All kunst har vært samtidskunst en gang, og derfor kan den historiske konteksten være til hjelp hvis vi vil leve oss inn i den. I 1967 var det 22 år siden okkupasjonen var over, og mange hadde fremdeles både fysiske og psykiske sår etter et autoritært politi som utførte naziregimets ordre. Nå er det også interessant å tenke på stemplet entartete, eller degenerert kunst, som nazistene satte på moderne kunstuttrykk, særlig avantgarde-kunsten. Det kan være fristende å tolke Bøes veggmaleri som et opprør mot autoritære krefter, som skapte en ideologi som skulle disiplinere alt og alle som sprengte rammene for dens vanvittige virkelighetsforståelse. Kunsten var og er et viktig våpen mot slike ideologier, og folkets frihet og kunstens frihet kan vanskelig skilles. Bøe mente at ideen bak verket var ideen om et tilholdssted for lovens vokter, og at det ikke skulle gi noen føringer for lovens håndhevelse. Og, hva er verre for det autoritære enn tvetydighet?
I boka «Mennesket og kulturen» fra 1953, skrev etnologen Guttorm Gjessing: «Tilogmed [...] Picasso er begynt som brukskunster», og han viser til organisasjonen «Kunst på arbeidsplassen» som ble stiftet av kunsthistorikeren Harry Fett i 1950. Det kom nye tanker om at kunsten ikke lenger skulle forbeholdes en elite innenfor private vegger eller gallerier, langt fra dagliglivet. Kunsten skulle være demokratisk og fritt tilgjengelig i offentlige rom, i parker, torg, skoler, fabrikker og politikamre. Slik kunsten var før den ble kunst – før den ble adskilt fra dagliglivet og henstilt til en egen sfære på private vegger, i gallerier og museumssamlinger. Kunsten skulle tilbake til allrommene, usensurert og umiddelbart.