🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Avtrykket i det fysiske mĂžtet

«Året 2019 markerte 100-Ă„rsjubileet til Norsk Grafisk forening med en rekke grafikk-utstillinger i hele landet. StiftelsesĂ„ret 1919 taler for at vi i Norge var seint ute med Ă„ anerkjenne kunstgrafikk, sammenlignet med det kontinentale Europa.» — Arnhild SunnanĂ„ skriver i denne teksten om kunsthĂ„ndverk- og grafikkens historie. Hun trekker frem sosiale bevegelser, omveltninger i samfunnet, nedbrytning av hierarkier, marginaliserte grupper og menneskets forhold til naturen som viktige elementer i utviklingen. Hun ser denne nĂŠre tilknytning mellom kunst og livet som viktig for det hun kaller kunsthĂ„ndverkets renessanse bĂ„de rundt 1900, 1960-70-tallet, og tilsynelatende ogsĂ„ nĂ„ pĂ„ 2010-tallet.

Per Kleiva, Blad frÄ Imperialismens dagbok II original 1971. Foto: Nasjonalmuseet/ Veiby, Jeanette © Kleiva, Per/BONO

Avtrykket i det fysiske mĂžtet


Det er pÄfallende at vi gjennom kunsthistorien ser at enkelte fenomen synes Ä gjenta seg, selv om samtidskunst og samfunnsmessige forhold hele tiden er i endring. Ett eksempel er kunstneres interesse for det hÄndverksmessige og fokus pÄ kunsthÄndverk som et relevant og viktig uttrykksmiddel i egen samtid. I et historisk tilbakeblikk kjennetegnes periodene der kunsthÄndverket har sine markante renessanser, rundt Är 1900 og pÄ 1970-tallet, av store omveltninger og akselererende endringer i samfunnet. Kan vi trekke noen linjer fra forrige kunsthÄndverk-renessansene, som kan belyse en fornyet interesse som oppstod pÄ 2010-tallet?


1970-tallet regnes som grafikkens tiĂ„r i Norge, og det var fĂžrst pĂ„ denne tiden at ogsĂ„ kunsthĂ„ndverk fikk status som kunst.Gunnar Danbolt, Norsk kunsthistorie, Bilde og skulptur frĂ„ vikingtida til i dag (Oslo: Det Norske Samlaget, 2009), 397. I 1974 fikk tekstilkunstnere egen jury ved HĂžstutstillingen, og de kunne fĂ„ medlemskap i det som den gang het NBFO, Norske Billedkunstneres Fagorganisasjon (senere viderefĂžrt som Norske Billedkunstnere). I USA ble kunsthĂ„ndverkere akseptert som egen kunstsjanger pĂ„ linje med maleri og skulptur allerede i 1960 Ă„rene (Danbolt, 393)Med grafikken kunne kunsten mangfoldiggjĂžres og nĂ„ ut som "kunst for folket". Grafikk ble aktivt brukt av myndighetene for Ă„ fremme norsk kunst bĂ„de i innland og utland. BĂ„de i Norge og resten av den vestlige verden var 1960-70 tallet preget av store sosiale bevegelser. De intense ideologidebattene pĂ„ universitetene, den nye kvinnebevegelsen, protestbevegelsen mot Vietnamkrigen, samt et stort engasjement for natur og miljĂžvernBegrepet miljĂžvern ble for eksempel fĂžrst tatt i bruk pĂ„ slutten av 1960-tallet., skrev seg inn i historien fra denne tiden. Kunstnerne var blant de som engasjerte seg for politiske og samfunnsmessige endringer. Et eksempel er de Oslobaserte kunstnerne som i 1969 etablerte GRAS gruppa og fellesverksted som et opprĂžr mot de etablerte kunstinstitusjonene. Kunstnergruppas mĂ„l var Ă„ bringe kunsten ut i samfunnet uten at det skulle vĂŠre kostbart. Grafikken var deres felles kunstneriske medium, mens formsprĂ„ket var individualistisk. Det lĂ„ tilsynelatende bĂ„de ideologiske og politiske motiv bak grafikkens oppblomstring pĂ„ 1970-tallet. I dag er mange kunstnere multimediale — det finnes interesse for ny teknologi som for eksempel 3D-printing og mixed reality visualisering, men i tillegg tyr mange kunstnere til hĂ„ndverksbaserte media som keramikk, tekstilkunst, hĂ„ndtegning eller grafikk; sĂ„kalte "sakte" media og prosesser.


