Når det gjelder forholdet mellom Stavanger2008 og forbindelsene til kommersielle inntekter, er det viktig å huske på at kulturhovedstaden skilte seg fundamentalt fra ordinær offentlig virksomhet, ved at en tredjedel av budsjettet skulle finansieres gjennom private midler, i hovedsak i form av sponsormidler. Staten hadde stilt en garanti på inntil 100 millioner kroner, men det forutsatte at vi hentet inn et tilsvarende beløp som private midler.
Dette ga selvsagt føringer for hele organisasjonen, enten når programmet skulle utvikles, det skulle budsjetteres med midler til kommunikasjon og marked, eller administrasjonen skulle bygges og drives. Det eneste som vi i denne sammenhengen var klare på, og som ble respektert, var at sponsorer og andre frivillige bidragsytere, ikke skulle kunne påvirke det kunstneriske programmet.
Det er mange lærdommer å trekke fra året som kulturhovedstad. Den viktigste er kanskje betydningen av å involvere alt fra kunstnere og andre kulturaktører i prosesser med å utvikle kulturtilbud. Kompetansen sitter «der ute», og det er denne kompetansen, disse utrykkene, denne formidlingen, som må være den viktigste premissleverandør for et kommunalt kulturkontor når politikkområdet skal utformes, når prioriteringer skal gjøres.
Hvis et kulturhovedstadsår ikke er viktig for de kunstnerne som bor der. Hvis de opplever at det som er viktig og det som får både ressurser og oppmerksomhet, er det som bringes til regionen fra andre steder i verden, har man et dårlig utgangspunkt for dialog og en videre utvikling av kulturbyen etter at kulturåret er ferdig. IRIS sine undersøkelser omkring effektene og betydningen av Stavanger2008, forteller at på dette området kunne Stavanger2008 ha lykkes bedre enn de gjorde.
En annen lærdom som var viktig, var en erkjennelse av hvilke muligheter som ligger i å tenke utradisjonelt når det gjelder arenabruk. Møtene mellom kultur og natur ble langt på veg toneangivende for programarbeidet, og kunst og kultur ble tatt i bruk på utearenaer som aldri tidligere var tatt i bruk til kulturformål. Ingen hadde før 2008 tenkt på at det gikk an å danse fra klippene i Gloppedalsura eller drive akrobatikk og samtidsdans langt oppi fjellheimen i Sauda fra en scene som var bygget av is. Eller hvem hadde sett for seg at symfoniorkesteret skulle opptre i votter og luer og akkompagnere dramatikk på selve byterminalen i Stavanger, mens tog, busser og biler opprettholdt sin trafikk?
Når det gjelder hvilke synergier som jeg ser i dag, nesten ti år senere, så er det interessant at jeg i disse dager skriver en sak til våre politikere om en markering av 10 års-jubileet i 2018. Det er i den sammenheng svært gledelig, men samtidig underkommunisert, at mange prosjekter som ble etablert i kulturhovedstadsåret fortsatt eksisterer. Dette er også uttrykk for at 2008 løftet kulturen til et nytt nivå, hvor kultur bevisst ble tatt i bruk som katalysator til å øke innbyggernes engasjement, deltakelse og livskvalitet.
Det er definert mer enn 20 prosjekter som ble initiert, lansert og helt eller delvis finansiert av Stavanger2008, og som fortsatt eksisterer i en eller annen form. I saken drøfter jeg hva som kjennetegnet disse prosjektene, hvilken betydning Stavanger2008 hadde for prosjektene, og hva har prosjektene hatt for betydning?
Men synergier har også en immateriell, eller mental dimensjon, som handler om hvilken betydning et slikt kulturår har for folk som bor her. Får de nye krav eller forventninger til kulturtilbudene? Blir de mer opptatt av sin identitet og sine røtter, og derigjennom sin fremtid? Og det handler om nettverk, etablering av ensembler, kulturelle næringsklynger, frivillighetskorps, kunstnerdrevne produksjonsenheter, opplæringsprogrammer osv.