GJENKLANG
For omkring et år siden deltok jeg i en øvelse som bestod i å få avspilt noen lydlandskap. Det var i forbindelse med en forelesningsrekke i akustikk ved KADK — Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering. Øvelsen gikk ut på å skille de ulike lydene fra hverandre og identifisere hvilket sted opptaket var tatt, basert på lydenes unike karakter og sammensetning. Det interessante ved øvelsen var å bli bevisst hvor mye vi allerede vet om et sted eller noen situasjoner, ut ifra lydbildet alene. Vi kunne eksempelvis fastslå at det nettopp hadde regnet ut ifra den særlige lyden bildekk avgir når de kjører på våt asfalt. At vi nok var i en kirke, basert på den tunge lyden fra en dør som ble åpnet og måten stemmene og trinnlyden oppførte seg i det som sannsynligvis var et stort rom med et høyt og kanskje hvelvet tak. Vi har alle våre sett med assosiasjoner, minner og kunnskap om våre omgivelser som utspringer fra lyden omkring oss. På samme måte som begrepet lydkunst og navnet John Cage for mitt vedkommende sender en umiddelbar assosiasjon i retning av Erlend Hammer og erindringen om forelesningen og dens omgivelser, kan en særlig lyd utløse et skred av assosiasjoner og minner.
Sanselige minner som vekker umiddelbar gjenkjennelse, nostalgi og eventuelt sentimentalitet er ofte selvforklarende nok, men kan likevel være vanskelige å beskrive. Vi kan beskrive minnene lyden fremkaller i oss, og kanskje kan vi beskrive lyden i seg selv også, dersom det er en generisk lyd som «lyden av tørr grus under joggesko». Men hvordan kan vi beskrive tilsynelatende fremmede lyder som ikke umiddelbart hører sammen med et bevisst minne, men som vi får lignende emosjonelle reaksjoner av? Jeg liker ordvalget til Bjørgeengen i intervjuet med Paasche, når han sier at abstrakte og ukjente figurer noen ganger kan vekke gjenklang i ham. Det får meg til å tenke på denne gjenklangen, resonansen, i rommene; hvordan lyden blir farget og merket av det stedet den sendes ut og opptas. For meg er det nærliggende å tenke at det er det som skjer når en ukjent lyd, et lydverk, en abstrakt form, virkelig treffer oss. Uten at vi nødvendigvis er i besittelse av et beskrivende språk for det, oppstår en «klang» mellom oss og det abstrakte, som gjør verket og opplevelsen av det til nærmest en del av oss. Det har oppstått en resonans mellom kunsten og oss - uten at man nødvendigvis helt kan forklare hvorfor.