🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

OPPLEVELSEN AV LYD

Maiken Winum skriver i denne teksten om de flytende grensene mellom lyd, musikk, performance og den visuelle kunsten. Hun spÞr hva som skjer nÄr et lydverk skaper sterke assosiasjoner og emosjoner i oss og skriver at «Vi har alle vÄre sett med assosiasjoner, minner og kunnskap om vÄre omgivelser som utspringer fra lyden omkring oss.» Men hun peker ogsÄ pÄ at lydkunst kan skape nye klanger og resonanser i oss, spesielt nÄr man «legger fortolkning til side til fordel for sansning.»

Morten Norbye Halvorsen, Wave Table Concert, 2016. Photo: Maya Økland / Kunsthall Stavanger

Hva er det som skjer nÄr en abstrakt form, en ukjent lyd, et lydverk skaper sterke assosiasjoner og emosjoner i oss?

Jeg finner det fascinerende hvordan ulike fenomener, som minner eller situasjoner, kan ha bitt seg fast i hverandre pÄ en slik mÄte at det er umulig Ä tenke pÄ det ene uten at det andre popper opp i erindringen. De har skapt en ubÞnnhÞrlig assosiasjon seg imellom.Psykoanalytikeren Sigmund Freud er kjent for bruken av «fri assosiasjonsteknikk» i behandlingen av sine pasienter. Teknikken gikk ut pÄ at pasienten skulle prate lÞs om de tilfeldige tankerekkene som dukket opp. Hvilke tema pasienten beveget seg inn pÄ var ubetydelig, det viktige var at den ene tanken avlÞste den andre i en fri, umiddelbar og nÊrmest ubevisst strÞm . Det var opp til terapeuten Ä tolke assosiasjonsrekken og dra mening ut av den, med det formÄl Ä hjelpe pasienten til Ä avdekke skjulte traumer.Hva er det som skjer nÄr en abstrakt form, en ukjent lyd, et lydverk skaper sterke assosiasjoner og emosjoner i oss? Dersom jeg tenker pÄ lydkunst, sÄ dukker den amerikanske komponisten og kunstneren John Cage umiddelbart opp. Nettopp denne assosiasjonen er langt ifra unik, men for meg er den ogsÄ knyttet til noe annet. Jeg kan nemlig ikke unngÄ Ä lese eller hÞre navnet John Cage uten Ä samtidig tenke pÄ kunsthistorikeren Erlend Hammer og en helt konkret forelesning i moderne kunst ved Universitetet i Bergen pÄ begynnelsen av 2000-tallet.

Erlend Hammer, som var betraktelig mindre grĂ„hĂ„ret enn flere av sine kolleger, holdt gode forelesninger med enkelte pedagogiske triks som tydeligvis har vĂŠrt effektfulle. Én gang fremfĂžrte han John Cages 4’33 (1952) i begynnelsen av en forelesning. Jeg husker Ă„ ankomme auditoriet som vanlig; finne en plass, snakke med noen medstudenter, dra en notatblokk, penn og vannflaske opp av vesken. Auditoriet ble sakte fylt opp av studenter og summet av lyd. Prat, latter, fotskritt mot parkett. Den dumpe lyden av stoffkledde seter som dras ned og slippes opp. Som vanlig en del etternĂžlere. Noen kom nonsjalant inn, andre listet og smĂžg seg langs veggen til de fant en ledig plass ytterst pĂ„ en rad. I fĂžlge klokken hadde forelesningen allerede startet, men uvanen tro ventet vi pĂ„ Ă„ fĂ„ avbrutt samtalene vĂ„re av Hammer. Det skjedde ikke. Summingen i rommet avtok av seg selv etterhvert, helt til den omtrent opphĂžrte. Han hadde holdt nĂžye Ăžye med klokken og etter nĂžyaktig 4,33 minutter brĂžt han stillheten ved Ă„ si noe i retning av: «Det dere har vĂŠrt vitne til nĂ„, er en presentasjon av verdens mest betydningsfulle avantgardistiske lydverk av den amerikanske komponisten John Cage». Sitatet er langt ifra ordrett, men det er slik det har festet seg i erindringen min - sammen med et stort og underlig plassert likhetstegn mellom John Cage og Erlend Hammer.

