🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Komponentar i kunstproduksjon

Sosialantropolog og sosiolog Merete Jonvik skriv i denne teksten om det kunstnariske samarbeidet i Skaus. Teksten omhandlar andre del av prosjektet som gÄr fÞre seg i New York frÄ september 2021 til september 2022. Jonvik spÞr mellom anna: Kva enkeltkomponentar bestÄr ein kunstnarisk produksjonsprosess av? Korleis blir eit kunstverk til?

Foto: HÄvard Sagen

Skaus



Skaus er eit kunstnarisk samarbeid mellom dei Stavangerbaserte kunstnarane Markus BrĂ„ten, Mari Kolbeinson og HĂ„vard Sagen. Skaus sin fĂžrste manifestasjon som kunstprosjekt – pilotversjonen – kunne opplevast i Stavanger i 2020. To identiske bygningskroppar i tre, ein ute i det fri og ein inne i ein kunstinstitusjon, husa til saman Ă„tte utstillingar, eller okkupasjonar som dei kalla dei sjĂžlv, under Skaus sitt vertskap.Eit drag frĂ„ noko som var, https://www.contemporaryartstavanger.no/eit-drag-fra-noko-som-var-om-kunstprosjektet-skaus/Skaus sin andre konfigurasjon vert skapt i New York i tidsrommet september 2021 til september 2022. Skaus representerer i denne perioden Noreg i ei residency stĂžtta av Office for Contemporary Art Norway (OCA) ved International Studio and Curatorial Program (ISCP) i Brooklyn, New York. Eg lurer pĂ„ kva som skil den kunstnariske produksjonsprosessen i NY frĂ„ tidlegare prosjekt?



Skaus sin NY-konfigurasjon bestĂ„r i Ă„ bygga ein midlertidig utandĂžrs skulptur, eller struktur, som skal ha form som eit hus eller ein heim og som etter kvart skal flyta og opphalda seg pĂ„ Hudson River og East River, elvene som rammar inn Manhattan. Eit maritimt fartĂžy i forma av eit kunstverk, eller omvendt. I motsetnad til Stavanger-konfigurasjonen, der kunstnartrioen fungerte som vertskap for andre kunstnarar, vert NY-konfigurasjonen i stĂžrre grad deira eige verk, sjĂžlv om dei her ĂČg driv sosial involvering.

Foto: HÄvard Sagen

StĂžttestruktur

Kunstnartrioen ser pÄ Skaus som ein utforskingsplattform. Dei oppgir sjÞlv at prosjektet bidrar med stÞttestrukturar for utforsking av mÞter mellom stader, kunst, kunstnarar, institusjonar, materialar og publikum. I pilotkonfigurasjonen i Stavanger var det sÊrleg tema som samarbeid og delt forfattarskap som vart utforska. I NY-konfigurasjonen er det ideen om ein fysisk og immateriell heim som vert sett under lupa.

StĂžttestruktur kan i denne samanheng tyda noko som bidrar til at noko anna kan fungera eller realiserast. Ordet stĂžtte tek oss bĂ„de til det formmessige, fysiske, arkitektoniske, ein vegg eller ei samanstilling ein kan lena seg pĂ„, men ĂČg til sosial stĂžtte. Ordet struktur tek oss til mĂ„ten noko er sett saman pĂ„, bygd opp. StĂžttestrukturane kan slik sjĂ„ast som bĂ„de sosiale og materielle, dei er kuraterte fysiske og sosiale mĂžteplassar som utforskinga kan skje i, stĂžtta seg pĂ„.

