Den aller første gangen jeg googla navnet mitt, det var vel rundt år 2000, kom det opp kun ett resultat. Det var et sitat: «I do not like to work in groups.» Dette ble sagt av meg, frustrert kunststudent i Skottland, etter en dårlig erfaring med gruppearbeid. Jeg kjente skam, og trodde at nå var det dette verden skulle tenke om meg.
Så hvordan er situasjonen i dag? Som kunstner sitter jeg stort sett alene, isolert på mitt atelier. Dette er en arbeidssituasjon som er beskrivende for de fleste kunstnere. Mange av oss liker å isolere seg, særlig i utprøvende faser. Samarbeid med andre kunstnere er ofte definert av et prosjekt med visse rammer.
Kunstverket Workshop (2010 - ongoing) av Ciara Philips har også et rammeverk, men prosessen er snudd på hodet. I andre samarbeid jeg har vært involvert i utvikler vi først et konsept eller en ide og så produserer vi. I denne workshopen er det selve produksjonen, det å «lage sammen» som former prosjektet. Gjennom prosessen har vi delt tanker, opplevelser og kunnskap. Vi har lest tekster høyt sammen, og lært praktisk om silketrykk. Samtalen dannet grunnlaget for produksjon, og alt som ble produsert var i fellesskapets eie. Hver økt bygget videre på erfaringene og arbeider fra tidligere økter og slik vokste resultatet frem. Jeg skal ta dere med på min reise i samarbeidet.
- Samling. Tou Trykk.
Ni kunstnere utgjør torsdagsgruppa som jeg er del av. De fleste kjenner hverandre og mange har atelier på Tou. Men ingen kjenner Ciara. Ciara er mild, glad og avslappet. Stemningen er god. Vi presenterer oss for hverandre, og imens blir det gjort notater på et stort ark. Vi deltakere forteller om vårt forhold og erfaring med trykking, og beskriver hva vi jobber med på atelierene våre. Notater på arket:
Nature, inner nature, ecology, the small movements of the wind, edible paintings, shadow/trace, family home videos, how people meet, sex, contact, relation between people, commerce, new layout, changes in nature, printing, sense of craftship, ‘real work’, status of objects, narratives, gestures, relational art, visual record of when things collide, secret subjects.
Vi snakker litt om notatene og ser at det finnes en del fellestrekk. Men snart må vi i gang med praktisk arbeid. Vi skal trykke silketrykk ved hjelp av sjablonger. Ciara demonstrerer teknikken. Hun tegner en enkel tegning på et papir og skjærer denne ut. Legger så sjablongen på arket hun vil trykke på, med en silketrykkramme over. Heller malingen i en stripe nederst i rammen og drar malingen over silkeduken. Malingen går gjennom der sjablongen er åpen, den enkle formen overføres til arket og sjablongen fester seg til silkeduken. Nå kan man trykke mange like bilder, eller rive i sjablongen, legge til og trekke fra – skape nye uttrykk. Det hele ser lekende lett ut, og vi gleder oss. Denne enkle måten å trykke silketrykk på er ny for mange. Vi deles i par for å samarbeide om egne trykk.
«Skal jeg lese litt fra en tekst før vi begynner?», spør Ciara og gjør nettopp det.