🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Slik eg hugsar det

Denne teksten av sosiolog og antropolog Merete Jonvik er eit meiningsfullt bidrag til ordskiftet om dokumentar og fiksjon. Jonvik tek utgangspunkt i Lene Berg si utstilling pÄ Bergen Kunsthall i hÞve Festspillene 2022. Ho skildrar utstillinga som eit kunstnarisk nÊrt, sÄrt og ope portrett av filmskapar og far Arnljot Berg og kunstnaren sjÞlv, dottera Lene Berg. Korleis portrettera eit menneske? Korleis skildra ein relasjon? Jonvik konkluderer i teksten med at essensen av eit menneske ikkje er essens, fordi vi er relasjonelle. Difor ligg bitar av svaret pÄ kven vi er hos andre, ikkje berre hos oss sjÞlv.

Fengselsbrev, Lene Berg, 2022. Video, 19 min. Filmstill.

Min far er snill, raus og morosam. Han er rettferdig og politisk, men langt i frÄ overtalande og sjÞlvhevdande. Han er prinsippfast i det stille. Han bruker fÄ ord. Difor stÄr dei fÄ orda han seier seg ut. SÊrleg orda med kjÊrleik i. Dei stÄr seg ut i minnebanken min. Det som gjer far min glad, trur eg, er at dei rundt han er glade. Dette er ein liten bit av far min. Sett gjennom meg.

Kor mykje er vel ikkje utelate?

Kva gÄr tapt i forsÞk pÄ essensialisering?

Lene Berg er festspelkunstnar for Festspillene i Bergen 2022. Utstillinga Fra far opna i slutten av mai pĂ„ Bergen Kunsthall. Utstillinga er eit kunstnarisk minnearbeid over ein far og over hans handlingar, sĂ„ vel som spora sistnemnde har etterlate i etterkomarane sine liv. Far i dette tilfellet er Arnljot Berg (1931–1982), og som dottera var han ĂČg filmskapar. Det sĂŠreigne med forteljinga om Arnljot Berg, som vert lĂžfta fram i utstillinga, er at han

etter alt Ă„ dĂžma

som vi trur

slik det latar til

drap si kone Evelyne Zammit Berg, Lene Berg si stemor, i ein forstad til Paris i 1975 i eller ved ein bil pÄ ein parkeringsplass utanfor nokre bustadblokker. I 1975 var Lene Berg ni Är. Fleire Är seinare tok Arnljot Berg sitt eige liv.

Til liks med store delar av Lene Berg sin kunstnariske praksis, kvernar utstillinga pÄ Bergen Kunsthall kring minne, fiksjon og sanning. Den tek for seg korleis dottera hugsar tida dÄ far sat i fengsel i Frankrike, og korleis ho har tenkt og arbeidd med familiehistoria seinare. Utstillinga Fra far eit kunstnarisk nÊrt, sÄrt og ope portrett av bÄde Arnljot og Lene Berg, og av relasjonen mellom dei.

Kva var omstenda rundt dĂždsfallet?

Kvifor skjedde det?

Kven hugsar kva?

Korleis vert minne skapt?

Kva gÄr tapt i glÞymsel?

I boka In a place like this undersĂžkjer kunstnarane Duncan Higgins og Johan Sandborg det komplekse forholdet mellom fotografi og maleri, mellom sprĂ„ket i fotografi og sprĂ„ket i maleri.Duncan Higgins & Johan Sandborg (2013) In a Place Like This, Kunst- og designhĂžgskolen i BergenFaktisiteten i fotografiet og representasjonen i maleriet, og glidingane mellom. Fleire av maleria avbilda i boka kunne heitt «eit portrett av ein far». Det kjem sikkert til hovudet mitt fordi eg tenkjer pĂ„ Lene Berg sin far og pĂ„ farsportrett, og fordi det smĂ„tt figurative i maleriet liknar ein stĂ„ande kropp. Men kan ikkje dette ĂČg vera eit portrett av eit menneske, like fullt som ei munnleg gjengiving eller ein dokumentar? Kva er fanga av ord, kva er fanga av streken, og kva er fanga i ei utstilling?




Kvart rom i utstillinga pĂ„ Bergen Kunsthall har sin eigen farge, og vekkjer dels sine eigne kjensler. Den fĂžrste salen du kjem inn i, er grĂžn. Her vises filmen Dagen stĂ„r opp (7 min.). Filmen forsĂžker Ă„ ta for seg forlaupet pĂ„ parkeringsplassen utanfor Paris, kvelden og natta i 1975, og undrar seg hĂžgt – ved hjelp av ord og av objekt som vert flytta rundt i ein miniatyrmodell av parkeringsplassen – pĂ„ om hendingsforlaupet og situasjonen ikkje like godt kunne vore annleis. Sidan ingen veit nĂžyaktig kva som skjedde. Ved hjelp av leikne og enkle objekt, som ein leikebil og papphus, vert hendingsforlaupet forsĂžkt rekonstruert. Filmen fĂ„r fram det at vi kan hugsa noko klart, som vi sjĂžlv ikkje har vore med pĂ„. Skapa minne om noko vi ikkje har opplevd gjennom eigne erfaringar. Som Lene Berg seier:

«Jeg var ikke der. Jeg husker det helt tydelig».

