kan skape steder for alternative fortellinger og perspektiver på kunst og verden rundt oss.

Våre første møter handlet mer om sorg enn om arbeid, og det ble et uventet, men avgjørende utgangspunkt for vår senere samarbeid, hvor både det personlige og det kuratoriske kan og må eksistere parallelt.
CAS

Hva fikk dere til å søke på dette oppdraget som kunstkonsulenter for kunst i offentlige uterom?

Koffi & Højgaard

Oppdraget appellerte til oss fordi det sammenfalt med mange av temaene vi allerede arbeidet med i vår praksis, for eksempel spørsmål rundt hvordan kunst kan inngå i sosiale prosesser. Vi ser på kunst som et sosialt og relasjonelt felt som kan bidra til å samle erfaringer på tvers av bakgrunner, språk og perspektiver.

At utlysningen var åpen, og at kommunen etterspurte et kuratorisk rammeverk snarere enn en ferdig løsning, gjorde prosjektet særlig interessant. Det signaliserer tillit til kunstfeltets egne eksperimenter og en vilje til å undersøke hva kunst i offentlige rom kan være. Samtidig var det tydelig at forprosjektet hadde skapt et solid grunnlag for videre arbeid – både gjennom kunnskapsinnhenting, lokal forankring og dialog med det frie feltet.

Prosjektet representerer etter vår mening en sjelden kombinasjon av ambisjon og åpenhet, der både temporære og permanente formater kan utvikles som del av en større samtale mellom kunstnere, innbyggere og kommunen selv.

Iván Argote, Levitate (filmstill), 2022. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.
Anette Gellein, God Has Left This Place, Get The Ground! (filmstill), 2018. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.
CAS

Dere har valgt å dele prosjektet opp i flere deler. Hvorfor?

Koffi & Højgaard

Kommunen hadde allerede gjennomført et bra forprosjekt i 2023, der det fra kunstfeltet ble uttrykt et ønske om å ikke bare ha ett permanent kunstverk, men heller en serie verk. Dette resonnerte i oss, og i utarbeidelsen av kunstplanen Der vi møtes - Kunst i uterom kom vi frem til at det er spennende å jobbe med ulike temporaliteter og kunstneriske uttrykk. Denne inndelingen speiler også hvordan vi selv arbeider. For oss handler slik flerstemmighet om å la flere kunstnere og ulike uttrykk få plass, og å undersøke hvordan midlertidige formater kan virke parallelt med mer langvarige prosesser. Slik kan kunstplanen appellere til og adressere forskjellige deler av byen, ulike publikumsgrupper samt aktivere flere sanser. Samtidig er det viktig å samle kunnskap og praktiske erfaringer om kunst i uterom – spesielt de temporære. Dette kan vise seg å bli verdifull innsikt for både Stavanger kommune og andre kommuner som tør å jobbe med ulike kunstprosjekter i offentlige rom.

CAS

Hva består de forskjellige delprosjektene av?

Koffi & Højgaard

Kunstplanen Der vi møtes - Kunst i uterom består av en serie på seks stedsspesifikke delkunstprosjekter – to permanente og fire temporære – i tillegg til et kunstfaglig program og et formidlingsprogram. [Se oversikt over prosjektene nederst, red.anm.] Disse skal samlet sett bidra til å aktivere og samle folk på nye måter i bydelen Våland, og samtidig knytte dette området tettere sammen med resten av byen – med fokus på tilgjengelighet, fellesskap og estetiske møter med kunst i uterom.

Vi har lagt vekt på at de permanente grepene skal fungere i uterom over tid, både gjennom bruk av holdbare materialer som eldes med verdighet og tåler klimaet, og gjennom tilpasning til stedenes landskap, naturmiljø og terreng. Generelt må kunstprosjekter som legges til sårbare naturområder, uavhengig av om verket er midlertidig eller permanent, ta særlig hensyn til det naturlige miljøet. I vårt tilfelle gjelder dette blant annet verneprosessen rundt Mosvannet og de gamle trærne i Vålandsskogen.

