🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Motstandsdans

Impact / Inntrykk er en serie personlige tekster om mĂžtet med et enkelt kunstverk. I denne teksten – hvis fulle tittel er Motstandsdans: TilstedevĂŠrelse, en tilstand, et blikk, et magisk Ăžyeblikk og situasjoner av fysisk poesi, (eller) som perler pĂ„ en snor – skriver dansekunstner Brynjar Åbel Bandlien om forestillingen Until av Heine Avdal, vist 21. og 22. november 2024 pĂ„ RIMI/IMIR SceneKunst (RISK).

Fra Until av Heine Avdal. Foto: Tale Hendnes

SmÄ gester kan inneholde stor kraft. Jeg vil derfor beskrive min opplevelse av Until, en forestilling av den norske dansekunstner og koreografen Heine Avdal/Fieldworks, som ble vist pÄ RIMI/IMIR SceneKunst (RISK)* 21. og 22. november 2024. Jeg vil betegne Until som en subtil danseforestilling av fysisk poesi, Þyeblikk, bevegelser, tilstander, handlinger, abstrakte situasjoner som manifesterte kvaliteter som det er verdt Ä se, snakke om og forsÞke Ä skrive om.

Forestillingen starter med at syv kvinnelige dansere kommer inn pÄ scenen og stiller seg opp litt pÄ siden av scenegulvet. Scenegulvet er dekket med sorte dansematter. Rundt scenen henger sorte tepper, men fra der jeg sitter kan jeg skimte stoler og teknisk utstyr stÄ lagret bak teppene pÄ sidene i halvmÞrket. Dette gir opplevelsen av at teaterrommet vi er i ogsÄ er et arbeidsrom. Det er i dette rommet danserne beveger seg rundt, i et fysisk forlÞp bestÄende av Ä sitte, ligge, stÄ, danse og Ä gÄ rundt.

Individuelt beveger de seg over scenen, men med en felles timing, som om usynlige trÄder binder dem sammen. Plutselig stÄr alle pÄ rekke fremst pÄ scenen, tett foran publikum. De pÄ fÞrste rad kunne berÞrt dem med en utstrakt hÄnd, men ingen gjÞr det. Danserne derimot strekker hendene sine ut som om de holder i noe, som om de skal til Ä berÞre noe eller noen uten Ä fullfÞre det. Dette uforlÞste potensialet for berÞring mellom danserne pÄ scenen, glir fra dansernes kropper over scenekanten og forplanter seg i publikums kropper. Dette aktiverer og opprettholder en spenning som er gjennomgÄende for hele forestillingen.

Fra Until av Heine Avdal. Foto: Tale Hendnes
Fra Until av Heine Avdal. Foto: Tale Hendnes

Mye av koreografien bestÄr av lÞse forbindelser mellom de syv pÄ scenen. De stÄr i et hjÞrne, sitter i en formasjon pÄ gulvet, krysser rommet diagonalt, eller beveger seg fra hverandre og ut i hver sin retning mot hvert sitt hjÞrne. PÄ denne mÄten skaper danserne stadig nye formasjoner som lÞser seg opp, og innen den siste danseren har rukket Ä bli en del av formasjonen, bryter den fÞrste ut og beveger seg inn i neste formasjon. Slik holder de denne lavmÊlte utviklingen i gang. Det er litt som Ä se krystaller legge seg i stadig nye formasjoner i en kaleidoskopisk kikkert eller de stadig nye volumene som danner seg inne i en lavalampe.

TilstedevĂŠrelsen til danserne er avslappet men samtidig fokusert. De ser pĂ„ hverandre og pĂ„ publikum med den stĂžrste selvfĂžlgelighet som om de gang pĂ„ gang sier “og som vi alle vet
”. Denne innforstĂ„tte holdningen fĂ„r meg til Ă„ fĂžle meg innlemmet i det som hender. Jeg godtar det som skjer. PĂ„ samme mĂ„te som jeg ikke leter etter mening i en kaleidoskopisk kikkert eller en lavalampe, ser jeg pĂ„ det som utfolder seg med en Ă„penhet og nysgjerrighet. I stedet for Ă„ skjĂžnne hva dansen betyr, sĂ„ sanser jeg hva dansen gjĂžr. Dette er fysisk sansing. Det er abstraksjon og poesi.

Tilstanden til danserne er varm, imÞtekommende og Äpen, men samtidig bestemt, egenrÄdig og litt mystisk. De beveger seg tilsynelatende uten Ä bry seg om hva slags forventninger vi i publikum mÄtte ha. Det er deres abstrakte bevegelser, tilstander og handlinger som gjelder i dette rommet, og vi i publikum blir observatÞrer, eller registrerende organer. Tiden opplÞses i denne atmosfÊren.