Dagen stÄr opp, Lene Berg, 2022. Video, 7 min. Filmstill.
Dagen stÄr opp, Lene Berg, 2022. Video, 7 min. Fra Festspillutstillingen 2022, Lene Berg, Fra Far. Foto: Thor BrÞdreskift.
Dagen stÄr opp, Lene Berg, 2022. Video, 7 min. Fra Festspillutstillingen 2022, Lene Berg, Fra Far. Foto: Thor BrÞdreskift.
1 / 3

GÄr du til hÞgre til neste sal, kjem du inn i eit raudt rom. Her heng oppklipte filmstrimler frÄ taket. Det er filmar laga av Arnljot Berg, som Hennes meget kongelige hÞyhet (1968) og DÞden i gatene (1970). I eit hjÞrne av det raude rommet stÄr ein stabel filmrullar, ein radio (med lyd) og eit askebeger (med sneipar). Filmstrimlene som heng frÄ taket er fletta saman, frynsete i kantane og dannar krÞllar og flokar nÄr dei treff golvet. Endane ligg rugla i eit rot. Ein lyskastar rÞrer seg rundt i rommet og gjer at ulike objekt er inne i og ute av fokus til forskjellige tider. Det gjer at vi ser mot noko. Ikkje ser noko anna. Lyset formar ei merksemdsline for oss, som ei forteljing som vel kva som skal lÞftast fram. Vi kan velja Ä fÞlgja lyset og den valde merksemdslina, eller sjÄ mot der lyset ikkje er, mot mÞrket. Lyset kastar skuggar, avbildingar, forstÞrringar og mÞrkleggingar over Arnljot Berg sine filmar. Skuggar av fiksjon.

Fars fiksjon omgjort til dotteras fiksjon.

Innanfor det raude rommet er eit grĂ„tt rom. Her vises 4-kanalsvideoverket Casting Arnljot (10 min.) der fire forskjellige skodespelarar tolkar Arnljot Berg og set ulike rollar til hans person, basert pĂ„ eit manus skrive av Lene Berg. Her finst ĂČg ei lysebrun madrass pĂ„sydd ord for farens lidingar og problem, tekstilar med ting frĂ„ far (menyar, bokomslag), og ein eldre analog telefon der du kan lĂžfta av rĂžret og hĂžyra ei lydhistorie der dottera retter seg direkte til far.

Til far, frÄ Lene.

Verka i det grĂ„ rommet bringer fram, pĂ„ sosiologisk vis, at vi som personar fyller fleire rollar, har ulike trekk som vi speler ut overfor forskjellige folk og i forskjellige situasjonar. Og at personar rundt oss – gjennom historier dei har om oss og slik dei forstĂ„r oss – «eig» ein del av forteljinga om kven vi er.

Installasjonsfoto fra Festspillutstillingen 2022, Lene Berg, Fra Far. (Filmspþkelser 1–6). Foto: Thor Brþdreskift.
Casting Arnljot, Lene Berg, 2022. 4-kanalsvideo, 10 min. Med ThorbjĂžrn Harr, Kyrre Hellum, Petter Width Kristiansen, Eivin Nilsen Salthe. Fra Festspillutstillingen 2022, Lene Berg, Fra Far. Foto: Thor BrĂždreskift.
Kyrre Hellum i Casting Arnljot, Lene Berg, 2022. 4-kanalsvideo, 10 min. Filmstill.
Til hĂžyre Fars laken, Lene Berg, 2022. Tekstil, broderi ca 138 x 222 cm. Til venstre Forsvinningen, 2022. Audio, 5 min. Telefon. Foto: Thor BrĂždreskift.
Casting Arnljot, Lene Berg, 2022. 4-kanalsvideo, 10 min. Med ThorbjĂžrn Harr, Kyrre Hellum, Petter Width Kristiansen, Eivin Nilsen Salthe. Fra Festspillutstillingen 2022, Lene Berg, Fra Far. Foto: Thor BrĂždreskift.
1 / 5

