Middel og mÄl
Et venndiagram kan ha opptil flere sirkler i seg, og vi skal tilbake til reisverket rundt utstillingen for Ă„ innlemme flere. Et av kunstverkene â Maria PiniĆska-BereĆâ (1931â1999) Bord II â fest fra 1968 â bestĂ„r av et avlangt, lavt spisebord. Midt pĂ„ bordet ligger en hvit spisebrikke, kniv og gaffel, og dertil, to ganske ulekre, pĂŠreformede kvinnebryster. De er kommet bort fra sin kropp, og figurerer nĂ„ som perverse salt- og pepperbĂžsser. Til hĂžyre for duken stikker et kvinnelĂ„r ut av bordplaten, og jeg fĂžlger benet hele veien ned til foten, som hviler pĂ„ kanten av bordet. En skygge av benet er pĂ„tegnet bordplaten. Til venstre har PiniĆska-BereĆ ogsĂ„ pĂ„tegnet et kvinneansikt: Hun er lattermild, men vill i blikket, og hĂ„ret danser rundt hodet i en form som minner om Medusas slanger. Kvinnekroppen er bokstavelig talt servert. PiniĆska-BereĆ har brukt hjemmets â nĂŠrmere bestemt kjĂžkkenets â attributter til Ă„ si noe om kvinnens posisjon i samfunnet.
Et tiĂ„r etter at dette verket ble laget, oppsto motstandsgruppen Madres de la Plaza de Mayo (MĂždrene pĂ„ Mayoplassen) i Argentina. I likhet med de polske kunstnerne i Den plastiske kroppen, levde kvinnene i denne gruppen ogsĂ„ under et totalitĂŠrt regime: Det argentinske diktaturet (1976â1983). Gruppen besto av mĂždre som letet etter sine bortfĂžrte barn, og de begynte Ă„ samle seg pĂ„ Plaza de Mayo i Buenos Aires for Ă„ vise motstand mot regimet som hadde fĂžrt dem bort. De fleste var husmĂždre uten aktivistisk erfaring, og deres signatur ble tradisjonelle hvite tĂžrkler pĂ„ hodet: Plagget som signaliserte deres tilknytning til hjemmet, ble nĂ„ deres kampuniform. Og pĂ„ det, i korssting, broderte de navnene pĂ„ sine forsvunne barn. Det personlige ble politisk.
I begynnelsen var de alene, men i 1980 begynte feministiske grupperinger Ä tilslutte seg mÞdrenes protester. Dette var vanskelig for Las Madres: Deres aktivistiske utgangspunkt var forankret i hjemmet, og narrativet de hadde om seg selv korresponderte ikke med feministbevegelsen som skylte over Vesten. Som et medlem av gruppen formulerte det: «Det var vanskelig for oss Ä dele vÄr motstandskamp med feministene. [...] De forvirret Las Madres; vi var redde for disse nye ideene om hva det var Ä vÊre kvinne. [...] Det var vanskelig for oss Ä observere at morskapet kunne bli sett pÄ som en patriarkalsk idé.»
Samme kamp, forskjellig narrativ. En motstandsgruppe som bruker feministiske strategier, men som er livredde for feminismen. Jeg ser pÄ mitt venndiagram, tegner en sirkel til. I denne stÄr det Las Madres de la Plaza de Mayo. PÄ samme mÄte som de polske kunstnerne i Den plastiske kroppen, brukte de den feministiske verktÞykassen uten Ä kjenne til eller identifisere seg med mÄten begrepet «Feminisme» blir forstÄtt i dag. SÄ hva stÄr i det overlappende feltet mellom sirklene i mitt venndiagram?