🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju: Rolf NorÄs

Kultursjef i Stavanger kommune Rolf NorÄs gÄr av med pensjon i midten av juli 2017. I den anledning har CAS bedt NorÄs se tilbake pÄ kunstscenens utvikling og utfordringer gjennom de 20 Ärene han har sittet i stillingen. Økonomi, forhold mellom kunst- og nÊringsliv, Stavanger 2008 og internasjonalt nettverksarbeid, samt hans ideelle syn pÄ forholdet mellom kulturavdelingen og byens kunstnere og kulturaktÞrer er noe av det vi snakker om i dette intervjuet. Vi i CAS Þnsker Ä takke Rolf NorÄs for hans mangeÄrige innsats for kulturlivet i Stavanger, og ser ogsÄ frem til Ä bli bedre kjent med pÄtroppende kultursjef Arnfinn Bjerkestrand over sommeren.

Avtroppende kultursjef i Stavanger kommune, Rolf NorÄs. Foto: Stavanger kommune / Øyvind Berekvam.
Marte Danielsen JĂžlbo

Du gÄr nÄ av som kultursjef i Stavanger etter 20 Är i jobben. Hva slags kulturfelt var det du kom inn i for 20 Är siden? Hva vil du si har vÊrt de stÞrste forandringene pÄ feltet gjennom disse Ärene?

Rolf NorÄs

De fleste vil nok ha problemer i dag med Ä forestille seg hvordan kulturtilbudene var i Stavanger for 20 Är siden. Vi hadde ennÄ ikke arrangert Tall Ships (eller Cutty Sark som det het den gang), som var fÞrste gang vi opplevde at hele VÄgen kunne inngÄ i stÞrre byfester. Tou gamle bryggeri stod og forfalt i Østre bydel, og svÊrt fÄ kjente til Antony Gormley. Kuppelhallen var Stavangers konserthus, og universitetet var en distriktshÞgskole. Ingen hadde kommet pÄ at Stavanger noen Är senere kunne bli europeisk kulturhovedstad. Byen hadde ikke noe oljemuseum, og vi ble i 1997 besÞkt av 37 cruisebÄter med til sammen 25.000 turister. Tilsvarende tall i Är blir 183 anlÞp, og ca. 340.000 gjester fra om lag 140 nasjoner. Gladmat, Numusic, Nuart, Pasjonspillet, Filmkraft, STAR, Fargegata, Stavanger Forum, KÄkÄ, Mongoland, Metropolis, Stavangeren, Skur 2, Spor 5 ... var bare noen av tilbudene som vi i dag tar for gitt, men som den gang ennÄ ikke var funnet opp. Stavangers byhistorie var ikke skrevet. Det stÞrste lÞftet for kulturbyen Stavanger i disse Ärene fikk vi i 2012 med realiseringen av den sÄkalte Bjergsted-visjonen, med Äpningen av det nye konserthuset som selve rosinen i pÞlsa. Stavanger fikk plutselig 3500 nye kulturseter. Publikumsoppslutningen, bÄde i konserthuset og ved andre scener i byen, fremstÄr i dag i sterk kontrast til hva tidligere kulturjournalist i Stavanger Aftenblad, nÄ avdÞde Kjetil Wold, skrev i 2008: "Det evige problem i konservative Stavanger har vÊrt Ä lokke publikum pÄ konserter med nye og spennende band og artister. Det finnes en liten klikk pÄ et par hundre som sÞker det alternative. Men det er umulig Ä basere konsertdriften pÄ en sÄ liten menighet." De stÞrste forandringene har med andre ord bestÄtt i at bredden, mengden, kvaliteten og uttrykkene i kulturtilbudene har blitt kraftig utvidet, noe som bÄde har hatt betydning for at langt flere kunstnere innen ulike sjangre bor og jobber i byen vÄr, samtidig som folks selvforstÄelse og forventninger til kulturtilbudene, til samtalene og debattene omkring disse, er pÄ et annet og hÞyere nivÄ enn tidligere. Folk er blitt mer Äpne for nye uttrykk, noe som bekreftes bÄde i undersÞkelser og ved publikumstall.

MDJ

Hva mener du har vÊrt den viktigste utviklingen pÄ billedkunstfeltet? Kan du nevne noen prosjekter innenfor billedkunstfeltet som har hatt stor betydning for Stavanger som by?