GÄr du til venstre innanfor det grÞne rommet pÄ Bergen Kunsthall, kjem du til eit kvitt rom. Rommet er lyst og lett og pÄ sett og vis opplÞftande. Reint konkret er rommet fylt av tekstilar, teikningar, lyd- og videoverk. I meir abstrakt forstand kjennest det ut som kjÊrleiken, barndomen og sÄrheitas rom. KjÊrleik fordi kommunikasjonen mellom far og born i dette rommet verkar vera fylt med sÄ mykje godt, barndom fordi kjÊrleiken er bÄde visuelt og ordleg barnleg formidla, og sÄrheit fordi ein kan bli slÄtt i bakken av kjenslene mangel pÄ kontakt mellom nÊre familiemedlemmar vekkjer. Desperasjonen i ufrivillig avskjering mellom nÊre relasjonar og kommunikasjon mellom far i fengsel og borna i Noreg vises i brev og opplesingar. Teikningar av bror til Lene, Marius, er forstÞrra, trykt pÄ tekstilar og heng ned frÄ taket. Teikningar frÄ Lene til far heng pÄ veggen. Vi hÞyrer broren til Lene, som vaksen, lesa opp brev sendt til borna frÄ far. Breva inneheld forteljingar frÄ dagane til far i fengselet, skrive i eit biletleg sprÄk tydeleg retta mot born. Her er framlÞfting av kvardagslegheiter det er lett Ä relatera til, interessevekkande spÞrsmÄlsformuleringar, koplingar mellom vanar i fengsel og vanar i det heimlege og kjende. Arnljot Berg fortel om kva type kaffi han drikk i fengselet. «Dere husker kanskje at jeg liker kald kaffe?» At plassen utanfor liknar ein skulegard. Breva er skrive til borna, men nyttar likevel av og til nemninga «barna mine» i staden for «dere». Det lagar ei avstand, uvisst av kva grunn. Far fortel til dÞmes om besÞk han fÄr i fengselet: «og da snakker jeg om barna mine». Og om ledige stunder han har: «da tenker jeg pÄ barna mine». Her er mykje humor, kjÊrteikn og godord i skrifts form i breva. Den fysiske og psykiske avstanden kjennest samstundes betent og sÄr.

Innanfor det kvite rommet igjen, kjem du til eit svart rom. I dette rommet finst dei vanskelege tankane og spÞrsmÄla det ikkje er mogleg Ä svara pÄ. Som av alle moglege openberre grunnar likevel vert stilt.

«Er far ond, mor?».

«Hvordan drepte han henne, mor?».

Her finst avisutklipp frĂ„ nyhendesaker om Arnljot Berg frĂ„ 1975/76. I dette rommet «finst» ĂČg Evelyne. Her er barnets kommunikasjon med mor, ikkje med far. Vi hĂžyrer ei barnestemme lesa opp tankar Lene Berg i dag hugsar ho hadde som born, innimellom Lene Berg si vaksenstemme:

«Det er sÄnn jeg husker det».

Om det er tung stemning i det svarte rommet, er det lyst og meir opplĂžftande i det kvite. Det er lett Ă„ tenkja at fargane og stemningane speler pĂ„ noko sĂ„ enkelt som det vonde i oss og det gode i oss. Det raude rommet pĂ„ si side kan tenkjast Ă„ lĂžfta fram kreativitet og skapartrong. Det grĂ„ rollar og personlegdomstrekk. Romma kan ĂČg sjĂ„ast i samanheng – som ei felles forteljing om minnekonstruksjon. Som ei mnemotisk vandring i Lene Berg sine tankar og minne om sin far. Mnemotikk er nemninga pĂ„ korleis til dĂžmes romlege inndelingar kan bidra til at vi hugsar betre, og kan hjelpa Ă„ dela inn minne. Kanskje har det vore naudsynt for dottera, heile vegen eller i samband med utstillinga, Ă„ skilja frĂ„ kvarandre «bitar av far». Kanskje fordi ho frĂ„ fĂžr ho var ti Ă„r var tvunge til Ă„ tenkja gjennom spĂžrsmĂ„l om vondskap, godheit, dĂžd, nĂŠrleik og distanse til ein og same person, pĂ„ anna vis enn dei fleste av oss — Ă„ dela det destruktive frĂ„ det gode, det kreative og oppvurderte frĂ„ det problematiske.

I frÄskilde minnerom.

Ingen av romma representerer den heile og fulle sanninga, dei er bitar og brotstykke.

Installasjonsfoto fra Festspillutstillingen 2022, Lene Berg, Fra Far. Foto: Thor BrĂždreskift.
Detalj av Evelyne, Lene Berg, 2022. Digitalt trykk pÄ tekstil, broderi. Foto: Thor BrÞdreskift.
Fengselstegning, Lene Berg, 2022. Digitalt trykk pÄ tekstil. 300 x 400 cm. Foto: Thor BrÞdreskift.
Installasjonsfoto fra Festspillutstillingen 2022, Lene Berg, Fra Far. Foto: Thor BrĂždreskift.
1 / 4

Til liks med Lene Berg sin siste film, False Belief (2019), om partnaren sitt mĂžte med det amerikanske rettsvesenet, er Fra far ei personleg historie som har stĂžrre og vidfemnande politiske, kulturelle og mediale forgreiningar. Begge er personlege minnearbeid som kastar lys over komplekse tema. I Fra far held Lene Berg fram med Ă„ jobba med autobiografisk materiale og med autofenomenologiske metodar. Ho utforskar eigne erfaringar med utvalde fenomen, samt dei kulturelle og politiske kontekstane erfaringane tek plass i.

