Ingeborg Kvames utstilling Stilleben på Tegnerforbundet i Oslo består av ti «tegninger» av et stort utvalg planter, med en verkliste som inneholder en tilsvarende rik bukett halv- og heleksotiske navn: småsyre, sisselrot, stormarimjelle, hårfrytle, linnea, geiterams, legeveronika, blomsterlav, hvitlyng, gullris, stjernesildre, skogstjerne, tyttebærblomst, tettegras, fjellarve, myrfiol, englodnegress. Er du som meg, uten annet enn alminnelig kunnskap om vår småflora, aner du ikke om dette er vanlige eller sjeldne planter, om de er nyttevekster og mat, eller gift som dreper deg på flekken. Kanskje har de medisinske egenskaper, eller vært rekvisitter i urgamle, arkaiske ritualer.
Kanskje er de en blanding av alt, og at de her holdes opp som faner og tegn for menneskets skjebnefellesskap med naturen. Det er en tanke som rommer både eksistensielle og dypøkologiske spørsmål. Det er likevel på det visuelle plan at Kvames serie først og fremst taler. Komposisjonene framstår ved første øyekast som nennsomt og presist utført med penn og pensel; hyperrealistiske akvareller der vekstene svever, danser vektløst og flamboyant kalligrafisk over papiret, med blader, blomster og røtter i illusjonistisk detalj. Den omhyggelige og naturtro detaljeringen viser seg etter hvert som mer prosaisk og likefram utført. Jeg måtte tett innpå, og konferere med verklisten i tillegg, for å skjønne at motivene slett ikke er tegnet eller malt. «Tegninger» er satt i anførselstegn fordi motivene består av virkelige, ikke tegnede vekster – tørket, presset og dandert i dynamiske og dekorative arrangementer over flaten, eller preget inn i de store arkene slik at bare plantens omriss står igjen, som fotavtrykk i myk mose — medium og motiv, ett og det samme.