Tristanâs Ascension (the Sound of a Mountain Under a Waterfall)
Verket Tristanâs Ascension forteller ikke en historie, det har ikke en klassisk narrativ struktur, men legger vekt pĂ„ stemning og utrykk â det appellerer til sensorisk persepsjon. NĂ„r videoen starter og lyset faller pĂ„ lerretet ser man Tristan liggende pĂ„ en steinhelle rett foran oss, nederst pĂ„ lerretet. Lyssettingen er organisert fra toppen og lyser som en spot ned pĂ„ Tristan og steinhellen. Idet videoen starter er lyset svakt, men blir gradvis sterkere. Dette er den eneste lyskilden, noe som skaper en kontrast til den mĂžrke rommet rundt. Det er et monokromatisk bilde med kjĂžlige grĂ„toner. Tristan er kledd i hvitt og steinhellen er lysgrĂ„. Dette stĂ„r i kontrast til den mĂžrkegrĂ„ bakgrunn og er med pĂ„ Ă„ forsterke kontrasten mellom lys og mĂžrke. Den mĂžrke bakgrunn skaper et udefinerbart rom som bare blir avbrutt av lerretets stĂžrrelse. Lerretet strekker seg vertikalt og er monumentalt i stĂžrrelse og effekt. Det store formatet er av anselig betydning for bildet, da det skaper en sterk dimensjonskontrast mellom Tristan liggende pĂ„ steinhellen og det âuendeligeâ rommet rundt. Kontrasten er ogsĂ„ stor mellom Tristan og de etter hvert enorme vannmengdene i videoen. SmĂ„, sĂ„ vidt synlige, vanndrĂ„per begynner fĂžrst Ă„ dryppe sporadisk oppover over hele bildeflaten, deretter blir de stĂžrre og ender til slutt i en vannsĂžyle som er sentrert rundt Tristans solarplexus.
Med vannet strĂžmmene pĂ„ seg begynner Tristan Ă„ bevege armene fĂžrst, sĂ„ overkroppen. Det virker som om tyngdekraften tilsynelatende er opphevet og torsoen blir trukket oppover av en usynlig kraft. Tristans kropp mister kontakten med steinhellen Ă„ stiger oppover. Armer og ben henger ned mot siden av kroppen, og brystet heves. Vannet blir trukket oppover av samme kraft som trekker Tristans kropp. Kameravinkelen er den samme hele tiden, det beveger seg ikke. NĂ„r vi sitter pĂ„ benken langs veggen i Stavanger kunstmuseum ligger Tristan pĂ„ steinhellen i vĂ„r ĂžyehĂžyde. Vi mĂ„ derfor flytte blikket oppover etter hvert som Tristan og vannet stiger. Den vertikale komposisjonen av Tristans oppstigning sammen med vannelementet skaper en balansert rytme pĂ„ bildeoverflaten. Det finnes ikke mange enkeltdeler eller objekter, det er Tristan, steinhellen han ligger pĂ„ og vannet. Disse enkeltdelene avgrenses av en tydelig, nesten taktil tekstur. Det som skiller de fĂ„ delene er fĂžrst og fremst materialiteten, ikke formen. Kontrasten mellom lys og skygge forsterker det tydelige skillet mellom de forskjellige teksturene i materialiteten. DrĂ„pene har en pĂ„fallende visuell tekstur som nesten glitrer. VannsĂžylen har samme visuelle tekstur som drĂ„pene, og gjĂžr at man nĂŠrmest kan âkjenneâ vannmengdens fysiske styrke pĂ„ vĂ„re egne kropper nĂ„r den berĂžrer Tristans kropp. Den store mengden vann tilslĂžrer etter hvert Tristans kropp fĂžr han forsvinner helt ut av bildet. Vannet avtar og den tomme steinhellen stĂ„r igjen.
BĂ„de pĂ„ det synlige plan og det ikke synlige plan er det Tristans oppstigning som er tematisert. I den ytre handlingen stiger Tristan konkret opp, mens den indre handlingen retter seg mot Tristans oppstigning eller transformasjon. Kontrasten mellom Tristans kropp, som virker sĂ„ lett der den stiger oppover, og den massive vannmengden skaper en spenning mellom de formale elementene og materialiteten. Et tredje plan, og fokuspunkt i Violas verk, er tiden. Det finnes to tidsplan; den tiden det tar Ă„ spille av videoen i reell tid, og tiden i selve verket som Viola har redusert ned. Dette skaper en âslow motionâ effekt â alt i videoen skjer langsomt. Effekten gir oss som betraktere et annet tidsperspektiv i forhold til virkeligheten og minner oss pĂ„ videoens egenskaper i forhold til tid. Effekten av âslow motionâ forsterkes ved at Viola i liten grad bruker andre tekniske virkemidler, det temporale trer tydelig frem, og blir et fokuspunkt. Dette er ikke et formalt eller synlig, men det er visuelt og oppleves med sansene.