Tradisjonelle trykketeknikker er nok en gang aktualisert og relevante. Denne aktualiteten kan ses i sammenheng med mediets teknikk, prosess og uttrykksform. Hvordan har det seg for eksempel at tresnitt, den eldste av de grafiske teknikkene, vekker stor interesse igjen i dag? Trykkekunstprosessen krever konsentrasjon, flid, nÞyaktighet og tÄlmodighet. I tresnittets trykkplate skjÊrer eller snitter kunstneren fordypninger i treplaten. Kunstnerens fysiske tilstedevÊrelse og bearbeidelse av trykkplaten er avgjÞrende for hvilke spor som synligjÞres i avtrykket, men resultatet er uforutsigbart inntil det er trykket. Den franske kunsthistorikeren Georges Didi-Huberman ser pÄ avtrykk som et dialektisk bilde, da det innebÊrer at noe er i kontakt (en fot som synker ned i sanden) like mye som at det viser til et tap av kontakt (fravÊret av foten i dets fotavtrykk).Georges Didi-Huberman, Opening up an anachronistic point of view (1997) i Ruth Pelzer-Montada (red.) Perspectives on Contemporary Printmaking, (Manchester: Manchester University Press, 2018), 188Det ferdige tresnittet er avtrykket som vitner om trykkplaten og kunstnerens tidligere fysiske nÊrvÊr.


Året 2019 markerte 100-Ă„rsjubileet til Norsk Grafisk forening med en rekke grafikk-utstillinger i hele landet. StiftelsesĂ„ret 1919 taler for at vi i Norge var seint ute med Ă„ anerkjenne kunstgrafikk, sammenlignet med det kontinentale Europa. RadĂ©rklassen ved Den Kongelige Kunst- og HaandvĂŠrksskole (fra 1911 Statens HĂ„ndverks- og Kunstindustriskole) ble opprettet i 1899, men her ble grafikk fĂžrst og fremst benyttet til reproduksjon av allerede eksisterende malerier. Dette pĂ„ tross av at enkelte norske kunstnere deltok i den europeiske kunstgrafikk-avantgarden. To av disse var Edvard Munch og den mindre kjente Olaf Lange. Munch begynte eksperimenteringen med tresnitt og litografi i Paris rundt 1896, mens Stavangerkunstneren Lange begynte med teknisk krevende fargegrafikk i kunsthĂ„ndverkets hovedstad MĂŒnchen i 1903. I Paris pĂ„ denne tiden bidro den tekniske utviklingen av fotografiet til at litografiet ble utkonkurrert, og dermed Ăžkte tilgangen pĂ„ rimelig trykkekapasitet. Dette tilrettela for utprĂžving av grafikk for kunstnerne i Paris, der spesielt plakatkunsten etterhvert florerte.

Europa i opptakten til Är 1900 - Grafikkens renessanse

I lÞpet av siste halvdel av 1800-tallet vokste det frem en gryende misnÞye med den rÄdende historismens estetikk samt de rigide tradisjonene og hierarkiet som de europeiske kunstakademiene forfektet. Kunstnerne stiftet kunstnerforeninger og engasjerte seg for mer frihet til Ä skape en ny kunst for sin tid. Kunstnerforeningen som ble etablert i Wien i 1897 kalte seg for Secession som betyr lÞsrivelse, og brukte slagordet "Der Zeit Ihre Kunst, Der Kunst Ihre Freiheit", som fritt oversatt betyr "hver tid sin kunst, kunsten er din frihet" .

Wien Secessionens utstillingsbygning, fasade. Arkitekt Joseph Maria Olbrich i 1897-1898. Foto: Arnhild SunnanÄ
Detalj fra Wien Secessions bygget der kunstnerforeningens motto fortsatt stÄr skrevet. Foto: Arnhild SunnanÄ
SjefsredaktÞr Alfred Roller illustrerte forsiden av det fÞrste Ver Sacrum utgitt i 1898. Foto: Arnhild SunnanÄ.
1 / 3