Strukturen Skaus bygger i New York – som er under bygging nĂ„r denne teksten vert skrive – skal ha grunnforma til eit standard norsk hus, eller snarare dei tre kunstnarane sine oppfatningar av eit tradisjonelt arketypisk norsk hus. Huset, eller heimen, skal byggast i tre, med bruk av norsk lafteteknikk i storleiken 4 x 5 x 4,5 meter. Strukturen vil ha rom for to etasjar, fĂžrste etasje med standard hĂžgde jamfĂžr norske byggeforskrifter pĂ„ 2,13 meter. NĂ„r konstruksjonen stĂ„r pĂ„ land skal den funderast oppĂ„ murstein, nĂ„r den flyt pĂ„ vatn skal den stĂ„ pĂ„ toppen av ein lekter. FartĂžyet skal konstruerast pĂ„ ein mĂ„te som gjer at det kan byggast opp og takast frĂ„ kvarandre, og slik sett flytta pĂ„ seg. SjĂžlve bygginga skal skje pĂ„ ein grasflekk i parkomrĂ„det til Snug Harbour pĂ„ Staten Island utanfor New York. HerifrĂ„ skal ĂČg fartĂžyet etter kvart sjĂžsetjast. Ulike grupper folk skal involverast under bĂ„de bygging pĂ„ Snug Harbour og i strukturen si levetid som heim. Med parallellar til involveringa av kunstnarar i Stavanger-konfigurasjonen, vil fartĂžyet vera hus for forskjellige sosiale arrangement og bustad for forskjellige folk – bĂ„de i perioden det vert bygd og i perioden det flyt pĂ„ vatnet.

Foto: HÄvard Sagen
Foto: HÄvard Sagen
Foto: HÄvard Sagen
1 / 3

Komponentar



Kunstproduksjon bestĂ„r av mange mindre og samanfletta komponentar. Om eg fokuserer pĂ„ dei sosiale og materielle komponentane i Skaus sin produksjon av det maritime fartĂžyet – og skil dei frĂ„ kvarandre for Ă„ omtala dei separat sjĂžlv om dei de facto heng saman – stĂ„r eg att med komponentar som: jakt pĂ„ Ăžkonomiske midlar, framforhandling av lokasjon, arbeid med byggelĂžyve, materialsamansetnad, inspirasjon og sosial involvering.



Jakta pÄ midlar startar tidleg, gjerne parallelt med ein idéfase. Dette forarbeidet til kunstproduksjonen kan ta lang tid, og endar ofte opp som ei lappeteppeprosjektfinansiering. NY-konfigurasjonen vert mogleggjort med stÞtte frÄ OCA, Norsk kulturrÄd, Stavanger kommune og Rogaland Fylkeskommune.



Lokasjonen i NY vart vald fordi den har ei rik historie som stĂ„r godt til eit prosjekt som utforskar idĂ©en om ein heim.Ein besĂžkande ved ISCP, Valerie Smith, samt direktĂžren ved same stad, Susan Hapgood, nemnde begge Snug Harbour som relevant for Skaus, og dei vurderte lokasjonen opp mot fleire andre alternativ.Snug Harbour var pĂ„ 1800-talet heim for gamle, skada og pensjonerte sjĂžfolk. Ved overgangen til 1900-talet var omrĂ„det – Ăžkonomisk heldt i live av Robert Richard Randall sin shippingformue – eit velfungerande lite samfunn med bakeri, kapell, meieri, konserthall, kyrkjegard og anna. I dag er omrĂ„det gjort til Snug Harbour Cultural Center and Botanical Garden, som ĂČg husar Newhouse Center for Contemporary Art. PĂ„ eit fredeleg omrĂ„de pĂ„ Staten Island ligg ei rekkje storslagne bygningar i klassisk arkitektonisk stil, og kontemplative hagar i ulike utformingar. Mellom desse har Skaus fĂ„tt lĂžyve til Ă„ bygga og sjĂžsetja fartĂžyet sitt.



