Kunstnerisk feltarbeid
Feltarbeid er ikke fremmed for Line Anda Dalmar. Hun arbeider ofte med landskap og metodiske feltundersøkelser hvor nettopp prosessen er en del av kunsten. Som en del av sjøkantprosjektet presenterer Anda Dalmar lydverket «Samtaler – kartlegging langs et område». Historier knyttet til Paradis og Hillevåg, fortalt fragmentert av flere ulike mennesker kan høres blant gjennom høyttalere, én er plassert i busskuret ved Hillevåg båthavn, én er plassert i parken overfor Pådrivhuset i Hillevåg og én i Paradis utenfor Terje Viken roklubb. Her kan vi høre et spenn av fortellinger; fra personlige anekdoter til analytiske gjengivelser av områdets utvikling. Fortellingene danner et nettverk av personlige historier som gir lytteren et helhetlig bilde av området. Anda Dalmar sitt kunstverk danner engasjerende lydcollager som trekker lytteren inn i busskuret. Den korte varigheten på hver historie – mellom 20 sekunder og 6 minutter – gjør det også veldig tilgjengelig. Man er ikke forpliktet til å bli over lengre tid, men mange ønsker nok å bli for å høre mer.
Et annet kunstverk som har flere fellestrekk med Dalmars verk er lydinstallasjonen «Lyden fra Sjøkanten», av John Derek Bishop. Installasjonen består av to steiner som inneholder hver sin unike lydkomposisjon i loop. Bishop har spilt inn lyder i Hillevåg og Paradis – både over og under vann – og har brukt disse lydopptakene til å komponere verket. Opptakene er blitt manipulert med ulike former for hardware- og software samplere, i noen tilfeller til det ugjenkjennelige.
Både Anda Dalmar og Bishop sine kunstprosjekter demonstrerer en positiv effekt av å bruke tid på kunstneriske strategier og arbeidsmetoder i byutvikling. Situasjonen kunstnerne skaper er spennende på flere måter. For det første legges det til rette for tilfeldige møter mellom verk og betrakter. Hos Anda Dalmar aktiveres verket av sensorer når en person nærmer seg høyttaleren, og hos Bishop blir steinen som skulpturelt innkapsler høyttaleren et underliggjørende element som kanskje får forbipasserende til å lete etter lydkilden.
For det andre legges det til rette for at publikum kan tilbringe tid med verkene. Når det gjelder Anda Dalmar sitt verk innebærer det å være i fysisk nærhet til stedene det fortelles om. Hos Bishop blir vi invitert til å interagere med steinene. Vi kan kjenne på dem, klarte opp på dem og lytte fra toppen av dem. Kanskje trekkes forbipasserende inn og oppfordres til å bruke tid her, til å observere og reflektere over området, med «Lyden fra Sjøkanten» som lydspor.
For det tredje tillater begge kunstnerne stor grad av personlighet i verkene. Dalmar lar fortellingenes subjektive dimensjon skinne. Effekten er at jeg opplever å bli innviet i en historie jeg ikke hadde fått tilgang på noe annen måte. Prosjektet peker ikke bare bakover på stedenes historie, men lar også fortellerne komme med betraktninger og resonnement som ser fremover. Verket deler informasjon og skaper rom for refleksjon og ettertanke.
Bishops installasjon forholder seg også til området den befinner seg i og stedes historie, blant annet gjennom steinens materialitet og lydenes opphav. Gjennom musikken klarer Bishop å skape en stemning som inspirerer lytteren til å forestille seg en annen verden. Prosessen til Bishop er forbilledlig: På samme måte som kunstneren har brutt de originale lydene ned til det nesten ugjenkjennelige, og laget noe vakkert og nytt, kan vi også tenke nytt rundt systemer og metoder vi opplever ikke fungerer. Vi kan bryte strukturene ned til sine grunnleggende elementer og bygge noe helt nytt. Bishop sin installasjon skaper et rom for fremtidsvisjoner.
Styrken i verkene til både Anda Dalmar og Bishop er at de – med stor suksess – inviterer publikum til å bruke tid ved stedene hvor kunstverkene deres befinner seg. På hver sin måte løfter de frem en alternativ fortelling om Paradis og Hillevåg, og lar oss nyte dem i vårt eget tempo.
Anda Dalmar introduserer lytterne til Hillevåg og Paradis med varme og gir området et menneskelig ansikt. Metodisk løfter hun frem de små historiene som ligger mellom de store linjene, og demonstrerer hvordan disse som helhet skaper dypere forståelse av stedet. For selv om fortellingene og fortellerne er uavhengige av hverandre, oppstår det dialog mellom dem: En person forteller om en farlig bilvei hvor flere barn ble påkjørt. Litt senere hører vi fra en person som ble påkjørt. Flere slike møtepunkter forekommer.