Dette fÞrte til en estetisk frigjÞringsbevegelse pÄ tvers av landegrenser som tok forskjellige retninger. Utgangspunktet var det samme, men bevegelsen fikk forskjellige navn. Den ble kalt Sessesionstil i Østerrike, Art Nouveau i Frankrike, Modern Style i England, Jugendstil i Tyskland, Stil Liberty i Italia og Modernisimo i Spania. Arts and Craft bevegelsen i England, med William Morris som frontfigur, manifesterte den estetiske misnÞyen allerede fra 1860-Ärene og var en av forlÞperne til denne nye art nouveau bevegelsen som hadde sitt tyngdepunkt fra 1890-1910. Den engelske reformatoren, poeten og designeren Morris ville hÞyne kvalitet og formgivning i kunsthÄndverksindustrien, som hadde tapt seg etter den industrielle revolusjonens maskinelle masseproduksjon. En sterkere kobling mellom kunstnere og hÄndverkere var en av lÞsningene Morris talte for, og samtidig protesterte han mot masseindustriens dÄrlige arbeidsvilkÄr. Art nouveau sin forkjÊrlighet for totalkunstverk bidro til at status pÄ de forskjellige kunstmediene ble hevet og at kunsthÄndverk og grafisk kunst ble ansett pÄ lik linje med maleri. Et totalkunstverk, ogsÄ kalt gesamtkunstwerkArnhild SunnanÄ, Den internasjonale jugendstil og Olaf H. Langes fin-de-siÚcle fargeraderinger. Master i kunsthistorie ved institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske sprÄk / Humanistisk fakultet (Oslo: Universitetet i Oslo, 2016),11. Gesamtkunstwerk begrepet ble benyttet om Richard Wagners Gesamtkunstverk operaer, der Wagner ville gripe om publikum bÄde gjennom musikken (hÞrsel), librettoen (fortellingen-tanken), skuespillet og scenografien (synet og kroppen) og arkitekturen (byggingen av Bayreuth operaen)., kunne for eksempel vÊre en kombinasjon av forskjellige medier, i tillegg til en tekst. Ved Ä aktivere flere sanser samtidig bidro totalkunstverket til fornyelse av kunsten.

Kunstneres tanker om fornyelse uttrykkes bÄde i bilde og tekst i de mange kunstnerinitierte tidsskriftene som ble etablert pÄ slutten av 1800-tallet. Kunstnerforeningen Secessionen startet tidsskriftet "Ver Sacrum" (Latin for "hellig vÄr") der medlemmene publiserte sitt program av ideer om Ä aktivt bidra til integrasjon av de forskjellige kunstformene. Tidsskriftet ble presentert som et totalkunstverk og hver utgave av Ver Sacrum, publisert i Ärene 1898 til 1903, ble produsert av forskjellige sammensatte grupper av kunstnere. Bidragene var avantgarde litteratur, illustrasjoner samt utvalgte grafiske originaltrykk. En forening av kunsten og livet var felles mÄl. I den fÞrste utgivelsen av tidsskriftet proklamerte kunstnerne:

This magazine is meant to appeal to the populationÂŽs artistic sensibility and stimulate, foster, and spread creative engagement and creative independence. "Art, they argued, needed to become again what it once had been: a practice woven into the fabric of life.Sitat hentet fra utstillingstekst vedrĂžrende Ver Sacrum i Wien Secessionen i 2015

Inspirasjonen fra Japansk kunst

En viktig felles inspirasjonskilde som gav nĂŠring bĂ„de til totalkunstverk-tanken og den nye stilskapningen i Europa, var den japanske kunsten. Holdningen til kunst i Japan var uten den samme inndelingen mellom hĂžykunst og kunsthĂ„ndverk som i Vesten, og de hadde en estetisk bevissthet til det de omgav seg med i hverdagen. Japanske kunstnere vektla ofte selve framstillingsprosessen, materialegenskaper og funksjon. En av inspirasjonskildene var zen-tankegangens prioritering av det intuitive og meditative fremfor tillĂŠrte dogmer. Å se mennesket som en del av naturens kretslĂžp ble gjenspeilet i kunsten og inspirerte europeerne.


I en sÊrstilling var nettopp de flerfargede japanske tresnitt som overflommet det europeiske markedet. Det japanske tresnittet kalt ukiyo-e fant sine motiv fra ukiyo (den flytende verden) og ble masseprodusert i Japan.Hinohara Kenji, An Introduction to Ukiyo-e in English and Japanese (Tokyo: Ota Memorial Museum of Art, 2015), 3. Disse tresnittene gav inspirasjon til fornyelse av formsprÄket i Europa pÄ slutten av 1800-tallet, blant annet innenfor art nouveau maleri og grafikk. Formene ble ofte stilisert med fÄ, sterke farger og markerte konturer. Bildets flate ble understreket og komposisjonen var ofte asymmetrisk. Motivenes frie flytende linjer var inspirert av dynamikken i naturen. Det helt sÊregne med jugendstilen/art nouveau var at til og med de mest abstrakte figurene og de enkleste grafiske elementene pekte pÄ noe ut over seg selv. Jugendstilens symbolistiske formsprÄk forsÞkte Ä appellere til vÄr fantasi; til noe uutsigelig men sansbart.