RN

Den viktigste utviklingen pÄ billedkunstfeltet vil jeg knytte til at vÄre viktigste kunstinstitusjoner og gallerier har ledere som bÄde evner Ä lÞfte nivÄet og kvaliteten pÄ den kunsten som presenteres, og som supplerer hverandres uttrykk. Det er mer interessant Ä oppsÞke kunstinstitusjonene og galleriene i dag, enn for et par tiÄr siden. Rogaland kunstsenter, Kunsthall Stavanger og Stavanger kunstmuseum har de siste Ärene fÄtt en ny generasjon ledere som har bred kunstnerisk kompetanse, gode nettverk, stor entusiasme og ser verdien av dialog og samarbeid til beste for Stavangerregionen. Det lover godt for utviklingen av det visuelle kunstuttrykket.

Hvis jeg skal nevne to prosjekter som har hatt betydning for Stavanger, sÄ vil jeg trekke frem at vi har fÄtt en klar forbedring i ateliersituasjonen for kunstnere, ikke minst gjennom etablering av et godt kunstnerfellesskap med til sammen 31 gode og lyse atelierer pÄ Tou Scene. I tillegg etablerer Grafisk Verksted seg i disse dager samme sted, med en kraftig oppjustering av lokaler og utstyr. Gode produksjonsrammer er en viktig og nÞdvendig forutsetning for Ä skape god kunst.

MDJ

Med jevne mellomrom flammer det opp debatter og konflikter i kunstmiljÞet basert bÄde i verdier og Þkonomiske prioriteringer. Poenget med dette spÞrsmÄlet er ikke Ä rippe opp i gamle sÄr, men heller Ä hÞre om du har sett noe konstruktivt komme ut av disse konfliktene? Har du noen eksempler pÄ en konflikt som har fÞrt til en positiv utvikling?

RN

FÞrst litt om Þkonomi. Stavanger kommune er blant norske byer som tildeler flest oppdrag og de stÞrste summene til kunstprosjekter i kommunale bygg og uteanlegg. Dette gir viktige oppdrag og kjÊrkomne bidrag til mange lokale kunstnere. Disse bidragene er basert pÄ et politisk vedtak, som innebÊrer at Stavanger kommune avsetter en prosentandel av bygge- eller anleggskostnader til kunstnerisk utsmykking.

Det siste halvÄret har det vÊrt en debatt om gatekunstens plass, rolle og viktighet i billedkunsten. SpÞrsmÄlet om Þkonomiske prioriteringer har ogsÄ blitt koplet til denne debatten. Da kan det vÊre greit Ä vite at Nuart og billedkunstnerne ikke konkurrerer om de samme pengene. Kunstprosjektene til bygg og anlegg finansieres over byggeregnskaper, mens Nuart har fÄtt sine tildelinger fra festivalpotten, og altsÄ konkurrert med andre festivaler. Nuart har, i alle fall hittil, ikke fÄtt oppdrag til slike kunstprosjekter, og jeg kjenner heller ikke til at billedkunstnere har sÞkt om festivalstÞtte.

Sammen med ovennevnte konflikt om gatekunstens betydning, er det salget av Hepworth-skulpturen «Figure for Landscape» som har hatt det hÞyeste stÞynivÄet nÄr det gjelder konflikter i kunstmiljÞet. Jeg kan ikke se at det har kommet veldig mye positivt ut av noen av de to konfliktene. Det mÄtte i sÄ fall vÊre at kunst ble diskutert, ikke minst pÄ KÄkÄ, med til dels spennende og utfordrende debatter om hva vi vil med vÄre offentlige byrom, hvor bÄde stemmer og motstemmer fikk slippe til. Dette er viktig fordi god kunst handler om relevans, aktualitet og utfordring. Kunst og kultur er ikke bare limet, det som holder oss sammen og gir oss identitet, det er ogsÄ det som skiller oss fra hverandre.

SÄ fÄr vi heller tÄle at slike debatter ogsÄ innebÊrer en del skyttergravretorikk og drittslenging i kommentarfeltene pÄ sosiale medier.







"Kunst som ikke genererer kapital, men som utfordrer samfunnet og samtiden, kan vĂŠre viktigere i en samfunnsmessig kontekst enn kommersiell omsettbar kunst."



















MDJ

I Stavanger stÄr oljevirksomhet og nÊringsliv sterkt. Hva er ditt syn pÄ hvordan oljen og den enorme velstandsÞkningen i Stavanger-regionen har pÄvirket kulturfeltet? Hva er de positive og negative sidene ved forbindelsene mellom kultur og nÊring?