Og apropos lĂžyve sĂ„ var dĂ©t lenge den mest tidkrevjande delen av kunstproduksjonen. For Ă„ bygga og etter kvart sjĂžsetta fartĂžyet treng Skaus ulike formelle godkjenningar, til dĂžmes lĂžyve for bygging av ein midlertidig struktur i det offentlege rom, godkjenning for sjĂžsetting og diverse forsikringar, samt spesialgodkjenningar for at bĂ„de dei sjĂžlv og andre folk kan opphalda seg inne i strukturen.For Ă„ fĂ„ godkjend byggelĂžyve mĂ„ Skaus senda sĂžknad om Ă„ byggja ein midlertidig struktur i det offentlege rom til New York Department Of Buildings. Milrose Consultants stĂ„r for hovudkoordineringa av sĂžknaden, dĂ„ dette er eit svĂŠrt omfattande arbeid. Milrose Consultants, ved Neal Dennison, jobbar med fĂžlgjande lĂžyver: General Consulting Services, Temporary Structure Alteration Type 2 Directive 2 Application Filing Services, Temporary Use Permit Inspection Services, Sign Off Services at Completion/Removal of the Temporary Structure. Skaus jobbar ĂČg med eit arkitekt-/ingeniĂžrfirma som mellom anna lagar godkjende teikningar av strukturen. Kaleb Seigle, hovudentreprenĂžr skal godkjenna sj Ăžlve bygginga i forkant og undervegs, slik at alt vert gjort i hĂžve til DOB sine reguleringar. Vedkomande jobbar med fĂžlgjande oppgĂ„ver som skal resultera i den ferdige sĂžknaden til DOB (Department Of Buildings): skaffa byggelĂžyve frĂ„ New York City Department of Buildings Construction, sikra arbeidskompensasjon og ansvarsforsikring, sĂžrga for periodisk tilsyn for Ă„ sikra at ein gjennomfĂžrer prosjektet i samsvar med DOB sine reguleringar og tryggleikskrav. Prosessen har sĂ„ langt teke om lag tre mĂ„nader.Liknande arbeid var naudsynt dĂ„ Skaus sette opp Stavanger-konfigurasjonen pĂ„ ventetomta framfor Tou Scene, men stĂžrre kjennskap til norske reglar og retningslinjer og tettare nĂŠrleik til sakshandsamarar i eigen heimkommune, gjorde samstundes dette langt enklare enn i NY.



I dei fleste kunstnariske produksjonsprosessar er materialutforskingar og tilarbeiding av materialar ytst sentralt. Til NY-konfigurasjonen treng Skaus mellom anna treverk og murstein, og dei er i gong med Ä samla materialar frÄ det geografiske nÊromrÄdet rundt pÄ Staten Island. Dei freistar Ä bygga konstruksjonen pÄ restar som kjem ut av vedlikehaldsarbeid for bygningsmassane pÄ Snug Harbour, med materialar frÄ skipsverft og reperasjonsverksemder pÄ Staten Island, og med gjenvunne tÞmmer som vert seld vidare som del av ein gjenbruks- og sirkulasjonsÞkonomi. Konstruksjonen blir slik del av ein stÞrre materialsirkulasjon og vil bera med seg bitar av omrÄdet sin materielle identitet.

Skaus sin NY-konfigurasjon blir ĂČg til som resultat av eit flettverk av inspirasjonskjelder, tidlegare pĂ„verknadar, idĂ©ar og innfall. Blant uttalte inspirasjonar er mellom anna det flytande teateret vist under Venezia-biennalen i 2010, Il Teatro del Mondo, og arkitekthuset Jensen og Skodvin sin eigentilpassa lafteteknikk. Skaus er ĂČg pĂ„verka av praksisen til kunstnar og kurator Dylan Gauthier, i 2016 var han deltakar i Contemporary Art Stavanger (CAS) sitt residency-program i Stavanger. Gauthier jobbar i sin praksis ofte sosialpolitisk med Ăžkologisk degenerering og forureining av elver og vatnvegar, med vatnet som del av det offentlege rom og New York sine vatnvegar spesielt. I prosjektet Upstream Transmissions: Newtown Creek as Afterimage i 2015 bygde han ein liten bĂ„t pĂ„ ei konstruksjonstomt pĂ„ ISCP, og inviterte med seg ein gjest som fĂžlgde han pĂ„ ein elvetur kvar morgon i tre mĂ„nader.SjĂ„ teksten Upstream Transmission av Dylan Gaulthier, https://dylangauthier.info/TextGjestane var kunstnarar, forskarar, poetar, planleggarar og aktivistar som kvar fekk sjĂ„ det same som Gauthier sĂ„g, og bidrog med sine perspektiv pĂ„ Ăžkokritikk, naturens villskap, forureining, dyreliv og anna. Skaus kvernar pĂ„ liknande vis rundt eigne og andre sine tankar og kjensler om heim i NY-konfigurasjonen, men det Ă„ gi stemme og rom til ulike aktĂžrar og Ă„ dela pĂ„ produksjonen og dermed forfattarskapet kom tydelegare til overflata i Stavanger-konfigurasjonen.



