Historiens glemsel: Ă
rive det gamle og bygge det nye
«Historie er en av hovedpilarene som fornemmelsen av sted er bygget pÄ. Byer er en stadig strÞm av nye landskap som dukker opp til ulike tider i historien. Den sterkeste stedsfornemmelsen kan dermed oppstÄ pÄ steder som greier Ä bevare disse ulike lagene.»
Det virker som om grunntanken bak dagens byplanlegging i Oslo er Ä skrive om pÄ historien og til dels glemme, lÞsrive eller utslette den. Og jeg snakker ikke bare om en lang liste med bygninger som har blitt revet eller «omstrukturert», alt fra den berÞmte Y-blokka (hvis lÞsrevede Picasso-kunst nÄ skal innlemmes i et nytt regjeringsbygg) til tidligere eksempler som MilitÊrhospitalet, Skansen restaurant, Det engelske kvarter, Hammersborg skole, Dronningens gate 15 (den fÞrste Stortingsbygningen), MariboegÄrden (Prinsens gate 20) og Ekely (huset der Edvard Munch bodde og jobbet i nesten 30 Är). Listen kunne nok ha vÊrt enda lengre. Det gamle hovedbiblioteket pÄ Hammersborg er solgt, og det er fremdeles uklart hva som skjer med Nasjonalgalleriet pÄ TullinlÞkka og det gamle Munchmuseet pÄ TÞyen. OmrÄder som VÄlerenga, RodelÞkka og Telthusbakken, hvor den opprinnelige arkitekturen er blitt modernisert og dermed bevart, utgjÞr snarere unntaket enn regelen (her kan for eksempel den revne Enerhaugen nevnes som et moteksempel). Men jeg tenker samtidig pÄ noe annet.
Det Ă„ spasere rundt i en europeisk storby er en historietime i seg selv. Bygninger, gater og parker kommuniserer ulike stiler og epoker og kan symbolisere enten rikdom eller fattigdom, politisk kontroll eller makt, en ĂŠrerik fortid eller en fortid full av skam. Ulike deler av byen endrer seg i takt med etniske impulser enten fra fĂžr av eller nĂ„. Byens laginndeling kan enten danne et slags lappeteppe â slik det gjerne er i Ăžsteuropeiske byer som Sofia eller Timisoara, hvor de ulike lagene kommuniserer sine sĂŠrpreg pĂ„ en rigid mĂ„te â eller skape et mer helthetlig uttrykk (tenk for eksempel pĂ„ pyramideinngangen i Louvre. eller pĂ„ Tadao Andos renovering av Punta della Dogana-museet i Venezia), men den forblir ofte synlig og lesbar for det blotte Ăžye. En av de stĂžrste utfordringene i dagens byplanlegging er Ă„ finne en god balanse mellom det Ă„ bevare, restaurere og vedlikeholde, samtidig som nye ting skal bĂ„de tilpasses og reises.
Tar vi sĂ„ en tur rundt i Oslo, innser vi fort at noe har skjedd med byens ulike lag her. Det er som om tiden enten har stĂ„tt stille eller gĂ„tt tapt, i alle fall i enkelte deler av byen. BjĂžrvika er et interessant tilfelle i sĂ„ mĂ„te. Det at det finnes sĂ„ mange Ă„pne og sjĂžnĂŠre omrĂ„der der folk kan mĂžtes, bĂžr for all del trekkes frem som et svĂŠrt positivt innslag. Budskapet som kommer fra den omkringliggende arkitekturen, der et virvar av byggverk konkurrerer med hverandre langs en oppstykket kystlinje, fĂžles likevel ganske forvirrende. Det er ikke bare det at alt er nytt, men at alt er ultrahypernytt, som om arkitekturen spĂžr retorisk: «Hvem bryr seg vel om historien nĂ„r fremtiden allerede er her?» Uansett hvor man ser ut fra for Ă„ fĂ„ oversikt over byen, etterlates man nĂždvendigvis med samme inntrykk: Oslo er en gigantisk byggeplass, og byggeprosjektene finner man bokstavelig talt overalt. Dette er selve drĂžmmebyen for arkitekter med nye ideer om bylivet â alle arkitekter i hele verden higer etter Ă„ sette sitt stempel pĂ„ en flik av denne fremtidsbyen.
I essayet «The Rendering of Modern Life» fra 2019 analyserte Will Bradley fremtidens Oslo og dens innbyggere pÄ en vittig og svÊrt ironisk mÄte, med utgangspunkt i arkitekttegninger som viser et knippe kulturinstitusjoner og idrettssteder, men mest av alt boligprosjekter. Innsikten disse bildene gir oss, fÄr leseren til Ä le og grÄte pÄ samme tid. Det Ä gjengi byggevisjoner sier noe om arkitekturen, men tegningene sier enda mer om hvordan arkitekter forestiller seg innbyggerne i morgendagens Oslo. Og hvem er de?
Vel, for dem er det alltid sÞndag. De kan alltid dra ut pÄ byen, som om de hadde uendelig mye fritid og stadig var pÄ jakt etter enda flere nytelser. De har alle sammen perfekte og veltrente kropper fordi de liker Ä holde pÄ med sunne ting. De er familier, og barna deres liker Ä fly drager. De er aldri sÄ lite besatt av ballonger, og ikke fordi det er noen sÊrlig praktisk eller rasjonell grunn til det, men fordi de kan gjÞre akkurat hva de vil. Og i denne glamorÞse estetikken skinner og glitrer absolutt alt.
Arkitektur er glamour, og de er glamour,
og gjennom glamouren tilhĂžrer de rommet
og rommet tilhĂžrer dem.
Eller, nei, de tilhĂžrer faktisk ikke rommet: De eier den.
Verden tilhĂžrer dem.
Og som Bradley med rette pÄpeker, er alle fremtidens mennesker hvite, bare hvite, og helt vanvittig hvite. Dette strider med virkeligheten i dagens Oslo, om enn bare til en viss grad: Det moderne Oslo har allerede noe til felles med Fritz Langs fremtidsvisjon Metropolis fra 1927.