FIRE MINUTTER OG TRETTITRE SEKUNDER

Tittelen pĂ„ John Cages verk 4’33 beskriver lengden pĂ„ verket. I fire minutter og trettitre sekunder skal den som presenterer verket ikke gjĂžre annet enn Ă„ la publikum oppleve det som utspilles omkring dem.Justin Wolf, “John Cage Artist Overview and Analysis”, TheArtStory.org, 21.11.12, https://www.theartstory.org/artist/cage-john/.Verket bestĂ„r av lydene fra omgivelsene og vil derfor aldri vĂŠre det samme, ettersom lydbildet vil variere alt ettersom hvor, nĂ„r, og for hvem verket presenteres. Bakgrunnen for verkets tilblivelse kommer fra Cages idĂ© om Ă„ skape musikk uten fĂžlelser, men var ogsĂ„ en reaksjon mot den genereriske bakgrunnsmusikken som hadde begynt Ă„ fylle offentlige rom i USA pĂ„ 1950-tallet.Lucas Reilly, ”The Story Behind John CageÂŽs 4ÂŽ33”, MentalFloss.com, 06.11.17, https://www.mentalfloss.com/article/59902/101-masterpieces-john-cages-433.Cage hadde over en lengre periode vĂŠrt interessert i bĂ„de avantgardistisk kunst og zenbuddhisme. Ideen om at musikk kunne si noe om ens omgivelser og den virkeligheten man lever i, fremfor Ă„ vĂŠre en refleksjon av kunstneren eller komponistens indre sjelsliv, var en han ikke klarte Ă„ slippe.ibid.For Cage kunne alle lyder i prinsippet anses som musikk, og 4’33 var et forsĂžk pĂ„ Ă„ utviske skillet mellom kunst og virkelighet.Kyle Gann, “No Such Thing as Silence: John Cage’s 4â€Č33”, Newmusicusa.org, 01.04.10, https://nmbx.newmusicusa.org/from-no-such-thing-as-silence-john-cages-433/.Cirka et Ă„rs tid innen han komponerte 4’33 hadde han besĂžkt et lydtett rom hvor vegger og tak hadde vĂŠrt dekket av et lydabsorberende skummateriale. Cage hadde vĂŠrt interessert i Ă„ finne ut hvordan stillhet hĂžres ut, men til sin overraskelse hĂžrte han ikke en total stillhet, men lydene fra sitt eget nervesystem og blodomlĂžp. Denne opplevelsen kan betraktes som et startskudd for hans langvarige fascinasjon over fenomenet stillhet og det Ă„ vĂŠre bevisst sine omgivelser.Wolf, “John Cage Artist Overview and Analysis”.

Selv om den som presenterer 4ÂŽ33 tilsynelatende ikke presenterer noe som helst, sĂ„ er det ogsĂ„ et performativt aspekt ved verket. Eksempelvis bestĂ„r verket av tre satser og under selve urfremfĂžrelsen pĂ„ Woodstock i New York, satt pianisten David Tudor ved et piano med et notehefte uten noter foran seg. For hver sats Ă„pnet og lukket han pianolokket. Ved dets slutt reiste han seg og bukket.Reilly, ”The Story Behind John CageÂŽs 4ÂŽ33”.I lĂžpet av de fire minuttene og trettitre sekundene hadde store deler av publikum forlatt salen. Lyden fravĂŠret av musikk tilrettela for, hadde i hĂžy grad vĂŠrt fylt av buing og skjellsord. Heldigvis var det en gruppe progressive sjeler tilstede som anerkjente genialiteten i verket. I dag anser vi verket som ikonisk og banebrytende for oppkomsten av nye sjangre innen bĂ„de kunst og musikk – blant annet var John Cage en av dem som bidro til Ă„ markere starten pĂ„ det vi i dag kjenner som performance.Wolf, “John Cage Artist Overview and Analysis”.

