Jeg har god tid og går rolig gjennom bildene. Hører musikken inni meg. Jeg har vært på en million av disse konsertene. Jeg husker dem også i svarthvitt. Bildene som er valgt ut er en balansert og spennende miks av actionfylte øyeblikksbilder fra konserter og roligere og vare portretter på tomannshånd.
Jeg nikker meg gjennom nære og kjente artistfjes som Graham Parker, Ramones og Depeche Mode og The Specials (så dem live i Nottingham i fjor), Undertones (verdens aller beste singel-band) og Marc Almond. På et bilde (Ebba Grön, 1980) kjenner jeg igjen én som gikk fire klasser over meg på skolen og på et annet en fyr jeg pleide å nikke til som pleide å henge på Nationaltheatret stasjon på slutten av 70-tallet. Jeg er 13-14 år i noen minutter. Men så tenker jeg som en 50 år gammel mann igjen. Det er kanskje en rar refleksjon å få, men se så unge (vi) alle er (var). Så små. Stramme og ranke i huden, brede smil, mørke ungdomsøyne, klare for verden.
Når jeg nå har barn som er eldre enn de fleste på disse bildene gir de enkle og naturlige bildene til Fin Serck-Hanssen meg mest lyst til å holde rundt dem alle, stryke på dem (oss), trekke pusten dypt og si noe sånt som «bare slapp av, det går mest sannsynlig bra…». Mest sannsynlig. Jeg vet jo godt at det ikke gjorde det for mange på disse bildene, på begge sider av mikrofonen, men det er allikevel den sterkeste følelsen disse bildene vekker i meg. Kanskje det er fordi jeg har sett alle disse personene før, fordi jeg har kastet meg inn i de samme møljene foran scenen, jeg har tulleslåss på grensen til ekteslåss med de samme nagleskinnjakkene og brølt de samme tekstene, om igjen og igjen, gang etter gang. Knyttet neven og ropt! Så deilig det er (var). Men nå er jeg en 50 år gammel mann.
Jeg går rundt og ser, husker, snuser etter mere lyd, etter hvert kommer det bilder fra konserter jeg var gammel nok til å gå på. Violent Femmes, Einstürzende Neubauten (på Vikateateret, den beste rockeklubben i verden før det ble til kjøpesenteret Aker Brygge), Richard Lloyd, vidunderlige Gun Club på Betong, Iggy Pop og hårsterke Garden of Delight. Fascinerende nære bilder. Det ikoniske bildet av Iggy, som også er plakaten til utstillingen, blir større enn seg selv, et bilde av en tid, en følelse, lyden av en tid.
Følelsen min av å gå rundt i et slags mini-museum over egen oppvekst blir sterkere og sterkere. Det er så kort tid siden, det er så lenge siden. Bildene glir etterhvert over i hverandre, de blir likere og likere, enten de nå er små portretter av musikere i typiske grå utendørs 80-tallslandskap i England eller heftige konsertøyeblikk i underbelyste norske konsertkjellere. Til slutt er det som om alle bildene egentlig bare er ett eneste bilde. Et glidende svart-hvitt bilde av ungdom og fellesskap, en ungdomstid, min ungdomstid, lyden av musikken inni hodet blander seg endelig med bildene på veggen. En vag og fin følelse, kanskje på grensen til litt melankoli. For dette er bilder av en lyd og en tid som er over. Og forbi. Min ungdom er over for lenge siden. Og punken er definitivt over.
Inntil en av veggene står det en liten cd-spiller. Nærmest for å understreke hvor stille det er her inne, ligger det et tomt cd-cover oppå, det er en grønn plate, et livealbum med Violent Femmes. Ingenting er lengre unna punken enn å henge på veggen på et galleri uten lyd. Men det føles helt riktig ut også. Det er 40 år siden.