Hvordan oppføre seg som en kongelig
Inne på slottet (i selve Blackboxen) starter eventyret med en forhåndsinnspilt fortellerstemme (Hennie Dybwik) som innleder. Tvisten i denne forestillingen er at kongen synes det er så stille på slottet at han gjerne skulle hatt en prinsesse der. Her må vi anta at det er fordi hun vil bringe litt liv mellom slottsveggene. Kongen står midt på gulvet og til atmosfærisk, stemningsfull musikk av tradisjonsinstrumenter beveger han stilisert kroppen for å gi inntrykk av at han er på vandring for å finne en prinsesse. Prinsessen uteblir, men lydbildet skifter til regn og uvær, og da banker det på slottsdøren. Utenfor står en jente.
Riktignok har denne jenta en liten krone på hodet, men når hun ønskes velkommen inn entrer hun slottet som et fly med armene rett ut, full fart i store sirkler. Selv om kongen er henrykt, og jenta påstår at hun er en prinsesse, melder spørsmålet seg: er hun en ekte prinsesse? Denne prinsessen lager lyder og gjør bevegelser som strider med hvordan prinsesser skal te seg — for prinsesser går vel ikke på alle fire med rumpa i været, lager klukkelyder og smattelyder og beveger seg høyt og lavt og plutselig strekker en fot høyt i været?
Eventyret går sin gang
Kongen tyr til sitt publikum: har de ideer for hvordan de kan finne ut om dette er en ekte prinsesse? Ungene er svært beskjedne, men tiner opp etter hvert og har flere forslag. Mens prinsessen beveger seg rundt spør kongen om hun har en sykkel? Har hun en bil? Til slutt må en av ungene medgi at dette var jammen ikke lett, hva skal man spør om? Kong Nils har også noen triks. Kan prinsessen prinsessesangen? Joda, det kan hun og hun nynner en fin melodi og kongen stemmer i.
Når denne testen er bestått gjenstår hoffdansen, kan prinsessen den? Prinsessen setter i gang med tydelige og angulære bevegelser, og etter en runde blir kongen også med. Her skjer magien, samhandlingen mellom musikken og de rene, enkle bevegelsene blir så iøynefallende at man merker hvordan stemningen blant publikum mykner opp. De gjentar bevegelsesstrofen et par ganger fra forskjellige kanter, ungene gynger i takt til musikken, men er spørsmålet besvart?
Fortellerstemmen høres igjen, og da vil dronningen gi prinsessen en siste test. Under alle madrassene og dynene skal det legges en liten ert. Om hun kjenner erten må hun da være en prinsesse. Jenta plages av erten og nattesøvnen er urolig. Da er mysteriet avklart. Jenta anerkjennes som prinsesse og alle barna inviteres til dans på gulvet som funger som scene. Her er utøverne virkelig gode med sine åpne, vennlige tilstedeværelse. De speiler barnas bevegelser, tar dem i hendene og sprer glede.
Stiliserte og effektive detaljer
Å få kunstopplevelsen til å nå inn til barn og treffe dem, er jo utfordringen. dybwikdans sine produksjoner for barn har en fortreffelig evne til å skjære alt ned til det rene og essensielle og dermed stå igjen med en kjerne som treffer publikummet akkurat slik den skal. Prinsessen på erten er intet unntak. Glor, glitter og overflod av inntrykk man tenker vil treffe dagens barn er ikke å se.
Selv om den lille sengen med de tjue madrassene og ederdunsdynene står langt bak i scenerommet gjør den enkle lyssettingen, i form av spotter med naturlig lys, og rød dansematte at den syns veldig godt. Denne effektive og lune lyssettingen preger hele forestillingen. Prinsessen er iført en gul slikeaktig bluse med rysjer bak, beige løs linbukse og en liten krone mellom to hårdulter. Kongen har en overdimensjonert lyssatt krone, rød bukse, velurfrakk og hvite sko med røde lys i sålen.
Koreografien er enkel, men effektfull i sin naturlighet, og to øyeblikk skiller seg ut: sekvensen hvor kongen leter etter prinsessen, og når de danser hoffdansen, og viser at dans kan være både stillferdig og stort. Prinsessens dårlige nattesøvn kunne vært utforsket mer, både i bevegelse og varighet. Lydbildet, basert på instrumenter fra tradisjonsmusikk, gir fine, rene lyder og melodiene gir assosiasjoner til både eventyr, men også nye tolkninger. Å la et barn være fortellerstemme er et herlig grep, spesielt når den nordnorske dialekten har en fantastisk fortellerglede.