Skam
I etterkant av Ä ha sett utstillingen har jeg tenkt en del pÄ den grÄtende mannen i skogen. Han som er sÄ dypt ulykkelig og fortvilet over sine egne, sannsynligvis ikke livstruende, omstendigheter. Man skal som kjent passe seg for Ä trekke forhastede slutninger (ref. System 1), men sannsynligheten for at han stÄr ovenfor like ekstreme forhold som flyktningene er nok minimal. Det er noe patetisk og nÊrmest komisk, men samtidig fullstendig hjerteskjÊrende ved denne scenen som gjÞr det vanskelig Ä ikke ha medlidenhet med stakkaren. For vi har vel alle mer eller mindre vÊrt der, ikke sant? Det er kanskje skamfullt Ä innrÞmme, men det er jo gjerne slik at dersom ens eget erfaringsgrunnlag er bygget opp innenfor trygge, norske, rammer, vil en ha bedre forutsetninger for Ä kunne leve seg inn i nettopp denne mannens situasjonen, fremfor Ä relatere seg til krigsrammede ofre.
Jeg tenker ogsÄ pÄ Nana, ettersom jeg fant det utrolig oppslukende Ä bevitne denne fem-minutters deprimerende is-spisingen. Jeg lot meg virkelig gripe av det tomme blikket og de smÄ nyansene i ansiktsmimikken hennes, og ble fascinert av hvor sÞrgelig dette hverdagslige synet var. Hun ser jo bare pÄ TV og spiser en is, liksom. Til sammenligning var Bairds verk pÄ mange mÄter et slag i magen. Det trykket akkurat der det skulle. Skyldbetynget kikket jeg pÄ tegning etter tegning og fÞlte meg helt klam i rollen som betrakter.
Det er en rekke flere verk i denne utstillingen som jeg ikke har beskrevet her, men fellesnevneren for de fleste av dem er at de forholder seg til en samfunnsaktuell problematikk. Verk med et tydelig politisk budskap interagerer med verk som adresserer mer subtile eksistensielle utfordringer. Mellom dem oppstÄr et spenn som styrker helheten. Det er som om de opplyser og stÞtter opp om hverandre, akkurat som System 1 og 2. Det endelige bildet de sammenlagt trekker opp, er et skarpt portrett som speiler vÄr nÄtidige tilvÊrelse.
For det er noe med disse valgene man tar og de konsekvensene de fÄr. Enten for en selv, eller for andre. Det er noe med den overveldende friheten vi, eksempelvis her i Norge, har til Ä kunne velge nesten hva man vil, som kan vÊre helt lammende. Og det er ogsÄ noe med kontrasten til det Ä kun ha ett valg i gitte situasjoner, dersom man Þnsker Ä overleve. Og sÄ blir det jo ganske guffent da, nÄr alle de lammede skal ta valg angÄende dem som i utgangspunktet bare hadde dette ene.