
Henning Klungtvedt: Occupy Landscape
- EN
- 7 November 2014
- Essay
September Split er en kunstnerdrevet organisasjon og kollektiv bestÄende av de norske og svenske kunstnerne Ingrid Forland, Gustav Samrelius, Geir Backe Altern, Sigrid Bendz, Anna à strand og Kjetil Kristensen. Gruppen fokuserer hovedsakelig pÄ Ä stille ut internasjonalt. 15.mai debuterer September Split i Norge med utstillingen Members Only pÄ Studio 17 i Stavanger. I forkant av utstillingen har vi snakket med et av de grunnleggende medlemmene, Kjetil Kristensen fra Sola.
PÄ hjemmesiden deres stÄr det at dere startet kunstnerkollektivet i 2011 for Ä hjelpe og utfordre utvalgte kunstnere til Ä reise og stille ut i utlandet. Hvordan opererer kollektivet, hva gjÞr dere, og hvordan har det utviklet seg over de siste Ärene?
September Split (SS) ble unnfanget i TromsÞ, under noen fuktige og solfylte netter i mÄnedsskiftet mai/juni i 2011. Flere av oss hadde nettopp fullfÞrt en bachelor i samtidskunst, og satt igjen med mange eksistensielle spÞrsmÄl rundt hva kunstnertilvÊrelsen skulle innebÊre. En utdanning pÄ kunstakademiet er jo i seg selv relativt masochistisk, og da avslutningen pÄ studiet ble et uventet antiklimaks gjennom alt kjÞret i kjÞlvannet av stipendsaken, fÞlte vi at vi mÄtte ut og bevise. Det eneste alternativet var Ä steppe opp gamet. Navnet September Split er hentet direkte fra den fÞrste utstillingen. En split i september. Geir Backe Altern og jeg ble invitert av Simona Barbera og Ronny Faber Dahl til Ä stille ut ved deres visningsrom 4235 som var flyttet fra TromsÞ til Genova. Over telefon fra Italia, dannet vi fÞr Äpningen av utstillingen organisasjonen September Split sammen med vÄr medstudent Sigrid Bendz. Vi var ikke en del av den etablerte kjernen i SÞr-Norge og sÄ heller ikke behovet for Ä bruke masse tid og krefter pÄ Ä innordne oss den. Jeg personlig var i alle fall alt for dÄrlig pÄ name-dropping og altfor usikker og introvert til Ä kunne klare Ä flytte fra TromsÞ og naturlig skli inn i det jeg oppfattet som et mer satt kunstmiljÞ i Oslo. Det gikk ogsÄ altfor lang tid mellom hvert arbeid jeg selv var fornÞyd med til at jeg fÞlte det var selvfÞlgelig Ä ta plass der. Det samme kan kanskje sies om SS i starten. Vi var jo ikke videre interessert som gruppe i Ä erobre Oslo og Norge. Vi ville ut av landet. Vi ville skape greiene selv, bestemme selv. Gjennom SS ble det laget noen regler og grunnprinsipper som skulle kunne drive oss videre, gjÞre oss flinkere, utfordre oss selv. Og ikke minst gi oss en mulighet til Ä forlenge sommeren til godt ut i september gjennom en Ärlig reise til utlandet. For meg var SS ogsÄ en taktisk innfallsvinkel til det Ä ville forflytte seg langt geografisk, i et lite fagmiljÞ. Vi fiksa egne visningsarenaer, silketrykka egne plakater, designet egne velkomstdrinker, kjÞrte pÄ med Conseptual Taste (SS-kuratert Äpningssnacks), skaffa oss sponsorer, valgte tematikk og kuraterte utstillinger. KjÞrte totalproduksjoner pÄ alt. Utover det Ä lage selve kunsten vi skulle putte inn i selvvalgt kontekst. FÞr var vi kanskje mer pÄ hugget som gruppe. Mer sammenspleisa, men ogsÄ mer isolerte. Vi var pÄ dOKUMENTA, Venezia-biennalen og AiR Plastique. Presenterte hele organisasjonen supermystisk utad. NÄ er vi mer etablert, mer chill. I fjor stakk vi til Warszawa og hadde symposium i september i stedet for the annual September Split. Spiste god mat, gikk pÄ museum, skatet rundt og koste oss. Vi sendte over vÄrt bidrag til NY Art Book Fair og tillot oss Ä arbeide med egne ting resten av mÄneden. NÄ skjer det mye mer i medlemmenes karrierer, og vi kunne tillate oss selv Ä henge ut i Warszawa. NÄ er det mer tid til og fokus