Det unike jærlandskapet med det eksepsjonelle lyset er for lengst skrevet inn i den kunsthistorisk kanon. Helt siden 1800-tallets siste kvartal og da især gjennom de viktige arbeidene til kunstnere som Kitty Kielland, Nicolai Ulfsten, Eilif Peterssen, Frits Thaulow og Harriet Backer er denne fliken av landet vårt gjort kjent for de aller fleste. Det vil for alltid være nærliggende å se tilbake til 1800-tallet og særlig Kitty Kiellands arbeider i relasjon til omtrent all kunst som omhandler Jæren. Denne koblingen er det vanskelig å komme utenom. Man kan til og med forledes til å tro at det meste ved Jæren nå må være gjennomarbeidet og skildret ned til den minste detalj, men det er før man har opplevd Elin Melbergs kompromissløse fortolkning i sin tekstilskulptur «Jæren» i utstillingen med samme navn. Med denne slående tekstilskulpturen makter Melberg å løfte det tradisjonstunge jærlandskapet inn i samtiden.
Som en forlengelse av landskapet utenfor utstillingslokalet formelig velter det voluminøse verket (på 940 x 380 cm) seg nedover kortveggen i utstillingsrommet før det flyter utover gulvet. Svulmende, mykt og gjenkjennbart fremstår verket med en nær sagt selvfølgelig nærhet til naturen utenfor, både i farger og form, men mest av alt fordi Melberg makter å gjenskape selve fornemmelsen av jærlandskapet. Myke, strikkede elementer, broderi og satengstoff illuderer snarere enn å kopiere kjølig rullestein, våt blæretang, solvarme lyngtuer og det kalde, salte havet. Man kan formelig kjenne lukten og den rå, fuktige havbrisen.
Motiver som oftest går igjen i «jærkunsten» er de særegne jærstrendene med sine sanddyner og elveutløp, eller jærhusene og torvmyra. Men også det spesielle lyset og den høye himmelen er behørig dokumentert. Fascinasjonen for Jæren i kunsthistorisk sammenheng synes aldri å ta slutt. I perioden etter andre verdenskrig og særlig tiårsperioden 1960— 1970, var motivet så populært at man opplevde en nærmest eksplosiv masseproduksjon av «ekte oljemalerier fra jæren». Denne ukritiske kommersialiseringen og uthulingen av jærmotivet førte blant annet til at den stavangerbaserte kunstneren Roland Lengauer i ren provokasjon stilte ut sin egen versjon av jærmaleriet «Gjærlandskap» i 1979. Maleriet viser (g)jæren med en høy himmel dekket av lubne skyer over en svulmende og esende landstripe som velter seg ut av bildet og utover en heller glorete og pompøs gullramme. Lengauers bakenforliggende var utvetydig og hans oppgjør med jærkunsten gjorde jobben unektelig vanskeligere for de kunstnere som fortsatt mente at Jæren som motiv var kunstnerisk utfordrende. Like fullt fortsetter kunstnere, den dag i dag, å fascineres og utfordres av motivet, og det er lite som tyder på at verken kunstnere eller publikums fascinasjon vil avta med det første. Uavhengig av om man stiller seg bak Lengauers posisjon eller ikke, jærlandskapet er unektelig et vanskelig motiv å mestre.