Da jeg var mer formalt orientert, kikket jeg en del på New York-skolen, som en av flere inspirasjonskilder. Særlig den andre bølgen, hvor det riktignok var noen kvinner, som Helen Frankenthaler, men i all hovedsak hvite, heteronormative menn, som du påpeker. Jeg veksler fortsatt mellom å se maleriene mine som figurer og som flate fargefelt. Det stemmer at jeg er opptatt av en prosess med utflating: fra miniatyrenes utflating når de fotograferes, i gjenskapelsen, og til hvordan maleriene ofte blir sett på en skjerm, på Instagram eller hvor som helst. Det finnes en slags overflateproblematikk i alt dette. Men som du peker på, er min tilnærming motivert av noe annet enn slik de tidlige inspirasjonskildene vanligvis oppfattes.
Når jeg maler, kjenner jeg en omsorg og et ansvar for malingen som ligger i miniatyren, og som jeg er i ferd med å gjenskape. Jeg kan ikke bare forlate det som ferdig, dersom illusjonen ikke er kommet dit jeg vil. Jeg må virkelig arbeide for å få frem dybden og skyggen slik at en betrakter kan forstå at “dette er en masse som ligger under en annen, og at denne buer seg over, da må det finnes en tydelig skygge her,” det er slike ting jeg opptas av. Jeg prøver å forstå koreografien som har funnet sted i malingen. Og selv om de er spor av meg, er de ikke, som du sier, disse store, kroppslige, gesturale uttrykkene. De er redusert, og jeg forstørrer dem igjen,men på en annen måte.
I en tidligere fase i denne serien av arbeider så jeg nærmere på penselens spor: hva som skjer når penselstrøket endrer seg, eller blir selvbevisst? Jeg gikk tett på impresjonistiske malerier, så nær man overhodet kan komme i et museum. Jeg forsøkte å tyde selve klumpene av maling, med glans og små skygger.
Måten jeg arbeider med lys og skygge på, etterligner på den ene siden hvordan objekter ble belyst i historisk maleri, både i barokken og romantikken, når motivet som ble ansett som verdig å avbilde enten var historisk eller religiøst. På den andre siden antyder det hvordan malerier vises i museer, hvor de vanligvis lyssettes oven- og forfra. Det er også under slike forhold jeg har studert impresjonistiske malerier. Jeg integrerer bevisst dette i mitt arbeid, og plasserer det dermed klart innenfor maleriets tradisjonelle rom, både som objekt og som motiv.
I forlengelsen av dette har et nyere spørsmål for meg vært: Hva skjer når det er selve malingen, rett fra tuben, som gjenskapes på lerretet? Når den maleriske gesten er mer dempet, eller til og med tvetydig? Når jeg laster inn fotografiene på datamaskinen, er det først da jeg virkelig ser hva som finnes i miniatyrene. Jeg setter pris på hvordan fargene speiler hverandre, hvordan «hvitheten» i et hvitt felt endres fordi det står ved siden av rosa eller rød. Dette er også tradisjonelle billedskapende strategier, som i stilleben, hvor malingen nærmest antar en romlig resonans.. Avhengig av hvor godt malingen var blandet, og av kvaliteten på den, kan jeg se hvordan fargene brytes opp. Jeg ser pigmentene, jeg ser overganger der malingen ikke er godt blandet og jeg forplikter meg til å troverdig gjengi alt dette På noen steder, selv om det er så smått, så uendelig smått, finnes spor av den nærliggende fargen. For meg blir det virkelig et spørsmål om deres innbyrdes relasjoner.