Jeg husker at jeg tenkte pĂ„ denne linjen fra Robert Frosts dikt i fjor sommer, der jeg sto pĂ„ utsiden av metallgjerdene pĂ„ Arbeidersamfunnets plass i Oslo. Jeg er ikke sĂ„ sikker pĂ„ om gode gjerder gir gode naboer, men gjerdene pĂ„ denne plassen â som visstnok skal vĂŠre et offentlig rom â gjorde i alle fall at folk ble nektet adgang mesteparten av dagen.
Det var som om gjerdene pÄ magisk vis forvandlet alle de forbipasserende
â som kanskje var medborgere â
til fremmede folk som ikke var Ăžnsket.
PĂ„ kveldstid var det likevel mulig Ă„ gĂ„ inn pĂ„ torget og hevde sin rett til Ă„ sitte der, i alle fall for de som godtok at penger og Ăžl var betingelsen. Hvis det er det som er prisen Ă„ betale for offentlige rom, er det bĂ„de for mye og for lite. Men et spĂžrsmĂ„l bĂžr stilles allerede her: Hvorfor mĂ„ Oslos innbyggere betale for Ă„ komme inn i pĂ„ et offentlig rom, og i sĂ„ fall, hvorfor til kommersielle aktĂžrer? Siden vĂ„ren allerede er her og sommeren er pĂ„ anmarsj, hĂ„per jeg virkelig at ryktene om at gjerdeinstallasjonen er her for godt, viser seg Ă„ vĂŠre nettopp det â rykter. Men pĂ„ den annen side, hvorfor skulle noen bry seg om dette uglamorĂžse omrĂ„det i Norges hovedstad, et omrĂ„de som de fĂŠrreste av byens innbyggere en gang tenker pĂ„ som et torg? Hvem vil egentlig se pĂ„ gjerdene som et problem?
Arbeidersamfunnets plass er et helt alminnelig sted. Den er klart mindre enn det nĂŠrliggende Youngstorget og dette stedets klart definerte politiske kontekst og historie. Arbeidersamfunnets plass har heller ikke veggkunst av Picasso som kan samle demonstranter dersom byen skulle bestemme seg for Ă„ rive den i fremtiden (noe som ikke ville ha hjulpet uansett). Arbeidersamfunnets plass er bare et torg. Eller for Ă„ vĂŠre mer nĂžyaktig, den antyder at den er et torg, men den mangler den stedsfĂžlelsen den engang hadde.
Ser vi pÄ bilder fra rundt 2009 da torget ble pusset opp, viser rommet klarhet bÄde i bokstavelig og arkitektonisk forstand, men ogsÄ med tanke pÄ torgets funksjonalitet. Viel Bjerkeset Andersens installasjon Mot nord inviterte forbipasserende til Ä stoppe opp og sette seg ned pÄ skulpturene, mens de tykke og grÄ linjene pÄ tvers av torget fremhevet utsikten i de ulike retningene. Det offentlige rommet fÞltes lett og tilstedevÊrende. Den opprinnelige renoveringsplanen fra 2009 la sÊrlig vekt pÄ musikk og pÄ muligheten til Ä arrangere ulike konserter, og den lot plassen vÊre Äpen og fleksibel innenfor en grÞnn ramme. LysrÞrene til det nÊrliggende konsertstedet Sentrum Scene markerte linjene som i Mot nord ble omgjort til naturlige benker (det er derfor plassen ikke hadde noen andre benker, slik man ellers kunne ha forventet). Prosjektet endte opp med Ä bli nominert til Oslo bys arkitekturpris for 2011. Men slik den ser ut i dag, virker plassen Ä ha blitt glemt, eller pÄ en eller annen mÄte Ä ha tapt sin struktur. Den er som regel fylt av kaotiske elsparkesykler, og skulpturbenkene trenger sÄrt bÄde rengjÞring og restaurering, da de lettere delene har blitt Þdelagt over tid. Men er ikke denne «glemte tilstanden» mer regelen enn unntaket? For hvis vi ser pÄ bildene tatt like fÞr oppussingen, kommer en lignende «glemt tilstand» fra en tidligere tid til syne.
Offentlige rom: Ă
mÞte pÄ forskjeller
«âStedâ er et vanskelig ord Ă„ fĂ„ tak pĂ„: Det er en koffert som er sĂ„ overfylt at man aldri fĂ„r lukket den. Ordet har en gjenklang av hjemsted, av beliggenhet og en Ă„pen plass i byen, av en posisjon innenfor et sosialt hierarki.»
Offentlig rom, som jo er en bestemt type «sted», er ikke et mindre vanskelig ord Ă„ fĂ„ tak pĂ„. Det kan ganske enkelt defineres som et sted som er Ă„pent for offentlig bruk, men det angĂ„r ogsĂ„ sentrale spĂžrsmĂ„l som inkludering og ekskludering av ulike grupper med hensyn til en rekke faktorer som politisk-Ăžkonomisk endring, gentrifisering, byutvikling, korporatisering, protester og motstand. Det offentlige rom pĂ„virker virkeligheten som ligger innbakt i begreper som kjĂžnn, rase, seksualitet og funksjonsevne/ funksjonshemming, og det fortsetter Ă„ vĂŠre sentralt i det politiske og sosiale livet, siden gater, torg og parker er steder der det er vanlig at folk protesterer, mĂžter andre og stĂžter pĂ„ forskjeller. Jeg vil sĂŠrlig fremheve det siste punktet her â det Ă„ stĂžte pĂ„ forskjeller. Offentlige rom gjĂžr dermed at byer fĂ„r rykte for Ă„ vĂŠre pulserende steder med mye liv, og de Ăžker innbyggernes velvĂŠre. Det offentlige roms betydning fikk fornyet aktualitet og enda mer oppmerksomhet da samfunnet stengte under koronapandemien, da mange land i verden opplevde at offentlige uteomrĂ„der plutselig ble de eneste alternativene til leiligheter der folk kunne oppholde seg og omgĂ„s. Et offentlig rom kan ogsĂ„ belyses ut fra dets funksjonalitet eller formĂ„l. Dette hĂžres kanskje opplagt ut, men det er viktig Ă„ si det tydelig: Hovedpoenget med et offentlig rom er nettopp det at det er offentlig. Dette betyr Ă„ vĂŠre et Ă„pent og tilgjengelig mĂžtested for mennesker uavhengig av deres evner, rase, etnisitet, livssyn, kjĂžnn og sist, men ikke minst, deres Ăžkonomiske status. Eller for Ă„ si det pĂ„ en mĂ„te: Alle skal kunne oppsĂžke et offentlig rom uten Ă„ mĂ„tte bla opp for det.