NÄr det gjelder forholdet mellom Stavanger2008 og forbindelsene til kommersielle inntekter, er det viktig Ä huske pÄ at kulturhovedstaden skilte seg fundamentalt fra ordinÊr offentlig virksomhet, ved at en tredjedel av budsjettet skulle finansieres gjennom private midler, i hovedsak i form av sponsormidler. Staten hadde stilt en garanti pÄ inntil 100 millioner kroner, men det forutsatte at vi hentet inn et tilsvarende belÞp som private midler.
Dette ga selvsagt fÞringer for hele organisasjonen, enten nÄr programmet skulle utvikles, det skulle budsjetteres med midler til kommunikasjon og marked, eller administrasjonen skulle bygges og drives. Det eneste som vi i denne sammenhengen var klare pÄ, og som ble respektert, var at sponsorer og andre frivillige bidragsytere, ikke skulle kunne pÄvirke det kunstneriske programmet.
Det er mange lÊrdommer Ä trekke fra Äret som kulturhovedstad. Den viktigste er kanskje betydningen av Ä involvere alt fra kunstnere og andre kulturaktÞrer i prosesser med Ä utvikle kulturtilbud. Kompetansen sitter «der ute», og det er denne kompetansen, disse utrykkene, denne formidlingen, som mÄ vÊre den viktigste premissleverandÞr for et kommunalt kulturkontor nÄr politikkomrÄdet skal utformes, nÄr prioriteringer skal gjÞres.
Hvis et kulturhovedstadsÄr ikke er viktig for de kunstnerne som bor der. Hvis de opplever at det som er viktig og det som fÄr bÄde ressurser og oppmerksomhet, er det som bringes til regionen fra andre steder i verden, har man et dÄrlig utgangspunkt for dialog og en videre utvikling av kulturbyen etter at kulturÄret er ferdig. IRIS sine undersÞkelser omkring effektene og betydningen av Stavanger2008, forteller at pÄ dette omrÄdet kunne Stavanger2008 ha lykkes bedre enn de gjorde.
En annen lÊrdom som var viktig, var en erkjennelse av hvilke muligheter som ligger i Ä tenke utradisjonelt nÄr det gjelder arenabruk. MÞtene mellom kultur og natur ble langt pÄ veg toneangivende for programarbeidet, og kunst og kultur ble tatt i bruk pÄ utearenaer som aldri tidligere var tatt i bruk til kulturformÄl. Ingen hadde fÞr 2008 tenkt pÄ at det gikk an Ä danse fra klippene i Gloppedalsura eller drive akrobatikk og samtidsdans langt oppi fjellheimen i Sauda fra en scene som var bygget av is. Eller hvem hadde sett for seg at symfoniorkesteret skulle opptre i votter og luer og akkompagnere dramatikk pÄ selve byterminalen i Stavanger, mens tog, busser og biler opprettholdt sin trafikk?
NÄr det gjelder hvilke synergier som jeg ser i dag, nesten ti Är senere, sÄ er det interessant at jeg i disse dager skriver en sak til vÄre politikere om en markering av 10 Ärs-jubileet i 2018. Det er i den sammenheng svÊrt gledelig, men samtidig underkommunisert, at mange prosjekter som ble etablert i kulturhovedstadsÄret fortsatt eksisterer. Dette er ogsÄ uttrykk for at 2008 lÞftet kulturen til et nytt nivÄ, hvor kultur bevisst ble tatt i bruk som katalysator til Ä Þke innbyggernes engasjement, deltakelse og livskvalitet.
Det er definert mer enn 20 prosjekter som ble initiert, lansert og helt eller delvis finansiert av Stavanger2008, og som fortsatt eksisterer i en eller annen form. I saken drĂžfter jeg hva som kjennetegnet disse prosjektene, hvilken betydning Stavanger2008 hadde for prosjektene, og hva har prosjektene hatt for betydning?
Men synergier har ogsÄ en immateriell, eller mental dimensjon, som handler om hvilken betydning et slikt kulturÄr har for folk som bor her. FÄr de nye krav eller forventninger til kulturtilbudene? Blir de mer opptatt av sin identitet og sine rÞtter, og derigjennom sin fremtid? Og det handler om nettverk, etablering av ensembler, kulturelle nÊringsklynger, frivillighetskorps, kunstnerdrevne produksjonsenheter, opplÊringsprogrammer osv.