🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Bakkens sang

I anledning corner of my eye, som vises pÄ Forhallen i 10. - 13. april, har kunstner og poet Ingrid Furre skrevet en tekst om bakgrunnen for utstillingen. I fri form reflekterer hun rundt transformative underlag og bakker, hvor Claude Parents avbrytende arkitektur pÄ Veneziabiennalen i 1970 og gulvet i Arakawa og Gins leilighet i Tokyo blir en inngang til egen kunstneriske praksis.

Claude Parents verk pÄ Veneziabiennalen i 1970. Foto: Creative Commons

At least once a day amble through the apartment in total darkness.Arakawa and Gins (not dated), Reversible Destiny Lofts MIKTAKA - In Memory of Helen Keller- Directions For Use

Jeg ligger pÄ et teppe i et hus pÄ Sunde. Jeg vender meg om. Skraper med tynne negler i et lakkert parkettgulv. Jeg lÞfter meg opp og krabber over gulvet. Noen mÄneder senere reiser jeg meg, holder meg i et bord eller ei hÄnd, fÞr jeg slipper og sjangler over gulvet. Jeg gÄr fra stua og ut i gangen, over pÄ ei strie. Jeg trÞr over terskelen ut i Malthaugkroken. Jeg gÄr pÄ gater av asfalt, opp pÄ fortau, ned pÄ brostein.

Jeg begynte med Ä lage skulpturer som lÄ rett pÄ gulvet.rest, 2013, avgangsutstilling ved KunsthÞyskolen i Malmö. De lignet senger og madrasser. Et Þnske om Ä kjenne meg hjemme, slappe av i ubekvemme hvite rom. Jeg har ogsÄ laget skulpturer som jeg har senket ned i bakken, blant brostein og betongplater.sovende lÊrer, 2022, offentlige skulpturer i Ystad sentrum. Jeg samarbeidet med en stenlegger som fortalte at gammel brostein er dyrere enn ny. Den slitte patinan er eksklusiv. Brostein dekker bakken pÄ torg, gater og i oppkjÞrselen til naboen. MÞnsteret minner om vevde matter.

Det finnes en type parkett som kalles Malmöparkett. Den er laget av smÄ biter tre som ligger i firkantede mÞnster, pÄ kryss og tvers. Da jeg flyttet inn der jeg bor nÄ, rev moster, mor og sÞnnen min bort parketten og et lag med papp. Jeg kjÞrte hele gulvet i biter til gjenbrukstasjonen. Treplankene under var dekket av lakk. Den ble fjernet av et firma. Sliperen sa at lakken var ekstra seig og fakturerte dobbelt av det vi hadde avtalt.


Ingrid Furre: Sovende lĂŠrer. 2022. Offentlige skulpturer i Ystad sentrum.

Sist jeg var i Stavanger for Ä lage utstilling, var det i sammenheng med Skaus.Skaus, 2020, initiert av Markus BrÄten, Mari Kolbeinson og HÄvard Sagen, deltagerne ble kalt stakeholders og var: Linda Lamignan, Andreas Amble, Ingeborg Kvame, Edvine Larssen, Héloïse DelÚgue, Martinka Bobrikova & Oscar de Carmen, Benjamin Hickethier & Byverksted ved Tau og Rogaland Kunstsenter. En eksperimentell prosess initiert av Markus BrÄten, Mari Kolbeinson og HÄvard Sagen. Jeg var en av flere kunstnere som fikk forholde meg til noen begrensninger, som ga muligheter. Jeg skulle lage alle verk pÄ plass i utstillingsrommet utenfor TOU. Dette skulle skje i lÞpet av en treukers periode i april 2020. Formen pÄ bygget jeg arbeidet og stilte ut i, var en kopi av salene pÄ Rogaland Kunstsenter. Skaus hadde bygd veggene i kryssfiner, lappet sammen gulvet av forkastet parkett fra StavangeromrÄdet. Billige materialer gjÞr det mulig Ä teste ut usikre ideer. I Forhallen pÄ TOU skal jeg legge kryssfiner i gran pÄ pinner i furu. Jeg skal male platene i en klar rÞd farge. De skal ligge lÞst pÄ bakken, vippe og lage lyd.

I mor og mosters hus pĂ„ FinnĂžy lager gulvene lyd. Det knirker og skriker. Nattergalgulv er en type gulv som hĂžres ut som en fugl. Det mest kjente finnes i Nijƍ palasset i Tokyo i Japan. Det sies at gulvet vokter huset om natten. At det gir beskjed hvis innbruddstyver skulle snike seg over. Lyden i denne typen gulv oppstod visstnok ved en tilfeldighet. I spenningen mellom tĂžrre treplanker i bevegelse mot en spesiell type v-formede spiker. Venn og kollega Lena Bergendahl viser meg gulvene og et lydklipp fra planker og stĂ„l som synger. Det hĂžres underlig nok ut som en fugl. 