Ein siste komponent i den kunstnariske produksjonsprosessen til Skaus er sosial involvering. Mange kunstnariske skapingsprosessar involverer ei rekkje menneske og kompetansar, ofte fleire enn det som kjem til overflata. Skaus gĂ„r noko utover dette og jobbar med det sosiale som eit materiale. Dei involverer kunstnarar, enkeltpersonar og grupper i hĂ„p om at fleire forteljingar blir del av verksproduksjonen deira, og for Ă„ gi slipp pĂ„ noko av eigen kontroll. Under bygginga av det maritime fartĂžyet pĂ„ grastomta pĂ„ Snug Harbour legg dei, pĂ„ noko liknande vis som i Stavanger, til rette for at konstruksjonen kan vera vertskap for offentlege arrangement. Til dĂžmes planlegg dei Ă„ invitera inn skuleelevar og innbyggjarar frĂ„ omrĂ„det rundt Snug Harbour til Ă„ teikna over temaet heim, og Ă„ involvera ei lokal teatergruppa til Ă„ gjera ei fĂžrestilling om same tema i samband med opninga av konstruksjonen. Dei vil ĂČg involvera og invitera interesserte, kunstnarar, galleri eller andre til Ă„ bebu fartĂžyet i ulike periodar, bĂ„de pĂ„ land og pĂ„ vatn.



Om den sosiale involveringa vil fungera i praksis nÄr den fysiske strukturen er bygd, eller om idéen vil vinna, stÄr att Ä sjÄ. FrÄskiljinga av enkeltkomponentar viser likevel klart at alle komponentane i den kunstnariske produksjonsprosessen bÄde har sosiale og materielle sider ved seg.

Foto: HÄvard Sagen

Ein sosiomateriell kunstpraksis



Kunstpraksisen til Skaus kan kallast sosiomateriell.Kunsthistorikar Hanne Hammer Stien reknar at kunstnar Joar Nango forstĂ„r og nyttar det sosiomaterielle som kunstnarisk materiale i sin praksis, i mĂ„ten kunstprosjekta hans gjerne tar form som romlege konstruksjonar som blandar saman sosiale hendingar, gjenstandar og materialar, publikum og andre menneskelege samt ikkje-menneskelege aktĂžrar. SjĂ„ kapittelet Sosial skulptur med materielt fortegn: Om Joar Nango for utdjuping, i Jonvik, RĂžssaak, Stien & SunnanĂ„ (2020) Kunst som deling, delingens kunst, Fagbokforlaget.I dette ligg at det sosiale og materielle pĂ„verkar kvarandre gjensidig, og eigentleg er to sider av same sak. BĂ„de materielle og sosiale element er sentrale – eller snarare sidestilte – komponentar i verkproduksjonen og praksisen, synleg bĂ„de i Stavanger-konfigurasjonen og i fartĂžyet som vert bygd i New York. Innebygd i det sosiale ligg at Skaus bĂ„de er vertskap og okkupant for andre kunstprosjekt, samt at dei involverer og inviterer andre personar og grupper til Ă„ delta i prosjekta sine. Innebygd i det materielle ligg utforsking av sjĂžlve materialiteten, i kjernen i nesten all kunstproduksjon, i tillegg til utstrekt bruk av tre og fokus pĂ„ gjenbruk.

