Blikk. De syv danserne observerer oss. Det er som om blikket deres sier: âVi ser at dere ser oss, og det er greit.â PĂ„ denne mĂ„ten inngĂ„r de en kontrakt med publikum, som jo pĂ„ en mĂ„te er alle forestillingers premiss, men som allikevel mĂ„ anerkjennes og inngĂ„s pĂ„ nytt. Det holder ikke at vi har kjĂžpt en billett for Ă„ slippe inn i teateret. Vi mĂ„ kjĂžpe enda en billett som vi betaler for med vĂ„r oppmerksomhet.
Ăyeblikkene glir sakte fra det ene over i det neste fĂžr jeg rekker Ă„ registrere hva som skjedde eller hvordan de kom dit. Jeg mister oversikten over rekkefĂžlgen, noe som gjĂžr at dramaturgien blir flytende og uten et tydelig handlingsforlĂžp. Men forestillingen blir ikke utydelig av den grunn, fordi alle Ăžyeblikkene som skjer pĂ„ scenen bestĂ„r av fysiske og konkrete handlinger. Det skal godt gjĂžres Ă„ skape denne opplevelsen, fordi som publikummer leter jeg etter en logikk Ă„ sette Ăžyeblikkene sammen i et slags meningsbĂŠrende handlingsforlĂžp. I Until lykkes det koreografen Ă„ skape en drĂžmmeaktig dramaturgi.
Et magisk Þyeblikk. La meg forsÞke Ä beskrive et magisk Þyeblikk som er betegnende for Until. Et stykke inn i forestillingen, der det foregÄr flere parallelle handlinger, krysser pÄ et tidspunkt dansekunstneren Yukiko Shinosaki scenen ved Ä gÄ fra vestre til hÞyre side i publikums leseretning. Idet hun passerer midten, trekker dansekunstneren Tale Dolven en liten flik av bakteppet til side, slik at teppet fÞlger bevegelsen og tempo til Shinoisaki. Denne simultane handlingen skaper en fysisk opplevelse av sameksistens. Bevegelsen fungerer som et slags fysisk eksempel pÄ Zeitgeist; at vinden som fÄr lÞvet til Ä rasle pÄ treet her simultant rusker i pelsen pÄ hunden der. Denne simultane bevegelsen synliggjÞr vinden og skaper magi. Den usynlige vinden gir meg gÄsehud.
Fysisk poesi. Gester, eller kanskje mer en slags nerding i fysiske kvaliteter. Et perlekjede av situasjoner der hver perle, over tid, mÞysommelig, lag for lag, har blitt innkapslet. Den ene situasjonen glir over i det neste pÄ en organisk mÄte. Det skal et imponerende godt koreografisk hÄndverk til for Ä lykkes med en slik inngang til dans som en abstrakt, men samtidig fysisk, poesi. I en verden der kunsten og kulturen eroderer og sensitivitet og empati fordufter, sÄ blir poesi, abstraksjon og evnen til undring i slike kunstopplevelser essensielt. I den forstand er forestillingen Until en slags subtil motstandsdans.