Brynjar Åbel Bandlien. Foto: Trond F. Poulsen

Blikk. De syv danserne observerer oss. Det er som om blikket deres sier: “Vi ser at dere ser oss, og det er greit.” PĂ„ denne mĂ„ten inngĂ„r de en kontrakt med publikum, som jo pĂ„ en mĂ„te er alle forestillingers premiss, men som allikevel mĂ„ anerkjennes og inngĂ„s pĂ„ nytt. Det holder ikke at vi har kjĂžpt en billett for Ă„ slippe inn i teateret. Vi mĂ„ kjĂžpe enda en billett som vi betaler for med vĂ„r oppmerksomhet.

Øyeblikkene glir sakte fra det ene over i det neste fÞr jeg rekker Ä registrere hva som skjedde eller hvordan de kom dit. Jeg mister oversikten over rekkefÞlgen, noe som gjÞr at dramaturgien blir flytende og uten et tydelig handlingsforlÞp. Men forestillingen blir ikke utydelig av den grunn, fordi alle Þyeblikkene som skjer pÄ scenen bestÄr av fysiske og konkrete handlinger. Det skal godt gjÞres Ä skape denne opplevelsen, fordi som publikummer leter jeg etter en logikk Ä sette Þyeblikkene sammen i et slags meningsbÊrende handlingsforlÞp. I Until lykkes det koreografen Ä skape en drÞmmeaktig dramaturgi.

Et magisk Þyeblikk. La meg forsÞke Ä beskrive et magisk Þyeblikk som er betegnende for Until. Et stykke inn i forestillingen, der det foregÄr flere parallelle handlinger, krysser pÄ et tidspunkt dansekunstneren Yukiko Shinosaki scenen ved Ä gÄ fra vestre til hÞyre side i publikums leseretning. Idet hun passerer midten, trekker dansekunstneren Tale Dolven en liten flik av bakteppet til side, slik at teppet fÞlger bevegelsen og tempo til Shinoisaki. Denne simultane handlingen skaper en fysisk opplevelse av sameksistens. Bevegelsen fungerer som et slags fysisk eksempel pÄ Zeitgeist; at vinden som fÄr lÞvet til Ä rasle pÄ treet her simultant rusker i pelsen pÄ hunden der. Denne simultane bevegelsen synliggjÞr vinden og skaper magi. Den usynlige vinden gir meg gÄsehud.

Fysisk poesi. Gester, eller kanskje mer en slags nerding i fysiske kvaliteter. Et perlekjede av situasjoner der hver perle, over tid, mÞysommelig, lag for lag, har blitt innkapslet. Den ene situasjonen glir over i det neste pÄ en organisk mÄte. Det skal et imponerende godt koreografisk hÄndverk til for Ä lykkes med en slik inngang til dans som en abstrakt, men samtidig fysisk, poesi. I en verden der kunsten og kulturen eroderer og sensitivitet og empati fordufter, sÄ blir poesi, abstraksjon og evnen til undring i slike kunstopplevelser essensielt. I den forstand er forestillingen Until en slags subtil motstandsdans.

More info

* Until var den siste forestillingen jeg sĂ„ pĂ„ RIMI/IMIR SceneKunst (RISK) fĂžr teatret ble lagt ned ved Ă„rsskiftet 2024/2025. IMIR har i de siste ni Ă„rene vĂŠrt den viktigste visningsarenaer for samtidens scenekunst og eksperimentell musikk i Stavanger. Den skiller seg ut fra alle andre teatre og kulturhus ved at den er kunstnerstyrt. Ildsjelene Marit Sandsmark og Iver Finley har lagt ned mye arbeid i Ă„ fĂ„ opp et visningssted med en eksperimentell profil pĂ„ et internasjonalt nivĂ„ i det gamle supermarkedet (derav navnet RIMI/IMIR) i SvankevigĂ„. I tillegg til Ă„ utvikle og presentere egne arbeider, inviterte de scenekunstnere fra Europa og USA, som ellers kun spiller pĂ„ store teaterhus og anerkjente festivaler i utlandet, til Ă„ spille pĂ„ IMIR. Enhver by, med ambisjon om Ă„ befinne seg pĂ„ det kulturelle kartet, har et “IMIR”. Med tapet av IMIR har Stavanger tapt en plass pĂ„ det kartet.

Til orientering: CAS-RedaktĂžr Sofie B. Ringstad er involvert som produsent og redaktĂžr i Bandliens forskningsprosjekt All Tomorrow's Parties.

About the author

Brynjar Åbel Bandlien er dansekunstner og tilrettelegger av situasjoner for dans. Han har sin utdannelse fra Statens BalletthĂžgskole (nĂ„ KHiO) og Hamburgerische Staatsoper i Tyskland. Han har danset med blant annet Nederlands Dans Theater 2. Bandlien har en doktorgrad i dans fra KunsthĂžgskolen i Oslo. Siden 2020 er han ansatt som fĂžrsteamanuensis i dans ved Fakultet for utĂžvende kunstfag ved Universitetet i Stavanger, hvor han leder det kunstneriske utviklingsarbeidet All Tomorrow's Parties: Post-pandemic dancing (2022-2025).

All articles by Brynjar Åbel Bandlien