Bildet Holen har valgt til å promotere Heinzerling – på et banner på fremsiden av kunsthallen og på omslaget til katalogen – viser Erna Solberg og Tysklands forbundskansler Angela Merkel som sammen løfter en bildør i ulakkert aluminium. Et raskt google-søk forteller at bildet stammer fra et møte i 2011, hvor Solberg og Merkel diskuterte en handelsavtale og bruken av norsk aluminium i tysk bilindustri. Bildet fungerer som en nøkkel til utstillingen; det er en humrende henvisning til Holens norsk-tyske bakgrunn, men også det faktum at Holens kunstnerskap tematiserer teknologi som noe som former mennesket, kanskje i langt større grad en mennesket former den. Bilaterale avtaler, så vel som enkeltmenneskets livserfaringer, resignerer til teknologiens premisser. En slik lesning av Holens kunst plasserer verkene hans nær teknodeterminismen man finner hos den tyske medieteoretikeren Friedrich Kittler (1943–2011). Kittler mener at det er vi som tilpasser oss teknologi, ikke teknologi som tilpasser seg oss. Utbredelsen av internett i hverdagen er på mange måter en endestasjon i Kittlers tenking: nettets verdensomspennende infrastruktur av fiberoptiske kabler er det endelige sluttpunktet for det selvstendige humanistiske subjektet.
En skepsis til individets råderett over egent liv i møte med en stadig mer teknologiavhengig verden er også å spore i romaner av såpass ulike skjønnlitterære forfattere som Don Delillo, William Gibson og JG Ballard. I DeLillos roman White Noise (1985), en slags satire over fremmedgjørelse i USA på 1980-tallet, bemerker den eksentriske professoren Murray Jay Siskind at storbyer er å regne som en varmeproduserende maskin, og at mennesket og dets bevegelser bare er et biprodukt av en prosess som til slutt leder til universets varmedød. Innovasjonen til Holen ligger med andre ord ikke i tematikken i seg selv, men i å utrykke slike komplekse ideer visuelt, på et tidspunkt hvor de i høyeste grad er samtidsrelevante.
Utstillingstittelen Heinzerling er Holens ubrukte tyske etternavn. Samtidig gir utstillingen som helhet inntrykk av at biografiske detaljer er å betrakte mer som tilfeldigheter, en bieffekt av bilaterale avtaler og global handel. Slik får man inntrykk av at kunsten til Holen betrakter verden på avstand, med det kjølige, kalkulerende blikket til en maskin.
Ved hjelp av industrielt tilvirkede former og ørsmå estetiske inngrep gjør Holen det mulig å tenke seg at mennesket styres av teknologi. Sittende i en nyere bil, kanskje på vei til hytta, rammes man inn av GPS, trafikksensorer, dataassisterte bremser, airbag, parkeringskingskameraer og klimakontrollsystem, plast, aluminium og stål. De fleste av oss (undertegnede inkludert) har bare en rudimentær forståelse av hvordan alle disse systemene interagerer, hvis vi i det hele tatt er klar over at de er der. Kanskje representerer CT-skanneren i kunsten til Holen nettopp maskinens evne til å se tverrsnittet av menneskekroppen, når de fleste av oss ikke evner å se tverrsnittet av maskinene?