De seks kunstprosjektene utvikles på bakgrunn av ulike metoder, blant annet gjennom åpne prekvalifiseringer og direkte tildeling av oppdrag. Vi håper at de ulike delkunstprosjektene samme vil utgjøre et helhetlig rammeverk, hvor forskjellige formater og tidsforløp møtes. De permanente delkunstprosjektene kan bidra til langsiktig identitetsbygging og bli en fast del av innbyggernes hverdag, mens de temporære delkunstprosjektene har mulighet til å reagere på samtiden, åpne for eksperimentering og involvering her og nå. Den kuratoriske intensjonen er at de ulike delene skal speile og påvirke hverandre, og fungerer som parallelle samtaler innenfor et felles rom.

Jane Jin Kaisen, Tale of One or Many Mountains (filmstill), 2017. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.
CAS

Noen av tiltakene er midlertidige. Endrer det måten dere jobber på som kuratorer, sammenlignet med verk som har lang tidshorisont?

Koffi & Højgaard

De midlertidige prosjektene gir rom for interaktivitet på en måte som permanente verk ikke alltid kan. Som kuratorer ser vi ofte at temporære prosjekt lettere kan forholde seg til det som skjer her og nå. Det kan være alt fra politiske, sosiale, kulturelle, økonomiske, klimatiske utfordringer og undersøkelser til både små og store lokale forandringer, erfaringer og samtaler.

I tillegg gjør de temporære prosjektene det mulig å invitere kunstnere som arbeider prosessuelt, performativt, deltakerbasert eller kollektivt, og som kanskje ikke ville hatt samme kapasitet eller mulighet til å utvikle et permanent verk. På den måten kan vi inkludere flere perspektiver og skape en større bredde i prosjektets uttrykk. De midlertidige arbeidene kan også fungere som hendelser som setter noe i gang, som sprer seg videre og gir varige spor utover kunstplanens tidsramme.

Samtidig gir det også anledning til å undersøke hva det betyr å markere, å minnes, å feire og stille spørsmål som: Hvem som definerer rammene for slike markeringer? Hvilke fortellinger skrives frem og av hvem – og hvilke forblir tause?
CAS

Der vi møtes er en del av Stavanger 2025, som markerer byen 900-årsjubileum. Hva slags ramme skaper dette for prosjektet som helhet?

Koffi & Højgaard

Et jubileum gir rom for formidling, debatt og engasjement om Stavangers historie og identitet, og gir prosjektet en tydelig historisk dimensjon. Det skaper anledning til å diskutere hva som gjør en by til en by, og hvordan et jubileum kan bidra til å skape tilhørighet, tillit og fellesskap. Det gir mulighet for å skape inkluderende møteplasser og invitere til å bruke byen og bydelene på nye måter gjennom kunst i uterom.

En av våre sentrale ambisjoner for kunstprosjektet er å skape rom for ulike kunstneriske bidrag som gir plass til både kompleksitet og nærvær, og som kan fortsette å gi fornyet mening over tid. Vi håper at kunstplanen – med dens ulike delkunstprosjekter – vil sette varige spor. Dette uansett om sporene oppstår som fysiske verk som blir en del av folk sin hverdag, som sanselige erfaringer som setter avtrykk i kroppen, som nye relasjoner og fellesskap eller som strukturelle og sosiale forandringer der merkes over tid.

Samtidig gir det også anledning til å undersøke hva det betyr å markere, å minnes, å feire og stille spørsmål som: Hvem som definerer rammene for slike markeringer? Hvilke fortellinger skrives frem og av hvem – og hvilke forblir tause?

Nanna Elvin Hansen og Ase Brunborg Lie, Moving Mountains (filmstill), 2023. Gjengitt med tillatelse fra kunstnene.
CAS

Hvilke særegenheter ved Stavanger som by er med på å forme prosjektet?

Koffi & Højgaard

Stavanger har en særegen topografi og natur, og rommer flere vernegrenser knyttet til økologi og biodiversitet. For oss representerer Stavanger en mulighet til å utforske hvordan kunst kan forankres i en stedsspesifikk, økologisk, økonomisk og omsorgsfull tenkning.

