Kunsten å gå – til ettertanke
Når jeg går alene er intensiteten i opplevelsen sterkere. Det er et møte mellom meg og omgivelsene. Jeg søker ikke etter bekreftelse av opplevelsen i andre. Ingen skal bli like imponert eller like skuffa som meg selv. Det er bare jeg som tar stilling til om teltet skal stå her eller der, og hvilken retning åpningen skal vendes mot. Jeg kan ikke skylde på andre når teltplassen er den første plassen som blir skyggelagt når sola er på vei ned.
En av grunntankene i prosjektet var at jeg skulle ta meg fra Kristiansund (eller fra Atlanterhavstunellen) til Molde for egen maskin. Jeg ble forført av bildene jeg så fra Atlanterhavsveien, og broene som bukter seg som en slange langs kysten. Jeg så for meg en vandring langs kysten der hav møter land med all sin kraft. Jeg fikk godt vær – ikke en krusning på havet. Men veien er tilrettelagt for biler – strake veien fra bygd til bygd. Veiene gikk tvers over myrene, langt fra både hav og fjell. Ingen bølgebrus, bare motordur. Jeg hadde sett for meg at havet som møter land med varierende intensitet, og broene som fører deg fra en fast grunn til den neste skulle fore meg med filosofiske tanker om kontrastene i livet og dets overgangsfaser – at jeg kunne ta så feil! Det meste av tiden var jeg tankeløs.
At Møre og Romsdal kunstsenter i tillegg hadde investert penger i prosjektet fylte meg med en murrende angst etter som dagene gikk. Følelsen av at noe måtte skje ble sterkere og sterkere. Løsningen ble å haike. Jeg måtte legge ideen om det opprinnelige prosjektet bak meg, og akseptere at premissene for å gjennomføre ikke var tilstede. Jeg satte meg selv i flyt – en slags kroppslig orientering til virkeligheten. Hva med kunsten? Jeg kom fra turen med tomme skissebøker. Alt jeg hadde var noen brukne pinner som var surra med tråd, et stort stykke tekstil med et par sting i, og broderitråd nok for noen år. Jeg hadde bare lest litt i en av de tre bøkene jeg hadde med meg. Sekken kunne vært mange kilo lettere. Optimismen over hva jeg skulle utrette hang ikke sammen med realiteten. Produktet ble et helt annet enn forventet. Det ble mine egne tanker og refleksjoner rundt erfaringen fra en ide som slo feil. Produktet ble ordene jeg hadde skrevet underveis.
Veien til visdom
Jeg ble nylig presentert for den australske miljøfilosofen Freya Matthews. Hun beskriver teori og strategi som to fundamentale metoder for å kunne orientere og bevege seg i verden.
Teori er en abstrakt og universell representasjon av virkeligheten som er konstruert i tankene, og som blir lest og forstått i intellektet. Dersom en teori korresponderer med den ytre virkeligheten har teoretikeren funnet en sannhet. I sin søken etter sannhet blir teoretikeren bundet opp i konstruksjoner og forståelse av abstrakte strukturer. Dermed blir hun også mer distansert fra kontakt med den reelle virkeligheten. Matthews mener at vi i teoretikerens prosess kan finne opprinnelsen til fenomenet rundt subjekt/objekt-dualiteten. Subjektet (mennesket) blir, med sine teorier, den aktive forfatteren eller arkitekten av verden, og verden selv det passive objektet for subjektet.
I den moderne tid, som dateres med den vitenskapelige revolusjonen på 1500- og 1600-tallet, har de instrumentelle konsekvensene for denne subjekt/objekt eller kultur/naturdualiteten blitt brakt til liv med full styrke. Industrialiseringen har resultert i en teknologisk engroshandel der naturen er et enkelt objekt for den vitenskapelige mester – det menneskelige subjekt. Denne handelen truer nå verdens livsgrunnlag. På den måten har teori ført til katastrofale konsekvenser for livet på jorda, og kan derfor ikke i seg selv kvalifisere til visdom.
Videre forklarer Matthews at strategi tilbyr en annen orientering til virkeligheten. Strategen forholder seg til det intrikate og subtile i alt det som skjer rundt henne, og responderer deretter. Hun trenger ikke en teori om hva som skjer rundt henne for å kunne respondere. Hun føler miljøets press, og responderer deretter. Gjennom erfaring oppdager hun at den beste måten å gå fremover på er å tilpasse seg endringene. Ikke passivt, men aktivt. Slik gir man ikke opp, men skreddersyr ens egne valg for å sammenfalle andres. Strategi som en orientering til virkeligheten gir rom for tilpasning, og spontane justeringer som responderer til den pågående sammenhengen av livet på jorda. Hun oppsummerer med at vi ikke lenger kan teoretisere oss videre frem til en redning av verden. Da blir vi fanget i dualiteten mellom mennesket og verden, subjektet og objektet. Vi trenger handlinger som fører oss tilbake til virkeligheten som et handlingsfelt.
Å praktisere bevaring er en ny måte å knytte oss til verden på. Denne måten å tenke på vil jeg overføre til mitt prosjekt. Prosjektbeskrivelsen var min teori for hvordan prosjektet skulle forløpe. Et konstruert bilde av en virkelighet som ikke stemte overens med den faktiske virkeligheten. Dette er et gjennomgående problem for de fleste prosjektbeskrivelser. Idet jeg takket ja til å sitte på med noen i bil tok jeg steget ut av min egen teori. Jeg inntok strategens posisjon. Jeg responderte, leita etter muligheter, lyttet til kroppen og satte meg selv i flyt. Å være der jeg var akkurat der og da ga mening, glede, ro og spenning. Like fullt var det teorien som førte meg til Møre og Romsdal. Den var inngangsporten til prosjektet mitt. Slik er det ofte i kunstneriske produksjoner. Du har en teori om hva du skal utføre, men det fungerer nødvendigvis ikke. Derimot kan det ta deg i en annen retning. Idet du gir slipp og responderer på omgivelsene begynner ting å falle på plass, og du sitter igjen med et kunstverk som er forankret i en virkelighet som er større enn teorien. Her kan jeg trekke en linje tilbake til prosjektbeskrivelsen min. Der beskrev jeg overgangene som forstyrrer vår identitet. Jeg ser for meg at overgangen fra teori til strategi er en liminal tilstand hvor kunstverket mangler identitet eller får sin identitet forstyrret for å kunne vokse som kunstverk.
Jeg vil avslutte mine refleksjoner med et utdrag fra et brev kunstneren Sol Lewitt skrev til sin kjære kunstnervenn Eva Hesse i 1965. Utdraget hørte jeg på You Tube lest av Benedict Cumberbatch. Det beskriver hvordan man kan befri seg fra teorien. For Hesse var mangel på selvtillit en vedvarende utfordring. LeWitt skrev disse fine oppmuntrende ordene til Hesse mens hun befant seg i en vanskelig kreativ periode:
[…]I know that you (or anyone) can only work so much and the rest of the time you are left with your thoughts. But when you work or before your work you have to empty your mind and concentrate on what you are doing. After you do something it is done and that’s that. After a while you can see some are better than others but also you can see what direction you are going. I’m sure you know all that. You also must know that you don’t have to justify your work – not even to yourself.[…]
[…]Don’t worry about cool, make your own uncool. Make your own, your own world. If you fear, make it work for you – draw & paint your fear and anxiety…Just stop thinking, worrying, looking over your shoulder wondering, doubting, fearing, hurting, hoping for some easy way out, struggling, grasping,[…]Stop it and just DO![…]
© Alle foto er tatt av Ingeborg Kvame