🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Amphibiome: Nytt verk for amfidromisk punkt

LÞrdag 6. april avdukes det permanente kunstverket Amphibiome av Studio ThinkingHand ved JÞssingfjord Vitenmuseum. Verket er del av prosjektet The Tide is Changing, som refererer til det unike amfidromiske punktet mellom Egersund og Sokndal: Et omrÄde i havet hvor det ikke er forskjell mellom hÞy- og lavvann. CAS har snakket med prosjektets kurator Ida HÞjgaard om prosessen bak verket og tidevann som kunstnerisk materiale.

Amphibiome av Studio ThinkingHand. Foto: I DO ART Agency.
CAS

Hva er bakgrunnen for det som skal skje nÄ pÄ lÞrdag?

Ida HĂžjgaard

Det er et prosjekt – The Tide is Changing – som vi begynte pĂ„ i 2020, fordi Egersund kommune ville markere det unike tidevannsfenomenet som de har utenfor kysten. Her finner man det laveste tidevannet pĂ„ hele jorden, det er kun rundt syv cm forskjell pĂ„ flo og fjĂŠre. I 2021 hadde vi en skissekonkurranse hvor tre kunstnere ble invitert til Ă„ levere forslag pĂ„ hvordan dette kunne markeres, der danske Studio ThinkingHand vant konkurransen.

CAS

Hva var det som engasjerte ved akkurat deres forslag?

IH

For det fÞrste var deres forslag ganske fleskibelt i forhold til at det skulle inngÄ i et byggeprosjekt, sÄ det var den prakstiske delen av det. Samtidig var det researchbasert, kunstnerne Þnsket Ä vÊre involverte i prosessen. De har vÊrt masse i regionen i forbindelse med verket, og prosessen har blitt en like viktig del av verket som skulpturen selv.

CAS

For verket bestÄr av materiale fra det amfidromiske punktet, er det sÄnn?

IH

Ja, Studio ThinkingHand hadde fÞrst en researchfase hvor de arbeidet med to marinebiologer og en dykker ved navn Erling Svendsen. Svendsen er ogsÄ en av verdens beste undervannsfotografer! I denne fasen senket de ned forskjellige typer testmateriale pÄ havbunnen pÄ diverse lokasjoner rundt tidevannspunktet, for Ä se hvilke materialer som kunne gi grobunn og tilby et habitat for liv. Det var ogsÄ en mulighet for marinebiologene til Ä ta prÞver av martimt liv der som de ikke hadde fÄtt tatt utenom dette prosjektet. PÄ bakgrunn av denne researchfasen bestemte de seg for én lokasjon, hvor de senket ned mange forskjellige fliser, som til sammen skal utgjÞre fem skulpturelle deler. Tre av disse delene settes opp nÄ pÄ lÞrdag ved JÞssingfjord Vitenmuseum, og to deler skal settes opp i Egersund i 2025.

Kurator Ida HĂžjgaard ved Amphibiome utenfor JĂžssingfjord Vitenmuseum. Foto: I DO ART Agency.
Studio ThinkingHand.
Detalj av verket. Amphibiome av Studio ThinkingHand. Foto: I DO ART Agency.
1 / 3
CAS

Hvor nĂžyaktig ligger det amfidromiske punktet?

IH

Ja, det er akkurat det – de to lokasjonene for kunstverkene markerer ytterpunktene for radiusen som tidevannspunktet ligger og flyter mellom. Det er i havet utenfor Egersund og Sokndal kommune. Det er derfor begge kommunene nĂ„ er involverte i prosjektet.

CAS: Studio ThinkingHand har beskrevet at prosjektet deres skal gi “the space over to other species”. Er det noe der, at fravéret av tidevann er spesielt fruktbart som kunstnerisk materiale?

IH: Ja, dette var sentralt i oppgaven i konkurransefasen, at kunstnerne skulle bruke tidevannspunktet som kunstnerisk materiale. Studio ThinkingHand lÞste dette veldig bra. Men det har vÊrt en ganske nervepirrende prosess, for det var jo ingen garanti for at det ville vÊre vekst pÄ materialene som ble senket ned i disse omrÄdene. Ville det fungere? Vi var jo avhengige av at naturen ville dukke opp! Hvis den ikke hadde gjort det ville det jo ogsÄ vÊrt et resultat, men litt kjedeligere, rent estetisk. Uansett et interessant eksperiment. Men nÄr det kom til stykket viste det seg at det var mye liv pÄ havbunnen. Dette var en av de tingene kunstnerne hadde lyst til Ä belyse, for det har vÊrt mye gruvedrift i omrÄdet, og mye dumping av avfallsmateriale i havet gjennom tidene. SÄ det er ganske store omrÄder pÄ den kyststripen som har vÊrt ansett som dÞdt. Fra kunstnerne sin side har det derfor ogsÄ vÊrt et poeng Ä vise at det er liv, og Ä vise det livet, Ä tenke pÄ det, og Ä verne om det. Anerkjenne det livet. Det er det de Þnsker med Amphibiome.

Detalj av verket. Amphibiome av Studio ThinkingHand. Foto: I DO ART Agency.
Detalj av verket. Amphibiome av Studio ThinkingHand. Foto: I DO ART Agency.
Detalj av verket. Amphibiome av Studio ThinkingHand. Foto: I DO ART Agency.
1 / 3
CAS

Hva er neste fase i The Tide is Changing?

IH

NĂ„ er det jo Ă„pning pĂ„ lĂžrdag hvor fĂžrste del av kunstverket blir avduket. SĂ„ venter vi egentlig bare pĂ„ at Egersund kommune skal komme langt nok i deres havneutviklingsprosjekt til at vi kan installere andre del. Det slippes ogsĂ„ en film om Amphibiome pĂ„ lĂžrdag, en dokumentar fra det danske I DO ART Agency, som ogsĂ„ har kunstmagasinet idoart.dk. I 2022 hadde vi ellers et residency for to kunstnere pĂ„ Velferden – Sokndals scene for samtidskunst, som resulterte i filmen Moving Mountain. Denne ble laget av kunstnerne Nanna Elvin Hansen og Ase Brunbrog Lie, som var der pĂ„ residency samtidig. De kjente ikke hverandre fra fĂžr, men bestemte seg for Ă„ lage filmen sammen. Moving Mountain viser vi ogsĂ„ under avdukningen pĂ„ lĂžrdag.

Ida Hþjgaard Thjþmþe (NO/DK, b. 1991) is an independent curator based in Copenhagen. She is part of the curatorial duo Koffi & Hþjgaard and the founder of the curatorial advisory HAC - Hþjgaard Art Consulting. Ida has specialised in working with art in public space through her recent position at KORO – Public Art Norway and as an art consultant for The Danish Arts Foundation and KØS Museum of Art in Public Spaces in Denmark. Recent curatorial projects include the large-scale art programme The Tide is Changing, the exhibition Blue(s) XXL at Nikolaj Kunsthal and the Art and Science Pavillion at Roskilde Festival 2022.