DET VISUELLE OG LYD

Jeg hilste nylig pÄ en fyr som har arbeidet med musikk i en Ärrekke. Da han fikk hÞre at jeg jobbet innen det visuelle feltet, sa han at han ikke kunne noe som helst om visuell kunst, men at han er opptatt av det og ofte gÄr pÄ utstillinger. Musikk har betydd mye for meg sÄ lenge jeg kan huske, men selv om jeg er sikker i min smak ville jeg aldri pÄstÄtt at jeg kan sÊrlig mye om feltet. Jeg synes det er interessant nÄr de to feltene mÞtes, nÄr visuell kunst benytter lyd eller musikk som en del av verket, eller motsatt; nÄr lyd eller musikk flettes sammen med visuelle kunstneriske elementer. I dag er denne sammensmeltningen av de to feltene slett ikke uvanlig. Noen ganger kan grensene mellom det vi kategoriserer som visuell kunst, lyd eller musikk vÊre sÄpass utvisket og flytende at en kan fÞle seg fattig pÄ bÄde begrepsapparat og referanser. Kunstneriske uttrykk som beveger seg i dette grenselandet har en egen kraft i seg til Ä treffe en betrakter som kan vÊre blottlagt for intellektuell fortolkning. Innimellom opplever jeg selv at desto mindre forutinntatt jeg er i mÞte med kunst, desto sterkere blir opplevelsen. I sitt essayAgainst Interpretationargumenterte den amerikanske kulturkritikeren Susan Sontag for Ä legge intellektet litt til side i mÞtet med kunst. Skarpt oppsummert i hennes berÞmte avsluttende setning; «In place of a hermeneutics we need an erotics of art», hevdet hun at en klassisk fortolkende tilgang til kunstforstÄelse kan noen ganger vÊre Þdeleggende for den sanselige opplevelsen av den.Susan Sontag, Against Interpretation and Other Essays (New York: Farrar, Straus & Giroux, 1966).

For meg er lydkunst er en slik sjanger, hvor kanskje min mangel pÄ begreper Äpner opp for en friere og mer intuitiv kunstopplevelse. Lydkunst begeistrer meg, men jeg er ikke sÄ orientert pÄ feltet. Den vekker en nysgjerrighet og en fascinasjon hos meg som jeg ikke kan forklare. Mulig denne minneverdige introduksjonen til John Cage var med pÄ Ä vekke interessen, men jeg overlater mye av Êren til en helt sÊrlig opplevelse i TÄrnsalen i det gamle lysverket, nÄ KODE. Jeg var fremdeles bachelorstudent i Bergen og slett ikke klar over at verket jeg var i ferd med Ä tre inn i, kom til Ä bli et av dem som virkelig treffer og aldri glemmes.

Det var en sanseopplevelse som henvendte seg sÄ direkte til meg at jeg ikke fÞlte noe behov for tolkning eller teknikkforstÄelse. NÄr jeg gikk derfra, var det med en fÞlelse i kroppen av Ä vÊre dypt rÞrt, opplÞftet, og kanskje en anelse andektig.

