Welcome to our new website! • Velkommen til vår nye nettside!

Varhet for mekanismene: Intervju med Nils-Thomas Økland

CAS har tatt en fot i bakken med Nils-Thomas Økland, påtroppende kurator ved Hå gamle prestegard: En samtale om overgangen fra livet som kunstner til fast ansatt, hans kuratorbakgrunn, og mulighetsrommene på en av regionens mest betydningsfulle kunstinstitusjoner.

Nils-Thomas Økland. Foto: Janne Weisser
CAS

Gratulerer med jobb! Hva drev deg til å søke på stillingen som kurator på Hå gamle prestegard?

Nils-Thomas Økland

Det så jo ut som en veldig spennende jobb, så jeg tenkte at jeg hadde lyst til å komme tilbake til den typen arbeid. Jeg har jo jobbet som kurator tidligere – så denne stillingen var såpass forlokkende at jeg ikke kunne la den gå fra meg.

CAS

Mange vil kjenne deg best som kunstner. Fortell mer om din kuratorbakgrunn!

NTØ

Det er helt klart egen kunst jeg har gjort mest de siste årene. Men tidligere har jeg blant annet vært med på å starte og bygge opp KINOKINO i Sandnes, som åpnet i 2009. Der hadde jeg en kurator- og prosjektkoordinatorrolle.

Fra Øklands utstilling Formal Vase, Retta Sement. Foto: Kunstneren
CAS

Har du noen konkrete visjoner for Hå?

NTØ

Det er litt tidlig å si noe om det her. Først og fremst vil jeg jo fortsette på den solide programmeringen som Hå har gjort til nå. Og så vil jeg gjerne vise frem et spenn i samtidskunsten, og vise at dette feltet er foranderlig. Dette er fint å gjøre på Hå gamle prestegard, fordi det ligger en stabilitet i denne institusjonen.

Hå skal være et sted hvor man kan møte kunsten i det stadig skiftende feltet, hvor man kan oppleve disse bevegelsene fra lokale, nasjonale og internasjonale kunstnere. Ellers vil jeg utnytte de mulighetene som er i de spennende visningsrommene her, som har med seg en egen identitet og en egen historie, og samtidig vise frem fasilitetene og den fantastiske beliggenheten som Hå har.

CAS

Fra 1. januar 2025 har Rogaland fylkeskommune vedtatt å legge ned ordningen for kunstnerboliger, som betyr at blant annet kunstnerboligen på Obrestad fyr, som er tilnyttet Hå gamle prestegard, ikke kan søkes på lenger. Har dere rukket å tenke noe rundt disse ressursene?

NTØ

Ja, vi bruker disse lokalene til våre utstillere. Det er på en måte en del av pakken for kunstnerne vi stiller ut, at de kan bo i boligene ved fyret under befaringer og installeringsperiodene. Så byggene der blir i den forstand brukt som kunsterboliger, men ikke som åpne residencies per nå.

Fra Øklands verk Spekepølse og barkebrød (fra utstillingen Mitt Stavanger). Foto: Jan Inge Haga
Fra Øklands verk Ultra Super. Foto: Erik Sæter Jørgensen
Fra Øklands utstilling Tilfeldigvis dannet. Foto: Kunstneren
CAS

Kuratorjobben på Hå gamle prestegard er en fulltidsstilling. Hvordan blir overgangen fra livet som kunstner til fast ansatt for deg?

NTØ

Jeg har ikke sagt opp studioet helt enda! Det er en form for overgangsfase, for jeg har noen kunstneriske prosjekter som er igangsatt og må fullføres. Så akkurat nå er det to prosesser som pågår parallelt. Men jeg ser jo at jeg ikke kan drive med så stor produksjon som jeg har gjort de siste årene. Det blir et skifte for meg – det føles som et nytt kapittel.

CAS

Du har et stort personlig nettverk i kunstfeltet i Rogaland, og nå havner du i en ny posisjon som kurator for et av regionens viktigste visningssteder. Kan det bli en ulempe med mange tette forbindelser? Det ligger vel en del makt i kuratorjobben?

NTØ

Det er klart at det ligger en form for makt i denne stillingen. Men jeg tenker egentlig at jeg kommer inn i denne rollen nettopp som kunstner, og at jeg dermed har med meg erfaringen av å stå på andre siden. Sånn sett kan jeg være litt var på de mekanismene som er der, samt vite hva slags behov og ønsker kunstnerne gjerne har i forbindelse med å stille ut på et sted som Hå. Det tenker jeg er en fordel.