🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Viva La Aktivisme

The annual Nuart Festival took place between Sept 4-7th 2014, leaving a number of new artworks on the streets of Stavanger. The festival's indoor exhibition is on view at Tou Scene until Oct 12th. Art historian Astrid Helen Windingstad has taken a look at both the indoor and outdoor works for CAS. This post is in Norwegian only, but you can read more about Nuart here.

Maismenos - Ti milliarder om dagen. Photo by Ian Cox. Courtesy of Nuart Festival

Gatekunstfestivalen Nuarts niende inkarnasjon ypper til kamp mellom aktivistisk gatekunst og lovlige veggmaleri. Sistnevnte er blitt ekstremt populĂŠr blant annet gjennom kuraterte gatekunstfestivaler over hele verden, og flere av disse fĂ„r kritikk for Ă„ ekskluderer aktivistiske tema pĂ„ grunn av kommersielle, institusjonelle eller politiske interesser. I tillegg til nye verk ute i byen og inne i galleriet pĂ„ Tou Scene foregikk formidlingsprogrammet Nuart PLUS under Ă„pningshelgen. Den bestod av debatter, kunstnerpresentasjoner, og foredrag under overskriften ”Muralism vs. Activism”. Men det var ikke bare PLUS programmet som diskuterte Ă„rets tema. Flere av kunstnerne har arbeid bĂ„de inne pĂ„ Tou Scene, og ute i Stavangers gater hvor de implisitt eller eksplisitt reflekterer over temaet, og undersĂžker hva som skjer nĂ„r en subkultur tar steget ut i populismen.

Det vi i dag lĂžst omtaler som gatekunst, har blant annet rĂžtter tilbake til graffitikulturen som vokste frem pĂ„ begynnelsen av 70-tallet. Graffiti karakteriseres av komplekse og abstrakte bokstavformasjoner, og politiske og allegoriske temaer. Den anerkjente franske graffitikunstneren Tilt er kjent for boblebokstavene inspirert av undergrunnstegneserier. De finner vi i hans installasjon pĂ„ Tou Scene, og i Stavangers gater. Men dagens gatekunst kan ogsĂ„ spores tilbake til ”muralismen” fra begynnelsen av 1900-tallet. En av dem som malte store sosialistiske veggmalerier var den mexicanske kunstneren Diego Rivera. Han var opptatt av kunstens evne til Ă„ formidle sosiale og politiske tema nĂ„r alle andre var opptatt av abstraksjon, og inspirerte blant andre kunstnerne som malte veggene pĂ„ Oslo RĂ„dhus.

Aktivismens konsept

Franske Mathieu Tremblins bidrag innerst i en av Ølhallene pÄ Tou er en stor blÄ vegg med grafittiskrift som er overraskende estetisk og asketisk. Med den blÄ veggen som bakgrunn kan du digitalt sette deg inn en annen bakgrunn. Du kan ta et bilde av deg selv og sende det til Tremblin, sÄ fÄr du et i retur. Tremblin har ogsÄ laget The Facebook Wall ved det gamle jernbanesporet i tunnelen ved Fisketorget. PÄveggen stÄr det «Write Something», og er en kopi av veggen Facebook-selskapet har ved sitt hovedkvarter. PÄdenne mÄten inviterer Tremblin folk pÄgaten i Stavanger til Äskrive pÄveggen hans. Begge verkene har flere meningslag, men tar opp ideen om at gatekunst generelt lever to parallelle liv, ett i det fysisk offentlige rom, og den andre i et virtuelt offentlig rom via sosiale medier.

Amerikanske John Fekner bruker ord og tegn i sine verk for Ä skape bevissthet rundt byomrÄder, miljÞspÞrsmÄl, eller sosiale tema. I forbindelse med Nuart 2014 har Fekner dandert en installasjon med gamle fjernsynsapparater. Noen av dem med tekst som DECAY og BROKEN PROMISE, som kan minne om Keith Harings fjernsyn med dollartegn. PÄ 70-tallet brukte Haring massekulturens ikoner de fleste kunne forholde seg til for Ä bevisstgjÞre maktstrukturen som ligger bak fjernsynskulturen og reklame. Fekners installasjon er en god pÄminnelse, men blottet for sÊregenhet. Portugisiske Maismenos har en lignende agenda som Haring og Fekner, men kler sitt prosjekt i en litt annen drakt. Maismenos intervensjonsprosjekt reflekterer over sosiale konsekvenser av politisk-, sosial- og Þkonomisk modeller som er styrende i dagens samfunn. Maismenos er et uttrykk, redusert til en enkel ligning av motsetninger; mer/mindre, positiv/negativ, svart/hvit, som reflekterer hans prosjekt. Dette kommer til utrykk i et pluss/minus tegn som han signerer sine verk med. PÄ bortebane fungere prosjektet til en viss grad som en bevisstgjÞring. Som aktivistisk prosjekt fungerer det nok best pÄ hjemmebane.