pÄ samtaler. Gode samtaler medlemmene imellom. à omgÄs flinke mennesker en kan hive idemessig ball med. Dét er viktig i denne bransjen. à kunne stole pÄ folkene rundt seg, tÞrre snakke om usikre ting, det er virkelig et privilegium. Kunst ér en usikker greie, man tviler en del, og det Ä tvile er slitsomt. For meg er den viktigste styrken til SS selve gruppen. SS er jo uten tvil den absolutt mest eklektiske og merkeligste kunstnergruppen jeg selv kjenner til. Ingrid Forland, Gustav Samrelius, Geir Backe Altern, Sigrid Bendz, Anna à strand og Kjetil Kristensen. Men det er bevisst sammensetning for optimal gruppedynamikk. Alle driver med forskjellige ting sÄ det er tilgang pÄ en del rar kunnskap. Den kan vi dele, og det gjÞr vi. Mye har forandret seg siden september 2011. Bare nÄ i 2015 har vi allerede gjort én stor greie, prosjektet So Basic, som bestod av tre separate produksjoner pÄ tre forskjellige steder, med Äpning og lansering pÄ én og samme dag. Det lÊrte jeg en del av, og utfordring er en grunnregel, det mÄ det vÊre. Vi Þnsker Ä legge til rette for en bratt lÊringskurve, pÄ en arena der vi kan pÄvirke premissene. Fredag blir det Äpning her i Stavanger, gruppens fÞrste i Norge. September er viet WAM#2 som er en kunstmesse for kunstnerdrevne visningsrom, prosjektrom, kunstnerkollektiver og andre kunstnerinitiativ pÄ samtidskunstscenen. Jeg tenker at fem ting pÄ en sesong i utgangspunktet holder lenge for noe som startet som et Ärlig sideprosjekt.
Studio 17 har markert seg i Stavanger som et sted med raskt skiftende utstillinger og som evner kombinasjonen av hÞy kvalitet og lav terskel for Ä stille ut. Kan du fortelle litt om hva dere planlegger for utstillingen pÄ Studio 17? Har den korte fremvisningsperioden (én helg hvis ikke tar helt feil) pÄvirkning for hvordan dere tenker og jobber med utstillingen?
Formatet vil nok prege produksjonen noe. Formatet er jo mye av grunnen til at vi takket ja til invitasjonen. Frem til nylig har vi vĂŠrt nĂŠrmest besatt over Ă„ produsere nye arbeider, gjerne helt eller delvis on site, nye arbeid til hver utstilling. Hver produksjon har vĂŠrt eksklusiv for hvert sitt sted og format. Vi har reist til og stilt ut i alt fra et gammelt italiensk Romeo-og-Julie-slott pĂ„ Unescos verneliste til en inngjerdet og forlatt historisk eiendom i Barcelona (en utstilling som fremdeles stĂ„r. Ă pen for publikum etter avtale), men vi har og stilt ut i sponsede, industrielle kofferter i visningsrommet til Rebecca Mazzei i Detroit. I et annet prosjekt arrangerte og kuraterte vi inn, for deretter Ă„ utfordre nesten 20 godt etablerte kunstnere og kuratorer til Ă„ lage nye verk, som vi plasserte inn i en 50 kvm, strippet, leilighet over gamle Ringen Kino ved Carl Berner krysset i Oslo. Utstillinger som har vĂŠrt i hvite gallerirom har vi sĂ„ langt vĂŠrt invitert inn i av andre. Den hvite kuben har sine kvaliteter, men den er ganske langt nede pĂ„ SS som organisasjon sin Ăžnskeliste over visningsarenaer. Den kan bli litt kjedelig, og da er vi litt tilbake til det med utfordring som du spurte om i starten. Noe av det interessante med konseptet til Studio 17 er jo at til Ă„ vĂŠre et hvitt rom med en sĂ„pass ekstremt lukrativ plassering er det hele et ganske grovt konsept. Grovt i den forstand at de ikke stiller med sĂ„ mye annet enn nĂžkkelen. Det krever litt av oss. DĂ©t liker vi, dĂ©r er det en utfordring, dĂ©t skaper energi. De sier bare "kom her og fiks det selv". Det syntes vi er herlig, og provoserende, det kunne vi jo ikke si nei til. Det er klasse over det. Fem administratorer, og sĂ„ kan de ikke vĂŠre behjelpelig med Ă„ sitte vakt. DĂ©t synes jeg er ganske kult. At den ene signaturen