Fra far lĂžftar fram korleis glĂžymsel legg avgrensingar pĂ„ forstĂ„ingar. Til dĂžmes om kven vi er. Det vert oppgitt i utstillingsteksten at i tida dĂ„ Lene Berg arbeidde med utstillinga, sĂ„ hugsa ho at ho sjĂžlv hadde skrive brev til faren, men ikkje om ho fekk svar. Det vart til at ho leita fram breva som var del av korrespondansen med faren dĂ„ han sat i fengsel – breva som finst i det kvite rommet. Gitt kor stor plass breva har i utstillinga, og den sĂŠreigne familiĂŠre kommunikasjonsforma som her kjem fram, er dette eit slĂ„ande dĂžme pĂ„ kor mykje det er mogleg Ă„ glĂžyma. Ein vert sett til Ă„ undra seg over kva grunnlag vi dannar vĂ„r sjĂžlvforstĂ„ing frĂ„. Minnearbeidet stiller til skode korleis viktige bitar i forteljinga om ein relasjon, om eit menneske, kan ligga skjult i glĂžymselen. Over lang tid. Kanskje for alltid?

Kva anna ligg der som ikkje er kome fram i utstillinga?

Kor mykje har vi alle glÞymt eller ikkje registrert, av bitar som er definerande for vÄr eigen identitet?

Og andre vegen, sidan det er mogleg Ă„ henta opp bitar frĂ„ glĂžymselen – gjennom til dĂžmes minneframkallande objekt og skrift – skal vi la det gĂ„ sport i Ă„ utfordra glĂžymselen, eller skal vi la vera?

Vi er lÄst i det vi hugsar, ikkje i det vi ikkje hugsar. Heilt til vi hugsar meir.

Forutan forholdet mellom glĂžymsel og minne, stĂ„r forholdet mellom dokumentar og fiksjon sentralt i Lene Berg sin kunstnariske praksis — sanning og konstruksjon. Situert sanning. Om ein set den biografiske historia i Fra far til sides, er det kanskje vel sĂ„ mykje spĂžrsmĂ„let om korleis skildra ein far, eit menneske, ein relasjon, som vert lĂžfta inn i lyset. Og ikkje minst korleis mangfaldet av relasjonar som finst rundt kvar og ein av oss er med og definerer kven vi er.

Kva er ein far?

I si enklaste tyding har spÞrsmÄlet eit kort og tilforlateleg svar. Det er ein av dei to som skapte deg. Samstundes inneheld det partikulÊre svaret, kva er ein far for deg, ein bortimot uendeleg variasjon. Sagt med andre ord (og framleis ikkje heilt sant): alle har ein far, men alles far er forskjellig.

Korleis skildra sin eigen far?

Kva skal med for Ä fÄ eit inntrykk?

Og kva inntrykk er sant?

Korleis vil du omtala din far?

Essensen av eit menneske er ikkje essens, fordi vi er relasjonelle. Vi er fleire ting, mange ting, og vi er det i kraft av kva desse tyder og er for andre. Difor ligg bitar av svaret pÄ kven vi er hos andre, ikkje berre hos oss sjÞlv.

Merete Jonvik er sosialantropolog og sosiolog. Ho har ein PhD. i sosiologi frÄ Universitetet i Stavanger (2015). Avhandlinga hennar, Folk om forskjellar mellom folk, er ei utforsking av korleis folk frÄ ulike samfunnslag oppfattar og kommuniserer sosiale og kulturelle forskjellar. Jonvik bur og jobbar i Stavanger, som fÞrsteamanuensis i sosiologi ved Institutt for medie- og samfunnsfag ved Universitetet i Stavanger. ForskingsomrÄda hennar er hovudsakeleg innanfor kunst- og kultursosiologi. Jonvik har saman med Eivind RÞssaak, Hanne Hammer Stien og Arnhild SunnanÄ gitt ut boka «Kunst som deling, delingens kunst» (Fagbokforlaget, 2020). Boka omhandlar samtidskunstfeltet i Noreg etter 2010. Gjennom eit utval kunstnariske og kuratoriske praksisar, i tillegg til kunstnariske formidlingsarbeid, vert nye samarbeidsformer, kunstnariske delingsformer, kunstnarrollar og bruk av ny teknologi i kunstsamanheng omtalt og analysert. Jonvik skriv sporadisk for Contemporary Art Stavanger (CAS).