Historiens glemsel: Å rive det gamle og bygge det nye
«Historie er en av hovedpilarene som fornemmelsen av sted er bygget på. Byer er en stadig strøm av nye landskap som dukker opp til ulike tider i historien. Den sterkeste stedsfornemmelsen kan dermed oppstå på steder som greier å bevare disse ulike lagene.»
Det virker som om grunntanken bak dagens byplanlegging i Oslo er å skrive om på historien og til dels glemme, løsrive eller utslette den. Og jeg snakker ikke bare om en lang liste med bygninger som har blitt revet eller «omstrukturert», alt fra den berømte Y-blokka (hvis løsrevede Picasso-kunst nå skal innlemmes i et nytt regjeringsbygg) til tidligere eksempler som Militærhospitalet, Skansen restaurant, Det engelske kvarter, Hammersborg skole, Dronningens gate 15 (den første Stortingsbygningen), Mariboegården (Prinsens gate 20) og Ekely (huset der Edvard Munch bodde og jobbet i nesten 30 år). Listen kunne nok ha vært enda lengre. Det gamle hovedbiblioteket på Hammersborg er solgt, og det er fremdeles uklart hva som skjer med Nasjonalgalleriet på Tullinløkka og det gamle Munchmuseet på Tøyen. Områder som Vålerenga, Rodeløkka og Telthusbakken, hvor den opprinnelige arkitekturen er blitt modernisert og dermed bevart, utgjør snarere unntaket enn regelen (her kan for eksempel den revne Enerhaugen nevnes som et moteksempel). Men jeg tenker samtidig på noe annet.
Det å spasere rundt i en europeisk storby er en historietime i seg selv. Bygninger, gater og parker kommuniserer ulike stiler og epoker og kan symbolisere enten rikdom eller fattigdom, politisk kontroll eller makt, en ærerik fortid eller en fortid full av skam. Ulike deler av byen endrer seg i takt med etniske impulser enten fra før av eller nå. Byens laginndeling kan enten danne et slags lappeteppe – slik det gjerne er i østeuropeiske byer som Sofia eller Timisoara, hvor de ulike lagene kommuniserer sine særpreg på en rigid måte – eller skape et mer helthetlig uttrykk (tenk for eksempel på pyramideinngangen i Louvre. eller på Tadao Andos renovering av Punta della Dogana-museet i Venezia), men den forblir ofte synlig og lesbar for det blotte øye. En av de største utfordringene i dagens byplanlegging er å finne en god balanse mellom det å bevare, restaurere og vedlikeholde, samtidig som nye ting skal både tilpasses og reises.
Tar vi så en tur rundt i Oslo, innser vi fort at noe har skjedd med byens ulike lag her. Det er som om tiden enten har stått stille eller gått tapt, i alle fall i enkelte deler av byen. Bjørvika er et interessant tilfelle i så måte. Det at det finnes så mange åpne og sjønære områder der folk kan møtes, bør for all del trekkes frem som et svært positivt innslag. Budskapet som kommer fra den omkringliggende arkitekturen, der et virvar av byggverk konkurrerer med hverandre langs en oppstykket kystlinje, føles likevel ganske forvirrende. Det er ikke bare det at alt er nytt, men at alt er ultrahypernytt, som om arkitekturen spør retorisk: «Hvem bryr seg vel om historien når fremtiden allerede er her?» Uansett hvor man ser ut fra for å få oversikt over byen, etterlates man nødvendigvis med samme inntrykk: Oslo er en gigantisk byggeplass, og byggeprosjektene finner man bokstavelig talt overalt. Dette er selve drømmebyen for arkitekter med nye ideer om bylivet – alle arkitekter i hele verden higer etter å sette sitt stempel på en flik av denne fremtidsbyen.
I essayet «The Rendering of Modern Life» fra 2019 analyserte Will Bradley fremtidens Oslo og dens innbyggere på en vittig og svært ironisk måte, med utgangspunkt i arkitekttegninger som viser et knippe kulturinstitusjoner og idrettssteder, men mest av alt boligprosjekter. Innsikten disse bildene gir oss, får leseren til å le og gråte på samme tid. Det å gjengi byggevisjoner sier noe om arkitekturen, men tegningene sier enda mer om hvordan arkitekter forestiller seg innbyggerne i morgendagens Oslo. Og hvem er de?
Vel, for dem er det alltid søndag. De kan alltid dra ut på byen, som om de hadde uendelig mye fritid og stadig var på jakt etter enda flere nytelser. De har alle sammen perfekte og veltrente kropper fordi de liker å holde på med sunne ting. De er familier, og barna deres liker å fly drager. De er aldri så lite besatt av ballonger, og ikke fordi det er noen særlig praktisk eller rasjonell grunn til det, men fordi de kan gjøre akkurat hva de vil. Og i denne glamorøse estetikken skinner og glitrer absolutt alt.
Arkitektur er glamour, og de er glamour,
og gjennom glamouren tilhører de rommet
og rommet tilhører dem.
Eller, nei, de tilhører faktisk ikke rommet: De eier den.
Verden tilhører dem.
Og som Bradley med rette påpeker, er alle fremtidens mennesker hvite, bare hvite, og helt vanvittig hvite. Dette strider med virkeligheten i dagens Oslo, om enn bare til en viss grad: Det moderne Oslo har allerede noe til felles med Fritz Langs fremtidsvisjon Metropolis fra 1927.