GJENKLANG
For omkring et Ă„r siden deltok jeg i en Ăžvelse som bestod i Ă„ fĂ„ avspilt noen lydlandskap. Det var i forbindelse med en forelesningsrekke i akustikk ved KADK â Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering. Ăvelsen gikk ut pĂ„ Ă„ skille de ulike lydene fra hverandre og identifisere hvilket sted opptaket var tatt, basert pĂ„ lydenes unike karakter og sammensetning. Det interessante ved Ăžvelsen var Ă„ bli bevisst hvor mye vi allerede vet om et sted eller noen situasjoner, ut ifra lydbildet alene. Vi kunne eksempelvis fastslĂ„ at det nettopp hadde regnet ut ifra den sĂŠrlige lyden bildekk avgir nĂ„r de kjĂžrer pĂ„ vĂ„t asfalt. At vi nok var i en kirke, basert pĂ„ den tunge lyden fra en dĂžr som ble Ă„pnet og mĂ„ten stemmene og trinnlyden oppfĂžrte seg i det som sannsynligvis var et stort rom med et hĂžyt og kanskje hvelvet tak. Vi har alle vĂ„re sett med assosiasjoner, minner og kunnskap om vĂ„re omgivelser som utspringer fra lyden omkring oss. PĂ„ samme mĂ„te som begrepet lydkunst og navnet John Cage for mitt vedkommende sender en umiddelbar assosiasjon i retning av Erlend Hammer og erindringen om forelesningen og dens omgivelser, kan en sĂŠrlig lyd utlĂžse et skred av assosiasjoner og minner.
Sanselige minner som vekker umiddelbar gjenkjennelse, nostalgi og eventuelt sentimentalitet er ofte selvforklarende nok, men kan likevel vÊre vanskelige Ä beskrive. Vi kan beskrive minnene lyden fremkaller i oss, og kanskje kan vi beskrive lyden i seg selv ogsÄ, dersom det er en generisk lyd som «lyden av tÞrr grus under joggesko». Men hvordan kan vi beskrive tilsynelatende fremmede lyder som ikke umiddelbart hÞrer sammen med et bevisst minne, men som vi fÄr lignende emosjonelle reaksjoner av? Jeg liker ordvalget til BjÞrgeengen i intervjuet med Paasche, nÄr han sier at abstrakte og ukjente figurer noen ganger kan vekke gjenklang i ham. Det fÄr meg til Ä tenke pÄ denne gjenklangen, resonansen, i rommene; hvordan lyden blir farget og merket av det stedet den sendes ut og opptas. For meg er det nÊrliggende Ä tenke at det er det som skjer nÄr en ukjent lyd, et lydverk, en abstrakt form, virkelig treffer oss. Uten at vi nÞdvendigvis er i besittelse av et beskrivende sprÄk for det, oppstÄr en «klang» mellom oss og det abstrakte, som gjÞr verket og opplevelsen av det til nÊrmest en del av oss. Det har oppstÄtt en resonans mellom kunsten og oss - uten at man nÞdvendigvis helt kan forklare hvorfor.