Dagens grafikk interesse.
Historisk kan overgangen til 1900-tallet ses som et vippepunkt. En kollisjon mellom fremskritts-optimistene som satte sin lit til vitenskapen og den teknologiske utviklingen og de som kjente pÄ at kulturen og samfunnet beveget seg i feil retning. Grafikken bidro til at kunstnerne nÄdde et bredere lag av befolkningen i 1970-Ärene, og flere av protestbevegelsene fÞrte til endringer i samfunnet. I dag pÄgÄr fortsatt likestillingskampen med et stÞrre fokus pÄ marginaliserte grupper. Kunstner og forsker Ruth Pelzer-Montada mener at i dagens digitaliserte samfunn har grafikken en slags outsider status, en status som kan gi en fordel.De grafiske verkstedene tilbyr fagfellesskap og gir opplÊring i en stor variasjon av teknikker og utstyr. En Stavangerkunstner som er aktiv i dag, Anna Roos, fortalte om hvorfor grafikken var viktig for henne da jeg intervjuet henne i forbindelse med det grafiske verkstedet Tou Trykks deltakelse i Den Nordiske Grafikktriennalen i Sverige i 2020. Etter Ä ha jobbet med konseptkunst og video i flere Är valgte Roos Ä gÄ tilbake til arbeidet med grafikk, men pÄ en annen mÄte enn tidligere. Roos fortalte at hun savnet det fysiske manuelle hÄndverket, og fÞlte behov for Ä bruke bÄde hender og hode i sitt kunstneriske arbeid. NÄ utforsker Roos muligheten for Ä kunne trykke pÄ hÄndlaget papir av plantebasert rÄstoff og Ä bruke giftfrie trykkfarger. De sakte prosessene tiltaler henne fordi de oppleves som mer bÊrekraftige og naturvennlige. Dette er ett eksempel pÄ at det ikke lenger er grafikkens mulighet for mangfoldiggjÞring som interesserer dagens kunstnere, men heller dens iboende mulighet for Ä variere, eksperimentere og kombinere med andre kunstmedier. Fortsatt er grafikk kunst som folk flest kan ha rÄd til Ä kjÞpe, og slik utgjÞr den ogsÄ en viktig inntektskilde for kunstnerne. Totalkunstverkene er tilbake i fullt monn pÄ 2010-tallet. Dagens totalkunstverk forbindes med utstillinger der helhetlige miljÞ omkranser publikum og forsÞker Ä aktivere flere sanser. Noen kunstnere samarbeider pÄ tvers av sjangere for Ä skape totalkunstverksopplevelser, mens andre stÄr for utstillingen selv. PÄ 1900-tallet var kunstnerne i tillegg opptatt av Ä bringe totalkunstverk som kunne brukes, inn i hjem og hverdag, og de benyttet sanseanalogi som en strategi for alle kunstneriske uttrykk. PÄ 2010-tallet ser vi tendensen at publikum inviteres inn i kunstneriske prosesser, eksempelvis gjennom grafiske verksted i kunstgalleriet eller tradisjonelle kunsthÄndverk som lÊres og produseres og fornyes i samarbeid mellom kunstner og lokalbefolkningen. Utviklingen har gÄtt i retning av at kunstnere gjennom kunsten ikke bare vil omfavne folk, men ogsÄ inkludere dem som deltakere.
Verden i 2020 oppleves ogsÄ som pÄ et vippepunkt. SpÞrsmÄlet er nÄ om vi klarer Ä snu utviklingen tidsnok til Ä bevare og bygge opp igjen levelige natur- og klimaforhold pÄ jordkloden.Den dyptgripende endringen vi har opplevd pÄ 2010-tallet er spesielt knyttet til datateknologien og utvikling av sosiale medier. Det er et paradoks at vi pÄ 2010-tallet har opplevd en revolusjonerende mulighet til Ä holde kontakt med hverandre digitalt, mens vÄre unge melder at de er mer ensomme enn noen gang tidligere. For mange av oss foregÄr en stÞrre del av livet i den digitale sfÊren, der hodet og tankene vÄre forsÞker Ä vÊre et annet sted enn der kroppen befinner seg. Hva er det da vi gÄr glipp av? For eksempel er det fotografiske bildet av et landskap suverent i forhold det menneskets Þyne klarer Ä fange inn av synlige detaljer. Det kameraets Þye ikke kan, som det menneskelige Þyet kan, er Ä koble pÄ flere sanser som kan gi bÄde en visuell og en fysisk opplevelse av Ä vÊre tilstede i akkurat dette landskapet. Den fysiske opplevelsen lagres som et minne og setter seg som et avtrykk i kroppen. Ofte er det dette sansbare avtrykket som kunstneren formidler, blant annet via grafikken. Det trenger ikke vÊre tingene i landskapet som er det viktige, men det som man sanser mellom tingene.
De linjene som tegner seg som fellesnevnere fra tiden da de forrige kunsthÄndverk- og grafikk renessansene oppstod er flere. Sosiale bevegelser og uro, omveltninger i samfunnet og nedbrytning av hierarkier. Kvinner og marginaliserte grupper har spesielt vÊrt i fokus. I tillegg har menneskets forhold til naturen blitt revurdert. En nÊrmere tilknytning mellom kunsten og livet var viktig bÄde rundt 1900, 1960-70-tallet, og tilsynelatende ogsÄ nÄ pÄ 2010-tallet. Kunstens frihet er noe som hele tiden mÄ kjempes for. Kanskje er totalkunstverkets, kunsthÄndverket og grafikkens tilbakekomst pÄ 2010-tallet et symptom pÄ at vi igjen, som pÄ 1900-tallet, trenger Ä skjerpe oss og ta i bruk vÄr kreativitet, jobbe mot felles mÄl pÄ tvers av fag, hierarkier, minoriteter og landegrenser. Den komplekse situasjonen og de overveldende problemene som vi konfronteres med i dag fordrer at vi bruker vÄrt menneskelige sanseregister, forestillingsevne, empati og fornuft. Kunsten alene makter ikke Ä fÄ folk til Ä "vÄkne opp", men den bidrar. Kan vi gripe mulighetene som ny teknologi og kunnskap kan gi oss uten Ä gi etter for avmaktsfÞlelse?