Det var i 2007, og et samarbeidsprosjekt mellom den norske videokunstpioneren Kjell BjĂžrgeengen og den belgiske arkitekten og lydkunstneren Aernoudt Jacobs hadde nettopp Ă„pnet.Kari Fauskanger, ”Kunst pĂ„ sokkelesten,” Bergens Tidene.no, 6.10.07, https://www.bt.no/kultur/i/e61El/kunst-paa-sokkelesten.Verket var i utgangspunktet tittellĂžst, men med tiden har det fĂ„tt den selvforklarende betegnelsen «Verket i TĂ„rnsalen». TĂ„rnsalen hadde blitt ombygget for Ă„ huse verket – en stedsspesifikk installasjon som bestod av flere hĂžyttalere og flatskjermer. Flatskjermene var spredt rundt pĂ„ rommets vegger og viste lyse, bevegelige bilder i et abstrakt formsprĂ„k. HĂžyttalere var montert pĂ„ gulvet og oppunder taket.ibid.Skjermene flimret av sorte eller kanskje blĂ„lige linjer i noe som bĂ„de var, og samtidig ikke var, en intuitiv takt med lydene i rommet. Denne flimringen var resultatet av lyder fra vĂ„re ytre omgivelser - fugler, bilbremser, vinden i trĂŠrne og lignende - som er overfĂžrt til videosignaler. For dem som ikke har besĂžkt TĂ„rnsalen, sĂ„ er det et stort rom med hvitt gulv og hvite vegger og et tak som Ă„pner opp til et tĂ„rn med glass rundt det hele. Man skulle ta av skoene fĂžr man gikk inn i installasjonen, og jeg husker godt fornemmelsen av vibrasjonene under fotsĂ„lene som kom fra lyden som strĂžmmet gjennom hĂžyttalerne. Jeg var alene i rommet og tok sjansen pĂ„ Ă„ legge meg ned pĂ„ gulvet og kikke opp i tĂ„rnet. Åpningen opp mot det hĂžye tĂ„rnet med de mange vinduene kastet overlyset ned i alt det hvite og fikk rommet til Ă„ fremstĂ„ med en forunderlig minimalistisk, stĂžyende, dirrende og sakral karakter.Ibid.Jeg kan ikke erindre at jeg bet sĂŠrlig merke i hvor eller hvordan lydene og bildenes ble frembrakt. At lydmaterialet hadde blitt sendt ut i TĂ„rnsalen og blitt tatt opp igjen for Ă„ reflektere omgivelsene, er noe jeg har festet meg ved pĂ„ et senere tidspunkt.Marit Paasche, “Kjell BjĂžrgeengen # Samtaler med norske videokunstnere”, Videokunstarkivet.org, mars 2014, http://www.videokunstarkivet.org/samtaler-med-norske-videokunstnere-kjell-bjorgeengen/.Det som stĂ„r sĂ„ sterkt igjen for meg, alle disse Ă„rene senere, er ikke den intellektuelle forstĂ„elsen av hva det var jeg betraktet og lyttet til, men den personlige kunstopplevelsen jeg hadde i rommet. Det var en sanseopplevelse som henvendte seg sĂ„ direkte til meg at jeg ikke fĂžlte noe behov for tolkning eller teknikkforstĂ„else. NĂ„r jeg gikk derfra, var det med en fĂžlelse i kroppen av Ă„ vĂŠre dypt rĂžrt, opplĂžftet, og kanskje en anelse andektig.

"Verket i TÄrnsalen", Kjell BjÞrgeengen og Aernoudt Jacobs, stedsspesifikk installasjon, Foto: Bergen Kunstmuseum.

I et intervju for Videokunstarkivet med den norske kunsthistorikeren Marit Paasche, har Kjell BjĂžrgeengen selv snakket om det «litt tilfeldige» sanselige aspektet ved flere av arbeidene hans. Paasche pĂ„peker at hun opplever mange av arbeidene hans som svĂŠrt sanselig sterke, hvorpĂ„ BjĂžrgeengen svarer at han er enig, men synes det er litt rart at de ender opp slik – at denne kvaliteten ikke er noe han bevisst sĂžker.Fauskanger, ”Kunst pĂ„ sokkelesten”.Han utyper at han selv gjerne kan oppleve at abstrakte og ukjente figurer vekker gjenklang i ham og fremkaller en emosjonell respons . BjĂžrgeengen arbeider primĂŠrt med et visuelt uttrykk, men har ved flere anledninger samarbeidet med bĂ„de lydkunstnere og musikere. I TĂ„rnsalen var samspillet mellom lyd og bilde tett sammenvevd, nĂŠrmest med et element av kompromissinngĂ„else mellom de to. Ettersom bildet vil endre seg dersom lyden forandres og vice versa, mĂ„ de to mediene samstemmes for Ă„ finne frem til et uttrykk som fungerer for begge sider. Et litt tilfeldig aspekt vil derfor forekomme, og gjennom denne prosessen vil kanskje verket oppnĂ„ et slags skinn av noe autonomt.

Det er ikke vanskelig Ă„ fĂ„ Ăžye pĂ„ et tydelig fellestrekk mellom John Cages 4’33 og Verket i TĂ„rnsalen. Der hvor Cage fĂ„r oss til Ă„ virkelig lytte konsentrert til de lydene som allerede er rundt oss, har BjĂžrgeengen og Jacobs fanget opp disse hverdagslydene og gjort dem visuelle. Begge verk interesserer seg for omgivelsenes lydlandskap og Ăžnsker Ă„ skjerpe betrakterens oppmerksomhet.ibid.BĂ„de det konkrete og spesifikke «nĂ„et» og det konstante og hverdagslige «bakteppet» av lyd har en tendens til Ă„ forsvinne og havne i bakgrunnen for vĂ„r bevissthet, og begge verk lĂžfter dem frem pĂ„ hver sin mĂ„te.

