Som en reaksjon på modernismens ideal om kunstverkets autonomi introduserte postmodernismen og kunstfeltets kritiske vending på 1970- og 80-tallet ideen, kritikken og representasjonen som sentrale begreper. Samtidig med at definisjonen på et kunstverk ble stadig mer utydeliggjort, stadig mer tvetydig, ble også kunstverkets form stadig mer porøs, stadig mer transparent, stadig mer rastløs. Konseptkunst og installasjoner brøt formen opp og verket ble spredt ut i rommet. Verkets kjerne lå utenfor formen: I tråd med det post-strukturalistiske teorilandskapet ble verkets essens selve mangelen på essens. Videre ble skillet mellom kunstverkets form og verkets medium gradvis oppløst. Medieinstallasjoner, video- og internettkunst etablerte mediet i seg selv som verkets sentrale tematikk [Ill. 1]. Kunstfeltet gav form til den digitale revolusjonen blant annet gjennom å utforske de nye medienes muligheter koblet opp mot faglige begreper som infrastruktur, nettverk, feedback, flow og flux. Disse begrepene griper inn i det immaterielle – det relasjonelle. Verk, liv, teknologi og natur ble flettet sammen og forenet i et dynamisk nettverk uten start og uten slutt.
I 1997 formulerte kurator Nicolas Bourriaud ideen om relasjonell estetikk som skulle bli et av 1990- og 2000-tallets ledende kunstfaglige begrep. Gjennom tette beskrivelser av 90-tallets kunstneriske praksiser identifiserte Bourriaud visse tematikker eller strømninger som konstituerte samtidskunsten. «Min observering er […] at formen ikke finner sin konsistens (og dermed ikke oppnår reell eksistens) før det øyeblikket den setter i gang den menneskelige samhandlingen» 1
- Nicolas Bourriaud, Relasjonell estetikk (Oslo: Pax Forlag, 2007), s. 29.
Skillet mellom form og innhold strekker seg gjennom hele estetikkens historie, fra Platon og Aristoteles, til Immanuel Kant og Erwin Panofsky. Begrepet «form» refererer til arbeidets stil, teknikker, media og materialer, og begrepet «innhold» refererer til kunstens representasjon – eller mimesis – altså det som vises eller er avbildet. Den relasjonelle estetikken erklærte formen som sådan for livløs og uinteressant: «Det finnes ingen former i naturen» 2
- Ibid., s. 28.
- Ibid., s. 26.
Bourriaud hevdet at 90-tallets kunstpraksiser viste at det å frembringe en form er å finne opp mulige møter, og at å ta imot en form er å skape forutsetninger for utveksling og samhandling: «Essensen av den kunstneriske praksis ligger dermed i opprettelsen av relasjoner mellom subjektene». 4
- Ibid., s. 29.
På midten av 2000-tallet ble relasjonell estetikk gjenstand for kritikk fra venstreradikale kretser. 5
- Tidsskriftet October publiserte flere kritiske analyser av Bourriauds kunsttenkning, og Office for Contemporary Art Norway (OCA) fulgte opp med to temanumre i bokserien Verksted i 2006 og 2008 som inneholdt kritiske perspektiver på den relasjonelle estetikken. I 2007 kom den norske oversettelsen av flere av Bourriauds tekster på Pax Artes, og kunsthistorikerne Marit Paasche og Ellef Prestsæter skrev begge grundige – og kritiske analyser. Se Marit Paasche, “Relasjonelt selvbedrag” i Agora 26, nr. 1-02 (2008); Ellef Prestsæter, “Noe å tygge på”, Kunstkritikk.no, 12. august 2008.
- Eric Alliez, “Capitalism and Schizophrenia and Consensus: On Relational Aesthetics” i Verksted nr 9: “ISMS: Recuperating Political Radicality in Contemporary Art. II. 2. Populism and Genre.” Oslo: OCA - Office for Contemporary Art Norway, 2008.
- Ibid., s. 182.
I Oslobiennalen, første utgave 2019–2024 kan publikum møte kunstner Michelangelo Miccolis i verket In Public: A Living Proposal (2019). Hvor og når verket er, er uvisst. Det strekker seg ut i tid og rom: verkets form er radikalt utvidet og innholdet fleksibelt. «Miccolis’ rolle under biennalen er å være gjest, men samtidig skal han også spille ulike roller innad i biennalen», skrives det i Oslobiennalens program. Han kan være en av biennalens ansatte som hjelper til med sjauing eller tekstskriving, han kan være en av formidlerne eller han kan oppleve de andre verkene på biennalen sammen med publikum. «Han skal flyte og skli mellom ulike roller. Han skal sikre at biennalen blir vellykket…» skriver kuratorene om Miccolis’ verk, og understreker samtidig at ideen om fleksibilitet sikrer Oslobiennalens suksess. I følge kuratorene plasserer Oslobiennalen relasjonen mellom kunsten og konteksten i sentrum. 8
- Andreas Breivik, «Mens vi venter på Oslo-biennalen», Kunstkritikk, 16. november 2018.
