Jeg har god tid og gÄr rolig gjennom bildene. HÞrer musikken inni meg. Jeg har vÊrt pÄ en million av disse konsertene. Jeg husker dem ogsÄ i svarthvitt. Bildene som er valgt ut er en balansert og spennende miks av actionfylte Þyeblikksbilder fra konserter og roligere og vare portretter pÄ tomannshÄnd.
Jeg nikker meg gjennom nÊre og kjente artistfjes som Graham Parker, Ramones og Depeche Mode og The Specials (sÄ dem live i Nottingham i fjor), Undertones (verdens aller beste singel-band) og Marc Almond. PÄ et bilde (Ebba Grön, 1980) kjenner jeg igjen én som gikk fire klasser over meg pÄ skolen og pÄ et annet en fyr jeg pleide Ä nikke til som pleide Ä henge pÄ Nationaltheatret stasjon pÄ slutten av 70-tallet. Jeg er 13-14 Är i noen minutter. Men sÄ tenker jeg som en 50 Är gammel mann igjen. Det er kanskje en rar refleksjon Ä fÄ, men se sÄ unge (vi) alle er (var). SÄ smÄ. Stramme og ranke i huden, brede smil, mÞrke ungdomsÞyne, klare for verden.
NĂ„r jeg nĂ„ har barn som er eldre enn de fleste pĂ„ disse bildene gir de enkle og naturlige bildene til Fin Serck-Hanssen meg mest lyst til Ă„ holde rundt dem alle, stryke pĂ„ dem (oss), trekke pusten dypt og si noe sĂ„nt som «bare slapp av, det gĂ„r mest sannsynlig braâŠÂ». Mest sannsynlig. Jeg vet jo godt at det ikke gjorde det for mange pĂ„ disse bildene, pĂ„ begge sider av mikrofonen, men det er allikevel den sterkeste fĂžlelsen disse bildene vekker i meg. Kanskje det er fordi jeg har sett alle disse personene fĂžr, fordi jeg har kastet meg inn i de samme mĂžljene foran scenen, jeg har tulleslĂ„ss pĂ„ grensen til ekteslĂ„ss med de samme nagleskinnjakkene og brĂžlt de samme tekstene, om igjen og igjen, gang etter gang. Knyttet neven og ropt! SĂ„ deilig det er (var). Men nĂ„ er jeg en 50 Ă„r gammel mann.
Jeg gĂ„r rundt og ser, husker, snuser etter mere lyd, etter hvert kommer det bilder fra konserter jeg var gammel nok til Ă„ gĂ„ pĂ„. Violent Femmes, EinstĂŒrzende Neubauten (pĂ„ Vikateateret, den beste rockeklubben i verden fĂžr det ble til kjĂžpesenteret Aker Brygge), Richard Lloyd, vidunderlige Gun Club pĂ„ Betong, Iggy Pop og hĂ„rsterke Garden of Delight. Fascinerende nĂŠre bilder. Det ikoniske bildet av Iggy, som ogsĂ„ er plakaten til utstillingen, blir stĂžrre enn seg selv, et bilde av en tid, en fĂžlelse, lyden av en tid.
FÞlelsen min av Ä gÄ rundt i et slags mini-museum over egen oppvekst blir sterkere og sterkere. Det er sÄ kort tid siden, det er sÄ lenge siden. Bildene glir etterhvert over i hverandre, de blir likere og likere, enten de nÄ er smÄ portretter av musikere i typiske grÄ utendÞrs 80-tallslandskap i England eller heftige konsertÞyeblikk i underbelyste norske konsertkjellere. Til slutt er det som om alle bildene egentlig bare er ett eneste bilde. Et glidende svart-hvitt bilde av ungdom og fellesskap, en ungdomstid, min ungdomstid, lyden av musikken inni hodet blander seg endelig med bildene pÄ veggen. En vag og fin fÞlelse, kanskje pÄ grensen til litt melankoli. For dette er bilder av en lyd og en tid som er over. Og forbi. Min ungdom er over for lenge siden. Og punken er definitivt over.
Inntil en av veggene stÄr det en liten cd-spiller. NÊrmest for Ä understreke hvor stille det er her inne, ligger det et tomt cd-cover oppÄ, det er en grÞnn plate, et livealbum med Violent Femmes. Ingenting er lengre unna punken enn Ä henge pÄ veggen pÄ et galleri uten lyd. Men det fÞles helt riktig ut ogsÄ. Det er 40 Är siden.