Utagawa Kunisada II, 1851, HĂžstmĂ„ne over Ishiyama, tresnitt. Fra serien "Åtte utsyn over Ômi". KichizĂŽ Tsutaya (Utgiver/forlegger) Foto: Nasjonalmuseet /IvarsĂžy, Dag Andre
Utagawa Kunisada II, 1851, HĂžstmĂ„ne over Ishiyama, tresnitt. Fra serien "Åtte utsyn over Ômi". KichizĂŽ Tsutaya (Utgiver/forlegger) Foto: Nasjonalmuseet /IvarsĂžy, Dag Andre

Det var mĂžtet med de japanske fargetresnittene som direkte inspirerte Peter Behrens (1868-1940) til Ă„ begynne Ă„ arbeide med grafikk.Gabriele Fahr-Becker, Jugendstil (Oslo: Spektrum forlag, 2007), 228.Behrens var en av Fin-de-siĂ©cle tidens mest fremstĂ„ende pioner innenfor jugendstilens utvikling i MĂŒnchen. Han arbeidet ogsĂ„ med kunsthĂ„ndverk og etterhvert industridesign og arkitektur. I tiden som kunsthĂ„ndverker arbeidet Behrens bĂ„de med keramikk, interiĂžr, tekstil og tepper. I 1897 var Behrens med pĂ„ grunnleggelsen av det kunstner-initierte selskapet ”Vereinigte WerkstĂ€tten fĂŒr Kunst im Handwerk”. De produserte enkeltvis eller smĂ„ partier med helhetlig innredning. De etablerte ogsĂ„ en plattform for utstilling og salg, men sannsynligvis for et eksklusivt marked. Denne sammenslutningen mellom kunsten og hĂ„ndverket ble betraktet som et moderne fenomen som bidro til at MĂŒnchen fikk status som kunsthĂ„ndverkets hovedstad.

Peter Behrens, Kysset, 1898, fargetresnitt. Foto: Wikimedia Commons

Avmakt eller oppvÄkning

Den Japanske kunstens ideologi synes Ä vÊre nÊrmest appropriert i kunsterforeningenes og tidsskriftenes programerklÊringer. Disse gir et unikt innblikk i viljen som driver fram den estetiske bevegelsen i Europa rundt Är 1900. Den nye organiske kunstoppfatningen ivret for en sterk sameksistens mellom alle kunstarter. Flere kunstnere hadde et sterkt Þnske om Ä berike folks hverdag med samtidskunst pÄ tvers av sjangere og hierarki. Samtidig ligger det en oppfordring om Ä ta i bruk flere av vÄre sanser og stimulere oss til fri og kreativ tenkning. Gjennom totalkunstverk skal menneskene omfavnes av kunst, og for en stund glemme seg selv, men kjenne pÄ en bevisst tilstedevÊrelse.

Hva var det pĂ„ denne tiden som gjorde at kunstneren mente at man skulle omfavnes av den nye kunsten og vekkes opp? Kompleksiteten i det Ă„ vĂŠre menneske var noe som Fin de siĂšcle kunstnerne utforsket. Perioden rundt Ă„rhundreskiftet var preget av en omfattende urbanisering, Ăžkt mobilitet og rask teknologisk utvikling. Ny kunnskap spesielt innenfor naturvitenskap og biologi gav helt nye innsikter. Tilsammen ble europeerne konfrontert med endringer som gav en opplevelse av en flyktig tilvĂŠrelse og som krevde omstilling til nye virkelighetsforstĂ„elser. RotlĂžshet, ensomhet og fremmedgjĂžring var fĂžlelser mange fikk kjenne pĂ„. Klasseskillene var dype rundt Ă„r 1900 og kvinnebevegelsen hadde spredt seg til mange land. Kvinnelige kunstnere stod frem med stĂžrre selvtillit og gjorde seg gjeldende. Deriblant er Frida Hansen (1855-1931) fra Stavanger blitt stĂ„ende som en markant representant for den internasjonale art nouveau, og som en fornyer av tekstilkunsten. Hennes 20 Ă„r yngre fetter, Olaf Lange (1875-1965), var ogsĂ„ blant de mange kunstnerne som brĂžt opp fra sitt hjemsted og levde et nomadisk liv for kunsten i det kontinentale Europa. Etter fire Ă„rs kunststudier i Paris, startet Lange med kunstgrafikk inspirert av jugendstil fĂžrst etter at han flyttet til MĂŒnchen i 1903. Han forklarer at selv om de teknisk utfordrende flerfargede akvatint-etsningene hans var tidkrevende, var det et veldig interessant hĂ„ndverk. Lange var blant dem som engasjerte seg aktivt i den nye stilskapningen som pĂ„gikk i Europa — hver enkelt kunstner sĂžkte mot individuell tolkning og uttrykk av stilretningen. Et felles mĂ„l var Ă„ fornye den gamle tradisjonen som grafikken tilhĂžrte og skape ny kunst som speilet egen samtid.