- Se for eksempel Sara Yazdanis beskrivelser av ny-materialistiske tendenser ved Kunstakademiet i Oslo, «Beyond the Individual: ‘Expanded Sculpture’ and the Social at the Academy of Fine Art Oslo» i Art and Education (2019) og Heidi Bale Amundsens anmeldelse av Oslobiennalens første utgave publisert på Kunstkritikk, 3. juni 2019: «Skjulte offentligheter»
***
Kunsthistorie som akademisk fag går hånd i hånd med vestlig vitenskapstradisjon og har røtter i en måte å forstå verden på som i svært grove trekk kan føres tilbake til 1) den vitenskapelige revolusjonen på 1500- og 1600-tallet, 2) opplysningstidens store kartleg¬gingsprosjekt og 3) arven etter filosofer som Kant og Descartes, som etablerte epistemologi som det mest essensielle filosofiske nedslags¬feltet – på bekostning av ontologiske spørsmål. Som et resultat ble den vestlige verdensforståelsen bygget opp rundt mennesket som den ultimate garantist for hva som var virkelig. Filosof Quentin Meillassoux har definert dette som «den kantianske katastrofen» og viser hvordan hele den moderne humanistiske tradisjonen er forankret i det han kaller korrelasjonisme: At vi mennesker bare kan forstå verden ut fra vår egen korrelasjon til verden rundt oss. 10
- Quentin Meillassoux, After Finitude: An Essay on the Necessity of Contingency (London: Continuum, 2008), s. 5.
Vi lever i en verden som er annerledes enn før. Denne banale påstanden er ikke ment i en metaforisk og generell forstand, men med tanke på den nye geologiske epoken antropocen, blir meningen også ganske bokstavelig. Antropocen ble i år 2000 fore¬slått som etterfølger av holocen, og bakgrunnen var at menneskelig aktivitet nå har ført til så store endringer på jorden at resultatet er irreversibelt. 11
- Se Jan Zalasiewicz et al., "The New World of the Anthropocene," Environmental science & technology 44, nr. 7 (2010).
- Timothy Morton, Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013), s. 7.
Relasjonell estetikk, global oppvarming og global kapitalisme: Selv om disse tre systemene og begrepene er ytterst ulike og refererer til ulike fenomen, har disse hyperobjektene til felles at de kan beskrives som lukkede systemer av åpenhet, uten start og slutt, umulig å forlate.
Relasjonell estetikk, global oppvarming og global kapitalisme: Selv om disse tre systemene og begrepene er ytterst ulike og refererer til ulike fenomen, har disse hyperobjektene til felles at de kan beskrives som lukkede systemer av åpenhet, uten start og slutt, umulig å forlate. Om et kunstverk forståes som en åpen og uavsluttet loop av konfigurering og rekonfigurering av dynamiske relasjoner mellom objekter og subjekter, blir verket et hyperobjekt som absorberer sine kritikker og internaliserer dem i det relasjonelle økosystemet. Da får spørsmålet om autonomi en fornyet aktualitet. Dette spørsmålet har banet vei for en ny vending i både kunst og fagfilosofi. Fra begreper som kretser om liv, prosess, relasjoner og økologi ses en vending mot begreper som død, tomrom og endepunkt. Hva finnes utenfor vår hyperrelasjonelle medievirkelighet, hvor ingenting står stille og hvor mennesker og teknologi blir koblet stadig tettere sammen? Hva finnes utenfor korrelasjonismen og hvordan kan den brytes?
Innen den fagfilosofiske retningen spekulativ realisme er ikke ting avhengig av hvordan de fremtrer for oss mennesker. Ingen objekter eller subjekter er virkninger av sosiale relasjoner. Allting er «værender» som eksisterer i en tilbaketrukket – en skjult ikke-relasjonell – forbindelse til andre ting. Det finnes ingen sosial virkelighet og ingen relasjoner som sådan. Det hevdes at relasjoner mellom objekter er dypere (og på samme tid både nærere og fjernere) enn hva som kan begripeliggjøres gjennom den korrelasjonistiske forståelseshorisonten. Denne insisteringen på en ikke-relasjonell virkelighet synes å mobilisere ny politisk handlingskraft. Gjennom en virkelighetshorisont som forsøker å tenke seg til en ikke-relasjonell verden, forsøkes det å trenge gjennom – brekke opp, bryte ned og kutte gjennom – tilsynelatende ugjennomtrengelige systemer. Selv om spekulativ realisme er en heterogen retning med ulike filosofiske prosjekt, 13
- Se for eksempel Adrian Johnston, Adventures in Transcendental Materialism: Dialogues with Contemporary Thinkers, (Edinburgh University Press, 2014); Meillassoux, After Finitude: An Essay on the Necessity of Contingency; Catherine Malabou, Before Tomorrow: Epigenesis and Rationality. (Malden, MA: Polity, 2016).
