Kunstbyen Stavanger
Den subjektive faktoren, som blir så tydelig i diskusjoner om meningen med tilværelsen, gjør seg også gjeldende i samtaler om kunst. Subjektivitet blir ofte holdt frem som argument når man snakker om det å bedømme god og dårlig kunst. Anklager om elitisme følger snart etter når noen hevder at de har bedre forutsetninger for å felle smaksdommer enn andre. Det kan fort bli sårt, personlig og ubehagelig når noen implisitt kritiserer andres smak gjennom en faglig begrunnelse – en begrunnelse som i seg selv kan være vanskelig å forstå på grunn av sin kompleksitet. Det finnes ikke et kjapt og enkelt svar her og enhver som har forsøkt, vet at man ikke kan gi en fullverdig forklaring uten å gjennomgå store deler av kunsthistorien, kunstutdanningssystemet, hvordan kunstmarkedet fungerer (og hvem forstår nå egentlig det?) og så videre. Å gjøre rede for hvorfor det å synes at et verk er fint eller kult ikke er ensbetydende med at det er godt, kan derfor bli en omfattende affære. Denne runddansen kjenner vi godt til og med jevne mellomrom aktualiseres den igjen.
Et par dager før Nuart, Stavangers årlige gatekunstfestival, åpnet i september 2016 publiserte NRK en artikkel hvor kunstkritiker Sigrun Hodne og kunstner Natasja Askelund kritiserte festivalen og gatekunsten for å ha blitt kjedelig og kommersiell. De mente også at festivalen blir brukt av kommunen til å dekke over dårlige byrom og arkitektur. Selv om artikkelens publiseringsdato scoret høyt på aktualitetsbarometeret, tilsa i alle fall mitt indre moralske kompass at den var litt ufin rent timing-messig. Det er kjipt å få en flengende kritikk to dager før åpning, noe Nuart selv kommenterte i sin respons i Stavanger Aftenblad torsdag 6.oktober, ført i pennen av kunstnerisk leder og grunnlegger Martyn Reed og daglig leder James Finuncane. Men dersom man ser bort ifra fornærmende formuleringer og indignert respons, etterlyste Hodne og Askelund i all hovedsak mer varierte kunstuttrykk i byens uterom. De ønsker seg et mangfold og jeg kan ikke gjøre annet enn å nikke bifallende.
Nuart har gjennom de siste årene oppnådd en sterk visuell tilstedeværelse i byen. Hvert år fylles gater, smug og tomme vegger med nye fargerike verk i regi av Nuart og et hundretalls mennesker deltar på arrangerte byvandringer for å se kunsten. Flere av de gamle verkene står igjen fra tidligere år, og gradvis har byens uterom blitt preget av nettopp dette kunstuttrykket. Som resultat av festivalens sekstenårige livsløp har majoriteten av byens innbyggere trykket gatekunst til sitt bryst – den er både tydelig og tilgjengelig, og oppleves derfor som inkluderende – og tja, kanskje som kunst for alle?
De positive virkningene har vært mange – gatekunsten har rettet oppmerksomheten mot, og bidratt til å skape liv i områder av byen som har vært nærmest forlatte tidligere. Nuart har også hjulpet til med å sette Stavanger på kartet som noe annet enn en oljeby, og fått flere til å åpne øynene for en kultur som de kanskje tidligere kun assosierte med vandalisme og kriminalitet. Videre er det flere som synes det er et stort pluss at man ikke trenger å gå inn på museer og gallerier for å kunne oppleve kunst.
Det er likevel viktig å kunne snakke om hvilke andre konsekvenser denne betydelige mengden gatekunst kan ha for vårt sosiale samfunn. Gir det eksempelvis byen en identitet den er fortrolig med? Og går det eventuelt på bekostning av noe? Ønsker Stavanger fremdeles å bli oppfattet som en kulturby, snart ni år etter kulturbyåret, og er et mangfoldig kunst- og kulturliv i så fall fortsatt en del av visjonen? For å kunne ta kloke valg som fungerer på lang sikt er det viktig å stoppe opp, ta aktiv stilling til spørsmål som dette og samtidig stille en hel del andre, slik at vi kan ta gjennomtenkte valg i forhold til hva vi vil oppnå som by. Og i nettopp denne selvransakingsprosessen er det viktig å være klar over at mye gatekunst i en by ikke er ensbetydende med å verken være, eller å bli oppfattet av omverdenen som, en kunstby.