Ja, eller portrettene er generert ut ifra noe data som finnes i bilder jeg har hentet fra tilfeldige steder på nett. Kunstverkene i seg selv er på en måte en algoritmisk tolkning av eksisterende bilder. Det er som om en datamaskin tok med seg en pensel og malte folk den så på gata, men i stedet for gata er det Google images. Jeg prøver ikke å utfordre eller kommentere rundt etikk med dette prosjektet, men jeg synes det er interessant å tenke på hva det betyr at utenkelige mengder personlig data og bilder finnes der ute uten tydelige juridiske rammer for bruk. Man ser nå at nye teknologier utnytter dette for å trene algoritmer. Et eksempel på dette er “facetracking” algoritmene Snapchat bruker når man legger filter på ansikter. Den algoritmen har trent seg på ekstreme mengder bilder av ansikter som er tilgjengelige på nett, det er derfor den fungerer så bra som den gjør. I den digitale kunstverden har dette med å trene algoritmer på eksisterende data blitt veldig vanlig, ta et søk på «gan art» på Google, så ser du hva jeg mener. «alternatives» er en serie med 100 generative portretter laget på denne måten i 2019. Jeg hadde soloutstilling med serien på Kate Vass Galerie i Zurich i november 2019 frem til 30. jauar 2020. Den er kuratert av det skarpeste hode som finnes der det angår generativ og digital kunst, Jason Bailey. 15 av verkene er trykket på bomullspapir i unikt opplag, og resten vises digitalt på skjermer. Kate Vass Galerie har en spesiell interesse og kunnskap rundt generativ kunst, og representerer flere av forbildene mine innen kunstformen, så jeg er stolt av å ha funnet et bra hjem for kunsten min der. Portrettene fra serien er forresten tilgjengelige på trykk i tillegg til digitalt på Blockchain. I den generative kunstverden vokser det nå frem en enorm interesse fra kunstsamlere som kjøper digital kunst på Blockchain. Et konsept som enda er nytt for veldig mange.