🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju: Kenneth Varpe

Billedkunstner Kenneth Varpe er hĂžsten 2016 aktuell med to gruppeutstillinger i henholdsvis London og Oslo. Utstillingen “Artificial Paradise: A Study of Intoxication” pĂ„ Six Second Gallery i London tok for seg ulike undersĂžkelser av beruselsen og dens sterke tilstedevĂŠrelse i kunsthistorien. I Oslo er Varpe del av den stĂžrre gruppeutstillingen "En Kollektiv Psykogeografisk Guide til Oslo" (EKPGO) som er del av Tegnebiennalen 2016. I dette intervjuet snakker Varpe om sin kunstneriske praksis og hvordan verkene han stiller ut forholder seg til de overordnede utstillingstematikkene.

Kenneth Varpe - Uten tittel (skogstjernets erindring om hav) #2 (2016). Vann fra tjern, akvarellmaling, akrylmaling, akvarellpapir 305 x 210mm
Marte Danielsen JĂžlbo

Tidligere i hÞst viste du to malerier pÄ gruppeutstillingen Artificial Paradise i London. Kan du fortelle litt om disse maleriene og hvilke teknikker og tematikker du jobbet med i dem?

Kenneth Varpe

Jepp, det er riktig. De to maleriene er en del av en pÄgÄende serie jeg har jobbet med den siste tiden, der jeg berÞrer begreper som representasjon, mimesis og materialitet, i forholdet mellom to- og tredimensjonalitet.

Jeg har en stund vÊrt opptatt av grisaglio (kanskje mer kjent som grisaille pÄ fransk), en teknikk innenfor maleriet som benytter utelukkende grÄtoner for Ä skape illusjon av form, spesielt i imitasjon av relieff/skulptur. Under et residency i Roma i fjor fikk jeg god anledning til Ä studere eksempler i de tallrike kirkene og palazzoene.

Det som tiltrekker meg ved grisaglioen er hvordan et bestemt medium benyttes til Ä skape illusjon av et annet, altsÄ hvordan maleriet pÄ en mÄte gir seg ut for Ä vÊre skulptur, som sÄ igjen forestiller et motiv. Men der teknikken ofte har vÊrt benyttet til Ä skape illusjoner av detaljerte figurative og ornamenterte motiver, undersÞker jeg i mitt prosjekt hvordan leire, tape og andre materialer som man kanskje vanligvis assosierer med tidlige og eksperimenterende stadier av verkstilblivelsen, som skisse og prosess, blir selve motivene for en serie malerier som pÄ tross av sin flathet forsÞker Ä gi uttrykk for volumÞsitet og materialitet. Jeg maler eksempelvis motivene pÄ én MDF-plate, men forsÞker som regel Ä etablere en illusjon om flere plater, kun ved Ä legge inn skygge og antydning av hÞylys, slik at ogsÄ (bak)grunnen og underlaget aktiveres og blendes sammen med motivet.

Uten tittel (A4 på A3-serie) #3 (2016). Akrylmaling og blyant på mdf, 297mm x 420mm
Uten tittel (A4 på A3-serie) #2 (2015). Akrylmaling og blyant på mdf, 297mm x 420mm
Uten tittel (A4 på A3-serie) #1 (2015). Akrylmaling og blyant på mdf, 297mm x 420mm
1 / 3
KV

Maleriene fungerer ogsÄ pÄ en mÄte som fryste Þyeblikk som dokumenterer ulike stadier i en koreografisk prosess og lek med disse materialene, og hvordan de fordeles og flyttes rundt pÄ en flate - MDF-platen. Leiren later for eksempel til Ä ha etterlatt smÄ flekker av materie der den har vÊrt plassert tidligere, og bÊrer ogsÄ spor av min interaksjon ved at den er merket av hvordan den har blitt formet, presset og skÄret.

Og nÄr jeg i maleriet stryker maling over en plate ved hjelp av penselen for Ä fÄ det til Ä se ut somrester av leire som har blitt liggende igjen, sÄ lager jeg bÄde en illusjon eller etterligning/avbildning samtidig som jeg jo faktisk ogsÄ imiterer den fysiske handlingen, ved at malingen ogsÄ er en materiell substans som distribueres pÄ flaten.