Et av Maismenos prosjekt finnes pĂ„veggen ved siden av Fekners installasjon hvor det stĂ„r skrevet ”The Medium is the Mess age”. Miguel (som er hans virkelige navn) har kuttet bokstavene ut av forskjellige typer aviser, blant annet Rogalands Avis, VG, Dagens NĂŠringsliv og Financial Times og spiller skarpsindig pĂ„McLuhans kjente uttalelse ”The Medium is the Message”. PĂ„Lervigstunet stĂ„r skulpturen Ti Ăžre timen som hedrer arbeidere i hermetikkindustrien. PĂ„ brettet med fisk som skulpturen bĂŠrer, har Miguel bygget en miniatyr oljeplattform med plastgjenstander (sĂžppel) han har funnet i omrĂ„det. Slik gjĂžr han oss oppmerksomme pĂ„ kontrasten mellom Stavangers fortid og nĂ„tid. Han har og gitt skulpturen nytt navn; Ti milliarder om dagen. En meget stedsspesifikk og snedig kommentar pĂ„ Norges pengebinge.

Icy & Sot, Nuart Exhibition 2014. Photo by Ian Cox. Courtesy of Nuart Festival
Mathieu Tremblin, Nuart Exhibition 2014. Image courtesy of Nuart Festival
SpY - Error. Photo by Ian Cox. Courtesy of Nuart Festival
Andreco (and Icy & Sot) Nuart Exhibition 2014. Photo by Ian Cox. Courtesy of Nuart Festival
John Fekner, Nuart Exhibition 2014. Photo by Ian Cox. Courtesy of Nuart Festival
Borondo, Nuart Exhibition 2014. Photo by Ian Cox. Courtesy of Nuart Festival
1 / 7

Veggmaleri

En annen som fanger opp Stavanger som oljeby i sitt verk er kunstner og miljÞingeniÞr Andreco. Italienske Andreco har dekorert fasaden til en bygning i Badedammen med sin geometriske tolkning av en bergart, funnet i jorden i nÊrmiljÞet. Fra denne steinen drypper det noe som kan se ut som olje. Dette er et stort veggmaleri som tar opp forholdet mellom mennesket, og deres miljÞ, i abstrakte og estetiske former. Samme typen geometriske former er Ä finne pÄ Andrecos store flagginstallasjon i Ølhallen. Man blir tvunget til Ä forholde seg til dem, der de henger midt i rommet, foran de iranske brÞdrene Icy & Sots svevende og fortryllende installasjon av et kvinneansikt, omringet av smÄ fugler svarte som olje.

PÄ en forlatt bygning i sentrum har den Madrid baserte kunstneren SpY skrevet, i stort format, ERR pÄ den ene veggen, og OR pÄ den andre veggen. Et enkelt, men viktig budskap. Det verket som skiller seg mest fra graffitikulturen og aktivisme er spanske Borondos bidrag. Hans husveggmaleri pÄ Storhaug har et malerisk og ekspressivt utrykk som skiller seg fra de strengere linjene du finner i graffiti. I motsetning til Tilt som er opplÊrt pÄ gatene i Frankrike, har Borondo en akademisk bakgrunn fra Académie des Beux-Arts. Dette medieres i veggmaleri som er mytiske med rÞffe og samtidig sÄrbare penselstrÞk. I Ølhallene henger gamle vinduer med avskrapt maling pÄ vindusflaten, hvor Borondo har skrapet frem figurative motiver som lager skygger pÄ veggen bak. Sett i forhold til tradisjonelle graffitikunstnere som Tilt og SpY er Borondo en original nykommer i gatene.

Aktivisme eller ikke, gatekunst anno 2014 finnes i mange former og varianter. Nuart-festivalen reflekterer dette mangfoldet ved Ä legge til rette for aktive, kreative og intellektuelle miljÞ, enten det betegnes som graffiti, aktivisme eller veggmaleri. Men et spÞrsmÄl dukker dessverre opp; hvor er de kvinnelig kunstnerne? Det fantes ingen kvinnelige kunstnere pÄ plakaten i Är. Det kom om lag femten kunstnere til Stavanger i hÞst. De har satt spor etter seg, ikke bare pÄ Tou Scene. De kan oppdages over alt i byen. Det er bare Ä se opp!

Andreco. Photo by Ian Cox. Courtesy of Nuart Festival
Maismenos. Photo by Ian Cox, courtesy Nuart Festival
John Fekner. Photo by Ian Cox. Courtesy of Nuart Festival
Maismenos. Photo by Ian Cox, courtesy Nuart Festival
SpY - Error. Photo by Ian Cox. Courtesy of Nuart Festival
Borondo - Storhaug, Stavanger. Photo by Ian Cox. Courtesy of Nuart Festival
1 / 8