Begreper som kretser om liv, bevegelse, prosess og relasjoner betinger en verden hvor ingenting er, men allting blir. Når til og med sannhet flyter, finnes få forankringspunkter vi kan holde fast ved. Kunstverk viser oss verden, men når kunsten viser oss det rotløse, det troløse, det uvisse eller det ustabile, aksepterer kunsten de kreftene som gjør verden rotløs og uviss. 14
- Se Walter Benjamin, «Kunstverket i reproduksjonsalderen», i Kunstverket i reproduksjonsalderen. Essays om kultur, litteratur og politikk, red. av Torodd Karlsten. Oslo: Gyldendal, 1975.
- Innen kunstfilosofi er George Didi-Hubermans kritikk av den kantianske tonen i kunsthistorien en sentral forløper for denne retningen. På 1990-tallet foreslo han en ny kunsthistorisk metode hvor kravet om forståelse legges til side og det i stedet forsøkes å nå verkenes uforståelighet. Sett fra Didi-Hubermans ståsted kan ikke et kunstverk reduseres til en skriftlig beskrivelse, et kunstverk er noe eget – utenfor teksten, utenfor tolkningen og med utenfor menneskelig bevissthet. Se også Gustav Jørgen Pedersen, On the Pictorial Thinking of Death: A Study in Martin Heidegger’s Unthought Art History of Being Regarding Edvard Munch’s The Sick Child and Metabolism. Doktorgrad: Universitetet i Oslo, 2017.
Litteratur
Adorno, Theodor W. Negative Dialectics. London: Routledge, 1973.
Benjamin, Walter. «Kunstverket i reproduksjonsalderen», i Kunstverket i reproduksjonsalderen. Essays om kultur, litteratur og politikk, red. av Torodd Karlsten. Oslo: Gyldendal, 1975.
Bishop, Claire. “Antagonism and Relational Aesthetics.” October (2004): 51-79.
Bogost, Ian. Alien Phenomenology, or What It’s Like to Be a Thing. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2012.
Bourriaud, Nicolas. Relasjonell estetikk. Oslo: Pax Forlag, 2007.
Didi-Huberman, Georges. Confronting Images. Questioning the Ends of a Certain History of Art. University Park Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2005.
Heidegger, Martin. Überlegungen II–VI, Schwarze Hefte 1931–38, Gesamtausgabe, bind 94. Frankfurt am Main.: Klostermann, 2014.
———. Überlegungen VII–XI, Schwarze Hefte 1938–39, Gesamtausgabe, bind 95. Frankfurt am Main.: Klostermann, 2014.
Johnston, Adrian. Adventures in Transcendental Materialism: Dialogues with Contemporary Thinkers. Edinburgh University Press, 2014.
Meillassoux, Quentin. After Finitude: An Essay on the Necessity of Contingency. London: Continuum, 2008.
Pedersen, Gustav Jørgen. On the Pictorial Thinking of Death: A Study in Martin Heidegger’s Unthought Art History of Being Regarding Edvard Munch’s The Sick Child and Metabolism. Doktorgrad: Universitetet i Oslo, 2017.
Zalasiewicz, Jan, Mark Williams, Will Steffen, and Paul Crutzen. “The New World of the Anthropocene.” Environmental science & technology 44, nr. 7 (2010): 2228.
Verksted, nr 8, “ISMS: Recuperating Political Radicality in Contemporary Art I. Constructing the Political in Contemporary Art.” Oslo: OCA – Office for Contemporary Art Norway, 2006.
Verksted, nr 9: “ISMS: Recuperating Political Radicality in Contemporary Art. II. 2. Populism and Genre.” Oslo: OCA – Office for Contemporary Art Norway, 2008.
Ingrid Halland (f. 1988) er kunsthistoriker og kritiker og arbeider som førsteamanuensis ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved NTNU. Hun har doktorgrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo med fokus på postmoderne arkitektur- og designhistorie. I både forskning og kritisk praksis arbeider Halland med problemstillinger tett knyttet opp til kunstteori, idéhistorie, estetikk og kontinental filosofi.