Heim

Byggverket av komponentar utforskar samla sett temaet heim. Idémessig lener Skaus seg pÄ historia Snug Harbour har for Ä gi heim og tryggleik til pensjonerte sjÞfolk. Staden si historie og sin arkitektur har openbart bevegd Skaus, sÊrleg korleis den er knytt til nomadisk liv og til det som fÄr noko til Ä fÞlast trygt og kjend. For kva er det som gjer at vi kjenner oss trygge og heime? NÄr heimen er nomadisk, nÄr heimen er flytande, kva er dÄ fast? Kva representerer det stadfaste i det nomadiske? Kan hende er temaet heim aktualisert av at kunstnarane sjÞlv for tida er langt heimanfrÄ, at det blir lettare og meir nÊrliggande Ä tematisera heim nÄr ein har avstand til det. I tillegg lever deira eiga yrkesgruppa meir nomadisk enn mange andre, mellom anna gjennom eit tidvis flakkande residency-tilvÊre.

BÄde objekt, luktar, lydar, minne, folk, interaksjonar, lys og fysiske strukturar kan bidra til kjensla av Ä vera heime. Ei spesifikk lukt, ei spesifikk gruppe menneske, ei spesifikk samling objekt. NÄr byggeprosessen pÄ Snug Harbour kjem til fartÞyet si innside, skal konfigurasjonen setjast saman av strukturar og objekt Skaus-personaen har fÞlt som heime opp gjennom liva sine, som til dÞmes lyden av takvindauge i skrÄtak, lukta av furunÄl i grÞnsÄpe og halvblaute fotballsko. Deretter inviterer dei andre bebuarar til Ä forma interiÞret vidare med sine minne og idear om kva ein heim er.

Prosjektet illustrerer med dette, i NY-konfigurasjonen sĂ„ vel som i Stavanger-konfigurasjonen, korleis kunstproduksjon bestĂ„r av lag pĂ„ lag av menneskelege og ikkje-menneskelege enkeltkomponentar som materialar, hjelparar, strukturar, inspirasjonskjelder og byrĂ„kratiske prosessar. I framhaldet blir det interessant Ă„ sjĂ„ om og korleis den midlertidige strukturen som skal gjera seg til kjenne pĂ„ Snug Harbour og flyta pĂ„ New York sine vatnvegar, evner Ă„ aktivisera og utforska kva ein heim er og gjennom dette ĂČg kva kunst er.

* Teksten til Jonvik er mogleggjort med stÞtte frÄ Stavanger kommune

Merete Jonvik er sosialantropolog og sosiolog. Ho har ein PhD. i sosiologi frÄ Universitetet i Stavanger (2015). Avhandlinga hennar, Folk om forskjellar mellom folk, er ei utforsking av korleis folk frÄ ulike samfunnslag oppfattar og kommuniserer sosiale og kulturelle forskjellar. Jonvik bur og jobbar i Stavanger, som fÞrsteamanuensis i sosiologi ved Institutt for medie- og samfunnsfag ved Universitetet i Stavanger. ForskingsomrÄda hennar er hovudsakeleg innanfor kunst- og kultursosiologi. Jonvik har saman med Eivind RÞssaak, Hanne Hammer Stien og Arnhild SunnanÄ gitt ut boka «Kunst som deling, delingens kunst» (Fagbokforlaget, 2020). Boka omhandlar samtidskunstfeltet i Noreg etter 2010. Gjennom eit utval kunstnariske og kuratoriske praksisar, i tillegg til kunstnariske formidlingsarbeid, vert nye samarbeidsformer, kunstnariske delingsformer, kunstnarrollar og bruk av ny teknologi i kunstsamanheng omtalt og analysert. Jonvik skriv sporadisk for Contemporary Art Stavanger (CAS).