Ja, og jeg har kjempet for dem tre ganger. Galleriet hadde en veldig god start, og åpnet med en utstilling av Jan Groth. Den gangen lå det i Sølvbergets fjerde etasje. Arve Opdahl kom til jobben etter flere års ansettelse ved Henie-Onstad kunstsenter og hadde et godt kontaktnett, og det oppsto samarbeid med flere institusjoner og gallerier på veldig kort tid. Vi samarbeidet med de flotteste galleriene i Oslo som Galleri Wang og Galleri Riis og fra resten av Norden: Galleri Nordenhake, Gallery Bohman, Gallery Mikael Andersen i København, og etter hvert flere andre nordiske galleri.
Da galleriet lå i fjerde etasje fikk jeg eksterne midler til å lage en nydelig utstilling med Kimio Tsuchiya, en fantastisk japansk kunstner som for en kort tid var bosatt i London. Vi laget et samarbeidsprosjekt med Hå gamle prestegård, hvor Tsuchiya hadde en installasjon ute, og en stor utstilling her. Det er en av mine personlige høydepunkt fra galleriets historie. Samarbeid har vært livslinjen i galleriet, for det har vært underfinansiert fra dag én. I denne perioden drev vi også med salg av kunst, som igjen bidro til driften.
Sølvberget som helhet ble skapt i en periode da politikerne var bereiste og intellektuelt oppegående, og sammen med andre gode krefter ønsket de å skape et kulturhus med flere profesjonelle kunstuttrykk under et tak. De var inspirert av franske kulturhus som Centre Pompidou, et sted hvor meninger skal møtes for å styrke demokratiet. Dette kunne gjøres best ved å samle de ulike kunstformene på samme sted, hvor de kunne bryne seg på hverandre.
I 1993 ble Kulturhusadministrasjonen og galleriet fusjonert med biblioteket, noe som i mine øyne har vært en tragedie. Siden den gang har det vært for lite midler til kunst og kultur og alt for mye fokus på drift og lovpålagte tilbud i biblioteket. Kunsten har siden vært presset arealmessig og i forhold til økonomi. Etter at det første galleriet ble lagt ned skulle vi heller ikke jobbe med å selge kunst, fordi vi som offentlig galleri ikke skulle gå de private i næringen. Det fikk selvsagt også betydning for hvor mange utstillinger vi kunne produsere og hvor ofte vi kunne bytte utstilling. Siden den tid har vi klart å presentere 4-5 utstillinger i året.
Første trussel om nedleggelse kom med et budsjettkutt i 1996, men mange lokale og nasjonale krefter engasjerte seg for å stoppe nedleggelsen, blant annet gjennom innslag på Dagsrevyen. Så politikerne ble presset til å opprettholde et galleri. Det var da jeg fikk utfordringen om å bygge opp Kulturtorget / Sølvberget galleri i byggets andre etasje, over hele 680 kvadratmeter. Det er samme sted som galleriet befinner seg i dag, pluss hele arealet som i dag er film- og kunstboksamling. Så da handlet mye om å etablere nye, gode samarbeid, blant annet med CCA i Glasgow, The Royal Photographic Society i London, Brandts kunsthall, og Moderna Museet i Stockholm for å nevne noen.
Men når bibliotekarer er kulturhusledere blir det som det blir. De er som regel så involvert i selve biblioteksdriften at de ikke ser verdien av den visuelle kunstens rolle. Billedkunsten står dessverre i en dårligere situasjon nå i kommunene enn den gjorde på 1980-tallet. Det er sørgelig.