LYDLANDSKAP

Fokuset pĂ„ det Ă„ lytte, Ă„ bli bevisst alle lydene omkring oss, er essensielt i lydkunsten. Enten det gjelder disse hverdagslige lydene vi ikke vier sĂŠrlig oppmerksomhet, lyden av vĂ„r egen kropp eller den av stillhet. Den danske kunstneren Jacob Kierkegaard har i flere av sine verk fanget opp lyd vi i utgangspunktet ikke hĂžrer – som smeltende is, lyden av muren i Palestina og forlatte rom i Tsjernobyl.Louise Steiwer, ”Lyden gennem muren”, Kunstkritikk.no, 09.02.17, https://kunstkritikk.no/lyden-gennem-muren/.NĂ„r han spiller av lyden og samtidig opptar den, igjen og igjen, forsterkes lyden og blandes sammen med resonansen fra rommet den slippes ut i.

Å sende lyd ut i et rom og ta den opp igjen, er en velkjent teknikk i flere lydverk.Resonans er i dagligtale det samme som gjenlyd eller gjenklang. ”resonans,” Store norske leksikon, 20.02.2018, https://snl.no/resonans.Et svĂŠrt kjent verk som demonstrerte hvordan et roms sĂŠrlige lydfrekvens kan fanges opp, er I am Sitting in a Room fra 1969 av Alvin Lucier.Martha Joseph, ”Collecting Alvins LucierÂŽs I am Sitting in a Room,” Inside /Out Blog, MoMA, 20.01.15, https://www.moma.org/explore/inside_out/2015/01/20/collecting-alvin-luciers-i-am-sitting-in-a-room/.Under verkets frembringelse leste kunstneren opp en tekst i et rom, som han deretter avspilte i rommet samtidig som han opptok det pĂ„ nytt. Denne prosessen gjentok han helt til resonansfrekvensen fra rommet glattet over lyden fra stemmen hans, som ble mer og mer utydelig for hvert opptak. Til slutt var det kun en lydrytme og rommets resonans igjen pĂ„ opptaket.ibid.

Denne teknikken benyttes ofte for Ă„ understreke det sĂŠrlige ved et rom eller sted. Akustikken i et rom er en unik sammensetting av stĂžrrelse, utforming og materialer. Å spille inn mĂ„ten lyd oppfĂžrer seg pĂ„ et gitt sted eller rom kan fungere som et vitnesbyrd over rommets aura, og bĂŠre med seg muligheten til Ă„ overfĂžre en sĂŠrlig karakter ved et sted som ellers ikke kan formidles gjennom bilder og skildringer. Som det stedsspesifikke Verket i TĂ„rnsalen demonstrerte, kan denne teknikken ogsĂ„ benyttes til Ă„ knytte et verk tettere til dets visningssted.

I 2016 viste Kunsthall Stavanger lydverket Wave Table Concert av den norske kunstneren Morten Norbye Halvorsen. Dette var et stedsspesifikt verk produsert for Kunsthallen, og i likhet med Verket i TĂ„rnsalen bestod det bĂ„de av feltopptak og lyd som var sendt ut i utstillingsrommet og tatt opp igjen med den sĂŠrlige klangen fra utstillingsrommet. Selv arbeidet jeg i Kunsthallen pĂ„ dette tidspunktet, og det var fint Ă„ vĂŠre vitne til de ulike reaksjonene pĂ„ verket – Ă„ utenifra observere hvordan et lydverk blir «betraktet». HĂžyttalerne var plassert rundt om i den langstrakte storsalen, bĂ„de pĂ„ gulv, i tak og ved endevegger, og ga fra seg sammensatte lyder som varierte i intensitet og styrke. Publikums bevegelsesmĂžnster i rommet preget opplevelsen av verket. Det ga et forskjellig lydbilde etter hvor i rommet man befant seg. Barn Ăžnsket spontant Ă„ lĂžpe rundt i rommet og beveget seg pĂ„ en mĂ„te som helt klart vitnet om reaksjoner pĂ„ de forskjellige lydene. Voksne gikk gjerne litt hit og dit uten Ă„ riktig vite helt hvor de skulle stĂ„ eller hvor lenge de skulle vĂŠre der. Det var ingenting Ă„ feste blikket ved – her skulle det kun lyttes. I samtaler med publikum ble det tydelig at flere syntes det var utfordrende Ă„ uttrykke seg omkring opplevelsen etterpĂ„. ForstĂ„elig nok; det blir fort veldig teknisk og fullt av fremmede begreper nĂ„r man snakker om hvordan lydverk helt konkret har blitt til. Det kan for flere av oss vĂŠre uklart hva vi skal gripe fatt i, og hvordan vi skal vurdere denne sjangeren som beveger seg i skjĂŠringspunktet mellom visuell kunst og musikk. Om vi lener oss pĂ„ Sontag og legger fortolkning til side til fordel for sansning, kan det ogsĂ„ vĂŠre utfordrende Ă„ ordlegge seg omkring vĂ„rt personlige mĂžte med verket. NĂ„r verket gjerne bestĂ„r av en rekke forvrengte og abstrakte lyder som kanskje rĂžrer noe i oss, kan ord bli fattige.

