Jeg husker at jeg tenkte på denne linjen fra Robert Frosts dikt i fjor sommer, der jeg sto på utsiden av metallgjerdene på Arbeidersamfunnets plass i Oslo. Jeg er ikke så sikker på om gode gjerder gir gode naboer, men gjerdene på denne plassen – som visstnok skal være et offentlig rom – gjorde i alle fall at folk ble nektet adgang mesteparten av dagen.
Det var som om gjerdene på magisk vis forvandlet alle de forbipasserende
– som kanskje var medborgere –
til fremmede folk som ikke var ønsket.
På kveldstid var det likevel mulig å gå inn på torget og hevde sin rett til å sitte der, i alle fall for de som godtok at penger og øl var betingelsen. Hvis det er det som er prisen å betale for offentlige rom, er det både for mye og for lite. Men et spørsmål bør stilles allerede her: Hvorfor må Oslos innbyggere betale for å komme inn i på et offentlig rom, og i så fall, hvorfor til kommersielle aktører? Siden våren allerede er her og sommeren er på anmarsj, håper jeg virkelig at ryktene om at gjerdeinstallasjonen er her for godt, viser seg å være nettopp det – rykter. Men på den annen side, hvorfor skulle noen bry seg om dette uglamorøse området i Norges hovedstad, et område som de færreste av byens innbyggere en gang tenker på som et torg? Hvem vil egentlig se på gjerdene som et problem?
Arbeidersamfunnets plass er et helt alminnelig sted. Den er klart mindre enn det nærliggende Youngstorget og dette stedets klart definerte politiske kontekst og historie. Arbeidersamfunnets plass har heller ikke veggkunst av Picasso som kan samle demonstranter dersom byen skulle bestemme seg for å rive den i fremtiden (noe som ikke ville ha hjulpet uansett). Arbeidersamfunnets plass er bare et torg. Eller for å være mer nøyaktig, den antyder at den er et torg, men den mangler den stedsfølelsen den engang hadde.
Ser vi på bilder fra rundt 2009 da torget ble pusset opp, viser rommet klarhet både i bokstavelig og arkitektonisk forstand, men også med tanke på torgets funksjonalitet. Viel Bjerkeset Andersens installasjon Mot nord inviterte forbipasserende til å stoppe opp og sette seg ned på skulpturene, mens de tykke og grå linjene på tvers av torget fremhevet utsikten i de ulike retningene. Det offentlige rommet føltes lett og tilstedeværende. Den opprinnelige renoveringsplanen fra 2009 la særlig vekt på musikk og på muligheten til å arrangere ulike konserter, og den lot plassen være åpen og fleksibel innenfor en grønn ramme. Lysrørene til det nærliggende konsertstedet Sentrum Scene markerte linjene som i Mot nord ble omgjort til naturlige benker (det er derfor plassen ikke hadde noen andre benker, slik man ellers kunne ha forventet). Prosjektet endte opp med å bli nominert til Oslo bys arkitekturpris for 2011. Men slik den ser ut i dag, virker plassen å ha blitt glemt, eller på en eller annen måte å ha tapt sin struktur. Den er som regel fylt av kaotiske elsparkesykler, og skulpturbenkene trenger sårt både rengjøring og restaurering, da de lettere delene har blitt ødelagt over tid. Men er ikke denne «glemte tilstanden» mer regelen enn unntaket? For hvis vi ser på bildene tatt like før oppussingen, kommer en lignende «glemt tilstand» fra en tidligere tid til syne.
Offentlige rom: Å møte på forskjeller
«‘Sted’ er et vanskelig ord å få tak på: Det er en koffert som er så overfylt at man aldri får lukket den. Ordet har en gjenklang av hjemsted, av beliggenhet og en åpen plass i byen, av en posisjon innenfor et sosialt hierarki.»
Offentlig rom, som jo er en bestemt type «sted», er ikke et mindre vanskelig ord å få tak på. Det kan ganske enkelt defineres som et sted som er åpent for offentlig bruk, men det angår også sentrale spørsmål som inkludering og ekskludering av ulike grupper med hensyn til en rekke faktorer som politisk-økonomisk endring, gentrifisering, byutvikling, korporatisering, protester og motstand. Det offentlige rom påvirker virkeligheten som ligger innbakt i begreper som kjønn, rase, seksualitet og funksjonsevne/ funksjonshemming, og det fortsetter å være sentralt i det politiske og sosiale livet, siden gater, torg og parker er steder der det er vanlig at folk protesterer, møter andre og støter på forskjeller. Jeg vil særlig fremheve det siste punktet her – det å støte på forskjeller. Offentlige rom gjør dermed at byer får rykte for å være pulserende steder med mye liv, og de øker innbyggernes velvære. Det offentlige roms betydning fikk fornyet aktualitet og enda mer oppmerksomhet da samfunnet stengte under koronapandemien, da mange land i verden opplevde at offentlige uteområder plutselig ble de eneste alternativene til leiligheter der folk kunne oppholde seg og omgås. Et offentlig rom kan også belyses ut fra dets funksjonalitet eller formål. Dette høres kanskje opplagt ut, men det er viktig å si det tydelig: Hovedpoenget med et offentlig rom er nettopp det at det er offentlig. Dette betyr å være et åpent og tilgjengelig møtested for mennesker uavhengig av deres evner, rase, etnisitet, livssyn, kjønn og sist, men ikke minst, deres økonomiske status. Eller for å si det på en måte: Alle skal kunne oppsøke et offentlig rom uten å måtte bla opp for det.