Maleriene fungerer ogsÄ pÄ en mÄte som fryste Þyeblikk som dokumenterer ulike stadier i en koreografisk prosess og lek med disse materialene, og hvordan de fordeles og flyttes rundt pÄ en flate - MDF-platen. Leiren later for eksempel til Ä ha etterlatt smÄ flekker av materie der den har vÊrt plassert tidligere, og bÊrer ogsÄ spor av min interaksjon ved at den er merket av hvordan den har blitt formet, presset og skÄret.
Og nÄr jeg i maleriet stryker maling over en plate ved hjelp av penselen for Ä fÄ det til Ä se ut somrester av leire som har blitt liggende igjen, sÄ lager jeg bÄde en illusjon eller etterligning/avbildning samtidig som jeg jo faktisk ogsÄ imiterer den fysiske handlingen, ved at malingen ogsÄ er en materiell substans som distribueres pÄ flaten.
Det er noe i den sammensmeltningen, eller implosjonen, mellom det forestilte og det faktiske som trigger meg. Og den interessen jeg finner i Ă„ la et medium eller materiale anvendes i representasjonen av et annet skyldes vel kanskje at jeg i dette ser en poetisk gjenklang av det Ă„ gi seg ut for noe annet enn man er.
NÄ, for Ä komme litt tilbake til spÞrsmÄlet - til utstillingen A Study of Intoxication fortsatte jeg serien, men satte i spill to spesifikke objekter utover MDF, leire og tape, nemlig en liten kvist og en stein, som fremstÄr delvis forgylte. Utstillingen som helhet tok utgangspunkt i aspekter ved intoxication, overskridelse av det rasjonelle sinnet gjennom grader av beruselse. Kvisten og steinen i mine malerier, som ogsÄ befinner seg i en grad av materiell overskridelse (kanskje til og med transmutasjon), hinter til en myte rundt galskapens og ekstasens gud Dionysos - der han i takknemlighet overfor Midas, som visstnok hadde funnet og tatt vare pÄ DionysosŽ svigerfar etter en real fyllekule, tilbyr Ä oppfylle et Þnske for ham. Midas Þnsker da at alt han rÞrer ved skal bli til gull, og det fÞrste han starter med er da en kvist og en stein.