Dagens grafikk interesse.
Historisk kan overgangen til 1900-tallet ses som et vippepunkt. En kollisjon mellom fremskritts-optimistene som satte sin lit til vitenskapen og den teknologiske utviklingen og de som kjente på at kulturen og samfunnet beveget seg i feil retning. Grafikken bidro til at kunstnerne nådde et bredere lag av befolkningen i 1970-årene, og flere av protestbevegelsene førte til endringer i samfunnet. I dag pågår fortsatt likestillingskampen med et større fokus på marginaliserte grupper. Kunstner og forsker Ruth Pelzer-Montada mener at i dagens digitaliserte samfunn har grafikken en slags outsider status, en status som kan gi en fordel.De grafiske verkstedene tilbyr fagfellesskap og gir opplæring i en stor variasjon av teknikker og utstyr. En Stavangerkunstner som er aktiv i dag, Anna Roos, fortalte om hvorfor grafikken var viktig for henne da jeg intervjuet henne i forbindelse med det grafiske verkstedet Tou Trykks deltakelse i Den Nordiske Grafikktriennalen i Sverige i 2020. Etter å ha jobbet med konseptkunst og video i flere år valgte Roos å gå tilbake til arbeidet med grafikk, men på en annen måte enn tidligere. Roos fortalte at hun savnet det fysiske manuelle håndverket, og følte behov for å bruke både hender og hode i sitt kunstneriske arbeid. Nå utforsker Roos muligheten for å kunne trykke på håndlaget papir av plantebasert råstoff og å bruke giftfrie trykkfarger. De sakte prosessene tiltaler henne fordi de oppleves som mer bærekraftige og naturvennlige. Dette er ett eksempel på at det ikke lenger er grafikkens mulighet for mangfoldiggjøring som interesserer dagens kunstnere, men heller dens iboende mulighet for å variere, eksperimentere og kombinere med andre kunstmedier. Fortsatt er grafikk kunst som folk flest kan ha råd til å kjøpe, og slik utgjør den også en viktig inntektskilde for kunstnerne. Totalkunstverkene er tilbake i fullt monn på 2010-tallet. Dagens totalkunstverk forbindes med utstillinger der helhetlige miljø omkranser publikum og forsøker å aktivere flere sanser. Noen kunstnere samarbeider på tvers av sjangere for å skape totalkunstverksopplevelser, mens andre står for utstillingen selv. På 1900-tallet var kunstnerne i tillegg opptatt av å bringe totalkunstverk som kunne brukes, inn i hjem og hverdag, og de benyttet sanseanalogi som en strategi for alle kunstneriske uttrykk. På 2010-tallet ser vi tendensen at publikum inviteres inn i kunstneriske prosesser, eksempelvis gjennom grafiske verksted i kunstgalleriet eller tradisjonelle kunsthåndverk som læres og produseres og fornyes i samarbeid mellom kunstner og lokalbefolkningen. Utviklingen har gått i retning av at kunstnere gjennom kunsten ikke bare vil omfavne folk, men også inkludere dem som deltakere.
Verden i 2020 oppleves også som på et vippepunkt. Spørsmålet er nå om vi klarer å snu utviklingen tidsnok til å bevare og bygge opp igjen levelige natur- og klimaforhold på jordkloden.Den dyptgripende endringen vi har opplevd på 2010-tallet er spesielt knyttet til datateknologien og utvikling av sosiale medier. Det er et paradoks at vi på 2010-tallet har opplevd en revolusjonerende mulighet til å holde kontakt med hverandre digitalt, mens våre unge melder at de er mer ensomme enn noen gang tidligere. For mange av oss foregår en større del av livet i den digitale sfæren, der hodet og tankene våre forsøker å være et annet sted enn der kroppen befinner seg. Hva er det da vi går glipp av? For eksempel er det fotografiske bildet av et landskap suverent i forhold det menneskets øyne klarer å fange inn av synlige detaljer. Det kameraets øye ikke kan, som det menneskelige øyet kan, er å koble på flere sanser som kan gi både en visuell og en fysisk opplevelse av å være tilstede i akkurat dette landskapet. Den fysiske opplevelsen lagres som et minne og setter seg som et avtrykk i kroppen. Ofte er det dette sansbare avtrykket som kunstneren formidler, blant annet via grafikken. Det trenger ikke være tingene i landskapet som er det viktige, men det som man sanser mellom tingene.
De linjene som tegner seg som fellesnevnere fra tiden da de forrige kunsthåndverk- og grafikk renessansene oppstod er flere. Sosiale bevegelser og uro, omveltninger i samfunnet og nedbrytning av hierarkier. Kvinner og marginaliserte grupper har spesielt vært i fokus. I tillegg har menneskets forhold til naturen blitt revurdert. En nærmere tilknytning mellom kunsten og livet var viktig både rundt 1900, 1960-70-tallet, og tilsynelatende også nå på 2010-tallet. Kunstens frihet er noe som hele tiden må kjempes for. Kanskje er totalkunstverkets, kunsthåndverket og grafikkens tilbakekomst på 2010-tallet et symptom på at vi igjen, som på 1900-tallet, trenger å skjerpe oss og ta i bruk vår kreativitet, jobbe mot felles mål på tvers av fag, hierarkier, minoriteter og landegrenser. Den komplekse situasjonen og de overveldende problemene som vi konfronteres med i dag fordrer at vi bruker vårt menneskelige sanseregister, forestillingsevne, empati og fornuft. Kunsten alene makter ikke å få folk til å "våkne opp", men den bidrar. Kan vi gripe mulighetene som ny teknologi og kunnskap kan gi oss uten å gi etter for avmaktsfølelse?