Det er også en by preget av oljens dobbelthet: den økonomiske velstanden og infrastrukturen den har muliggjort, men også de økologiske, politiske og symbolske konsekvensene av å være et internasjonalt sentrum for fossil industri. Denne ambivalensen – mellom energi og utmattelse, mellom overflod og sårbarhet – er merkbar i byens kultur, historie og selvforståelse. Vi er ikke redd for å inngå i denne komplekse spenningen. Men vi har ikke ønsker om å moralisere. Vi vil heller åpne rom for ulike refleksjoner: Hvordan ser en by ut når den lever i etterklangen av sin egen energiøkonomi? Hvordan kan kunst i offentlig rom bidra til å aktivere denne lokale, nasjonale og internasjonale historien, samtidig som den peker mot andre former for bærekraft – både økologisk, sosialt, kulturelt og poetisk?

Vi har opplevd Stavanger som en by med en sterk kunstfaglig infrastruktur og en bemerkelsesverdig positivitet og åpenhet fra kommunen. Det finnes en vilje til å undersøke og eksperimentere, og til å la kunstens temporære formater inngå som del av en større samtale om byens kunst i uterom. På et mer personlig plan har prosjektet også gitt anledning til å møte byen for første gang sammen, å bli kjent med byens arkitektur og det særegne landskapet mellom natur, kultur og industri.

Denne ambivalensen – mellom energi og utmattelse, mellom overflod og sårbarhet – er merkbar i byens kultur, historie og selvforståelse. Vi er ikke redd for å inngå i denne komplekse spenningen.
CAS

Avslutningsvis – hva håper dere byens innbyggere står igjen med når prosjektet er ferdig?

Koffi & Højgaard

For oss handler Der vi møtes - Kunst i uterom om å skape relasjoner, og ikke bare flyktige resultater. Vi har gått inn i dette kunstprosjektet med stor ydmykhet – og hvis noen står igjen med en følelse av å ha vært del av noe, om så bare i et lite øyeblikk, vil det for oss være den viktigste arven fra prosjektet.

Yuyan Wang, All movements should kill the wind (filmstill), 2020. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.
Yuyan Wang, All movements should kill the wind (filmstill), 2020. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.

More info

Utenom portrett, er alle bilder i denne saken er filmstills fra programmet Transitt.

De seks kunstprosjektene i Der vi møtes - Kunst i uterom, som beskrevet av kuratorduoen Koffi&Højgaard, er:

AKSEN

Det største permanente delkunstprosjektet som tar utgangspunkt i trekanten som strekker seg fra kanten ved Peder Klows Gate/Furras Gate på Våland, med utsikt opp til Vålandstårnet, ned til Mosvannsparken og videre til nabolaget rundt Sirevågsbakken.

Kunstnerne Tiril Hasselknippe (f. 1984, Norge, basert i Stavanger), Camille Norment (f. 1970, USA, basert i Oslo) og den Canada-baserte duoen Sans façon (Charles Blanc, f. 1974, Frankrike og Tristan Surtees, f. 1977, Storbritannia) jobber for tiden med skisser for dette store området. Vi er spente på å se hvordan hver av dem vil jobbe helhetlig med området og bruke en eller flere kunstneriske tilnærminger (fysiske, sosiale eller konseptuelle) som både engasjerer seg i området og med de som bor i og bruker stedene.

KULVERTEN

Det andre permanente delkunstprosjektet er Kulverten, som er et grønt, åpent område rett over motorveien som mange sykler gjennom mellom Våland og Mosvannsparken. Det er et funksjonelt område mellom by og natur som kunstnerne Jacob Dahlgren (f. 1970, Sverige, basert i Stockholm), Bianca Hisse (f. 1994, Brasil, basert i Oslo), duoen L+S ved Lutz-Rainer Müller (f. 1977, Tyskland, basert i Leipzig), Stian Ådlandsvik (f. 1981, Norge, basert i Oslo) og Marit Benthe Norheim (f. 1960, Norge, basert i Hjørring) skaper skisser til akkurat nå. Vi gleder oss til å se hvordan de tenker å gi Kulverten en større relasjonell og emosjonell betydning.

