Middel og mål
Et venndiagram kan ha opptil flere sirkler i seg, og vi skal tilbake til reisverket rundt utstillingen for å innlemme flere. Et av kunstverkene – Maria Pinińska-Bereś’ (1931–1999) Bord II – fest fra 1968 – består av et avlangt, lavt spisebord. Midt på bordet ligger en hvit spisebrikke, kniv og gaffel, og dertil, to ganske ulekre, pæreformede kvinnebryster. De er kommet bort fra sin kropp, og figurerer nå som perverse salt- og pepperbøsser. Til høyre for duken stikker et kvinnelår ut av bordplaten, og jeg følger benet hele veien ned til foten, som hviler på kanten av bordet. En skygge av benet er påtegnet bordplaten. Til venstre har Pinińska-Bereś også påtegnet et kvinneansikt: Hun er lattermild, men vill i blikket, og håret danser rundt hodet i en form som minner om Medusas slanger. Kvinnekroppen er bokstavelig talt servert. Pinińska-Bereś har brukt hjemmets – nærmere bestemt kjøkkenets – attributter til å si noe om kvinnens posisjon i samfunnet.
Et tiår etter at dette verket ble laget, oppsto motstandsgruppen Madres de la Plaza de Mayo (Mødrene på Mayoplassen) i Argentina. I likhet med de polske kunstnerne i Den plastiske kroppen, levde kvinnene i denne gruppen også under et totalitært regime: Det argentinske diktaturet (1976–1983). Gruppen besto av mødre som letet etter sine bortførte barn, og de begynte å samle seg på Plaza de Mayo i Buenos Aires for å vise motstand mot regimet som hadde ført dem bort. De fleste var husmødre uten aktivistisk erfaring, og deres signatur ble tradisjonelle hvite tørkler på hodet: Plagget som signaliserte deres tilknytning til hjemmet, ble nå deres kampuniform. Og på det, i korssting, broderte de navnene på sine forsvunne barn. Det personlige ble politisk.
I begynnelsen var de alene, men i 1980 begynte feministiske grupperinger å tilslutte seg mødrenes protester. Dette var vanskelig for Las Madres: Deres aktivistiske utgangspunkt var forankret i hjemmet, og narrativet de hadde om seg selv korresponderte ikke med feministbevegelsen som skylte over Vesten. Som et medlem av gruppen formulerte det: «Det var vanskelig for oss å dele vår motstandskamp med feministene. [...] De forvirret Las Madres; vi var redde for disse nye ideene om hva det var å være kvinne. [...] Det var vanskelig for oss å observere at morskapet kunne bli sett på som en patriarkalsk idé.»
Samme kamp, forskjellig narrativ. En motstandsgruppe som bruker feministiske strategier, men som er livredde for feminismen. Jeg ser på mitt venndiagram, tegner en sirkel til. I denne står det Las Madres de la Plaza de Mayo. På samme måte som de polske kunstnerne i Den plastiske kroppen, brukte de den feministiske verktøykassen uten å kjenne til eller identifisere seg med måten begrepet «Feminisme» blir forstått i dag. Så hva står i det overlappende feltet mellom sirklene i mitt venndiagram?