pĂ„ invitasjonsbrevet fra Studio 17 var fra min tidligere klassevenninne Czxy gjorde det jo ogsĂ„ helt uaktuelt Ă„ takke nei. SĂ„ nĂ„ skal vi okkupere det gallerirommet i en uke, og som ekte okkupanter ville vi ikke underskrive kontrakten, men de omfavnet ikke dĂ©n homagen til sitt eget konsept. Men det er uansett i gang, jeg fikk nĂžklene i dag. Til Members Only kommer vi til Ă„ presentere relativt nye arbeid. For det meste arbeid som aldri fĂžr har vĂŠrt vist i Norge. Jeg har ikke helt oversikt men jeg mistenker det for Ă„ bli en del humoristiske verk. Og vi gjĂžr som Studio 17 har gjort sĂ„ langt, vi kjĂžrer hĂžy standard, det er noe vi arbeider mot, noe som er viktig for oss som organisasjon. At utstillingen bare stĂ„r noen dager, skal gjennomfĂžres uten budsjett og honorar, vil jo reflekteres i totalproduksjonen. Men heldigvis for kunstpublikummet sĂ„ har dessverre dugnadsĂ„nden dominert det utĂžvende kunstfeltet i sĂ„ alt for lang tid allerede. Den besĂžkende vil neppe merke noe av dette. Vi legger oss pĂ„ SS-nivĂ„ men dropper staffasje som silketrykkede, hĂ„ndkolorerte plakater, tĂžrket hestekjĂžtt og champagne. At vi ikke alle produserer nye verker utelukkende for denne eventen er noe av det som gjĂžr dette gjennomfĂžrbart. Da bruker vi heller de pengene pĂ„ Ă„ fly inn medlemmer, og fem av seks kunstnere kommer til Ă„ vĂŠre tilstede. Det er ikke sĂ„ aller verst nĂ„r halvdelen av gruppa bor i utlandet og resten pĂ„ Ăstlandet. Jeg tror mye av motivasjonen, utover det Ă„ kunne gjĂžre en norsk debut, ligger i nettopp formatet til Studio 17. Vi kunne aldri kjĂžrt en annual September Split i Norge, det forbyr nemlig de gjeldende statuttene i organisasjonen. Men sĂ„ lenge vi blir invitert gĂ„r det greit. Vi har lagt til rette for smutthull. Det hjalp jo og pĂ„ at flere av medlemmene ikke hadde vĂŠrt noe sĂŠrlig i Stavanger fĂžr.
Du Kjetil sto ogsĂ„ i april for Ă„rets fĂžrste Occupy Landscape-intervensjon foran Kunsthall Stavanger. Prosjektet ditt het Figure for Sublime Oblivion. Kan du fortelle litt om verket? Tittelen spiller direkte pĂ„ Barbara Hepworths skulptur Figure for Landscape som tidligere sto pĂ„ sokkelen du âokkuperteâ denne torsdagen i april. Hvordan har du jobbet med ditt verk innen den spesifikke konteksten du her stilte ut i?
Jeg kan forsÞke Ä guide deg gjennom. Figure for Sublime Oblivion var en liten konseptuell totalproduksjon, en kort auto-fiktiv forestilling/performance/resepsjon. Det hele varte i et drÞyt kvarter, og ble gjennomfÞrt pÄ datoen ett Är etter at skulpturen ble flyttet. Figure for Sublime Oblivion varen produksjon bestÄende av fire verk/elementer som var satt sammen: Det fÞrste elementet het Figure (for Sublime Oblivion) og var en heliumballong-skulptur. Den var plassert oppÄ et analogt fotografi titulert Untitled (Translucent Insomnia). Jeg liker Ä overlappe verker, og fotografiet lÄ der under en gjennomhullet murstein En murstein fra 1965. Fotografiet var et fragment som det ble henvist til under talen, en tale jeg snart skal komme tilbake til. Jeg liker det poetiske aspektet som utfolder seg gjennom materialbruken av det nest letteste grunnstoffet, edelgassen helium. Noe som jo kan sies Ä vÊre relativt lett i vekt i motsetning til Barbara Hepworths materialvalg bronse. Og sÄ er jo helium fascinerende, gammelt og universalt. I universet er edelgassen helium det nest mest vanlige grunnstoffet (etter hydrogen). Og etter Big Bang ble det dannet cirka 24 vektprosent helium, 75% hydrogen og masse andre smÄ mengder forskjellige lette grunnstoffer. Jeg var aldri spesielt rÄ pÄ O-fag sÄ dette vet jeg gjennom den sikreste kilden av de alle, nemlig Wikipedia. Alt dette nevnte jeg i det