RN

Det vil vÊre bÄde naivt og uttrykk for manglende realitetsorientering Ä hevde noe annet enn at oljevirksomheten har hatt stor betydning for vÄr velstandsÞkning, og derigjennom pÄvirket kulturfeltet. Billedkunstfeltet er kanskje ikke det kulturfeltet som har blitt mest pÄvirket av denne situasjonen, og dermed er kanskje fallhÞyden mindre nÄr vi nÄ opplever nedturen for nÊringen. Maijazz fikk f.eks. redusert sine sponsorinntekter med 1,2 millioner kroner ved Ärets festival, sammenlignet med for ett Är siden.

SÄ i stedet for Ä hevde at det skjer en utidig sammenblanding av offentlig og privat kapital, hvor det private bidraget lett kommer i miskreditt, bÞr vi kanskje glede oss over den kvaliteten vi har fÄtt, som vi ellers ville ha gÄtt glipp av. Mange lokale aktÞrer, arrangÞrer, institusjoner, festivaler etc. har fÄtt et lÞft som de eller ikke ville ha fÄtt.

Samtidig skal vi selvsagt vÊre klar over at dette er sÄrbare og uforutsigbare inntekter, som flere kulturaktÞrer nÄ smertelig erfarer. NÄr nÊringslivet opplever nedgangstider, gÄr dette lett utover sponsorbudsjettene, som langt pÄ vei tÞrker opp. Økonomiske bidrag fra private eller nÊringslivet mÄ supplere offentlige bevilgninger, ikke erstatte dem.

For selvsagt gir ikke markedet alene grunnlag for et variert og rikt kulturliv. Det forutsetter og nÞdvendiggjÞr offentlig stÞtte. Kulturpolitikk som kun baserer seg pÄ markedsÞkonomiske prinsipper, kan komme til Ä undergrave det kunstneriske og kulturelle mangfoldet. Kunst som ikke genererer kapital, men som utfordrer samfunnet og samtiden, kan vÊre viktigere i en samfunnsmessig kontekst enn kommersiell omsettbar kunst.

Kunstverk er bÄde Ändsverk med kunstnerisk verdi og varer med Þkonomisk verdi. Det er viktig Ä vÊre bevisst pÄ forskjellen.

MDJ

Disse forbindelsene ble sterkt italesatt opp mot Stavangers status som europeisk kulturhovedstad i 2008. Stavanger skulle gÄ fra Ä vÊre oljehovedstad til kulturhovedstad. Du spilte en viktig rolle bÄde i Ä skaffe Stavanger denne statusen og for selve programmet i kulturhovedstadsÄret. Hva er de viktigste lÊrdommene fra dette prosjektet? Hvilke synergieffekter ser du i Stavanger i dag nesten ti Är senere?

RN

NÄr det gjelder forholdet mellom Stavanger2008 og forbindelsene til kommersielle inntekter, er det viktig Ä huske pÄ at kulturhovedstaden skilte seg fundamentalt fra ordinÊr offentlig virksomhet, ved at en tredjedel av budsjettet skulle finansieres gjennom private midler, i hovedsak i form av sponsormidler. Staten hadde stilt en garanti pÄ inntil 100 millioner kroner, men det forutsatte at vi hentet inn et tilsvarende belÞp som private midler.

Dette ga selvsagt fÞringer for hele organisasjonen, enten nÄr programmet skulle utvikles, det skulle budsjetteres med midler til kommunikasjon og marked, eller administrasjonen skulle bygges og drives. Det eneste som vi i denne sammenhengen var klare pÄ, og som ble respektert, var at sponsorer og andre frivillige bidragsytere, ikke skulle kunne pÄvirke det kunstneriske programmet.

Det er mange lÊrdommer Ä trekke fra Äret som kulturhovedstad. Den viktigste er kanskje betydningen av Ä involvere alt fra kunstnere og andre kulturaktÞrer i prosesser med Ä utvikle kulturtilbud. Kompetansen sitter «der ute», og det er denne kompetansen, disse utrykkene, denne formidlingen, som mÄ vÊre den viktigste premissleverandÞr for et kommunalt kulturkontor nÄr politikkomrÄdet skal utformes, nÄr prioriteringer skal gjÞres.

Hvis et kulturhovedstadsÄr ikke er viktig for de kunstnerne som bor der. Hvis de opplever at det som er viktig og det som fÄr bÄde ressurser og oppmerksomhet, er det som bringes til regionen fra andre steder i verden, har man et dÄrlig utgangspunkt for dialog og en videre utvikling av kulturbyen etter at kulturÄret er ferdig. IRIS sine undersÞkelser omkring effektene og betydningen av Stavanger2008, forteller at pÄ dette omrÄdet kunne Stavanger2008 ha lykkes bedre enn de gjorde.