Det er noe i den sammensmeltningen, eller implosjonen, mellom det forestilte og det faktiske som trigger meg. Og den interessen jeg finner i Ă„ la et medium eller materiale anvendes i representasjonen av et annet skyldes vel kanskje at jeg i dette ser en poetisk gjenklang av det Ă„ gi seg ut for noe annet enn man er.

NÄ, for Ä komme litt tilbake til spÞrsmÄlet - til utstillingen A Study of Intoxication fortsatte jeg serien, men satte i spill to spesifikke objekter utover MDF, leire og tape, nemlig en liten kvist og en stein, som fremstÄr delvis forgylte. Utstillingen som helhet tok utgangspunkt i aspekter ved intoxication, overskridelse av det rasjonelle sinnet gjennom grader av beruselse. Kvisten og steinen i mine malerier, som ogsÄ befinner seg i en grad av materiell overskridelse (kanskje til og med transmutasjon), hinter til en myte rundt galskapens og ekstasens gud Dionysos - der han i takknemlighet overfor Midas, som visstnok hadde funnet og tatt vare pÄ DionysosŽ svigerfar etter en real fyllekule, tilbyr Ä oppfylle et Þnske for ham. Midas Þnsker da at alt han rÞrer ved skal bli til gull, og det fÞrste han starter med er da en kvist og en stein.

Kenneth Varpe - Uten tittel (A4 på A3-serie) #5 (2016). Akrylmaling og blyant på mdf, 297mm x 420mm
MDJ

Jeg liker veldig godt hvordan du blander det tradisjonelt hÞyverdige med det hverdagslige - bÄde nÄr det kommer til valg av motiv, materialer og teknikk. For eksempel er maleriene i en tidligere grisaglio-serie malt med olje pÄ MDF, og som du beskriver overfor er de avbildede objektene ofte forbundet til skissestadier i en kunstnerisk arbeidsprosess. Det skjer en sammensmeltning som du sier, men det oppstÄr ogsÄ en spenning mellom de ulike lagene som vekker en nysgjerrighet og undring i meg som betrakter. Disse maleriene kan ved fÞrste Þyekast fremstÄ ganske nÞkterne, men gÄr man tettere pÄ ser man at de dirrer av energi.

Tidligere har du gjort en omvendt manĂžver med tanke pĂ„ forflytningen mellom materialer og teknikker. Hvor olje- og akrylmaleriene i grisaglio-seriene sĂžker Ă„ bruke maleriet til Ă„ illudere leire, papp og tre, har du i serien Dilutions Delusions malt med selve leiren og skapt abstrakte bilder som tenderer mot landskapsmaleri. Hva er det du undersĂžker i denne ”nedbrytningen” og overgangene mellom materialer, kategorier og uttrykk?

KV

Hmmm. Godt spÞrsmÄl.

Jeg tror kanskje ikke at det nÞdvendigvis er et bevisst Þnske om Ä bryte ned disse overgangene, men mer en interesse i relasjonen mellom avbildningen og det avbildede. I verket du referer til er vann og en hÄndfull marin leire brukt til Ä lage 240 akvarellmalerier, som hver utgjÞr et stillbilde i en kort animert sekvens. Satt sammen i loop danner de 240 maleriene en pulserende forestilling av et lite skjÊr som dukker opp fra og viskes ut igjen av bÞlgeskum - en evig repetisjon av tilsynekomst og forsvinnen. SÄ leire og vann er anvendt til Ä lage en avbildning av berg, stein og hav.

Jeg liker godt nÄr det flyter litt mellom disse materialene, kategoriene og uttrykkene, og nÄr de bytter litt plass. NÄr leiren blir brukt som materiale til Ä lage et maleri, sÄ bruker jeg som du sier senere maling til Ä lage en avbildning av leire. Utover dette sÄ springer det nok kanskje ogsÄ ut fra en slags personlig erfaring med et behov for ekvilibrium, en slags balansering eller utligning. Da jeg var yngre holdt jeg for eksempel pÄ med baklengs-snakking inni hodet mitt. NÄr setningene jeg overhÞrte i bussen pÄ vei til skolen, eller skilt jeg leste i forbifarten ble reversert, sÄ ble de liksom pulverisert og jeg kunne gi slipp pÄ dem. Det handlet/handler om Ä skape en balanse eller likevekt. Jeg gjorde noe av det samme med bevegelser i rom, hvor jeg ofte prÞvde Ä gÄ de samme veiene tilbake, enten rundt bord og stoler, eller rundt hus og kvartaler - for liksom Ä samle opp igjen den usynlige trÄden jeg hadde etterlatt meg. Med tiden rasjonaliserte jeg bort nÞdvendigheten av Ä opprettholde disse Þvelsene, men etterhvert som jeg har Äpnet opp for en mer Äpen og kanskje intuitiv tilgang til min egen praksis, og til hva som kan falle innenfor og utenfor denne, sÄ virker det som om disse behovene finner nye utlÞp, og manifesterer seg pÄ mer subtile vis i mine prosjekter. Og det har jeg det veldig fint med.

