🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Summer Greetings!

* Bla nedover for norsk

Summer Greetings!

We at Contemporary Art Stavanger wish all of our readers a wonderful summer holiday! We just returned from our annual summer workshop is Oslo where we ate too many dumplings, visited the opening of the new National Museum, and planned our upcoming fall program. As usual, we will be taking the month of July off to rest and refocus before an exciting autumn season. While we’re away, we encourage you to catch up on recent CAS articles!

Interviewing regional artists is one of our favorite activities. Earlier this year, we spoke with Stavanger-based artist Cory Arcangel about his recent takeover of Times Square, and Katharina Bjelland gave us an inside perspective on her recent solo exhibition in which she asks, “Is this art or can I throw it away?”

We strongly recommend art historian Svitlana Biedarieva’s essay Art Under Attack: Three Decades of Ukrainian Resistance, and Espen Johansen’s historical perspective problematizing public art as gifts. Though different in content, both texts exemplify intersections between art and social-political realities.

In our 2022 research series Fokus: Collections we look at museum collections from a variety of perspectives. Queer Use as Prelude to Dismantling the World by curator and writer Natasha Marie Llorens looks at artworks by Sondra Perry and Liv Bugge as a means of exploring collections from a queer perspective. In a separate interview, Stavanger Kunstmuseum Director Hanne Beate Ueland speaks about the history of the museum's collection, its visions for the future, and its relationship to society as a whole.

This spring, we were finally able to invite guest writers back to Stavanger. Independent critic and KunstÄrbok editor Susanne Christensen traveled to the city and contributed an insightful critique of the exhibition Experiences of Oil at Stavanger Kunstmuseum. Her review is part of our ongoing series on Art and Oil.

So whether you are on a long car trip, sitting by the sea, or eating ice cream in a hammock, bring CAS with you!

Thank you to all of our readers, contributors and supporters – you make what we do possible.

All our best to all of you,

CAS Editors Heather Jones and Astrid Helen Windingstad

Sommerhilsen fra CAS redaktĂžrene!

Dette er en sommerhilsen til alle vÄre lesere! Vi har nettopp hatt vÄr Ärlige CAS-Workshop. MÞte fant sted i Oslo denne gangen, hvor vi spiste altfor mange dumplings, besÞkte det nye Nasjonalmuseet og planla vÄrt kommende hÞstprogram. Som vanlig tar vi juli mÄned fri for Ä rekalibrere fÞr en spennende hÞstsesong, og Þnsker i den forbindelse alle vÄre lesere en riktig god sommerferie. Vil du bruke sommeren til Ä ta igjen litt lesing? Her er noen av vÄre favoritt tekster som allerede er publisert pÄ CAS:

Vi elsker Ä intervjue regionale kunstnere, og tidligere i Är snakket vi med den Stavanger-baserte kunstneren Cory Arcangel om hans kunstprosjekt pÄ Times Square i New York. Vi har ogsÄ intervjuet Katharina Bjelland som ga oss et innsideperspektiv pÄ sin nylige separatutstilling. Ett spÞrsmÄlet dukket opp i den forbindelsen: «Er dette kunst eller kan jeg kaste det?»

Vi anbefaler pÄ det sterkeste kunsthistoriker Svitlana Biedarievas essay Art Under Attack: Three Decades of Ukrainian Resistance, og Espen Johansens tekst Gaven fra Amerika med et historiske perspektiv som problematiserer offentlig kunst som gaver. Selv om de er forskjellige i innhold, eksemplifiserer begge tekstene skjÊringspunktet mellom kunst og sosialpolitiske realiteter.

I dette Ärets fokusserie, Fokus: Collections, ser vi pÄ museumssamlinger fra en rekke perspektiver. I teksten Queer Use as Prelude to Dismantling the World av kurator og skribent Natasha Marie Llorens ser hun pÄ kunstverk av Sondra Perry og Liv Bugge, og diskuterer samlinger fra et skeivt perspektiv. Stavanger Kunstmuseums direktÞr Hanne Beate Ueland forteller i et intervju om historien til museets samling, visjoner for fremtiden og samlingens forhold til samfunnet som helhet.

Denne vÄren kunne vi endelig invitere gjesteskribenter tilbake til Stavanger. Kritiker og KunstÄrbok redaktÞr Susanne Christensen kom pÄ besÞk til oss og bidro med en innsiktsfull kritikk av utstillingen Experiences of Oil pÄ Stavanger kunstmuseum. Hennes anmeldelse er en del av vÄr pÄgÄende serie om kunst og olje.

SÄ enten du er pÄ en lang biltur, er ved sjÞen eller spiser is, kan du lese tekster pÄ CAS i sommer!

Takk til alle vĂ„re lesere, bidragsytere og stĂžttespillere – dere gjĂžr vĂ„rt arbeid mulig og meningsfult.

Alt godt fra CAS-redaktĂžrer,

Heather Jones og Astrid Helen Windingstad