tredje elementet som het Birthday Speech. Dette var en performance, en bursdagstale til sokkelen, Occupy Landscape og Stavangers befolkning. Talen tok blant annet for seg diskusjonen som oppsto i kjÞlvannet av salget av Barbara Hepworths skulptur. I talen tok jeg et oppgjÞr vedrÞrende om salget av skulpturen var en rett eller gal avgjÞrelse. Deretter friskmeldte jeg hele diskusjonen om skyldspÞrsmÄlet. For gjennom bursdagstalen kom jeg med en mÞrk innrÞmmelse. Jeg hadde nemlig over lengre tid samlet inn all informasjon rundt diskusjonen og dens deltakere. En diskusjon som hadde skapt mye splittelse og engasjement. Alt av innspill og debatt i aviser og pÄ sosiale medier, forskjellige videoklipp og tv-opptak. Alt du kan tenke deg, alle slags dokument samlet jeg inn. Og da mener jeg ogsÄ dokument i et mer filosofisk perspektiv. Jeg gikk sÄ langt at jeg stjal DNA fra flere av de involverte. Et brukt pappbeger fra Hanne Mugaas. GrÄ hÄr fra din gamle sjef Arve Opdahl. Sure sneiper fra tingrettsdommer TorbjÞrn HusebÞ. Ja, alle slags dokumenter ble samlet inn og analysert for sÄ Ä bli digitalisert og gjort om til signaler. Disse signalene brakte jeg sÄ videre med meg til min gamle utdanningsinstitusjon, Universitetet i TromsÞ. Der kjenner jeg noen av dem som arbeider med programmet som betjener de store radarene, og det utstyret som mÄler nordlys i den Þvre polare atmosfÊren, samt ting lengre ute, i verdensrommet. Der kan de ogsÄ sende ut signaler, og det var akkurat det jeg gjorde med all min innhentede og digitaliserte informasjonen rundt diskusjonen av salget. Den ble sendt rett ut i heliumets storstue, verdensrommet. Og det som er sÄ latterlig fett med de mÄleinstrumentene pÄ UiT er at de fÄr signaler tilbake. De mottar signaler fra verdensrommet. Og dette er jo radarstasjoner sÄ du kan fÄ de i form av lyd. Som en avslutning pÄ hele bursdagsfeiringen spilte jeg derfor av disse lydsignalene. Reaksjoner fra oven, fra verdensrommet. Reaksjonen pÄ mottakelsen av all informasjon rundt skulpturdiskusjonen og dens deltakere. Og det ble presentert gjennom et audioverk pÄ under tre minutt, som minnet meg om en gammel slager fra fÞr vÄr tid ,og som derfor fikk samme tittel, Big Yellow Taxi. Jeg synes at Occupy Landscape er et interessant prosjekt, men hadde ikke noe videre behov for Ä ta stilling til selve salget gjennom min egen opptreden der. Jeg kan jo ikke bare stille ut pÄ okkuperte arenaer, sÄ det gjelder Ä holde dÞren pÄ glÞtt for bÄde Mugaas og Opdahl. Dette var min andre performance sÄ langt. Men det var fÞrste gang jeg gjorde noe i Rogaland, og det gjorde meg sÄpass nervÞs at jeg ikke minglet sÊrlig rundt etterpÄ. Hva var reaksjonene? Fikk folk med seg hva jeg forsÞkte pÄ eller virket det hele som tull og vÄs? Dette var jo en fin mulighet for meg Ä relansere meg selv som kunstner pÄ Vestlandet. Sist jeg hadde utstilling i landsdelen var sammen med Erik Friis Reitan. Da gjennomfÞrte jeg to samarbeidsprosjekt, en fotoutstilling og et lydsatt flerkanals lysbildeshow. Dét var i forrige Ärtusen, da var jeg 17 Är gammel.
Kjetil Kristensen er fÞdt i Stavanger, oppvokst pÄ Sola, utdannet i TromsÞ, og bor og arbeider nÄ i Oslo. Tematisk spenner arbeidene hans fra det Ä jobbe med selve ideen om Ä vÊre kunstner til temaer som business, makt, geopolitiske og sosiale spÞrsmÄl. Arbeidene formidles ofte gjennom en estetikk basert pÄ korrumperte trivialiteter og et poetisk mÞrke. Kristensen er grunnlegger av kunstbyrÄet Kristensen Contemporary og medgrunnlegger av organisasjonen September Split, og skateboard kunstgruppen Contemporary Cruise Crew som kuraterer utstillingen State of Skate pÄ Hydrogenfabrikken Kunsthall senere i Är.