Kenneth Varpe - Dilutions, delusions, (2012). Marin leire på akvarellpapir 305mm x 210mm. Installasjonsbilde animasjon. InnkjĂžpt av Stavanger Kunstmuseum.
Kenneth Varpe - Dilutions, delusions, (2012). Marin leire på akvarellpapir 305mm x 210mm. Installasjonsbilde av animasjon, leire og papir. InnkjĂžpt av Stavanger Kunstmuseum.
Kenneth Varpe - Dilutions, delusions, (2012). Marin leire på akvarellpapir 305mm x 210mm. Installasjonsbilde - 240 malerier montert på vegg. InnkjĂžpt av Stavanger Kunstmuseum.
1 / 3
MDJ

Du jobber ogsÄ med animasjon i verket du viser pÄ Tegnebiennalen i Oslo i hÞst. Her viser du en ett-sekunds animasjon laget ut fra 24 akvareller. Kan du fortelle om dette arbeidet? Hva er det den ultra-korte animasjonen kan / hva innebÊrer det at det bare er ett sekund som vises?

KV

Verket jeg viser deler av under En Kollektiv Psykogeografisk Guide til Oslo heter Skogstjernets erindring om hav. Det bestÄr av 24 akvareller/tegninger som er basert pÄ frames fra et sekunds videoopptak av solen som reflekteres i vannoverflaten i Oslofjorden, men vannet jeg har benyttet til Ä male dem med er hentet i et tjern i Østmarka. Akvarellene danner, som i Dilutions Delusions, en kort animert snutt, men denne vises ikke direkte i selve utstillingen.

Jeg Ăžnsket pĂ„ en mĂ„te Ă„ utvide derivĂ©-begrepet som utstillingskonseptet springer ut i fra, til Ă„ omfatte en stĂžrre vandring, en reise utover den urbane som begrepet vanligvis befatter seg med. SĂ„ jeg innstilte vannet som “den reisende“. Det faktiske tjernvannet brukes til Ă„ skape en abstrahert rendering/forestilling om fjordvannet - som en flyktig impresjonistisk drĂžm, flashback eller glimt av et kollektivt minne om dets fortid eller fremtid i den store syklusen.

Som jeg nevnte vises ikke animasjonen direkte i utstillingen, men det hintes til tidsaspektet i verket gjennom installasjonen. Tegningene er lagt i to bunker, og en gang i timen vil utstillingsvakten bla eller flytte en tegning fra den ene bunken til den andre, og pĂ„ den mĂ„ten nĂŠrmest performe en ultralangsom utgave av animasjonen. I tillegg kan faktisk animasjonen ogsĂ„ oppleves i sin ordinĂŠre hastighet, ved at den ligger i loop pĂ„ en server som publikum ved Ă„ skanne en qr-kode kan “tap into” og fĂ„ tilgang til og oppleve via sin egen mobiltelefon. Jeg liker tanken pĂ„ at tjernvannets erindring pĂ„ denne mĂ„ten kan vandre videre i hendene eller lommene pĂ„ de som kommer innom utstillingen.

Kenneth Varpe (f. 1978, Klepp) har en MA i Fine Art fra Chelsea College of Art & Design, The London Institute, og er for tiden basert i KĂžbenhavn.

Varpes arbeid balanserer vanligvis mellom poesi og inderlighet pÄ den ene siden, og ironi og selvrefleksivitet pÄ den andre - som en informert naivitet. . Gjennom tegning, maleri, objekt og video forsÞker han Ä utforske personlige historier og kompleksiteter rundt representasjon.

Ved siden av sin praksis som billedkunstner har Varpe ogsÄ kuratert utstillinger, initiert og drevet 21m Visningsrom i Stavanger, og jobber ofte kollektivt i crossover mot scenekunst. Varpe sitter i styrene ved Kunsthall Stavanger og Unge Kunstneres Samfund.