Interdisiplinært skjæringspunkt
Det tette forholdet mellom vitenskap, teknologi og kunst gjør seg gjeldende gjennom store deler av utstillingen. Det er her, i dette interdisiplinære skjæringspunktet at en ytterligere, spennende nerve krystalliserer seg. La oss, for argumentets skyld, ta utgangspunkt i en påstanden om at kunsten såvel som vitenskapen (vitenskap er her brukt i ordets videste forstand) siden tidenes morgen har vært preget av menneskets higen etter å forstå, gjengi, supplere, kontrollere eller motvirke naturen. Historien har vist oss hvordan vitenskapelig kunnskap og forståelse har økt i takt med at nye verktøy og ny kunnskap er blitt tilgjengelig. Slik blir også kunstens rammer påvirket, og særlig gjennom samtidskunsten ser vi i stadig større grad en ny sammensmelting eller fusjon av kunst og vitenskap.
Under romantikken, i kjølvannet av opplysningstiden, kritiserte kunstnere det nyoppståtte samfunnets negative inngripen i menneskers liv. Samtidig vokste det fram et økende behov for å på ny knytte tettere bånd mellom mennesker og naturen. Kunstnere forfektet ideer om at det nye samfunnet var ødeleggende for mennesket, samtidig som de idealiserte tanken om det enkle og naturlige. Det er godt kjent at gjennom det sublime landskapet avbildet de det lille mennesket i møte med naturkreftene. Slik søkte de å trenge inn i følelsenes kjerne, å vekke følelser over fornuft. Landskapsmalere som J.C. Dahl og Hans Gude med flere skapte like fullt sine landskapsmalerier gjennom nitide studier av klimatiske forhold. Preget av sin tids økende interesse for- og kjennskap til de nye vitenskapelige bakenforliggende fremstår derfor deres skyer etterhvert som vitenskapelige illustrasjoner av de ulike skytyper og formasjoner.
Ironisk var det en tid da røyk og svarte skyer fra fabrikkenes skorsteiner ble gjengitt i kunsten som en hyllest av menneskelige triumfer. Det man i dag ser på som luftforurensing sto som symbolet på fremskritt og fremtidstro. Menneskers inngripen i naturen har skapt klimakatastrofer, flom, tørke og forurensing. Den menneskeskapte tidsalder, antropocen gjør seg i større grad gjeldende i samtidskunsten. Det er derfor ikke overraskende at også homogenitus, de menneskeskapte skyene har fått større fokus blant samtidskunstnerne.