Olaf Lange, Dronningen av Saba, 1906. Fargeradering. Foto:Henrik Moksnes / Bitmap.
Edvard Munch, Kyss IV, 1902, tresnitt. Foto: Nasjonalmuseet/ IvarsÞy, Dag Andre.
Olaf Lange, Selvportrett, 1906. Olje pÄ lerret. Foto: Stavanger kunstmuseum.
Frida Hansen, Eventyrslottet 1907. Billedteppe. Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode.
1 / 4

Dagens grafikk interesse.


Historisk kan overgangen til 1900-tallet ses som et vippepunkt. En kollisjon mellom fremskritts-optimistene som satte sin lit til vitenskapen og den teknologiske utviklingen og de som kjente pÄ at kulturen og samfunnet beveget seg i feil retning. Grafikken bidro til at kunstnerne nÄdde et bredere lag av befolkningen i 1970-Ärene, og flere av protestbevegelsene fÞrte til endringer i samfunnet. I dag pÄgÄr fortsatt likestillingskampen med et stÞrre fokus pÄ marginaliserte grupper. Kunstner og forsker Ruth Pelzer-Montada mener at i dagens digitaliserte samfunn har grafikken en slags outsider status, en status som kan gi en fordel.Ruth Pelzer-Montada, Perspectives on Contemporary Printmaking, Critical Writing since 1986 (Manchester: Manchester University Press, 2018), 3.De grafiske verkstedene tilbyr fagfellesskap og gir opplÊring i en stor variasjon av teknikker og utstyr. En Stavangerkunstner som er aktiv i dag, Anna Roos, fortalte om hvorfor grafikken var viktig for henne da jeg intervjuet henne i forbindelse med det grafiske verkstedet Tou Trykks deltakelse i Den Nordiske Grafikktriennalen i Sverige i 2020. Etter Ä ha jobbet med konseptkunst og video i flere Är valgte Roos Ä gÄ tilbake til arbeidet med grafikk, men pÄ en annen mÄte enn tidligere. Roos fortalte at hun savnet det fysiske manuelle hÄndverket, og fÞlte behov for Ä bruke bÄde hender og hode i sitt kunstneriske arbeid. NÄ utforsker Roos muligheten for Ä kunne trykke pÄ hÄndlaget papir av plantebasert rÄstoff og Ä bruke giftfrie trykkfarger. De sakte prosessene tiltaler henne fordi de oppleves som mer bÊrekraftige og naturvennlige. Dette er ett eksempel pÄ at det ikke lenger er grafikkens mulighet for mangfoldiggjÞring som interesserer dagens kunstnere, men heller dens iboende mulighet for Ä variere, eksperimentere og kombinere med andre kunstmedier. Fortsatt er grafikk kunst som folk flest kan ha rÄd til Ä kjÞpe, og slik utgjÞr den ogsÄ en viktig inntektskilde for kunstnerne. Totalkunstverkene er tilbake i fullt monn pÄ 2010-tallet. Dagens totalkunstverk forbindes med utstillinger der helhetlige miljÞ omkranser publikum og forsÞker Ä aktivere flere sanser. Noen kunstnere samarbeider pÄ tvers av sjangere for Ä skape totalkunstverksopplevelser, mens andre stÄr for utstillingen selv. PÄ 1900-tallet var kunstnerne i tillegg opptatt av Ä bringe totalkunstverk som kunne brukes, inn i hjem og hverdag, og de benyttet sanseanalogi som en strategi for alle kunstneriske uttrykk. PÄ 2010-tallet ser vi tendensen at publikum inviteres inn i kunstneriske prosesser, eksempelvis gjennom grafiske verksted i kunstgalleriet eller tradisjonelle kunsthÄndverk som lÊres og produseres og fornyes i samarbeid mellom kunstner og lokalbefolkningen. Utviklingen har gÄtt i retning av at kunstnere gjennom kunsten ikke bare vil omfavne folk, men ogsÄ inkludere dem som deltakere.


