Til liks med Lene Berg sin siste film, False Belief (2019), om partnaren sitt møte med det amerikanske rettsvesenet, er Fra far ei personleg historie som har større og vidfemnande politiske, kulturelle og mediale forgreiningar. Begge er personlege minnearbeid som kastar lys over komplekse tema. I Fra far held Lene Berg fram med å jobba med autobiografisk materiale og med autofenomenologiske metodar. Ho utforskar eigne erfaringar med utvalde fenomen, samt dei kulturelle og politiske kontekstane erfaringane tek plass i.
Fra far løftar fram korleis gløymsel legg avgrensingar på forståingar. Til dømes om kven vi er. Det vert oppgitt i utstillingsteksten at i tida då Lene Berg arbeidde med utstillinga, så hugsa ho at ho sjølv hadde skrive brev til faren, men ikkje om ho fekk svar. Det vart til at ho leita fram breva som var del av korrespondansen med faren då han sat i fengsel – breva som finst i det kvite rommet. Gitt kor stor plass breva har i utstillinga, og den særeigne familiære kommunikasjonsforma som her kjem fram, er dette eit slåande døme på kor mykje det er mogleg å gløyma. Ein vert sett til å undra seg over kva grunnlag vi dannar vår sjølvforståing frå. Minnearbeidet stiller til skode korleis viktige bitar i forteljinga om ein relasjon, om eit menneske, kan ligga skjult i gløymselen. Over lang tid. Kanskje for alltid?
Kva anna ligg der som ikkje er kome fram i utstillinga?
Kor mykje har vi alle gløymt eller ikkje registrert, av bitar som er definerande for vår eigen identitet?
Og andre vegen, sidan det er mogleg å henta opp bitar frå gløymselen – gjennom til dømes minneframkallande objekt og skrift – skal vi la det gå sport i å utfordra gløymselen, eller skal vi la vera?
Vi er låst i det vi hugsar, ikkje i det vi ikkje hugsar. Heilt til vi hugsar meir.
Forutan forholdet mellom gløymsel og minne, står forholdet mellom dokumentar og fiksjon sentralt i Lene Berg sin kunstnariske praksis — sanning og konstruksjon. Situert sanning. Om ein set den biografiske historia i Fra far til sides, er det kanskje vel så mykje spørsmålet om korleis skildra ein far, eit menneske, ein relasjon, som vert løfta inn i lyset. Og ikkje minst korleis mangfaldet av relasjonar som finst rundt kvar og ein av oss er med og definerer kven vi er.
Kva er ein far?
I si enklaste tyding har spørsmålet eit kort og tilforlateleg svar. Det er ein av dei to som skapte deg. Samstundes inneheld det partikulære svaret, kva er ein far for deg, ein bortimot uendeleg variasjon. Sagt med andre ord (og framleis ikkje heilt sant): alle har ein far, men alles far er forskjellig.
Korleis skildra sin eigen far?
Kva skal med for å få eit inntrykk?
Og kva inntrykk er sant?
Korleis vil du omtala din far?
Essensen av eit menneske er ikkje essens, fordi vi er relasjonelle. Vi er fleire ting, mange ting, og vi er det i kraft av kva desse tyder og er for andre. Difor ligg bitar av svaret på kven vi er hos andre, ikkje berre hos oss sjølv.