Jeg gÄr opp en trapp og inn en dÞr, over pÄ et gulv i Mikata i Tokyo i 2018. Gulvet er konstruert av kunstnerne og arkitektene Arakawa og Gins.Reversible Destiny Lofts MIKTAKA - In Memory of Helen Keller, stod ferdig i 2005, tegnet av Madeline Gins (New York 1941) og Shusaku Arakawa (1936 Nagoya) De var kunstnere, poeter og arkitekter. FÞr jeg gikk inn i leiligheten fikk jeg tildelt en serie instruksjoner for bruken av rommene. Den fÞrste instruksjonen sier Once at your front door, listen in every direction, knock at your own front door, and after doing so, listen again in every direction.Arakawa and Gins (not dated), Reversible Destiny Lofts MIKTAKA - In Memory of Helen Keller- Directions For Use Leiligheten har et klumpete gulv som skaper berg og daler pÄ vei fra kjÞkken til bad. Jeg kan ikke springe over. Jeg mÄ senke farten og se meg fore. Leiligheten kan ikke mÞbleres pÄ vanlig mÄte. En hengekÞye henger fra taket. Puter ligger langs kanten av et innebygd bord. Leiligheten er skapt med dÞvblinde Hellen Keller i tankene.Hellen Keller (fÞdt i Alabama i 1880) var en foregangsperson innenfor haptisk sprÄk. Keller kommuniserte med hendene. Kjente seg for. Jeg kjenner sanden i betongen under fotsÄlen. Tykkelsen pÄ gulvet. Lyden som vibrerer i lagene under. Instruksjon nummer Ätte sier, The floor is a keyboard that is in the process of being invented. Try to help figure out what type of keyboard this is. Once in a while use the keyboard with your hands as well as your feet or even go so far as to play upon it with the full length of the body.Arakawa and Gins (not dated), Reversible Destiny Lofts MIKTAKA - In Memory of Helen Keller- Directions For Use

Gulvet i Arakawa og Gins leilighet. Foto: Ingrid Furre
En av Arakawa og Gins instruksjoner. Foto: Ingrid Furre

Claud Parent var en arkitekt som bygget hus med skrÄ gulv.Claud Parent (Neuilly-Sur-Seine 1923) arbeidet fram teorier om Oblique(skrÄ) arkitektur sammen med Paul Virilio (Paris 1932) BÄde Parent og Arakawa stilte ut pÄ Veneziabiennalen i 1970. Parents gulv var en del av en type arkitektur som kalles avbrytende. Ved Ä vippe gulvene stoppet han en passiv rÞrelse. Jeg skal ikke bare farte rundt for egen motor, fremmed for det som skjer rundt meg. Jeg skal kjenne motstanden i den skrÄ slutningen og fÄ ekstra fart pÄ vei ned. Jeg mÞter veggene, fasadene. Farten jeg fÄr nedover kommer fra gravitasjonen. Oppoverbakkene gjÞr at veggen kommer mot deg. Desorientering stopper meg. Jeg lener meg inntil en vegg. Jeg griper tak i sidemannen. PÄ oppdrag fra statseide EDF arbeidet Parent fra 1974 i ti Är med Ä redesigne kjernekraftverk. Kraftverkene skulle synke inn i landskapet.

Det er fortsatt vanlig Ä lÞfte skulpturer opp fra bakken, sette dem pÄ podier eller sÞyler. Vise at dette ikke er en vanlig ting. Tilskueren skal slippe Ä snuble inn i verket. Mexico Citys mest sentrale torg kalles Zócalo etter en sÞyle som var satt opp for Ä huse et monument for frigjÞringen fra spanjolene. Skulpturen kom aldri, men sÞylen ble stÄende. Ordet spredte seg som benevning pÄ et sentralt torg i en by. I dag finnes det ikke lenger noen sÞyle. Zócalo kan ses pÄ kartet eller hÞres over hÞyttaleren i bussen som nÊrmer seg plassen.

Kunstkritiker Michael Fried anklaget moderne skulptÞrer for Ä skape kunst hvor tilskuerne ble skuespillere i et teater.Micheal Fried, Art and Objecthood, Artforum 1967 Venn og kollega Kah Bee Chow gjorde meg nylig oppmerksom pÄ hvordan Frieds negative innstilling til moderne skulptur kan henge sammen med en negativ holdning til skeive.Robbins, Christa Noel (2018) "The Sensibility of Michael Fried," Criticism: Vol. 60: Iss. 4, Article 2. Likevel er ikke Fried helt pÄ jordet nÄr han sier at vi gÄr rundt og kikker pÄ hverandre. Vi leter etter kunstverkene. Kikker pÄ hverandre og ned pÄ gulvet. Det er like ustabilt og vaklende som alt annet. Vi gÄr og gÄr. Vipper pÄ gulvet og rommet. Jeg tar med meg Arakawa og Gins instruksjoner. Leser dem nÄr jeg ligger pÄ gulvet i leiligheten i Malmö og nÄr jeg installerer utstillingen i Stavanger. Den ellevte instruksjonen lyder, Use the floor to chart the intricate set of actions by which you succeed time and again in regaining your balance.Arakawa and Gins (not dated), Reversible Destiny Lofts MIKTAKA - In Memory of Helen Keller- Directions For Use


More info

Ingrid Furre: corner of my eye

Forhallen

10. - 13. aprl 2025

About the author

Ingrid Furre vokste opp i Stavanger, men etter studier ved KunsthÞyskolen i Malmö har hun vekslet sin tid mellom Malmö og sin mors barndomshjem pÄ FinnÞy. Hun har gjort utstillinger og offentlige gestaltninger i inn- og utland. Blant annet pÄ Malmö Konsthall, Moderna Museet i Stockholm, Kunsthall44 MÞn og Charim, Wien. Hun har gitt ut flere bÞker i Norge, Sverige og Danmark.

All articles by Ingrid Furre