Tristan’s Ascension (the Sound of a Mountain Under a Waterfall)
Verket Tristan’s Ascension forteller ikke en historie, det har ikke en klassisk narrativ struktur, men legger vekt på stemning og utrykk – det appellerer til sensorisk persepsjon. Når videoen starter og lyset faller på lerretet ser man Tristan liggende på en steinhelle rett foran oss, nederst på lerretet. Lyssettingen er organisert fra toppen og lyser som en spot ned på Tristan og steinhellen. Idet videoen starter er lyset svakt, men blir gradvis sterkere. Dette er den eneste lyskilden, noe som skaper en kontrast til den mørke rommet rundt. Det er et monokromatisk bilde med kjølige gråtoner. Tristan er kledd i hvitt og steinhellen er lysgrå. Dette står i kontrast til den mørkegrå bakgrunn og er med på å forsterke kontrasten mellom lys og mørke. Den mørke bakgrunn skaper et udefinerbart rom som bare blir avbrutt av lerretets størrelse. Lerretet strekker seg vertikalt og er monumentalt i størrelse og effekt. Det store formatet er av anselig betydning for bildet, da det skaper en sterk dimensjonskontrast mellom Tristan liggende på steinhellen og det ”uendelige” rommet rundt. Kontrasten er også stor mellom Tristan og de etter hvert enorme vannmengdene i videoen. Små, så vidt synlige, vanndråper begynner først å dryppe sporadisk oppover over hele bildeflaten, deretter blir de større og ender til slutt i en vannsøyle som er sentrert rundt Tristans solarplexus.
Med vannet strømmene på seg begynner Tristan å bevege armene først, så overkroppen. Det virker som om tyngdekraften tilsynelatende er opphevet og torsoen blir trukket oppover av en usynlig kraft. Tristans kropp mister kontakten med steinhellen å stiger oppover. Armer og ben henger ned mot siden av kroppen, og brystet heves. Vannet blir trukket oppover av samme kraft som trekker Tristans kropp. Kameravinkelen er den samme hele tiden, det beveger seg ikke. Når vi sitter på benken langs veggen i Stavanger kunstmuseum ligger Tristan på steinhellen i vår øyehøyde. Vi må derfor flytte blikket oppover etter hvert som Tristan og vannet stiger. Den vertikale komposisjonen av Tristans oppstigning sammen med vannelementet skaper en balansert rytme på bildeoverflaten. Det finnes ikke mange enkeltdeler eller objekter, det er Tristan, steinhellen han ligger på og vannet. Disse enkeltdelene avgrenses av en tydelig, nesten taktil tekstur. Det som skiller de få delene er først og fremst materialiteten, ikke formen. Kontrasten mellom lys og skygge forsterker det tydelige skillet mellom de forskjellige teksturene i materialiteten. Dråpene har en påfallende visuell tekstur som nesten glitrer. Vannsøylen har samme visuelle tekstur som dråpene, og gjør at man nærmest kan ”kjenne” vannmengdens fysiske styrke på våre egne kropper når den berører Tristans kropp. Den store mengden vann tilslører etter hvert Tristans kropp før han forsvinner helt ut av bildet. Vannet avtar og den tomme steinhellen står igjen.
Både på det synlige plan og det ikke synlige plan er det Tristans oppstigning som er tematisert. I den ytre handlingen stiger Tristan konkret opp, mens den indre handlingen retter seg mot Tristans oppstigning eller transformasjon. Kontrasten mellom Tristans kropp, som virker så lett der den stiger oppover, og den massive vannmengden skaper en spenning mellom de formale elementene og materialiteten. Et tredje plan, og fokuspunkt i Violas verk, er tiden. Det finnes to tidsplan; den tiden det tar å spille av videoen i reell tid, og tiden i selve verket som Viola har redusert ned. Dette skaper en ”slow motion” effekt – alt i videoen skjer langsomt. Effekten gir oss som betraktere et annet tidsperspektiv i forhold til virkeligheten og minner oss på videoens egenskaper i forhold til tid. Effekten av ”slow motion” forsterkes ved at Viola i liten grad bruker andre tekniske virkemidler, det temporale trer tydelig frem, og blir et fokuspunkt. Dette er ikke et formalt eller synlig, men det er visuelt og oppleves med sansene.