VÅLANDSSKOGEN

Det som gjør Vålandsskogen spesiell, er dens sårbarhet – med eldre, sårbare trær og et rikt dyre- og planteliv – og dens funksjon som pusterom midt i byen. Her må temporære, performative, relasjonelle eller deltakerbaserte praksiser skape opplevelser for publikum uten å etterlate store fysiske spor i skogen.

Kunstnerne Skye Jin (f. Korea, basert i København), Øystein Wyller Odden (f. 1983, Norge, basert i Oslo), duoen Spacegirls ved Cisse Bomholt (f. 1989, Danmark, basert i København) og Elisabeth Gellein (f. 1990, Norge, basert i København) og Goro Tronsmo (f. 1975, Norge, basert mellom Oslo, Berlin og Stockholm) har nettopp blit utvalgt til å skape skisser til Vålandsskogen.

FILMPROGRAM

Gjennom et bredt spekter av spennende kunstfilm i filmprogrammet Transitt reflekteres det over hvordan vi beveger oss gjennom verden, og hvordan verden igjen beveger seg gjennom oss. Tittelen peker mot bevegelser, forandringer og transformasjoner, og filmprogrammet inviterer oss til å puste, stoppe opp og oppleve kunst og film på nye måter.

Gjennom et utvalg kunstfilmer som vises i auditoriet på Stavanger kunstmuseum den 21. og 22. november 2025 (samt via offentlige QR-koder plassert på skilt rundt i Våland-området hele denne helgen) vil filmprogrammet tilby forskjellige gratisformater for kunstfilm. Filmene går fra fra det sanselige til det konseptuelle, og undersøker på forskjellige måter hva transitt kan bety i offentlige rom.

De deltakende kunstnere i filmprogrammet er:

● Jane Jin Kaisen (f. 1980, KR), Tale of One or Many Mountains, 2017

● Anette Gellein (f. 1995, NO), Galne trommer, 2019; Svalbard Church of Darkness, 2018; Eg hate å gå på butikken, 2016.

● Iván Argote (f. 1983, CO), Levitate, 2022.

● Wang Yuyan (f. 1989, CN), All movements should kill the wind, 2020.

● Nanna Elvin Hansen (f. 1989, DK) og Ase Brunborg Lie (f. 1983, NO), Moving Mountains, 2022.

● New Mineral Collective (Tanya Busse, f. 1982, CA og Emilija Škarnulytė, f. 1987, LT), Pleasure Prospects, 2019.

● Linda Lamignan (f. 1988, NO), DIRIMOR, 2024.

● Jenni Laiti (f. 1981, FI) & Carl-Johan Utsi (f. 1978, SE), Teardrops of Our Grandmother, 2023.

KUNSTDØGN

Den 6. juni 2026, fra kl. 00:01 til 23:59, forvandles Våland til en scene for performancekunst. I løpet av ett døgn vil en rekke performative happenings avvikles på bydelen og i tilgrensende byrom i samarbeid med ulike institusjoner i Stavanger. Programmet vil bestå av gratis og åpne performancer i mange format: Det kan være kollektive danseritualer, vokalopptredener, fellesmiddager, performative utforskninger av byens infrastruktur og trafikale knutepunkter, samt verk som får oss til å undre, senke tempoet og bare oppleve kjempebra kunst i uterom.

COMMUNITY PROJECT

Kunstnerduoen Skrinde & Rønnevik ved Kamilla Skrinde (f. 1979, NO) og Kristen Rønnevik (f. 1977, NO) har blitt valgt til å utvikle et prosjekt som er sosialt engasjerende. Dtte vil bli utformet i fellesskap med en spesifikk målgruppe som forankres i de lokale forholdene og konteksten for Våland. Vi ser stort frem til å se dem arbeide relasjonelt, med fokus på å bygge tillit, forståelse og samarbeid mellom ulike medlemmer av samfunnet.