Morten Norbye Halvorsen, Wave Table Concert, 2016. Photo: Maya Økland / Kunsthall Stavanger

GJENKLANG

For omkring et Ă„r siden deltok jeg i en Ăžvelse som bestod i Ă„ fĂ„ avspilt noen lydlandskap. Det var i forbindelse med en forelesningsrekke i akustikk ved KADK — Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering. Øvelsen gikk ut pĂ„ Ă„ skille de ulike lydene fra hverandre og identifisere hvilket sted opptaket var tatt, basert pĂ„ lydenes unike karakter og sammensetning. Det interessante ved Ăžvelsen var Ă„ bli bevisst hvor mye vi allerede vet om et sted eller noen situasjoner, ut ifra lydbildet alene. Vi kunne eksempelvis fastslĂ„ at det nettopp hadde regnet ut ifra den sĂŠrlige lyden bildekk avgir nĂ„r de kjĂžrer pĂ„ vĂ„t asfalt. At vi nok var i en kirke, basert pĂ„ den tunge lyden fra en dĂžr som ble Ă„pnet og mĂ„ten stemmene og trinnlyden oppfĂžrte seg i det som sannsynligvis var et stort rom med et hĂžyt og kanskje hvelvet tak. Vi har alle vĂ„re sett med assosiasjoner, minner og kunnskap om vĂ„re omgivelser som utspringer fra lyden omkring oss. PĂ„ samme mĂ„te som begrepet lydkunst og navnet John Cage for mitt vedkommende sender en umiddelbar assosiasjon i retning av Erlend Hammer og erindringen om forelesningen og dens omgivelser, kan en sĂŠrlig lyd utlĂžse et skred av assosiasjoner og minner.

Sanselige minner som vekker umiddelbar gjenkjennelse, nostalgi og eventuelt sentimentalitet er ofte selvforklarende nok, men kan likevel vÊre vanskelige Ä beskrive. Vi kan beskrive minnene lyden fremkaller i oss, og kanskje kan vi beskrive lyden i seg selv ogsÄ, dersom det er en generisk lyd som «lyden av tÞrr grus under joggesko». Men hvordan kan vi beskrive tilsynelatende fremmede lyder som ikke umiddelbart hÞrer sammen med et bevisst minne, men som vi fÄr lignende emosjonelle reaksjoner av? Jeg liker ordvalget til BjÞrgeengen i intervjuet med Paasche, nÄr han sier at abstrakte og ukjente figurer noen ganger kan vekke gjenklang i ham. Det fÄr meg til Ä tenke pÄ denne gjenklangen, resonansen, i rommene; hvordan lyden blir farget og merket av det stedet den sendes ut og opptas. For meg er det nÊrliggende Ä tenke at det er det som skjer nÄr en ukjent lyd, et lydverk, en abstrakt form, virkelig treffer oss. Uten at vi nÞdvendigvis er i besittelse av et beskrivende sprÄk for det, oppstÄr en «klang» mellom oss og det abstrakte, som gjÞr verket og opplevelsen av det til nÊrmest en del av oss. Det har oppstÄtt en resonans mellom kunsten og oss - uten at man nÞdvendigvis helt kan forklare hvorfor.

Maiken Winum (f. 1984) er en frilansskribent med bred erfaring fra arbeid pÄ kunstfeltet. Hun har en master i kunst- og kulturvitenskap fra Universitetet i Stavanger. Hennes spesialisering er estetisk teori.