Skam
I etterkant av å ha sett utstillingen har jeg tenkt en del på den gråtende mannen i skogen. Han som er så dypt ulykkelig og fortvilet over sine egne, sannsynligvis ikke livstruende, omstendigheter. Man skal som kjent passe seg for å trekke forhastede slutninger (ref. System 1), men sannsynligheten for at han står ovenfor like ekstreme forhold som flyktningene er nok minimal. Det er noe patetisk og nærmest komisk, men samtidig fullstendig hjerteskjærende ved denne scenen som gjør det vanskelig å ikke ha medlidenhet med stakkaren. For vi har vel alle mer eller mindre vært der, ikke sant? Det er kanskje skamfullt å innrømme, men det er jo gjerne slik at dersom ens eget erfaringsgrunnlag er bygget opp innenfor trygge, norske, rammer, vil en ha bedre forutsetninger for å kunne leve seg inn i nettopp denne mannens situasjonen, fremfor å relatere seg til krigsrammede ofre.
Jeg tenker også på Nana, ettersom jeg fant det utrolig oppslukende å bevitne denne fem-minutters deprimerende is-spisingen. Jeg lot meg virkelig gripe av det tomme blikket og de små nyansene i ansiktsmimikken hennes, og ble fascinert av hvor sørgelig dette hverdagslige synet var. Hun ser jo bare på TV og spiser en is, liksom. Til sammenligning var Bairds verk på mange måter et slag i magen. Det trykket akkurat der det skulle. Skyldbetynget kikket jeg på tegning etter tegning og følte meg helt klam i rollen som betrakter.
Det er en rekke flere verk i denne utstillingen som jeg ikke har beskrevet her, men fellesnevneren for de fleste av dem er at de forholder seg til en samfunnsaktuell problematikk. Verk med et tydelig politisk budskap interagerer med verk som adresserer mer subtile eksistensielle utfordringer. Mellom dem oppstår et spenn som styrker helheten. Det er som om de opplyser og støtter opp om hverandre, akkurat som System 1 og 2. Det endelige bildet de sammenlagt trekker opp, er et skarpt portrett som speiler vår nåtidige tilværelse.
For det er noe med disse valgene man tar og de konsekvensene de får. Enten for en selv, eller for andre. Det er noe med den overveldende friheten vi, eksempelvis her i Norge, har til å kunne velge nesten hva man vil, som kan være helt lammende. Og det er også noe med kontrasten til det å kun ha ett valg i gitte situasjoner, dersom man ønsker å overleve. Og så blir det jo ganske guffent da, når alle de lammede skal ta valg angående dem som i utgangspunktet bare hadde dette ene.