En annen lÊrdom som var viktig, var en erkjennelse av hvilke muligheter som ligger i Ä tenke utradisjonelt nÄr det gjelder arenabruk. MÞtene mellom kultur og natur ble langt pÄ veg toneangivende for programarbeidet, og kunst og kultur ble tatt i bruk pÄ utearenaer som aldri tidligere var tatt i bruk til kulturformÄl. Ingen hadde fÞr 2008 tenkt pÄ at det gikk an Ä danse fra klippene i Gloppedalsura eller drive akrobatikk og samtidsdans langt oppi fjellheimen i Sauda fra en scene som var bygget av is. Eller hvem hadde sett for seg at symfoniorkesteret skulle opptre i votter og luer og akkompagnere dramatikk pÄ selve byterminalen i Stavanger, mens tog, busser og biler opprettholdt sin trafikk?

NÄr det gjelder hvilke synergier som jeg ser i dag, nesten ti Är senere, sÄ er det interessant at jeg i disse dager skriver en sak til vÄre politikere om en markering av 10 Ärs-jubileet i 2018. Det er i den sammenheng svÊrt gledelig, men samtidig underkommunisert, at mange prosjekter som ble etablert i kulturhovedstadsÄret fortsatt eksisterer. Dette er ogsÄ uttrykk for at 2008 lÞftet kulturen til et nytt nivÄ, hvor kultur bevisst ble tatt i bruk som katalysator til Ä Þke innbyggernes engasjement, deltakelse og livskvalitet.

Det er definert mer enn 20 prosjekter som ble initiert, lansert og helt eller delvis finansiert av Stavanger2008, og som fortsatt eksisterer i en eller annen form. I saken drĂžfter jeg hva som kjennetegnet disse prosjektene, hvilken betydning Stavanger2008 hadde for prosjektene, og hva har prosjektene hatt for betydning?

Men synergier har ogsÄ en immateriell, eller mental dimensjon, som handler om hvilken betydning et slikt kulturÄr har for folk som bor her. FÄr de nye krav eller forventninger til kulturtilbudene? Blir de mer opptatt av sin identitet og sine rÞtter, og derigjennom sin fremtid? Og det handler om nettverk, etablering av ensembler, kulturelle nÊringsklynger, frivillighetskorps, kunstnerdrevne produksjonsenheter, opplÊringsprogrammer osv.

MDJ

Etter 2008 har du jobbet mye opp mot internasjonale nettverk i Europa. Kan du fortelle litt om hvordan dette har betydning for Stavangers kulturliv? Vil dette kontaktnettet skape muligheter som den neste kultursjefen kan jobbe videre med?

RN

La meg fÞrst fÄ si at jeg oppfatter internasjonalt kulturarbeid som svÊrt viktig. Vi er en ung og liten kulturnasjon, livet rundt oss blir stadig mer globalisert, internasjonale uttrykk og trender fanges opp og pÄvirker oss. Motsatt vei er det viktig at vÄre kunstnere kommer ut og mÞter internasjonale aktÞrer, fÄr inspirasjon, kunnskap og kompetanse, som forhÄpentlig bringes tilbake til vÄr region og vÄre kunstmiljÞer. Det var flere som stusset da jeg oppga nettopp denne begrunnelse for at vi inngikk leieavtale med en kunstnerbolig i Berlin for lokale kunstnere. Det Ä sende dem til Berlin for Ä beholde dem i Stavanger, ble av noen oppfattet som paradoksalt. For meg var det Äpenbart. Det lokale er kilden, men vi mÄ forstÄ at vi er en del av en stÞrre nasjonal, europeisk og global kulturell historie.

I 2006 var jeg en av stifterne av The ECoC Family (European Capitals of Culture Family). Dette nettverket bestÄr av alle europeiske kulturhovedsteder etter 2008. Hvert Är, nÄr EU utpeker to nye kulturhovedsteder, inviteres disse inn i nettverket, som mÞtes to ganger hvert Är. Det er ikke bare omfanget av byer som deltar i nettverket som har vokst. Det samme gjelder for statusen til nettverket. I dag deltar ledelsen i EU-Kommisjonens kulturavdeling pÄ alle mÞtene vÄre, og vi er offisiell samtalepartner ved endringer i regelverk og andre bestemmelser som angÄr kulturhovedstedene. Vi var f.eks. en tung premissleverandÞr for de nye bestemmelsene, som gjelder for kulturhovedsteder frem til 2033.

