🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Vugg bÄten

Med Marthe Ramm Fortun og Kasper Bosmans Stavanger Kunstmuseum, 27. august, 2015

Foto: OddbjĂžrn LĂžken Aarstad

Frida Hansen fremhevet vevens egenverdi gjennom det synlige grepet med serienummer for Ä sikre verksrettighetene, et pragmatisk tillegg i vevens mÞnster. Den psykologiserte motivkretsen kan tenkes Ä omfavne bÄde et skeivt blikk og det kvinnelige subjektet, selv nÞkken er attrÄverdig i hennes symbolistiske forestillingsverden og havfruene er stygg-glade pÄ sine egne premisser, lik forlÞpere til Picassos groteske Demoiselles d'Avignon. Tittelen, Vugg bÄten, er lÄnt av en annen havfrue, Aaliyah, den amerikanske sangeren som mistet livet i et flykrÊsj pÄ vei fra innspillingen av musikkvideoen med samme navn. Rock the Boat.

Vi har observert besÞkende nappe kraftig i draperiene, de vil kjenne tykkelsen pÄ veven. Mangelen pÄ ÊrbÞdighet illustrerer kanskje eierskapet Hansen satte seg fore Ä implementere hos tilskueren. Mange vet ikke hvor skjÞre tekstilene er etter Är med forfall. Men hvor gÄr grensen mellom vanskjÞtte og institusjonell ÊrbÞdighet? Det er lett Ä sentimentalisere en rosenhage.

Hansen var en kunstner med utadrettet blikk. Hennes motivkrets var preget av kontinental symbolisme i en tid der norske kunsthÄndtverkere var forventet Ä bygge opp under vÄr nasjonale identitet. Hansens motiver ble kritisert for ikke Ä vÊre nasjonalistiske nok. Men hva betyr det idag? BÄten vugger. Vi gjorde en mislykket avstÞpning av en av betongblokkene nazistene satte opp langs kysten av JÊren for Ä hindre hjelp fra de allierte styrker. PÄ folkemunne kalles disse hitlertenner. Folk har formet disse betongklossene, etset dem mindre med alkohol, urin og saltvann. Alle venter pÄ at de skal forvitre med tiden. MÄlene vÄre korresponderte ikke med materialet og skulpturen krympet, ble lilla som et lik trukket opp av de Aegiske havet. VÄrt forsÞk pÄ Ä innlemme det uÞnskede monumentet i en ny motivkrets endte i brukskunst. NÄ er hitlertanna et fruktfat pÄ museumsdirektÞrens kontor.

Vugg bÄten introduserte en gummibÄt som luktet fersk plastikk inne i den mausoleumsaktige museumspresentasjonen, silkestoff pÄmalt nye motiv og en hitler-tann tilvirket etter mÄlene til en av betongklossene som utgjÞr det uÞnskede krigsminnet pÄ JÊren. Vi gav bort alt vi hadde laget til de som ville ha. Intervensjonen hentet inspirasjon fra en krengende bÄt, offentlige samtaler som preger forvaltningen av Hansens verk. I ordskifte og berÞring oppstÄr det overfÞringer av symbolsk mening bÄde kunstnerisk og politisk. Enkelte kritikere unnviker sin egen samtid. En utadrettet praksis vris mot folklore. Tolker vi henne bare, vever teksten vi trenger inn i hennes oeuvre? Publikum bryter museets regler i all sin vilje til Ä forstÄ. De vugger bÄten.

Marthe Ramm Fortun og Kasper Bosmans
Marthe Ramm Fortun og Kasper Bosmans
Foto: OddbjĂžrn LĂžken Aarstad
Foto: OddbjĂžrn LĂžken Aarstad
Foto: OddbjĂžrn LĂžken Aarstad
Foto: OddbjĂžrn LĂžken Aarstad
Foto: OddbjĂžrn LĂžken Aarstad