Verden i 2020 oppleves ogsÄ som pÄ et vippepunkt. SpÞrsmÄlet er nÄ om vi klarer Ä snu utviklingen tidsnok til Ä bevare og bygge opp igjen levelige natur- og klimaforhold pÄ jordkloden.Dag O. Hessen,Verden pÄ Vippepunktet (Oslo: Res Publica, 2020), 8.Den dyptgripende endringen vi har opplevd pÄ 2010-tallet er spesielt knyttet til datateknologien og utvikling av sosiale medier. Det er et paradoks at vi pÄ 2010-tallet har opplevd en revolusjonerende mulighet til Ä holde kontakt med hverandre digitalt, mens vÄre unge melder at de er mer ensomme enn noen gang tidligere. For mange av oss foregÄr en stÞrre del av livet i den digitale sfÊren, der hodet og tankene vÄre forsÞker Ä vÊre et annet sted enn der kroppen befinner seg. Hva er det da vi gÄr glipp av? For eksempel er det fotografiske bildet av et landskap suverent i forhold det menneskets Þyne klarer Ä fange inn av synlige detaljer. Det kameraets Þye ikke kan, som det menneskelige Þyet kan, er Ä koble pÄ flere sanser som kan gi bÄde en visuell og en fysisk opplevelse av Ä vÊre tilstede i akkurat dette landskapet. Den fysiske opplevelsen lagres som et minne og setter seg som et avtrykk i kroppen. Ofte er det dette sansbare avtrykket som kunstneren formidler, blant annet via grafikken. Det trenger ikke vÊre tingene i landskapet som er det viktige, men det som man sanser mellom tingene.


De linjene som tegner seg som fellesnevnere fra tiden da de forrige kunsthÄndverk- og grafikk renessansene oppstod er flere. Sosiale bevegelser og uro, omveltninger i samfunnet og nedbrytning av hierarkier. Kvinner og marginaliserte grupper har spesielt vÊrt i fokus. I tillegg har menneskets forhold til naturen blitt revurdert. En nÊrmere tilknytning mellom kunsten og livet var viktig bÄde rundt 1900, 1960-70-tallet, og tilsynelatende ogsÄ nÄ pÄ 2010-tallet. Kunstens frihet er noe som hele tiden mÄ kjempes for. Kanskje er totalkunstverkets, kunsthÄndverket og grafikkens tilbakekomst pÄ 2010-tallet et symptom pÄ at vi igjen, som pÄ 1900-tallet, trenger Ä skjerpe oss og ta i bruk vÄr kreativitet, jobbe mot felles mÄl pÄ tvers av fag, hierarkier, minoriteter og landegrenser. Den komplekse situasjonen og de overveldende problemene som vi konfronteres med i dag fordrer at vi bruker vÄrt menneskelige sanseregister, forestillingsevne, empati og fornuft. Kunsten alene makter ikke Ä fÄ folk til Ä "vÄkne opp", men den bidrar. Kan vi gripe mulighetene som ny teknologi og kunnskap kan gi oss uten Ä gi etter for avmaktsfÞlelse?

Arnhild SunnanĂ„ er for tiden engasjert i et forskningsteam som pĂ„ oppdrag fra Norsk KulturrĂ„d som pĂ„ oppdrag fra Norsk KulturrĂ„d gjĂžr en kvalitativ undersĂžkelse av det visuelle kunstfeltet i Norge. Forskningsresultatene blir publisert 3. juni 2020 i boka “Kunst som deling, delingens kunst” (Fagbokforlaget). SunnanĂ„ har en master i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, der hennes oppgave omhandlet Olaf H. Langes fin-de-siĂ©cle (1900) kunst. Hun har en bachelor i kunst- og kulturvitenskap fra Universitetet i Stavanger, og en tidligere bachelor i nyskaping/entreprenĂžrskap fra HĂžgskolen i Stavanger. SunnanĂ„ var ekstern kurator for Olaf Lange Makt og Mytologier utstillingen ved Stavanger Kunstmuseum. Hennes tidligere arbeidserfaring er fra Ăžkonomi og administrasjon, inkludert grĂŒndervirksomhet. SunnanĂ„ bor og arbeider i Stavanger som frilans kunsthistoriker, kritiker og kurator. www.arnhildsunnanaa.com