Den aller fÞrste gangen jeg googla navnet mitt, det var vel rundt Är 2000, kom det opp kun ett resultat. Det var et sitat: «I do not like to work in groups.» Dette ble sagt av meg, frustrert kunststudent i Skottland, etter en dÄrlig erfaring med gruppearbeid. Jeg kjente skam, og trodde at nÄ var det dette verden skulle tenke om meg.
SÄ hvordan er situasjonen i dag? Som kunstner sitter jeg stort sett alene, isolert pÄ mitt atelier. Dette er en arbeidssituasjon som er beskrivende for de fleste kunstnere. Mange av oss liker Ä isolere seg, sÊrlig i utprÞvende faser. Samarbeid med andre kunstnere er ofte definert av et prosjekt med visse rammer.
Kunstverket Workshop (2010 - ongoing) av Ciara Philips har ogsÄ et rammeverk, men prosessen er snudd pÄ hodet. I andre samarbeid jeg har vÊrt involvert i utvikler vi fÞrst et konsept eller en ide og sÄ produserer vi. I denne workshopen er det selve produksjonen, det Ä «lage sammen» som former prosjektet. Gjennom prosessen har vi delt tanker, opplevelser og kunnskap. Vi har lest tekster hÞyt sammen, og lÊrt praktisk om silketrykk. Samtalen dannet grunnlaget for produksjon, og alt som ble produsert var i fellesskapets eie. Hver Þkt bygget videre pÄ erfaringene og arbeider fra tidligere Þkter og slik vokste resultatet frem. Jeg skal ta dere med pÄ min reise i samarbeidet.
- Samling. Tou Trykk.
Ni kunstnere utgjÞr torsdagsgruppa som jeg er del av. De fleste kjenner hverandre og mange har atelier pÄ Tou. Men ingen kjenner Ciara. Ciara er mild, glad og avslappet. Stemningen er god. Vi presenterer oss for hverandre, og imens blir det gjort notater pÄ et stort ark. Vi deltakere forteller om vÄrt forhold og erfaring med trykking, og beskriver hva vi jobber med pÄ atelierene vÄre. Notater pÄ arket:
Nature, inner nature, ecology, the small movements of the wind, edible paintings, shadow/trace, family home videos, how people meet, sex, contact, relation between people, commerce, new layout, changes in nature, printing, sense of craftship, âreal workâ, status of objects, narratives, gestures, relational art, visual record of when things collide, secret subjects.
Vi snakker litt om notatene og ser at det finnes en del fellestrekk. Men snart mĂ„ vi i gang med praktisk arbeid. Vi skal trykke silketrykk ved hjelp av sjablonger. Ciara demonstrerer teknikken. Hun tegner en enkel tegning pĂ„ et papir og skjĂŠrer denne ut. Legger sĂ„ sjablongen pĂ„ arket hun vil trykke pĂ„, med en silketrykkramme over. Heller malingen i en stripe nederst i rammen og drar malingen over silkeduken. Malingen gĂ„r gjennom der sjablongen er Ă„pen, den enkle formen overfĂžres til arket og sjablongen fester seg til silkeduken. NĂ„ kan man trykke mange like bilder, eller rive i sjablongen, legge til og trekke fra â skape nye uttrykk. Det hele ser lekende lett ut, og vi gleder oss. Denne enkle mĂ„ten Ă„ trykke silketrykk pĂ„ er ny for mange. Vi deles i par for Ă„ samarbeide om egne trykk.
«Skal jeg lese litt fra en tekst fÞr vi begynner?», spÞr Ciara og gjÞr nettopp det.