Det er Asawas ikoniske hengende skulpturer som utgjør hovedverkene i utstillingen. Med kuratoriske grep og en nærmest scenografisk belysning har det hele fått et omsluttende preg. Man opplever å tre inn i utstillingen, la den omslutte seg, snarere enn å observere den som en passiv betrakter. Punktbelysning mot mørke vegger fremhever den sterke dynamikken mellom de ulike figurene og man blir i større grad vàr dikotomiene i verkene; kontrasten mellom lys og mørke, og kontrasten mellom en nærmest eterisk transparens og metallets bestandighet. Skyggene som kastes mot gulv og vegger bidrar til å fremheve formene, samtidig som de avslører nye former i en fascinerende dans mellom aktiv og passiv form.
Det håndknyttede metallmaterialet bukter og slynger seg ut og inn rundt et vertikalt tomrom og danner intrikate, dynamiske skulpturer. Ved nærstudie ser man hvordan én form oppstår inne i en annen, og hvordan skulpturens overflate danner formens innside et sted og formens utside et annet sted. Flere av de hengende skulpturene er montert i grupper over et lavt podium. Disse sammensetningene danner fascinerende tablåer av svevende eller dansende figurer. De myke biomorfe silhuettene gir assosiasjoner til noe overjordisk, som vektløse organismer svøpt i en metallaktig hud, eller som hybrider fra en åndelig og en fysisk verden.
Skulpturene og komplekse papirkonstruksjoner vitner om en stadig søkende og eksperimentell kunstner som opererer helt i yttergrensene av materialets egenskap. Utvilsomt også påvirket av to av sine mentorer; Josef Albers og Richard Buckminster Fuller, som begge ifølge Asawa også i stor grad interesserte seg for «ideer som ikke var løst enda». Størrelsen og det skjøre uttrykket gjør at det hele på samme tid oppleves formidabelt og sårbart. Instinktivt holder man pusten og beveger seg sakte gjennom rommet, som for å unngå å sette luft i bevegelse som kan forstyrre de skjøre konstruksjonene. Samtidig sloss jeg mot impulsen til å gjøre nettopp det bare for å oppleve de delikate metallkroppene svaie sammen med ens egen kropp.
Asawas liv fortoner seg like sammenflettet som hennes intrikate metalltrådarbeider. Hun forholdt seg til kunstnergjerningen sin som et kall og derigjennom adapterte hun også selv en holistisk tilnærming til kunsten, familieliv, aktivisme, sosialt engasjement og pedagogisk visjon. De utvalgte, og til dels personlige objektene som brev og fotografier, men også skisser, forarbeider, malerier, modeller og papirarbeider utgjør derfor viktige tilskudd til en større forståelse og kontekstualisering av Asawas virke og livsfilosofi. Og de er til god nytte, for utstillingens bakteppe er en innholdsrik og dramatisk periode, både i Asawas egen-, men også i amerikansk-,historie.