00-ere og tekstilkunst
Bare det faktum at Raustein er utdannet tekstilkunstner pÄ 1990-tallet bryter med kjÞnnsrolleperspektiver og stereotypisk tenkning. I tillegg var Raustein i 2018 medkurator for utstillingen Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger pÄ Kunsthall Stavanger. Vandreutstillingen markerte Norske tekstilkunstneres (NTK) 40-Ärsjubileum. I utstillingen var 34 kunstnere representert, men kun fire av disse var menn. Slik kommer man ikke bort fra at tekstilkunst bÄde historisk og i dag har en sterk kvinnedominans. Dette sier mye om de sosiologiske og materialistiske sidene ved Rausteins kunstnerskap.
Innen nymaterialisme â en retning som har gjort seg gjeldende bĂ„de i Norge og internasjonalt de siste Ă„rene â legges det gjerne stĂžrre vekt pĂ„ at kunsten gjennom sin egen materialitet kan diskutere og synliggjĂžre problemstillinger som vanligvis er skjult. Materialiteten blir selve kjernen og inngangen til forstĂ„else av kunsten. Materialitet er selve kjernen ogsĂ„ i denne utstillingen. NĂ„r alt vi vet blir fremmed (omstridte beslutninger) synliggjĂžr flere problemstillinger knyttet til kjĂžnnsperspektiv, tradisjoner, arbeidskraft, klimautfordringer og ikke minst egne minner og fĂžlelser. Hvilke endringer stĂ„r tradisjonelt kunsthĂ„ndverk overfor i dag? Hvilken betydning vil vĂ„rt forhold til materialitet ha i et klimaperspektiv i fremtiden? Kan man minnes uten materialitet? Absolutt samfunnsaktuelle spĂžrsmĂ„l. Det er likevel i et fenomenologisk perspektiv at utstillingen gjĂžr sterkest inntrykk pĂ„ meg. Det Ă„ navigere kroppen rundt i dette tekstillandskapet kan sammenlignes med Ă„ navigere den sansende kroppen rundt i samfunnet generelt. VĂ„r persepsjon av samfunnet vi lever i â syn, lyd, lukt, smak og berĂžring â kan transportere oss tilbake i tid til spesifikke minner eller steder. VĂ„re kropper sĂžker ofte Ă„ navigere etter noe sanselig, materielt og fysisk i en stadig mer virtuell virkelighet med raske endringer og stĂžrre grad av flyktighet. Derfor kjennes denne utstillingen pĂ„ kroppen.
Astrid Helen Windingstad er kunsthistoriker, kritiker og medstifter av CAS â Contemporary Art Stavanger hvor hun er redaktĂžr.