Dette betyr samtidig at vi sitter nÊr smÞrfatet til EUs kulturpolitikk og pengebinge, og det er dokumentasjon pÄ at kulturhovedsteder tar ut mer EU-midler enn andre byer fra EUs kulturprogrammer. Det at vi har hatt denne status, betyr med andre ord at viktige europeiske kulturmiljÞer kjenner til Stavanger.

Helt konkret sÄ hender det relativt ofte at Stavanger tilbys deltakelse i «Artist in Residence-programmer» i ulike europeiske kulturbyer. Dette er et omrÄde som helt klart har et mye stÞrre potensiale enn hva som har vÊrt benyttet hittil, og jeg hÄper at den neste kultursjefen vil kople Stavanger tettere pÄ disse programmene. Alle andre byene rapporterer om at dette er svÊrt populÊrt tiltak blant deres kunstnere.

MDJ

Arbeidet med en ny omfattende kulturplan er godt i gang da den nÄvÊrende kulturplanen gÄr ut i Är. Den neste skal sette de kulturpolitiske prioriteringene frem mot Stavangers byjubileum i 2025. Hva har vÊrt viktig for deg Ä fÄ med i denne planen? Hvorfor?

RN

Jeg hadde lenge sett for meg at det siste som jeg skulle foreta meg som kultursjef, var Ä sluttfÞre vÄr nye kulturplan. Prosessen med planen ble imidlertid utsatt, og til slutt innsÄ jeg at planen ikke vil bli endelig behandlet fÞr vÄren 2018, og sÄ lenge har ikke jeg hatt Þnske om Ä sitte i stillingen som kultursjef.

Jeg har hatt og har flere tanker om hva som bÞr med, og hva som bÞr vÊre viktig, i den nye kulturplanen. Men nÄr vi nÄ har fÄtt en ny kultursjef, finner jeg det riktig at han fÄr sette sitt preg pÄ dette arbeidet, velge hva som er viktig Ä prioritere etc., sammen med de som han velger Ä involvere i prosessen. Vi har allerede etablert bÄde politisk og administrativ ledelse av dette arbeidet, sÄ mange premisser begynner allerede Ä falle pÄ plass, ikke minst gjennom de innspillsmÞtene som vi har arrangert i vÄre kulturdialoger.

MDJ

Arnfinn Bjerkestrand tar over som ny kultursjef i august. Hva mener du er viktig at kulturavdelingen ivaretar? Har du noen rÄd du vil gi videre om forholdet mellom kulturavdelingen og Stavangers kunstnere og kulturaktÞrer?

RN

Jeg vil generelt vÊre varsom med Ä gi rÄd. Kulturpolitikken og dialogen med kunstnere og andre kulturaktÞrer bÞr nÄ formes av andre. Men pÄ et generelt grunnlag vil jeg si at de viktigste kriteriene for Ä stÞtte kulturtiltak, bÞr handle om mangfold, tilgjengelighet, bredde, relevans og kvalitet.

Vi Þnsker at Stavanger skal vÊre en attraktiv kunst- og kulturby. Et sted hvor kunstnere Þnsker Ä bo og arbeide, og hvor publikum finner gode, nyskapende, tankevekkende og utfordrende kulturtilbud. Da er det en forutsetning at byen tilrettelegger for bÄde produksjon og formidling pÄ en god mÄte.

Kulturavdelingen mÄ vÊre bevisst pÄ at det er den som er til for kulturaktÞrene, ikke omvendt. Det er kunstnere og kulturaktÞrer som pÄ hver sin mÄte bidrar til at byen vÄr er en bedre kulturby enn den ellers ville ha vÊrt.

Derfor mĂ„ du som kulturbyrĂ„krat oppsĂžke kulturtilbudene. For Ă„ fĂžlge med pĂ„ trender og hva som rĂžrer seg pĂ„ feltet, mĂ„ kunsten og kulturen oppleves. Det er begrenset hva man kan lese seg til pĂ„ kulturomrĂ„det. ”Ingen stor poesi uten store lyttere”, sa Walt Whitman. Å vĂŠre fysisk til stede der kunst og kultur skapes, er den viktigste forutsetning for Ă„ Ă„pne kunsten. Hvorvidt vi kommer ut av salene eller hallene eller galleriene eller kinosalene med en opplevelse som fĂ„r oss til Ă„ se virkeligheten pĂ„ en ny mĂ„te.

Selv om det ligger i sakens natur, at kulturavdelingen mÄ drive en balansekunst i en politisk-administrativ struktur, hÄper jeg pÄ en kulturavdeling med en tenke- og handlemÄte, en kultur, som er kunstnernÊr, tydelig, involverende, prosessrettet, og gjerne motstrÞms.