Verket Over natten, som har gitt utstillingen sin tittel, er veggmalerier i titanpulver. De gir assosiasjoner til ulike former for natur. Etter mitt første besøk i utstillingen husket jeg dem som skog, som lange, smale trær som bredde seg langs den mørke veggen. Ved mitt andre besøk fotograferte jeg dem, og mobilkameraet mitt kjente dem igjen som «foss», og stilte seg inn deretter. Uavhengig om maleriene forestiller skog eller foss, eller noe helt annet, tilfører bevegelsen og livet i maleriet en ramme for utstillingen som er forankret i naturen, både billedlig og gjennom materialbruk. Følelsen som vekkes i meg — av å befinne meg i en ukjent skog — er egentlig et godt utgangspunkt for den invitasjonen som Kongevold utsteder til sitt publikum: Å bruke rommet til undring og refleksjon.
Installasjonen En sjanse i havet befinner seg i et eget, nesten lukket rom i utstillingslokalene, og beskrives i utstillingsteksten som «den mørke delen av utstillingen». Verket inneholder to videoer, lyd, hauger med knust marmor, og enorme mengder funnede, kjøpte og selvlagde objekter på hyller og i glasskap. Objektene spenner fra bøker til krystaller, fra nips og pynt til vitenskapelige instrumenter. Det minner meg om kjelleren hos min farfar, hvor objekter fra et helt liv er samlet og tatt vare på. Disse tingene var alltid til stor glede for oss barnebarn som følte at vi var på skattejakt i en svunnen tid. På samme måte som skattene i kjelleren til min farfar gav oss et innblikk i en annen tid, kan objektene i installasjonen være verktøy i mulige forklaringsmodeller om verden rundt oss. Ikke på en bastant eller belærende måte, men på en utfordrende og reflekterende måte. Her kan man plukke og mikse fra åndelige impulser, fra «Bibelen» for eksempel, til mer vitenskapelige bilder av amøber sett gjennom et mikroskop. Et nærbilde fra et mikroskop som prosjekteres på veggene i to videoer, blir en kontrast til de store, overhengende temaene som kunstneren stadig peker på: Tid, sannhet, og mening.
Den knuste marmoren i verket En sjanse i havet er signifikant. Materialet er mange millioner år gammelt, og en av flere tekster som følger utstillingen, «Det største kretsløpet», skisserer en kontekst for materialet. Forsker og geolog Henrik H. Svensen skriver at det fremdeles er spørsmål knyttet til ulike mineralers tilblivelse. Teksten er et vitenskapelig bidrag til utstillingens overordnede tema, og det åpner opp for ideen om at selv vitenskapelige metoder ikke alltid fører til absolutte sannheter. Vi oppfordres til å reflektere rundt gjenstandene og verkene i utstillingen, snarere enn å lese dem som et dokumentariske og uforanderlige bidrag til fortellingen om verden. Verket som helhet, med alle dets bestanddeler, blir likevel en noe kaotisk installasjon for meg. Det er rett og slett for mye som skjer i det lille rommet. Alt som skal betraktes kjemper om oppmerksomheten min, og rommet for refleksjon, som kunstneren selv uttaler at hun ønsker å skape, blir forkludret av visuell støy.