DET VAR EN GANG ET MENNESKE
For det er nettopp de kunstnerne som klarer å åpne materialet, og som får oss til å forstå det i sammenheng med livets utilgivelige marsj mot forgjengelighet, som lykkes best i Huset. Stjerneeksempelet er Nils-Thomas Økland, som har et eget rom i andreetasjen. I tillegg dukker verkene hans opp som statister blant annet i Markus Bråtens dekonstruerte uthus. Økland tar husets materialer på dypeste alvor og går i dialog med dem gjennom en detaljert arkiveringsprosess som blir vist i første etasje. Her har objekter fra huset («hønsenetting», «ovnspanne», «slangetrommel») blitt katalogisert og deretter ansamlet i tankevekkende verk. Øklands rom i andre etasje er en studioleilighet komplett med kjøkkenhjørne og bad, og i den bor hans vesener: Gjenkjennbare objekter fra nitid arkivarbeid, preparert i stramme skulpturelle konstellasjoner bak en spøkelsesaktig fasade av stearin. At skulpturene deretter er spent sammen av tekniske tau, forsterker følelsen av at noe holdes på plass, at dette noe ville vridd seg løs herfra om det kunne.
Liggende på kjøkkenbenken, liksom glemt, finner jeg Øklands minste verk som måler mindre ca ti centimeter langt. Gjennom stearinen skimtes en sigarettstump, en lommekniv, en stripsbit, og noen centimeter av en blå ledning i signalgul forbinding. Etter å ha vadet gjennom de mange forsøkene på å kondensere det faktum at utallige individer har kalt dette huset sitt hjem, er det først i møte med dette verket at det slår meg: Her har det vært et menneske.
HUSET SOM ØKOSYSTEM
Over til et annet tema; denne gangen sopp. Romkombinasjonen til Espen Pedersen og Camilla Løken Hill, som refererer til henholdsvis 80-talls sci-fi og sopp, er et av husets minneverdige opplevelser. Her trer man inn i et mørke så totalt at selv det mest finjusterte nattesyn ikke vil hjelpe, og jeg kjenner på en barnslig glede over at ingen myndige nødutgangskilt lyser fra over dørkarmen.
Rommet til Løken Hill lar besøkende reflektere over sopp som allestedsnærværende faktum, men lar oss lete godt etter kunsten som formidler dette. I det forstummende mørket når jeg til slutt en vakker, luftig krans i det som ser ut som messing, komplett med knappelignende hatter som jeg antar skal vekke assosiasjoner til skogssopp. Dessverre blir verket litt for yndig til å formidle sopprikets omfangsrike, og nedbrytende, rolle i økosystemet.
I tilstøtende trappeoppgang har derimot Solveig Landa en underfundig og konseptuelt interessant tilnærming til samme tema. Sentralt i Landas verk er kjuker – hyllelignende sopp – som i en organisk form danner en bugnende, plantefylt blomsterkasse i en avsidesliggende vinduskarm. Flere sopper henger på veggene rundt i asymmetriske intervaller, og synet av de organiske materialene innendørs vekker min nysgjerrighet. Fordi Landa generøst har inkludert en lengre beskrivelse av verket, forstår vi som besøkende at dette er en invitasjon adressert soppen: Nå kan huset brytes ned, og gå inn i byens overordnede økosystem. Med denne poetiske tvisten gjør Landa Husets Hukommelse til noe større enn et forbigående prosjekt: Hun gir stafettpinnen videre til naturen som neste aktør i omformingen av bygningsmassen.